Używana Dacia Sandero I – opinie użytkowników, wady i zalety

Dacia Sandero I - otwierające

Używana Dacia Sandero to tani w zakupie i utrzymaniu samochód, który oferuje przyzwoity komfort i sporą przestrzeń dla pasażerów. Mankamentem jest surowo wykończone wnętrze i skromne wyposażenie.

Gdy w 2004 roku marka Dacia powróciła na rynek i zaprezentowała Logana, Polacy oszaleli na jego punkcie. Potrzeba taniego auta służącego po prostu do jazdy okazała się być kluczowa i auto zdobyło dużą popularność. Na fali sukcesu w 2007 r. zaprezentowano Sandero – hatchbacka bazującego na Loganie. W 2008 r. ruszyła produkcja auta. Rok później gamę wzmocniła uterenowiona wersja Stepway z 20-centymetrowym prześwitem. W 2012 r. ruszyła produkcja Sandero II.

Auta miejskie - najgorszy - Dacia Sandero
Poza zwykłymi wersjami Sandero dostępny był także uterenowiony wariant Stepway ze zwiększonym prześwitem i z plastikowymi osłonami zderzaków, błotników i progów.

Fabrycznie nowe Dacie stanowiły alternatywę dla używanych samochodów. Projektowano je z myślą o uboższych rynkach, ale zaskakująco dobrze przyjęli je klienci z Francji czy Niemiec. Po latach sytuacja praktycznie nie uległa zmianie – na zakup Sandero czy Logana z drugiej ręki decydują się osoby, które nie przykładają większej wagi do marki pojazdu czy jego wykończenia lub silnika, a chcą uniknąć zakupu bardzo starego samochodu. W przypadku używanych Dacii stosunek wieku do ceny pozostaje bardzo korzystny, a koszty utrzymania są niskie.

Używana Dacia Sandero – nadwozie i wnętrze

Wewnątrz Sandero jest równie przestronne jak Logan, a przy tym łatwiejsze do zaparkowania w mieście. Szkoda jednak, że przy okazji tworzenia auta nie poprawiono jakości wykonania i użytych materiałów. Brakuje także grubszej warstwy mat tłumiących hałas. Ale czego w końcu oczekiwać od auta, które jako nowe można było kupić za niecałe 30 000 zł – przynajmniej w teorii, bo tyle kosztowała najuboższa wersja, która miała wabić klientów do salonów. Na miejscu dowiadywali się oni, że by cieszyć się Sandero z rozsądnym wyposażeniem muszą dołożyć jeszcze kilka tysięcy.

Dacia Sandero - deska rozdzielcza
Wnętrze Dacii Sandero nie urzeka ani stylizacją, ani ergonomią – przyzwyczajenia wymagają m.in. przyciski do sterowania szybami na konsoli środkowej oraz dźwignia klaksonu w manetce.

Używana Dacia Sandero – silniki

Do napędu Sandero zaprzęgnięto sprawdzone na przestrzeni lat silniki Renault – benzynowe 1.2 16V, 1.4 8V, 1.6 8V i 1.6 16V oraz diesla 1.5 dCi. Zachowując niezbędne minimum dbałości serwisowej (terminowe wymiany oleju i paska rozrządu) uda się utrzymać te jednostki w świetnym stanie przez lata. W silnikach benzynowych najczęściej zawodzą cewki i czujniki. W dieslu z wysokim przebiegiem warto pomyśleć o profilaktycznej wymianie panewek. Co prawda wraz z wymianą oleju pochłonie to w granicach 1500 zł, jednak zapewni sposób na kolejne dziesiątki tysięcy kilometrów. Jeżeli zużyta panewka obróci się, konieczny będzie kapitalny remont silnika lub jego wymiana. Ryzyko awarii jest niższe niż w Renault, gdyż Dacie otrzymywały mniej wysilone wersje jednostki 1.5 dCi. Pięciobiegowe skrzynie nie grzeszą precyzją, ale to zwykle nie efekt ich zużycia, a konstrukcji – nie pracowały idealnie nawet w nowych autach.

