Doświadczony mechanik podpowiada, co ile tak naprawdę wymieniać oleje, filtry i inne ważne części w samochodzie. Często musimy robić to częściej niż nam każe producent auta!
Na bezawaryjność auta składa się przede wszystkim jego eksploatacja, czyli dbałość o terminową wymianę kluczowych płynów, olejów i części najbardziej narażonych na zużycie. By ułatwić użytkownikom samochodów życie, producenci sami proponują, a wręcz zalecają, co wymienić i po jakim czasie/upływie kilometrów. Niekiedy ich wytyczne bywają zbyt „optymistyczne”: dotyczy to np. wydłużonych przebiegów pomiędzy wymianami oleju silnikowego. Nawet zastosowanie tzw. olejów „long life” nie spowoduje, że silnik dobrze zniesie tak długi resurs i nie odbije się to na jego późniejszej trwałości.
„Przebiegi między zalecanymi przez producentów wymianami oleju należy w szczególności skracać w użytkowanych głównie w mieście samochodach z silnikami Diesla, które posiadają filtr DPF. Procedura wypalania sadzy sprzyja bowiem rozrzedzaniu oleju przez nadmiar paliwa, które przedostało się do układu smarowania.” – Sławomir Nowak, mechanik w serwisie Autofirma24.pl.
Okazuje się, że nie tylko w przypadku oleju silnikowego firmy zalecają zbyt rzadką wymianę któregoś płynu lub komponentu. Działa to także w drugą stronę: wymagania bywają zbyt restrykcyjne, np. ciężko znaleźć uzasadnienie w jednoczesnej wymianie tarcz i klocków hamulcowych, ponieważ markowe tarcze nierzadko „wytrzymują” dwa komplety klocków. Podobnie z wymianą żarówki połączonej z regulacją reflektora: jeśli żarówkę da się wyjąć bez demontażu reflektora, światło z niej i tak będzie prawidłowo padać na jezdnię.
Poniżej przedstawiamy przykłady wymiennych komponentów samochodu i podajemy terminy wymian sugerowane przez producentów i przez niezależne serwisy.
Filtr powietrza
Zalecenia producentów: 60 tys. km
Zalecenia mechaników: 30-40 tys. km
Zaleca się kontrolę stanu filtra powietrza co roku, a co 60 tys. km wymianę na nowy. W rzeczywistości warto zmieniać go częściej, ponieważ filtr zapycha się nawet jeśli poruszamy się w obszarze o małym stopniu zapylenia powietrza. W efekcie rosną opory ssania i słabnie moc silnika.
Filtr paliwa
Zalecenia producentów: 60-120 tys. km
Zalecenia mechaników: 60 tys. km
Choć jakość paliw na stacjach stale się poprawia, wymiany filtra paliwa nie ma co odkładać w czasie. Współczesne auta mają skomplikowane układy paliwowe, w których panują wysokie ciśnienia, a otwory w bezpośrednich wtryskiwaczach wykonuje się z jeszcze większą precyzją.
Filtr kabinowy
Zalecenia producentów: 30-60 tys. km
Zalecenia mechaników: co roku
Dzięki filtrowi kabinowemu możemy cieszyć się czystym powietrzem we wnętrzu auta. Coroczna wymiana da gwarancję prawidłowej pracy filtra. Warto ją przeprowadzać tak często z uwagi na rozwijające się na jego powierzchni grzyby i drobnoustroje. Przy okazji oczyśćmy komorę filtra.
Świece zapłonowe
Zalecenia producentów: 60-150 tys. km
Zalecenia mechaników: 60-100 tys. km
Świece zapłonowe to nie tylko dość tani, ale i łatwy w wymianie element zespołu napędowego samochodu, możliwy do wykonania nawet na parkingu. Tym bardziej trudno uzasadnić przedłużanie interwałów wymiany świec względem tych narzucanych przez producentów. Wymieniajmy je częściej, gdy nasze auto ma LPG lub gdy zdecydujemy się na zakup najtańszych produktów.
