UżywaneUżywany Opel Vectra C i Opel Insignia A - którego wybrać?

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – którego wybrać?

Być może nie bez przyczyny Opel przemianował Vectrę na Insignię – już na pierwszy rzut oka widać, że to dwie różne koncepcje na samochód klasy średniej. Który jest lepszy z drugiej ręki?

Opel Vectra istniał w świadomości odbiorców przez 20 lat i 3 generacje. Dał się poznać jako samochód solidny, pakowny i gwarantujący pewien poziom komfortu podczas pokonywania długich dystansów. Wprowadzając Insignię Opel dołożył do tego śmielszą stylistykę, nie oszczędzając przy tym na doposażaniu auta w to, co miał najlepsze: perfekcyjne fotele z atestem instytutu ortopedycznego, adaptacyjne oświetlenie AFL czy też innowacyjne zawieszenie FlexRide. Porównując oba modele nietrudno oprzeć się wrażeniu, że wszelkie nowinki z Insignii zepchnęły na drugi plan kluczową kwestię znaną z Vectry, czyli przestronność w środku. Mimo zwiększenia rozmiarów nowszego samochodu to poprzedniczka oferuje więcej miejsca, a jej bagażniki są nie tylko pojemniejsze, ale i łatwiejsze do wykorzystania.

Opel Vectra C
Lifting z 2005 r. upodobnił Vectrę do pozostałych modeli Opla. Szkoda, bo wcześniej samochód swoją muskularną sylwetką nieco przypominał… Cadillaki.

Obydwa auta swego czasu masowo wyjeżdżały z salonów, a potem królowały na portalach ogłoszeniowych. Można powiedzieć, że popularność Insignii właśnie osiągnęła szczytowy poziom: jeszcze wyprzedawane są samochody użytkowane na drodze wynajmu przez firmy. Zanim się obejrzeliśmy, Vectra stała się z kolei rynkowym outsiderem. Jest ich 3 razy mniej, a jeśli już, to zazwyczaj skrajnie wyeksploatowane egzemplarze do kupienia nawet za jedną pensję. Czy warto wydać 15-20 tys. zł na leciwą, choć zadbaną Vectrę, czy lepiej te pieniądze przeznaczyć już na Insignię? Porównajmy obydwa Ople klasy średniej.

Opel Insignia A
Linią nadwozia Opel Insignia lekko nawiązuje do samochodów coupe. Opadająca linia dachu zabiera trochę miejsca na głowy pasażerom podróżującym z tyłu.

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – deska rozdzielcza

Lata dzielące oba samochody doskonale też widać we wnętrzu. Vectra otrzymała kokpit o prostych liniach, z wyróżniającą się i biegnącą przez całą szerokość listwą. Zrezygnowano z niej w Insignii, ale da się też dostrzec podobieństwa – głównie za sprawą wydatnej konsoli środkowej z mnóstwem przycisków. Opel ograniczył ich ilość dopiero w Insignii po liftingu. Nowszy model zwraca uwagę wyraźnie narysowanymi boczkami, łączącymi się w płynny sposób z resztą kokpitu. Ani Vectry, ani Insignii nie należy rozpatrywać w kategorii liderów z zakresu jakości wykonania. Przeciętne okazują się zarówno tworzywa sztuczne, jak i ich poziom montażu. W klasie średniej trudno zaakceptować uginające się pod naciskiem plastiki czy też klekocącą konsolę środkową. Zastrzeżenia nie płyną jednak w stronę wyposażenia. Klimatyzację montowano w standardowych wersjach obu modeli, ale i też mało kto decydował się na ich zakup, preferując bogatsze odmiany z komfortowymi fotelami i ciekawszą kolorystyką kokpitu.

Opel Vectra C
Obicie wnęk i schowków Vectry miękkim materiałem pozytywnie zaskakuje. Sama deska rozdzielcza nie sprawia już jednak najlepszego wrażenia, ale jest za to czytelna.
Opel Insignia A
Wzornictwo kokpitu Insignii nawiązuje do innych Opli z tego okresu. Jak na auto debiutujące w 2008 r., „przyciskowa” konsola środkowa jest mocno „niedzisiejsza”.