Opinie o używanej Dacii Duster I (2010-2018)

Dacia Sandero – silniki benzynowe

Silnik 1.2 16V 1.4 1.6 1.6 16V
Pojemność 1149 cm³ 1390 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 75 KM 75 KM 87 KM 104 KM
Maks. moment 107 Nm 112 Nm 128 Nm 148 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,6 s 13,0 s 11,5 s 10,2 s
Prędkość maks. 161 km/h 161 km/h 174 km/h 183 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 7,0 l/100 km 7,2 l/100 km 7,1 l/100 km

Dacia Sandero – silniki Diesla

Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 70 KM 85 KM
Maks. moment 160 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,0 s 13,0 s
Prędkość maks. 157 km/h 167 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,6 l/100 km

Używana Dacia Sandero – zawieszenie

Zawieszenie Sandero składa się z przednich kolumn MacPhersona i tylnej belki skrętnej. To najprostsza z możliwych, a zarazem tania w naprawach konstrukcja. Defekty ograniczają się do luzów w przednim zawieszeniu i ewentualnego zużycia łożysk kół. Miękkie nastawy, znaczny skok i wysoki prześwit nie pozwalają zapomnieć, że Sandero projektowano z myślą o eksploatacji na zniszczonych drogach krajów rozwijających się.

Używana Dacia Sandero – awaryjność i koszty utrzymania

Zawieszenie Dacii Sandero dobrze znosi polskie drogi, a uterenowiona odmiana Stepway przyda się dla osób często zjeżdżających na nieutwardzone nawierzchnie. Silniki może nie grzeszą osiągami, ale przez prostotę konstrukcji na naprawy nie wydamy dużo. Pozytywnie wypada również dostępność serwisu i ceny części zamiennych.

Dacia Sandero - bok
Klasyczne silniki, proste zawieszenie i ubogie wyposażenie sprawiają, że używana Dacia Sandero jest wolna od poważnych i drogich awarii.

Na ogół Sandero jest typowym „mieszczuchem” – w trasie silniki dostają „zadyszki”, a panujący przy wyższych prędkościach hałas odbiera przyjemność z jazdy. Słabą stroną Dacii Sandero okazuje się powłoka lakiernicza, która jest podatna na zarysowania i powstawanie odprysków. Ogniska korozji na podwoziu czy progach nie należą do rzadkości – Dacia jest znacznie gorzej zabezpieczona przed rdzewieniem niż Renault. Upływ czasu potrafi dać się też wnętrzu – np. fotelowi kierowcy, który z powodu wyrobionych mocowań zaczyna się bujać. Tworzywa wykończeniowe opierają się starzeniu, ale różnego rodzaju hałasy i skrzypienia potrafią denerwować. W samochodach z wysokimi przebiegami możliwe są awarie alternatorów, wycieki oleju, jak również zużycie mechanizmu wybierania biegów oraz łożysk skrzyni. Części zamienne są tanie i łatwo dostępne – rozsądne ceny mają nawet elementy w ASO, a ogromna podaż zamienników (w większości pasujących też do Clio II), pozwala na utrzymanie Sandero w stanie pełnej sprawności przy niewielkich nakładach.

Używana Dacia Sandero – opinie kierowców

Zalety

„Silnik 1.4/75 KM jest konstrukcją sprawdzoną i bardzo prostą w obsłudze.”

„Solidne zawieszenie, jakby stworzone na polskie, najczęściej niezbyt równe drogi.”

„Psują się przeważnie drobiazgi, a poważniejsze awarie są rzadkością.”

„Samochód jest wysoko zawieszony, bez problemu wjeżdżam na drogę leśną lub polną bez obaw, że się urwie.”

„Dostępność części zamiennych jest naprawdę duża.”

Wady

„Przy dynamicznej jeździe samochód jest głośny. Nie nadaje się na trasy szybkiego ruchu – brak mu wygłuszenia.”

„Tandetne srebrne wstawki plastikowe. Deska nawet bardzo ładna, ale skrzypi na kostce brukowej.”

„Przy większych prędkościach auto myszkuje po drodze.”

„Wentylacja i ogrzewanie takie sobie. Coś tam dmucha, ale bez przekonania.”

Używana Dacia Sandero – PODSUMOWANIE

Obecnie jeżdżącą Dacię Sandero z początku produkcji można kupić już za 5-6 tys. zł. W zamian otrzyma się egzemplarz z wysokim przebiegiem i nierzadko instalacją LPG, ale bez klimatyzacji. Mniej wyeksploatowane i lepiej wyposażone Sandero, nierzadko od osób prywatnych a nie firm, kosztują 10-15 tys. zł. Najlepsze auta z samego końca produkcji osiągają poziom 20 tys. zł. To idealne auto dla osób, u których rozsądek wygrywa nad emocjami.

Dacia Sandero I (2008-2012) – dane techniczne

Dacia Sandero – wymiary
Dł./szer./wys. 402/174/153 cm
Rozstaw osi 259 cm
Pojemność bagażnika 320-1200 l

Używana Dacia Sandero – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność

Aktualizacja: 11 stycznia 2019