Pasek rozrządu
Zalecenia producentów: 80-240 tys. km
Zalecenia mechaników: najpóźniej co 5 lat/60-100 tys. km
Termin wymiany paska rozrządu zależy od budowy silnika i samochodu, w którym się znajduje. W nowoczesnych autach firmy pozwalają na jednym pasku przejeżdżać nawet 200 tys. km., jednak mechanicy apelują by nie wierzyć w te zapewnienia i dla własnego spokoju zmieniać zestaw paska rozrządu co ok. 100 tys. km. W przeciwnym razie narażamy silnik naszego auta na ryzyko poważnych uszkodzeń.
Jak zmniejszyć ryzyko zerwania paska rozrządu?
Pasek klinowy
Zalecenia producentów: w przypadku zużycia
Zalecenia mechaników: z rozrządem
Producenci rzadko podają konkretne przebiegi, przy których trzeba wymienić pasek osprzętu: częściej zalecają jego kontrolę i wymianę w przypadku zużycia. Materiał, z którego wykonany jest pasek, w naturalny sposób starzeje się, stąd dobrą okazją do zastąpienia go nowym jest np. wymiana paska rozrządu.
Opony
Zalecenia producentów: 10 lat
Zalecenia mechaników: 10 lat
Nawet jeśli nasz samochód pokonuje niewielkie przebiegi i z zewnątrz opony wydają się być w nienagannym stanie (niesparciała guma, wciąż głęboki bieżnik), trzymajmy się żelaznej zasady zmiany ogumienia co 10 lat. Po upływie takiego czasu mieszanka opony jest już stwardniała, przez co pogarszają się właściwości jezdne i droga hamowania samochodu poruszającego się na zużytych oponach.
Amortyzatory
Zalecenia producentów: 60-80 tys. km
Zalecenia mechaników: w przypadku zużycia
O ile firmy produkujące amortyzatory sugerują wymianę ich elementów co 60-80 tys. km, wytwórcy aut zalecają jedynie kontrolę stanu technicznego amortyzatorów, tj. oględziny pod kątem wycieków lub test na stanowisku do sprawdzania amortyzatorów. Nierzadko zdarza się, że fabryczne amortyzatory wytrzymują znacznie większe przebiegi, rzędu nawet 200 tys. km.
Przeczytaj także: regeneracja aktywnych amortyzatorów
Czynnik klimatyzacji
Zalecenia producentów: co roku
Zalecenia mechaników: raz na dwa lata
Płyn do układu klimatyzacji ma zapewnić sprężarce odpowiednie smarowanie. Jeśli w układzie nie występują nieszczelności, poziom czynnika klimatyzacji wystarczy kontrolować co drugi rok.
Płyn chłodniczy
Zalecenia producentów: 6 lat
Zalecenia mechaników: 3-5 lat
Firmy sprzedające płyny chłodnicze określają ich właściwości antykorozyjne na 3-5 lat, stąd warto do tego okresu skrócić odstęp między wymianami. Producenci aut, jeśli już, zalecają wymianę płynu chłodniczego co 6 lat lub 200 tys. km. W rzeczywistości zbiorniczek i tak trzeba zalać nowym płynem przy okazji wymiany zestawu paska rozrządu, a konkretnie pompy wody.
Płyn wspomagania
Zalecenia producentów: bez wymiany
Zalecenia mechaników: co 5 lat/100 tys. km
Płyn krążący w układzie wspomagania podlega procesom starzenia i gromadzi zanieczyszczenia powstające m.in. ze ścierających się elementów metalowych. Jego wymiana jest prosta i tania, a zwiększy żywotność pompy wspomagania i przekładni kierowniczej. W hydraulicznych układach wspomagania kierownicy pracuje ten sam płyn co w skrzyniach automatycznych.
Płyn hamulcowy
Zalecenia producentów: co 2 lata
Zalecenia mechaników: co 2 lata
Płyn hamulcowy pochłania wodę z otoczenia, a to obniża temperaturę jego wrzenia. Z tego względu zaleca się wymieniać go co 2 lata: „skorzystają” na tym też tłoczki (nie zapieką się) i wydłuży się żywotność pompy ABS/ESP. W normalnie użytkowanym aucie nie trzeba stosować płynu hamulcowego o podwyższonej temperaturze wrzenia (DOT 5.1) – wystarczy ten, który proponuje producent.
