Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie, typowe usterki i spalanie

Fiat Panda III

Fiat Panda III to nowoczesne, solidne i bardzo tanie w naprawach auto do miasta. Silniki 1.2 są trwałe i dobrze współpracują z instalacjami LPG. Jakie są opinie kierowców na temat używanej Pandy III?

Trudno odmówić Pandzie uroku. Karoserię wyróżniają liczne kwadratowe wstawki z zaokrąglonymi rogami, do których nawiązanie znajdziemy również we wnętrzu. Producent zaprojektował od podstaw nową deskę rozdzielczą, ale zachował nieco wyższe umiejscowienie lewarka biegów, dzięki czemu ich zmiana pozostała bardzo wygodna. Panda ma dość obszerną kabinę jak na swoją klasę i siedzi się w niej jak w mikrovanie – wysoko ponad krawędziami szyb. Bagażnik mieści przyzwoite 225 litrów. Podobać może się też jego pełne tapicerowanie, którego brakuje wielu autom miejskim.

Fiat Panda III - deska rozdzielcza
Rozplanowanie wnętrza przypomina kabinę Fiata 500, który z technicznego punktu widzenia jest bliźniakiem Pandy. Plus za w pełni tapicerowane boczki, których nie posiadają konkurencyjne modele.

Właściciele doceniają poprawione wyciszenie pojazdu i chwalą zmiany przeprowadzone w zawieszeniu. Panda stała się stabilniejsza na autostradzie i cichsza na nierównościach. Przy wyższych prędkościach nadal trzeba jednak uważać na boczne podmuchy wiatru.

Fiat Panda 4×4

Wśród używanych aut pojawia się też Panda 4×4. To jeden z najmniejszych i najtańszych (w odniesieniu do wieku) samochodów z napędem na cztery koła. Mimo prostego układu napędowego (siłę na tylną oś przekazuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe), Panda 4×4 zaskakuje dzielnością w terenie. Procentują niewielkie rozmiary auta i niska masa, które ułatwiają manewrowanie i znacząco zmniejszają ryzyko ugrzęźnięcia w luźnym podłożu.

Fiat Panda III Cross
Fiat Panda z napędem na obie osie występował także w efektownej wersji Cross. Prześwit to umiarkowane 16 cm – przeszkody terenowe trzeba atakować więc „z głową”, a nie w najprostszy z możliwych sposobów

Używany Fiat Panda III – silniki

Pod maskę Pandy III trafiły dwie znane już jednostki – 1.2 Fire i 1.3 MultiJet. Benzyniak wystarczy do miasta, a po zamontowaniu LPG użytkownik będzie cieszył się tanią jazdą.  Nowością było wprowadzenie 0,9-litrowego, doładowanego silnika TwinAir. Jest on hałaśliwy (dźwiękiem przypomina poczciwego Fiata 126p) i oszczędny tylko przy spokojnej jeździe. Na razie nie ma jednak negatywnych opinii na temat jego trwałości – sporadycznie zdarzają się problemy z układem sterowania zaworami ssącymi – znany także z większych silników 1.4 MultiAir. Oba silniki w cyklu mieszanym spalają niecałe 6 l/100 km.

Redakcja poleca: Najlepsze nowoczesne silniki z turbo | TOP 15

Pod maskami wielu poflotowych Pand pracują sprawdzone i bardzo oszczędne (ok. 4,5 l/100 km) diesle 1.3 Multijet. Ewentualny zakup warto jednak przemyśleć. Po przebiegu 150-200 tys. km konieczna może być wymiana łańcucha rozrządu (ok. 1000 zł) – szczególnie, gdy auto było agresywnie traktowane, a olej wymieniano rzadko. Problemem podczas jazdy wyłącznie w cyklu miejskim staje się szybko zapychający DPF. Optymalnym wyborem mimo wszystko wydaje się stara jednostka 1.2. Zapewnia przeciętne osiągi, ale jest tania w serwisowaniu, dobrze współpracuje z instalacjami LPG, a najpoważniejszym z obserwowanych problemów przy wysokich przebiegach jest jedynie nadmierne spalanie oleju. We wszystkich wersjach typowo miejska jazda skraca żywotność tarczy sprzęgła – często trzeba wymieniać ją przed 100 tys. km przebiegu. Wymiana nie stanowi jednak ogromnego ciosu dla budżetu. Nawet markowy komplet sprzęgła (np. Valeo) można kupić za niecałe 300 zł. Względnie tania i prosta jest też wymiana.

Używany Fiat Panda – ceny

Najtańsze są powypadkowe lub poflotowe Pandy (nierzadko w wersji Van) ze słabym wyposażeniem oraz z wysokimi przebiegami. Za takie auta trzeba zapłacić ok. 14 tys. zł. Przeznaczając na zakup 20-24 tys. zł można swobodnie wybierać między zadbanymi, nieźle wyposażonymi Pandami – także z polskich salonów. Za nieco ponad 35 tys. zł można mieć praktycznie nowe, podemonstracyjne auto dealera.

Używany Fiat Panda III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Nowa Panda jest cichsza, staranniej wykonana i przyjaźniejsza dla kierowcy niż poprzedniczka”

„Doskonale umiejscowiony lewarek zmiany biegów. Skrzynia działa bez jakichkolwiek problemów”

„Zawieszenie dobrze i komfortowo wybiera nierówności. Auto nieźle się prowadzi nawet na autostradzie”

„Wysoka pozycja za kierownicą ułatwia wsiadanie. Z przodu miejsca jest nadspodziewanie dużo”

 Wady 

„Szeroki przedni słupek i mała tylna szyba ograniczają widoczność”

„Słabo rozwiązana wentylacja – przy krawędziach szyb para utrzymuje się dość długo”

„Przez dość wysoką karoserię Panda jest wrażliwa na podmuchy wiatru”

„Dźwięk silnika 0.9 TwinAir jest fatalny i męczący”

„Odczuwalne boczne podmuchy wiatru przy większych prędkościach”

Używany Fiat Panda III – podsumowanie

Panda III jako nowa była niewiele tańsza od większego Grande Punto, dlatego nie zdobyła u nas takiej popularności jak poprzedniczka. Używane Pandy są już jednak dużo bardziej  interesującą propozycją, zwłaszcza że w modelu sporo poprawiono względem Pandy II. Auto z silnikiem 1.2 nie powinno niczym zaskoczyć nas ani mechanika. Do 0.9 TwinAir należy podejść z większą rezerwą, ale ogólnie to nie jest zły silnik. Podaż tak skonfigurowanych Pand jest jednak ograniczona.

Fiat Panda III – wymiary

Dł./szer./wys. 365/163/154 cm
Rozstaw osi 230 cm
Pojemość bagażnika 225-870 l

Fiat Panda III – dane techniczne

Silnik 1.2 8V 0.9 TwinAir 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet
Pojemność 1242 ccm 875 ccm 1248 ccm 1248 ccm
Paliwo benz. turbo benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 69 KM 85 KM 75 KM 95 KM
Maks. moment 102 Nm 100 Nm 190 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,2 s 11,2 s 12,8 s 11.0 s
Prędkość maks. 164 km/h 177 km/h 168 km/h 182 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,2 l/100 km 4,2 l/100 km 3,9 l/100 km 3,6 l/100 km

Używany Fiat Panda III – opinie użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 3.8]