8 używanych Dacii

Kto nie przywiązuje dużej wagi do estetyki i jakości wykonania, powinien w pierwszej kolejności rozejrzeć się za używaną Dacią. Oto 7 najpopularniejszych modeli rumuńskiej marki.

Kiedyś Dacia w Polsce kojarzyła się przede wszystkim z sedanami 1300/1310 będącymi kopiami leciwych modeli Renault. Dopiero wprowadzenie w 2004 roku Dacii Logan odmieniło postrzeganie marki z rumuńskim rodowodem: atrakcyjnie wyceniony i „nadążający” za wymagającymi konkurentami Logan okazał się hitem, czego efektem było stopniowe rozszerzanie gamy modelowej o hatchbacka Sandero, SUV-a Duster, minivana Lodgy i kombivana Dokker. Odbiorcy przymykali oko na nie najlepszą jakość wykonania tych budżetowych samochodów, ale dzięki Dacii z nowego samochodu mogły cieszyć się osoby, dla których wcześniej były one poza zasięgiem finansowym. Co ciekawe, Dacia przyjęła się na także na rozwiniętych rynkach, np. w Niemczech czy Francji.

Używane Dacie – nie takie straszne, jak się uważa

Osoby kupujące Dacie w salonach skupiali się głównie na tym, ile kosztuje. Gdy mowa o samochodach z drugiej ręki, pojawiają się obawy o ich trwałość, zwłaszcza że mamy do czynienia z marką budżetową. Mamy dobre wiadomości: nie jest źle. O ile do kondycji wnętrza i elementów blacharskich w używanych Daciach można mieć zastrzeżenia, o tyle silniki i zawieszenie okazują się zaskakująco solidne. Auta rumuńskiej marki technicznie bazują na starszych modelach Renault, stąd problemy z zakupem części nie występują. W dodatku nie kosztują dużo, np. komplet tarcz i klocków hamulcowych do Dacii Sandero – 170 zł, a do Dustera – ok. 300-400 zł.

Tanie w zakupie, utrzymaniu i w jeździe

Co istotne, większość silników montowanych w Daciach akceptuje zasilanie LPG. Instalację najlepiej założyć do aut wyprodukowanych przed 2015 rokiem, ponieważ wtedy wprowadzono silniki spełniające normę Euro 6, wśród nich 1.6 SCe bez hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. Nie trzeba się obawiać owianych złą sławą 1.5 dCi: w Daciach (poza Loganem I) występują poprawione wersje tych jednostek, niemal wolne od problemów z panewkami i wtryskiwaczami.

Oto 7 najpopularniejszych modeli Dacii na rynku wtórnym. Podajemy ich charakterystykę, przedział cenowy oraz typowe usterki.

Używana Dacia Duster I

Lata produkcji: 2010-2018
Ceny: 17-50 tys. zł

Dacia Duster 01

Niedawno debiutujący Duster II (zobacz test) z zewnątrz wygląda niemal jak opisywany poprzednik. Nic dziwnego, bo najtańszy SUV na rynku zaskakująco dobrze się zestarzał, a za sprawą wysokiego prześwitu (21 cm) i opcjonalnego napędu na 4 koła (tylko z wybranymi silnikami) wyróżnia się niezłymi właściwościami terenowymi. W codziennej jeździe może przeszkadzać przeciętna dynamika silników, ale nie ma tego złego, ponieważ Duster, ze swoim miękko zestrojonym zawieszeniem, nie jest mistrzem dynamicznego pokonywania zakrętów. Poza wolnossącym 1.6 oferowano turbodoładowanego 1.2 TCe (od 2013 r.). Diesle to 1.5 dCi w kilku wersjach mocy (90-110 KM).