Samodzielna wymiana płynu hamulcowego
Olej silnikowy
Zalecenia producentów: 20-30 tys. km
Zalecenia mechaników: 10-20 tys. km
Typowo eksploatowane samochody rocznie przejeżdżają 10-20 tys. km. I właśnie co tyle warto zmieniać olej silnikowy, nawet jeśli producent narzuca serwisy olejowe co 2 lata lub 30 tys. km. Mechanicy zgodnie twierdzą, że tak rzadka wymiana szkodzi wielu elementom silnika i jego osprzętu, m.in. panewkom i turbosprężarkom. Do zaleceń corocznej wymiany oleju silnikowego nie muszą stosować się osoby użytkujące samochód sporadycznie (przebiegi rzędu 5000 km rocznie).
Jaki olej silnikowy wybrać do swojego samochodu?
Olej w skrzyni biegów
Zalecenia producentów: bez wymiany
Zalecenia mechaników: 60-100 tys. km
O konieczności wymiany oleju w skrzyniach biegów informują nie producenci aut, a firmy wytwarzające przekładnie na zlecenie koncernów. Zalanie nowym płynem jest szczególnie ważne w skrzyniach automatycznych, dwusprzęgłowych lub bezstopniowych: wraz ze starym olejem pozbędziemy się zanieczyszczeń, które mogłyby zapchać elektrozawory w przekładni.
Olej w napędzie 4×4
Zalecenia producentów: w zależności od marki i modelu
Zalecenia mechaników: co 60 tys. km
Niektórzy producenci nakazują wymieniać olej w napędzie 4×4 już co 40 tys. km, inni w ogóle nie każą tego robić. Niezależnie od modelu auta, wymianę dobrze przeprowadzać co 60 tys. km. Olej należy wymienić w sprzęgle międzyosiowym i, jeśli występują, w skrzyni rozdzielczej i tylnym mechanizmie różnicowym.
Według zaleceń producenta a nawet częściej. Jak zawsze olej wymieniam to i wszystkie filtry z delfi biorę, bo jakościowo na rynku jak dla mnie najlepiej stoją. Po zakupie auta też dobrze dla pewności wymienić
w końcu nauczyłem się regularnie wymieniać płyn wspomagania a najczęściej stosuję K2 PSF
rzecz jasna olej – tak co 10 tysiecy kilometrów, tak najzdrowiej dla auta czy starszego czy nowszego. no i dobra firma – polecam syntetyk z hyundai xteer, bardzo dobry produkt, cenowo jest OK, no i rzeczywiście jeździ sie lekko, silnik pracuje na pelnych obrotach, nie ma przegrzań, zatarć itp
Ha! Przecież wiadomo, że mechanicy, to tylko aby skroić klienta. Jak leją z beczki, co mają pod ręką, to nie dziwne, a najlepiej jak cały czas stoi u nich auto i wszystko jest do wymiany, jeżdżą sobie nim i jeszcze im płacić, za to, że niby coś naprawiają i wymieniają, bo sami psują partacze i oszuści. Mam film nagrany jak wygląda wymiana oleju i filtrów, a jak ktoś nie zapisuje co robili rok temu tylko przyjeżdżają i do naprawy nieważne co, to cóż… jak zacząłem wygarniać, że to robili rok temu, a to miesiąc temu i na reklamację, to najlepiej zablokować telefon klienta, bo się nie da w CH… robić!
mam znajomego mechanika i to jest super sprawa, bo rzetelnie doradzi 🙂 autko i silnik mam w super kondycji, bo mi doradzil z olejem i wymianą wlasnie co 10 tys km, syntetyk z Hyundai xteer daje rade!!
też nie mieszam, bo to nie wplywa korzystnie. wole mieć jedną marke oleju, akurat syntetyk bo jest najzdrowszy dla silnika (Hyundai xteer). nie martwie sie o zatarcia, awarie itp