Na rynku rzadko spotyka się samochody wyposażone w 5-cylindrowe silniki. Jakie są opinie na temat benzynowych jednostek napędowych z nieparzystą liczbą cylindrów?
Nie jest tajemnicą i wielkim odkryciem, że rynkiem wtórnym, a także pośród samochodów nowych, rządzą silniki z parzystą liczbą cylindrów. Najchętniej wybieramy (bo są też najczęściej oferowane) jednostki 4-cylindrowe, ewentualnie, choć coraz rzadziej, 6-cylindrowe lub więcej dla aut luksusowych i sportowych.
Jeśli natomiast weźmiemy „pod lupę” silniki z nieparzystą liczbą cylindrów, obecnie królują jednostki R3 w samochodach miejskich. Pewnym pomostem pomiędzy „4- i 6-cylindrowcami” są silniki 5-cylindrowe. Częściej układ R5 występuje w odmianach wysokoprężnych. Takim jednostkom napędowym przyjrzeliśmy się już w innym zestawieniu, w którym opisaliśmy 8 popularnych turbodiesli R5. W konstruowaniu takich silników wyspecjalizował się Mercedes i Volvo, choć swoich sił próbowali także inni producenci, z lepszym lub gorszym skutkiem.
Analiza 5-cylindrowych silników Diesla przyniosła w większości pozytywne efekty. Nietypowe jednostki napędowe przeważnie sprawują się podobnie jak ich 4- lub 6-cylindrowe odpowiedniki, a przy tym wyróżniają się np. potężnym uciągiem, przyjemnym dźwiękiem albo satysfakcjonującymi osiągami. Eksploatacja auta z silnikiem R5 nie musi przy tym więcej kosztować, pod warunkiem że znamy najsłabsze punkty danej jednostki napędowej.
A jak jest z benzynowymi silnikami o 5 cylindrach? Na rynku występują rzadziej od Diesli, ale udało nam się zgromadzić 6 najpopularniejszych. Oto ich dokładne specyfikacje.
Audi 1.9-2.3
Lata produkcji: 1981-1996
Występowanie: Audi 80 B2-B4, Audi 90, Audi 100 C2-C4, Audi Coupe B2/B3, Audi S2, Audi RS2, Audi S4 C4
Osoby gustujące w starych Audi w szczególny sposób powinni zainteresować się 5-cylindrowymi silnikami. Niemiecki producent w latach 80. i 90. oferował ich całą masę, począwszy na lekko ponad 100-konnych wyposażonych w gaźnik pod przeszło 3 razy mocniejsze z mechanicznym wtryskiem paliwa K-Jetronic. We współczesnych Audi 5-cylindrowa jednostka napędowa (2.5 TFSI) trafiła w 2011 r. do Audi RS3. To jednak propozycja nie na każdą kieszeń: używane auta kosztują ponad 100 tys. zł.
Przeczytaj także: ciekawostki z dziejów Audi
Fiat/Lancia 2.0/2.4
Lata produkcji: 1996-2007
Występowanie: Fiat Bravo I, Fiat Stilo, Fiat Marea, Fiat Coupe, Lancia Kappa, Lancia Lybra, Lancia Thesis
Silniki R5 we włoskich autach występowały w wersjach turbodoładowanych (np. w Fiacie Coupe) i wolnossących, także z kolektorem dolotowym o zmiennej długości VIS – niestety, to rozwiązanie nie grzeszy trwałością. 2.4 z kolei montowano m.in. do Lancii Kappy i Fiata Stilo Abarth. Ze względu na leciwy wiek większość samochodów z tymi silnikami najlepsze czasy ma już za sobą. Mechanika trwałością nie ustępuje konkurentom.
Ford 2.5
Lata produkcji: 2005-2012
Występowanie: Ford Focus II ST/RS/RS500, Ford Mondeo IV (do 2010 r.), Ford Kuga I, Ford S-Max I (do 2010 r.)
Solidny napęd Volvo stał się własnością Forda po przejęciu marki przez amerykańskiego giganta. Jednostka oznaczona kodem B5254 trafiła do sportowych wersji Focusa oraz większych Mondeo, Kugi i S-Maxa. Zachwyca osiągami i imponuje trwałością, nawet przy forsownej eksploatacji. Do typowych przypadłości należy zaliczyć nadmierne przegrzewanie się: w konsekwencji prowadzi to do pęknięcia tulei cylindrowej. Kres 2.5 Turbo nadszedł wraz z wykupieniem Volvo przez chińskiego Geely. Ustąpił miejsca 4-cylindrowemu 2.0 EcoBoost.
Volkswagen 2.5
Lata produkcji: 2005-2014
Występowanie: modele Volkswagena przeznaczone na rynek amerykański – New Beetle, Beetle, Golf V, Jetta V/VI, Jetta V Sportwagen, Passat NMS
Co prawda z polskich salonów nie można było wyjechać Volkswagenem z tym silnikiem, jednak na rynku wtórnym czasami się pojawia, głównie w amerykańskich specyfikacjach Golfa lub Passata. Do tej wolnossącej jednostki trudno mieć zastrzeżenia pod kątem niezawodności. Łańcuchowy rozrząd jest długowieczny, a dzięki tradycyjnemu wtryskowi paliwa silnik toleruje instalacje gazowe. Jeśli jednak dojdzie do awarii, musimy polegać na używanych częściach – często tylko takie są od ręki dostępne w Internecie.
Volkswagen VR5
Lata produkcji: 1997-2006
Występowanie: Seat Toledo II, Volkswagen New Beetle, Volkswagen Golf IV, Volkswagen Bora, Volkswagen Passat B5
Jedyna w tym zestawieniu jednostka napędowa z cylindrami w układzie V, w dodatku rozchylonymi o 15º. Powstała poprzez… pozbawienie jednego tłoka silnika VR6. Początkowo VR5 występował z 10-zaworową głowicą, później liczbę zaworów podwojono i poprawiła się wydajność jednostki. Trudno jednak równać ją z możliwościami, jakie oferuje np. produkowany w tym samym czasie 1.8 Turbo. 2.3 VR5 w dodatku zmaga się z ponadprzeciętnymi wibracjami (źle wpływają na kondycję poduszek) i nietrwałym łańcuchem rozrządu. Poza tym pali niewspółmiernie do osiągów.
Volvo 2.0-2.5
Lata produkcji: 1991-2016
Występowanie: Volvo C30, Volvo S40/V50, Volvo V40 II, Volvo 850, Volvo S60 I, Volvo S70 I, Volvo V70 I/II/III, Volvo C70 I/II, Volvo S80 I/II, Volvo XC60 I, Volvo XC70 II/III, Volvo XC90 I
Szeroko stosowana rodzina silników o pojemnościach 2.0, 2.3, 2.4 i 2.5 – uzyskiwano je, zmieniając liczbę cylindrów oraz średnicę i skok tłoka. Montowana w wielu modelach Volvo, od kompaktowych po usportowione i SUV-y. Do wyboru wersje wolnossące i turbodoładowane, a także zasilane LPG, CNG lub bioetanolem. W silnikach mających za sobą ogromne przebiegi czasami dochodzi do pęknięć tulei cylindrowych lub zatarć panewek. Usterki wynikają bardziej z zużycia eksploatacyjnego niż wad konstrukcyjnych.