Dacia Duster I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)

dacia-duster-i-dane-techniczne

Dacia Duster ma swoje mankamenty wynikające z budżetowego charakteru. W autach z przebiegami rzędu 100 tys. km występują liczne zarysowania, niszczy się toporne wnętrze, a plastiki deski rozdzielczej skrzypią. Nie każdy będzie w stanie zaakceptować przestarzały projekt kokpitu. Dobrego słowa nie można powiedzieć o przednich fotelach, które są zbyt krótkie i słabo wyprofilowane. To jednak drobiazgi, bo Duster rzadko zawodzi w trasie. Usterki ograniczają się do rozszczelniającego się układu klimatyzacji, niedziałających niektórych wskaźników albo falujących obrotów (głównie w 1.6 16V). Ręczne skrzynie w Dusterach nie zachwycają precyzją działania i czasami hałasują (wymiany domagają się łożyska).

Opinie o używanej Dacii Duster I

Używana Dacia Sandero I

Lata produkcji: 2008-2012
Ceny: 6-18 tys. zł

DACIA Sandero I Laureate 1.6MPI 87KM 5MT WE3357P 09-2008

Dacia Sandero to tak naprawdę pięciodrzwiowy Logan. Ten miejski hatchback mierzy 4 metry i ma całkiem pojemne wnętrze z 320-litrowym bagażnikiem. Pod podłogą znalazła się wnęka na koło zapasowe, którą można wykorzystać do montażu butli gazowej. LPG bez obaw można zamontować do benzynowych silników MPI (1.4, 1.6), jak i do wprowadzonego w 2009 roku 1.2 16V. Wszystkie te jednostki występowały zresztą w wersjach z fabrycznym zasilaniem LPG. Wysokoprężne Sandero zawsze mają pod maską oszczędne 1.5 dCi o mocy od 68 do 88 KM.

Dacia Sandero I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)

dacia-sandero-i-dane-techniczne

Sandero w środku może zniechęcać tanimi plastikami, ale obsługa tego samochodu nikomu nie powinna sprawić problemu. W niektórych autach skrzypią fotele (wyrabiają się ich mocowania). Atrakcyjność modelu podnosi uterenowiona odmiana Stepway z 20-centymetrowym prześwitem i nakładkami na błotnikach (choć już standardowe Sandero jest całkiem wysoko zawieszone). Podobnie jak w Dusterze, średnią precyzję działania manualnej skrzyni trzeba po prostu zaakceptować i przygotować się na ewentualną wymianę łożysk. Używaną Dacię obadajmy pod kątem wycieków oleju i korozji, która pojawia się głównie na podwoziu i progach.

Opinie o używanej Dacii Sandero I

Używana Dacia Sandero II

W produkcji: od 2012 r.
Ceny: 17-52 tys. zł

Dacia Sandero II 01

Druga generacja Sandero zdecydowanie zyskała na wyglądzie – pozostające w produkcji auto wciąż nieźle się prezentuje, choć duże znaczenie ma w tym przypadku wersja wyposażeniowa (bogatsze mają alufelgi, LED-we światła do jazdy dziennej i klamki/lusterka w kolorze nadwozia). W porównaniu do poprzednika znacząco spadły pojemności silników. Zachowano prostego 1.2 16V, ale w 2017 roku z gamy wyparł go 3-cylindrowy 1.0 SCe. Od samego początku rolę „tego mocniejszego” dzierżył turbodoładowany 0.9 TCe, rozwijający 90 KM z zaledwie 898 cm³. „Na papierze” ma dobre osiągi, ale w rzeczywistości trzeba go trzymać na obrotach, wskutek czego rośnie spalanie. Rozczarowuje również źle zestopniowana skrzynia w tym silniku (1. bieg za krótki, reszta za długa).

Dacia Sandero II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)

dacia-sandero-ii-dane-techniczne (1)

Podobnie jak w poprzedniku, Dacia zaproponowała użytkownikom podwyższoną odmianę Stepway oraz wersje z montowanym fabrycznie LPG. Niektórzy użytkownicy skarżą się na dolegliwości spowodowane rozregulowaniem instalacji (auto szarpie i krztusi się). Sporadycznie pojawiają się drobne dolegliwości w instalacji elektrycznej (śniedzieją przewody) i… rdza w miejscach, gdzie kamienie obijają o nadwozie.

