Dacia Duster - dynamiczne

Niedawna premiera Dustera drugiej generacji zwiększyła zainteresowanie tym modelem na rynku wtórnym. Choć budżetowy charakter SUV-a Dacii widać w zasadzie od razu, trudno o lepszy samochód do poruszania się po gorszych jakościowo drogach. Poznajmy opinie o używanej Dacii Duster.

W momencie debiutu Duster był najtańszym SUV-em w polskich salonach – w podstawowej wersji kosztował niecałe 40 tys. zł, jednak mało kto decydował się na nowy samochód ze stalowymi kołami bez kołpaków i czarnymi zderzakami. Większość odbiorców „celowała” w bogatsze wersje w ciekawszych kolorach i z wyposażeniem niewiele odbiegającym od droższych rywali, m.in. pełną „elektryką” szyb i lusterek, klimatyzacją, a nawet tempomatem i nawigacją. Nie obyło się jednak bez wpadek ergonomicznych i jakościowych, dlatego już 3 lata po debiucie (w 2013 r.) samochód przeszedł modernizację, która w dużym stopniu objęła deskę rozdzielczą, dzięki czemu stała się bardziej „przyjazna” kierowcy. Duster to nie tylko jeden z najtańszych w zakupie (i utrzymaniu) SUV-ów, ale i o bardziej terenowym charakterze: ma aż 21-centymetrowy prześwit, „krótką jedynkę” i wydajny napęd na 4 koła (nie we wszystkich wersjach). Użyteczność i prostota Dacii ma swoje odzwierciedlenie w wolno malejących cenach – trudno znaleźć niezły egzemplarz za mniej niż 25 tys. zł. Czy to aby nie za dużo za ten, bądź co bądź, słabo wykonany i niezbyt dynamiczny samochód?

Dacia Duster - terenowe
Duster swobodnie czuje się w lekkim terenie. Nie ma reduktora, ale 6-stopniowa przekładnia ma bardzo „krótkie” biegi, z czego  „jedynki” używa się w zasadzie tylko poza asfaltem (na nim można swobodnie ruszać z 2. przełożenia).
Dacia Duster - dynamiczne
W późniejszych latach produkcji Dacia oferowała Dustera w wielu limitowanych wersjach z ciekawostkami w wyposażeniu. Na zdjęciu wersja Blackstorm z charakterystycznymi naklejkami i żółtymi akcentami we wnętrzu.

Używana Dacia Duster I – wnętrze

Przedlifowe Dustery otrzymały mało atrakcyjną deskę rozdzielczą z bijącym po oczach pseudodrewnianym malowaniem i rozwiązaniami godnymi lat 90., tj. klaksonem w dźwigni kierunkowskazów i przyciskami podnoszenia szyb między fotelami. Duster już jako nowy sprawiał wrażenie tandetnie wykonanego, dlatego po latach trudno oczekiwać, że nic nie będzie w nim trzeszczeć. Deska zyskała w oczach po przeprowadzonej w 2013 r. modernizacji: przeniesiono sterowanie szybami i lusterkami do drzwi, a w bogatszych wersjach dodano dotykowy ekran do obsługi multimediów i nawigacji (Media Nav). Kabina okazuje się wystarczająco przestronna dla kompletu pasażerów, z tym że z przodu muszą oni podróżować na miękkich fotelach z krótkim siedziskiem i słabym podparciem. Pojemność bagażnika różni się w zależności od wersji napędu: w 2WD mieści 475 l, w 4WD – 408 l, ale za to ma pod wykładziną miejsce na pełnowymiarowe koło zapasowe (w 2WD umieszczono je pod spodem auta) lub butlę gazową.

Dacia Duster - deska rozdzielcza
Kokpit po lifcie zyskał na codziennej użyteczności i jakości wykonania, ale nadal nie jest idealnie m.in. za sprawą nisko umieszczonego ekranu multimediów i panelu klimatyzacji.
Dacia Duster - bagażnik
Wysoką podłogę pojemnego bagażnika wykończono niezbyt przyjemną w dotyku tkaniną. Po złożeniu kanapy rośnie do ponad 1600 l.

Używana Dacia Duster I – silniki

Początkowo gama silnikowa SUV-a Dacii obejmowała benzynowego, wolnossącego 1.6 (także z fabrycznym LPG) i diesla 1.5 dCi o mocy 90 i 110 KM. W 2013 roku do oferty dołączył 1.2 TCe, a dwa lata później pojawiła się nowa jednostka 1.6 SCe o mocy 115 KM (zastąpiła 1.6 16V). Wszystkie silniki można było zestawić z napędem 4×4, poza wersją z fabryczną instalacją gazową. Osiągi godne współczesnych samochodów paradoksalnie zapewnia silnik o najmniejszej pojemności, ale za to z turbodoładowaniem – 125 KM w 1.2 TCe pozwala rozpędzić Dustera do 100 km/h w niecałe 10,5 sekundy (w pozostałych wersjach trzeba się pogodzić ze „sprintem” na poziomie 12-13 s). Silniki łączono z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, a od 2016 r. również z dwusprzęgłową przekładnią EDC (tylko w dCi i napędem 2WD).

