UżywaneUżywany Opel Vectra C (2002-2008) - który silnik wybrać?

Używany Opel Vectra C (2002-2008) – który silnik wybrać?

Vectra wciąż zwraca uwagę przestronną kabiną i całkiem trwałymi silnikami benzynowymi. Z jaką jednostką napędową wybrać używanego Opla Vectrę C?

Kiedyś Vectra wyznaczała klasowe standardy w dziedzinie ilości miejsca w środku i przestrzeni bagażowej. Prym tutaj wiedzie oczywiście odmiana kombi – najdłuższa (ponad 4,8 m), z największym rozstawem osi (283 cm, czyli o 13 cm więcej niż w sedanie i liftbacku). Co ciekawe, na bazie Vectry C opracowano luksusowego hatchbacka o nazwie Signum (2003-2008), który występował m.in. w nietypowej konfiguracji 4-osobowej. W gamie Vectry wyróżniały się także liczne wersje z mocnymi silnikami, szczególnie OPC (255-280 KM) i topowy Irmscher i35, który stanowi łakomy kąsek dla kolekcjonerów. Bardziej „przyziemne” auta z reguły mają proste silniki benzynowe (bez turbodoładowania) lub udane włoskie turbodiesle.

Jaki silnik wybrać w używanym Oplu Vectra C? Przyjrzyjmy się gamie jednostek napędowych tego auta.

Używany Opel Vectra C – silniki benzynowe

  • 1.6 16V (100 KM)
  • 1.6 Twinport (105 KM)
  • 1.8 16V (122 KM, 140 KM)
  • 2.0 Turbo (175 KM)
  • 2.2 16V (147 KM)
  • 2.2 Direct (155 KM)
  • 2.8 V6 Turbo (230 KM, 250 KM, 255 KM, 280 KM)
  • 3.2 V6 (211 KM, 302 KM)

Gama silników benzynowych najdobitniej świadczy o tym, że Vectra C to samochód z minionej już epoki w motoryzacji. W dużej mierze obejmuje ona wolnossące jednostki z wielopunktowym wtryskiem paliwa, choć jest kilka wyjątków od tej reguły. Paletę otwierają silniki 1.6 (100 KM lub 105 KM w nowszym 1.6 Twinport), dalej mamy 1.8 16V w dwóch wersjach (122 KM lub 140 KM od 2005 r.), następnie 147-konnego 2.2 16V wraz z odmianą wyposażoną we wtrysk bezpośredni (2.2 Direct/155 KM), zaś najmocniejszym silnikiem 4-cylindrowym jest turbodoładowany 2.0 o mocy 175 KM. Odmiany ponad 200-konne to już wyłącznie „V6-tki”: 2.8 V6 Turbo (230/250 KM oraz 255/280 KM w Vectrze OPC) i wolnossący 3.2 V6 generujący 211 KM. Występował on również w rzadkiej Vectrze Irmscher i35 – w niej, dzięki dodaniu kompresora, rozwijał imponujące 302 KM. Spalanie jednostek 4-cylindrowych bez turbo kształtuje się w okolicach 7,5-10 l/100 km, natomiast wybierając silnik V6 lub 2.0 Turbo trzeba się nastawić na 10-12 l/100 km. Praktycznie wszystkie silniki optymalnie znoszą jednak zasilanie gazem. Nie polecamy go jedynie do 140-konnego 1.8 (brak hydrauliki zaworowej) i 2.2 Direct (wtrysk bezpośredni).

Benzynowe Vectry zazwyczaj sprawiają podobne problemy. Niezależnie od napędu rozrządu, trzeba się nastawić na częste zmiany paska (1.6/1.8/3.2) lub łańcucha rozrządu (2.0 Turbo/2.2/2.8). W przypadku silników V6 jest to dość skomplikowana, a co za tym idzie – kosztowna operacja. Benzynowe Vectry systematycznie pobierają olej silnikowy, sprawiają problemy z cewkami zapłonowymi, sondami lambda, termostatami, kołami dwumasowymi (głównie 2.2) i klapami w dolocie (1.6 Twinport). Faktem jest, że są rozpracowane przez mechaników, a to dobrze wróży kosztom ewentualnej robocizny i części zamiennych. Niestety, jedynie naprawdę topowe wersje są w stanie wykrzesać z ciężkiej Vectry dobre osiągi.