Dacia Sandero II – dane techniczne

Używana Dacia Logan I

Lata produkcji: 2004-2013
Ceny: 3-17 tys. zł

DACIA Logan I FL 1.5dCi 5MT WE2987P 01-2009

To właśnie Logan wskrzesił markę Dacia i odmienił jej postrzeganie na świecie. Samochód, pomimo bardzo surowego wykonania i niemal zerowego wyposażenia bazowych wersji, osiągnął wielki rynkowy sukces. Poza sedanem w późniejszych latach zadebiutował przedłużony Logan MCV (także w konfiguracji 7-osobowej i dostawczej jako Logan Express), a także pick-up. Polacy, wbrew pozorom, nie oszczędzali na zakupie Dacii i często decydowali się na bogatsze wersje wyposażeniowe. Poza oczywistymi udogodnieniami (np. klimatyzacją) wyglądają one o wiele lepiej niż podstawowe Logany Access z czarnymi zderzakami.

Dacia Logan I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)

dacia-logan-i-dane-techniczne

Przy odpowiednim serwisowaniu benzynowe, niewysilone jednostki Logana nie powinny nastręczać trudności w codziennej eksploatacji, problemy mogą sprawiać co najwyżej elementy osprzętu, np. cewki zapłonowe. Silniki nie zachwycają ani osiągami, ani spalaniem, ale można „ratować” się, szukając Logana z gazem. W tej generacji radzimy uważać na 1.5 dCi, bo ewentualny zakup nowych wtryskiwaczy może przekroczyć wartość auta. I najważniejsze – korozja, która coraz częściej dyskwalifikuje z dalszego użytku najstarsze egzemplarze.

Używana Dacia Logan II

W produkcji: od 2012 r.
Ceny: 17-55 tys. zł

DACIA Logan II Laureate 0.9TCe 90KM 5MT WE841FH 05-2013

W stosunku do poprzednika nowy Logan urósł o prawie 10 cm, ale rozstaw osi niemal nie uległ zmianie (wynosi 263 cm). Zachowano odmianę kombi (MCV), ale już bez możliwości przewozu dwóch dodatkowych osób. Silniki: te same co w opisanym powyżej Sandero II. Większość dostępnych w ogłoszeniach Loganów to 1.2 16V, nierzadko z instalacją gazową. Brakuje mu „pary” w trasie, ale przynajmniej tanio go naprawimy. Diesle (1.5 dCi 75-90 KM) stanowią margines oferty. Mają filtr DPF, na szczęście bezobsługowy.

Dacia Logan II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)

dacia-logan-ii-dane-techniczne

Unowocześnienie nadwozia Logana nie wpłynęło w dużym stopniu na jakość wykończenia, która w dalszym stopniu jest zaledwie akceptowalna. Podobnie z mizernym wyciszeniem, dającym o sobie znać podczas podróży poza miastem. Choć Logan to najtańszy względnie nowoczesny samochód, tanieje dość wolno: ciężko znaleźć rozsądną ofertę za mniej niż 25 tys. zł. A przypominamy, że w salonach nowy Logan „startuje” od 29 900 zł.

Dacia Logan II – dane techniczne

Używana Dacia Lodgy

W produkcji: od 2012 r.
Ceny: 18-49 tys. zł

DACIA Lodgy I Prestige 1.5dCi 109KM 6MT 7-os WE600HA 07-2014

Po sukcesie Dustera Dacia wypuściła kolejną nowość – minivana Lodgy. Auto prezentuje się okazale, choć nieproporcjonalnie małe koła wyglądają dość komicznie. Mógł to być jednak zabieg celowy, mający ograniczyć budżet na nowe ogumienie. Lodgy mierzy tyle co typowy kompaktowy minivan (4,5 metra), ale jest doskonale przeszklony i w przyzwoitym komforcie przewiezie 7 osób, o ile ma dodatkowe miejsca w bagażniku (oferowano je za dopłatą). Jeśli z nich zrezygnujemy, możemy cieszyć się z aż 827 litrowego bagażnika, którego można powiększyć do rekordowych 2617 l.

Dacia Lodgy – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)

dacia-lodgy-dane-techniczne

Do napędu Dacii Lodgy zaprzęgnięto skonstruowany w technologii downsizingu silnik 1.2 TCe (115 KM) oraz wolnossącego 1.6 rozwijającego 102 KM. Podobnie jak w pozostałych Daciach, jedyny turbodiesel to 1.5 dCi zapewniający wystarczające osiągi tylko w mocniejszych wariantach. Jako jedyny mógł łączyć się z 6-biegową skrzynią biegów. LPG? Najlepiej do silników sprzed 2015 r.: wtedy wprowadzono jednostki Nissana (SCe). Lodgy, analogicznie do innych Dacii, uchodzi za całkiem solidne auto od strony mechaniki. Zaczyna jednak już korodować, a elektronika bywa zawodna (m.in. wygodny przełącznik przy kierownicy).

Używana Dacia Dokker

W produkcji: od 2012 r.
Ceny: 20-47 tys. zł

DACIA Dokker I Laureate 1.5dCi 90KM 5MT WE671FU 05-2014

Dokker jest kombivanem powiązanym konstrukcyjnie z Dacią Lodgy: nie ma w nim pokrewieństwa z Renault Kangoo. Samochód spełnia założenia stawiane kombivanom. Oferuje maksymalną przestrzeń przy optymalnych wymiarach zewnętrznych i tak naprawdę bliżej mu do auta dostawczego niż osobowego, o czym przypominają nieosłonięte blachy w środku albo dwuskrzydłowe drzwi tylne. Jednak w osobowych odmianach, szczególnie w uterenowionej Stepway, Dokker to doskonała propozycja dla rodzin. Bagażnik zmieści od 800 do 3000 l, a przesuwane boczne drzwi ułatwią codzienną egzystencję z dziećmi. Niestety, większość ofert dotyczy skromnie wyposażonych Dokkerów z czarnymi zderzakami i tylnymi drzwiami po jednej stronie. Jeśli chodzi o awaryjność, auto nie odbiega od pozostałych aut Dacii: usterki unieruchamiające auto w trasie rzadko kiedy mają miejsce, niemniej spartańskie wykończenie wnętrza mocno razi po oczach.

Dacia Dokker – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)

dacia-dokker-dane-techniczne

Oceny czytelników
[Głosów: 13 Średnia: 3.9]

4 KOMENTARZE

  1. Od 2012 jeżdżę Dacią Logan Van. Oprócz wymiany łączników stabilizatora (100zł), żadnej innej usterki nie miała. Na liczniku 185tysi. Pozdrawiam Wszystkich śmiejących się z Dacii. Ps. Rdzy wbrew powszechnym opinią też nie ma.

  2. Niezawodność Dacii mogę potwierdzić własnym doświadczeniem. Prywatne posiadałem pierwszego Logana MCV z 2007 silnik 1,6,auto do bólu proste, żeby nie powiedzieć toporne. W moje posiadanie weszło jako auto trzy letnie. Licznik wskazywał coś około 35000km przebiegu. W momencie sprzedaży było 230000km sprzedałem tylko dla tego że zaczęło rdzewieć, z napraw poza sprawami wynikających z normalnej eksploatacji wymieniłem dwa łożyska w kołach i półoś napędową (uszkodzony przegub a różnica w cenie między przegubem a półosią była nie wielka) obecnie jeżdżę Lodgy i do obecnego przebiegu spaliła się tylko jedna żarówka (zresztą z logo niemieckiego producenta) w firmie mamy kilka Dokkerów i też jeżdżą bez problemu

  3. Kupilem 6 letnia od Zdunka i to to był błąd. Myślenie kupisz u dilera zapłacę więcej ale będzie ok. jest jal najbardziej mylne. Dacia miała krzywizne z przodu co powodowalo czestą naprawę zawieszenia dopiero po 3 latach od kupna jeden z mechanikow sobie poradzil z problemem. Przy ok 150 tys koieczna wymiana wszystkich łożysk. Drzwi gnija na potęgę. Do podanego spalania proponuje oddać litr. Średnie spalanie na poziomie 5.5 litra jest osiagalne. Obecnie przegnily mi sanki potrzymujace silnik do kupienia za 800 zl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here