Wymiana filtra powietrza - otwierające

Wymiana filtra kabinowego jest na tyle prostą czynnością, że poradzi sobie z nią niemal każdy użytkownik samochodu. Przedstawiamy rodzaje filtrów powietrza i podajemy ich lokalizacje w popularnych autach.

Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu. Jaka jest właściwie jego rola? Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu. Niektóre droższe filtry z warstwą węgla dodatkowo zatrzymują unoszące się w powietrzu alergeny, sadze oraz ograniczają przenikanie przykrych zapachów do przedziału pasażerskiego. Jak każda inna część, filtr kabinowy podlega okresowemu zużyciu, tj. zapchaniu przez nazbierane zanieczyszczenia. Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu lub utrzymujący się nieprzyjemny zapach. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami. Z reguły są od ręki dostępne w sklepach motoryzacyjnych i w internecie.

Rodzaje filtrów powietrza

Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest papierowy – wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć. Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty. Taki filtr lepiej zatrzymuje szkodliwe substancje (tlenki azotu, ozon, związki siarki) i ogranicza przedostawanie się do środka przykrych zapachów.

Wymiana filtra powietrza - otwierające
Droższy filtr węglowy (w lewej ręce) lepiej sprawdzi się, jeśli autem poruszają się osoby cierpiące na alergie lub którym dokuczają nieprzyjemne zapachy w środku.

Co ile trzeba wymieniać filtr kabinowy?

Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe – nawet co 30 tys. km. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany. Jeśli tą czynność powierzamy serwisowi, nie dajmy się naciągnąć, zwłaszcza gdy w swoim samochodzie mamy zamontowany filtr węglowy, który swoją strukturą przypomina brudny filtr papierowy.

Zasada działania filtra kabinowego z warstwą węgla aktywnego
Zasada działania filtra kabinowego z warstwą węgla aktywnego

Jak samodzielnie wymienić filtr kabinowy?

Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje w internecie (link). Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub tylko wyjęcia filtra ze specjalnej kasety. Poniżej podajemy najczęstsze lokalizacje filtrów w popularnych autach.

Pod przednią szybą

Filtr może się znajdować pod przednią szybą auta. By się do niego dostać, trzeba rozpiąć łączniki osłonek i obudowy filtra lub uchylić specjalną klapkę – lepiej nie używać do tego narzędzi, bo trwale uszkodzimy delikatny plastik, a wtedy do filtra przez nieszczelności dostanie się woda.

Przykłady aut: Audi A3 I, Audi A4 B5, BMW E46, Ford Focus I, Ford Mondeo III, Mercedes A (W168), Mercedes C (W203), Opel Vectra B/C, Peugeot 206, Peugeot 307, Peugeot 406, Seat Toledo II/Leon I, Skoda Octavia I, Volkswagen Golf IV/VI, Volkswagen Passat B5.

Filtr powietrza w podszybiu
Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić. Czasami klapka, pod którą umieszczono filtr, znajduje się w centralnej części osłony na podszybiu.
Okolice schowka pasażera

Jeśli filtr jest w okolicach schowka pasażera, musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami by się do niej dostać konieczny jest demontaż schowka. Bez obaw – na ogół wystarczy uchylić wewnętrzne zaczepy i go wyjąć.

Przykłady aut: Chevrolet Lacetti, Daewoo Nubira II, Fiat Punto II, Fiat Grande Punto, Kia Cee’d, Opel Astra G/H (II/III), Renault Megane II, Renault Laguna II, Seat Leon II, Skoda Octavia II, Toyota Corolla E12, Toyota Avensis II, Toyota Yaris I/II, Volkswagen Polo 9N, Volkswagen Golf V, Volvo S80.

Filtr w schowku
Idealna sytuacja – kasetka pod schowkiem. Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr. W niektórych autach dostęp do filtra uzyskamy przez schowek lub z bocznej strony deski rozdzielczej.
Okolice pedału gazu

Trzecią opcją, stosowaną m.in. w Fordach, jest umiejscowienie filtra w okolicach pedałów. Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów. Dopiero wtedy można wypiąć z pedału gazu przewód łączący go z przepustnicą i odkręcić go – wtedy łatwiej dostać się do „boczka” konsoli środkowej, za którą znajduje się filtr.

Przykłady aut: Citroen C5 I, Ford Fiesta Mk V, Ford Focus II, Ford C-Max, Peugeot 407.

Filtr koło pedału
To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu. Oceńmy to, zanim zaczniemy go odkręcać.

Podsumowanie

Filtr wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. parują szyby albo słabo działa system wentylacji. To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Zaoszczędzimy przy tym ok. 50-100 zł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here