Opel Vectra C – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 4-cylindrowe)
Silnik 1.6 16V 1.6 Twinport 1.8 16V 1.8 16V 2.0 Turbo 2.2 16V 2.2 Direct
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³ 1796 cm³ 1988 cm³ 2198 cm³ 2198 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz., turbo benz. benz.
Maks. moc 100 KM 105 KM 122 KM 140 KM 175 KM 147 KM 155 KM
Maks. moment 150 Nm 150 Nm 167 Nm 175 Nm 265 Nm 203 Nm 220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s 12,6 s 11,2 s 10,7 s 9,1 s 10,2 s 9,6 s
Prędkość maks. 192 km/h 194 km/h 205 km/h 210 km/h 230 km/h 216 km/h 218 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,2 l/100 km 6,8 l/100 km 7,9 l/100 km 7,2 l/100 km 8,9 l/100 km 8,6 l/100 km 7,7 l/100 km
Opel Vectra C – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 6-cylindrowe)
Silnik 2.8 V6 Turbo 2.8 V6 Turbo 2.8 V6 (OPC) 2.8 V6 (OPC) 3.2 V6 3.2 V6 (Irmscher i35)
Pojemność 2792 cm³ 2792 cm³ 2792 cm³ 2792 cm³ 3175 cm³ 3175 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz. benz., kompr.
Maks. moc 230 KM 250 KM 255 KM 280 KM 211 KM 302 KM
Maks. moment 330 Nm 350 Nm 355 Nm 355 Nm 300 Nm 370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s 6,9 s 6,7 s 6,3 s 7,7 s 6,3 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 248 km/h 283 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,3 l/100 km 10,3 l/100 km 10,4 l/100 km 10,4 l/100 km 9,8 l/100 km b.d.
Opel Vectra C 2.0 Turbo
2.0 Turbo nieźle łączy dynamikę „V6-tek” ze spalaniem odmian 4-cylindrowych. Jest też dość trwały.
Opel Vectra C 2.2
Silniki 2.2 mają sporo wad wrodzonych, niezależnie czy mowa o standardowym 2.2 16V, czy nowszym 2.2 Direct. Główne bolączki to awaryjny rozrząd i „dwumas”.
Opel Vectra C 2.8 V6
Vectry 2.8 V6 mają już potencjał na youngtimera. Warto rozejrzeć się np. za zadbanym OPC w oryginalnej konfiguracji.

Używany Opel Vectra C – silniki Diesla

  • 1.9 CDTI (100 KM, 120 KM, 150 KM)
  • 2.0 DTI (101 KM)
  • 2.2 DTI (125 KM)
  • 3.0 CDTI V6 (177 KM, 184 KM)

W pierwszych dwóch latach produkcji oferowano dwa leciwe turbodiesle z poprzedniczki, Vectry B – 2.0 DTI (101 KM) oraz 2.2 DTI (125 KM). Obydwa nie zachwycają relacją osiągów do zużycia paliwa, poza tym mają niezbyt trwały układ wtryskowy oraz łańcuchowy rozrząd. Zdarzają się również przypadki wypalenia uszczelki pod głowicą. Już w 2004 roku wprowadzono do użytku włoskiego turbodiesla 1.9 CDTI (w Fiatach określany jako MultiJet), początkowo w wersjach 120 KM i 150 KM, a od 2005 r. także w bazowej odmianie 100 KM. Warto podkreślić, że dwie słabsze warianty mają głowicę 8-zaworową, a najmocniejszy – 16-zaworową. Diesel od Fiata też nie jest wolny od wad. Za najmniej problematyczny uchodzi 120-konny, w którym trzeba się nastawić na ubytki oleju, awarie DPF-u i koła dwumasowego. W pozostałych urywają się klapy sterujące przepływem powietrza w kolektorze ssącym i szwankują zawory EGR. To i tak niegroźne awarie w porównaniu do wady fabrycznej jednostek 3.0 CDTI V6 (177/184 KM), w których osiadają tuleje cylindrowe i dochodziło nawet do zatarcia silnika. Poza tym „lubiły” się one przegrzewać.

Opel Vectra C – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.9 CDTI 1.9 CDTI 1.9 CDTI 2.0 DTI 2.2 DTI 3.0 V6 CDTI 3.0 V6 CDTI
Pojemność 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1995 cm³ 2171 cm³ 2958 cm³ 2958 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 100 KM 120 KM 150 KM 101 KM 125 KM 177 KM 184 KM
Maks. moment 260 Nm 280 Nm 320 Nm 230 Nm 280 Nm 370 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 11,5 s 9,8 s 13,0 s 10,8 s 9,3 s 9,3 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 217 km/h 192 km/h 206 km/h 226 km/h 227 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km 6,5 l/100 km 7,0 l/100 km 6,9 l/100 km
Opel Vectra C 1.9 CDTI
Mimo swoich przypadłości, 1.9 CDTI to i tak najlepszy diesel w Vectrze C.
Opel Vectra C 3.0 CDTI
Turbodiesle V6 (fot.) odstraszają poważną wadą fabryczną cylindrów, natomiast wiekowe DTI mają „niedzisiejsze” parametry i wcale nie są najoszczędniejsze.

Używany Opel Vectra C – który silnik wybrać?

Jeśli wysokoprężna Vectra C, to najlepiej z popularnym i w innych samochodach 1.9 CDTI (szczególnie w dopracowanej odmianie 120-konnej). Biorąc pod uwagę pozostałe diesle, z dwojga złego lepiej wybrać należycie utrzymanego 2.0/2.2 DTI niż 3.0 CDTI, który może się okazać skarbonką bez dna. Z wersji benzynowych polecamy 2.0 Turbo, ewentualnie 1.8, 2.2 lub 2.8 V6, pod warunkiem że wytrzyma to budżet. Unikajmy Vectr 1.8/140 KM i 2.2 Direct z LPG.

Przeczytaj więcej na temat używanego Opla Vectry C:

Używany Opel Vectra C (2002-2008) – opinie użytkowników

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – którego wybrać?

Opel Vectra C

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji