wymiana plynu hamulcowego

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, jak wymienić płyn hamulcowy. Można zrobić to samodzielnie, ale zabieg jest trudniejszy niż może się wydawać. Błędy lub nieprzewidziane problemy mogą unieruchomić auto.

Układ hamulcowy jest wypełniony płynem odpornym na działanie temperatury. Dostępne są płyny różnych generacji, różniące się temperaturą wrzenia. Najpopularniejsze to DOT3, DOT4 oraz DOT5.1, mające temperatury wrzenia odpowiednio: 205, 230, 260°C. W Europie z zasady nie stosuje się płynu silikonowego DOT5, gdyż wymaga on innych uszczelnień (to produkt opracowany wyłącznie dla armii USA). Sportowy płyn o podwyższonej temperaturze wrzenia w zwykłym aucie nie ma sensu, gdyż nie skróci drogi hamowania (zależy ona od tarcz, klocków i opon), a szybciej pochłania wilgoć. Producent auta określa wymagany typ płynu i warto się do tego stosować, choć pomyłka lub zmieszanie różnych płynów nie grożą awarią. Do niektórych aut z ESP zalecany może być płyn DOT4 LV (Low Viscosity), a więc 
o dwukrotnie obniżonej lepkości w stosunku 
do płynu DOT4. Warto się do tego zastosować, 
bo przyspiesza to pracę zaworów ESP.

Płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny. Oznacza to, że wykazuje tendencję do pochłaniania wody – nawet zawieszonej w powietrzu pary wodnej. Pochłanianie przez płyn wilgoci powoduje obniżenie temperatury wrzenia (np. w DOT3 z 205 do 
140°C). Płyn powinien być wymieniony, gdy zmierzona testerem zawartość wody osiągnie ok. 3% lub – profilaktycznie – co 3-5 lat. Praktyka pokazuje, że samochód czy motocykl z niewymienianym od lat płynem znosi pojedyncze, ostre hamowanie ze znacznej prędkości bez ryzyka zagotowania płynu. Problemy pojawiają się w przypadku dynamicznej jazdy z licznymi przyspieszeniami i hamowaniami czy podróżowania w górach. W takiej sytuacji układ hamulcowy jest mocno obciążony i łatwo o przekroczenie punktu krytycznego. Kogo nie przekonuje ten argument, powinien pamiętać, że na przestrzeni lat w płynie gromadzą się osady i rośnie zawartość wody. To z kolei otwiera drogę do korozji czy zapieczenia ruchomych elementów układu hamulcowego (tłoczki/cylinderki). Lepiej więc zadbać o  wymiany płynu, niż później płacić za regenerację zacisku czy wymianę cylinderków.

kontrola temperatury wrzenia płynu
Najprostszy, cyfrowy tester zawilgocenia płynu hamulcowego można kupić za ok. 55 zł. Zwykle mija się to z celem, bo kontrolę bezpłatnie lub za symboliczną opłatą można przeprowadzić w większości serwisów.

Najprostszym sposobem na wymianę płynu jest wyciągnięcie strzykawką zawartości zbiorniczka wyrównawczego, wlanie świeżego płynu i rozprowadzenie go po układzie poprzez przepompowanie – naciskanie pedału hamulca oraz odkręcenie i zakręcanie odpowietrzników przy kolejnych zaciskach, gdy pedał znajduje się w maksymalnym dolnym położeniu. Zabieg należy powtarzać, aż poprzez rurkę nałożoną na odpowietrznik zacznie wypływać czysty płyn. Konieczne jest przy tym stałe kontrolowane poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Poziom płynu nie może sięgnąć dna, gdyż dojdzie wówczas do zapowietrzenia układu. Zamiast prostego przepompowania płynu trzeba będzie poświęcić dodatkowy czas na jego odpowietrzenie.

Przy samodzielnej wymianie płynu pojawiają się problemy. Przepracowaną ciecz trzeba zdać w warsztacie lub punkcie zbiórki odpadów. Przy odkręcaniu nieruszanego od lat odpowietrznika istnieje spore ryzyko jego zerwania – drążona w środku śruba jest delikatna, a potrafi się mocno zapiec. Bez podstawowych narzędzi oraz doświadczenia wykręcenie resztek odpowietrznika nie uda się – tak czy inaczej trzeba będzie odwiedzić serwis (jeżeli odpowietrznik urwie się w sposób pozwalający na ucieczkę płynu, auto trzeba będzie zawieźć na lawecie). Przetoczenie płynu trudno przeprowadzić samodzielnie – oczywiście kto się uprze, znajdzie sposób na przyblokowanie pedału w dolnym położeniu.

W serwisach do wymiany płynu używane są zestawy podciśnieniowe, które wysysają zużyty płyn z układu – wystarczy jedynie uzupełniać płyn w zbiorniku. Najtańsze zestawy do obsługi układu hamulcowego kosztują ok. 70 zł. Operację przeprowadza się na tyle rzadko, że proponowane przez serwisy ceny (ok. 60-80 zł wraz z płynem) trudno uznać za wygórowane.

Jak wymienic płyn hamulcowy
Wymianę płynu hamulcowego można połączyć z obsługą serwisową hamulców – odkręceniem zacisku, czyszczeniem prowadnic i gumowych osłon kurzowych czy smarowaniem tłoczków.

Braki uzupełnić można dowolnym płynem hamulcowym, choć oczywiście najlepiej tej samej klasy DOT. Marka producenta nie ma większego znaczenia. Płyny DOT3, DOT4 oraz DOT5.1 są ze sobą w pełni mieszalne. Jeżeli poziom płynu systematycznie szybko się obniża (np. na przestrzeni kilku tygodni), to poza uzupełnieniem trzeba zlokalizować wyciek. Powolne obniżanie się poziomu płynu wraz ze zużywaniem klocków hamulcowych jest normalne. Płynu nie trzeba uzupełniać – jego poziom zwiększy się po zamontowaniu nowych klocków z grubymi okładzinami, co będzie wiązało się z wciśnięciem tłoczków wgłąb zacisków.

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 1]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here