Dacia Duster - silnik 1.6
16-zaworowy silnik 1.6 dużo pali (w mieście nawet 12 l/100 km) i zapewnia Dusterowi tylko przeciętne osiągi. Ale przynajmniej prawie się nie psuje.

Używana Dacia Duster I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dzięki dużemu prześwitowi Duster przejedziecie przez wiele kolein, rowów i krawężników niedostępnych dla innych aut.”

„Na przednim fotelu siedzi się wysoko – wszystko dookoła widać.”

„Najwięcej samochodu w jak najmniejszych pieniądzach. I w dodatku z napędem 4×4.”

„Silnik 1.5 dCi – ekonomiczny, bezproblemowy i z wystarczającym momentem obrotowym do sprawnego poruszania się w górach, nawet pod pełnym obciążeniem.”

„Bagażnik na pierwszy rzut oka wydaje się niewielki, ale z powodzeniem udaje się zapakować 4-osobową rodzinę na wakacje.”

 Wady 

„Koszmarna precyzja zmieniania biegów – jak pogrzebaczem w piecu.”

„Zupełnie nieprzemyślane i nieintuicyjne rozmieszczenie przycisków do sterowania szyb i klaksonu.”

„Szerokie opony i brak wspomagania elektrycznego utrudniają manewrowanie w ciasnych miejscach.”

„Powyżej 120 km/h coraz wyraźniej słychać szumy na zewnątrz auta – trzeba podgłaśniać radio.”

„Auto mocno przechyla się w zakrętach – efekt wysokiego nadwozia i prześwitu, a także uproszczonego zawieszenia.”

Używana Dacia Duster I – awaryjność, typowe usterki

Na szczęście silniki dCi napędzające Dacie to już poprawione jednostki wolne od problemów z zacierającymi się panewkami. W 1.6 zdarzają się przypadki falowania obrotów, odradzamy też ten silnik ze względu na bardzo wysokie spalanie. Normę w Dusterach stanowią drobne usterki elektroniki (nie działają wskaźniki, np. poziomu paliwa), awaryjny bywa układ klimatyzacji, niszczą się tapicerki i samoistnie pękają szyby (słaba sztywność nadwozia). Trzeba przywyknąć do zgrzytającej manualnej skrzyni biegów. Swego czasu Dustery z początku produkcji wzywano na akcje serwisowe w celu wymiany tylnych przewodów hamulcowych.

Dacia Duster - przełączniki szyb
Przyciski opuszczania tylnych szyb w autach sprzed liftingu umieszczono na końcu tunelu środkowego. O wiele wygodniejsze są tradycyjne korbki.

Używana Dacia Duster I – sytuacja rynkowa

Jak na Dacię, używane Dustery zaskakująco trzymają ceny – trudno znaleźć sensowny egzemplarz za mniej niż 25 tys. zł. Jeśli komuś zależy na napędzie 4×4, musi przygotować minimum 28 tys. zł i… nie oczekiwać zalewu ofert, bo aż 3 na 4 wystawione Dustery mają napęd wyłącznie na przód. W ofertach przeważają benzynowe auta, część z LPG. Warto poszukać aut po lifcie – ich ceny startują od 30 tys. zł. Dustery z 2017 roku z minimalnym przebiegiem kosztują nawet 50-60 tys. zł, czyli tyle, co aktualny model w średniej wersji wyposażenia.

Używana Dacia Duster I – PODSUMOWANIE

Jeśli ktoś nie przywiązuje nadzwyczajnej wagi do poziomu wykończenia i osiągów, a ceni przede wszystkim użyteczność i względną trwałość, powinien bez obaw wybrać Dustera. Ten samochód znosi upływ czasu lepiej niż zakładano i doskonale sprawdzi się jako środek transportu dla osoby mieszkającej z dala od dobrych jakościowo dróg, albo nie lubiącej przejmować się każdym pokonywanym w mieście krawężnikiem.

Dacia Duster I – dane techniczne

Dacia Duster I – wymiary
Dł./szer./wys. 432/182/168 cm
Rozstaw osi 267 cm
Pojemność bagażnika 475-1635 l
Dacia Duster I – silniki benzynowe
Silnik 1.2 TCe 1.6 16V 1.6 SCe
Pojemność 1197 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo turbo benz. benz. benz.
Maks. moc 125 KM 105 KM 114 KM
Maks. moment 205 Nm 148 Nm 156 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s 11,8 s 11,0 s
Prędkość maks. 175 km/h 165 km/h 170 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,0 l/100 km 7,1 l/100 km 6,4 l/100 km
Dacia Duster I – silniki Diesla
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi (4×4)
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 107 KM 110 KM
Maks. moment 200 Nm 240 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s 11,8 s 12,5 s
Prędkość maks. 156 km/h 171 km/h 168 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 5,3 l/100 km 5,6 l/100 km

Dacia Duster I – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Dacia Duster I – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here