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – przestrzeń w środku

Długość zarówno Opla Vectry C, jak i Insignii A zależna jest od danej wersji nadwoziowej. Vectra sedan i liftback (GTS) mierzą 460 cm, analogiczna Insignia – już 483 cm. W przypadku obydwu samochodów największe okazują się odmiany kombi: Vectra C ma długość 482 cm, zaś Insignia – aż 493 cm. Biorąc pod uwagę rozstaw osi, w Insignii sprawa jest jasna: zawsze wynosi 274 cm. Z kolei w Vectrze sedan i liftback odległość między osiami wynosi 270 cm, a w kombi wydłużono ją o dodatkowe 13 cm. Taki sam zabieg zastosowano w Vectrze… hatchback, czyli w luksusowym Oplu Signum. Biorąc to wszystko pod uwagę nietrudno wywnioskować, że rekordzistą w zakresie przestrzeni w środku zostaje Vectra C kombi. Jako sedan i liftback odrobinę przestronniejsza pozostaje Insignia, lecz w niej względy estetyczne wzięły górę nad praktycznymi: nisko schodząca linia dachu zabiera miejsce nad głowami pasażerów. Także w kombi sytuacja pozostaje zaledwie akceptowalna.

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – bagażniki

Pojemnością nieznacznie wygrywa Insignia. Zabierze na pokład 500 l (sedan, liftback) lub 540 l w odmianie kombi. Vectra – bardzo podobnie, z tym że o 10 l mniej w kombi. Ale uwaga: mowa o konfiguracji standardowej. Jeśli złożymy kanapę, do Vectry Caravan wejdzie aż 1850 l pakunków! Użytkownicy Insignii muszą się zadowolić „zaledwie” 1530 l. Nie ulega jednak wątpliwości, że na co dzień wygodniej korzysta się z bagażników Vectry. Mają bardziej regularny kształt i prowadzą do nich szerokie otwory załadunkowe. Na taki można liczyć tylko w przypadku Insignii kombi, ale pakowanie bagażnika utrudnia długi tylny zderzak. Ciekawostkę stanowią dodatkowe światła widoczne po otwarciu klapy.

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – silniki

W gamie silnikowej Vectry C można jeszcze spostrzec dominację jednostek „starej daty”, czyli nie wysilonych, bez turbodoładowania (1.6, 1.8, 2.2). Nie zabrakło jednak miejsca dla wydajnego i trwałego 2.0 Turbo oraz potężnego, choć wcale nie najmocniejszego 3.2 V6. Do Insignii również trafiały benzynowe warianty wolnossące (1.6 i 1.8, ale uwaga – bez „hydrauliki” zaworowej, czyli nie zaleca się montażu instalacji gazowej), ale skupiono się tu na silnikach z turbosprężarką. Prym wiedzie tu 140-konny 1.4 Turbo, sprzedawany także z fabrycznym LPG. Mocniejsze odmiany mają pojemność 1.6 (160 KM) i 2.0 (220 KM). Do napędu topowych wersji Vectry i Insignii, czyli OPC, zaprzęgnięto 2.8 V6 rozwijającego 230-280 KM (Vectra) i 260-325 KM (Insignia).

Jeśli chodzi o odmiany wysokoprężne, klienci na Vectrę przez pierwsze 2 lata mieli do wyboru tylko przestarzałe jednostki z poprzedniczki – 2.0/2.2 DTI. Później zastąpiono je turbodieslami 1.9 CDTI (100-150 KM) pochodzącymi od Fiata. Na szczycie gamy znalazł się ostatni silnik Diesla V6 w Oplu klasy średniej – 3.0 V6 CDTI (177-184 KM). Do Insignii z kolei trafiały włoskie konstrukcje o pojemności 2 litrów, o bardzo szerokim spektrum mocy (od 110 KM do nawet 190 KM w wersji z dwiema turbosprężarkami). Opel modernizował te jednostki dwukrotnie: w 2013 r. i 2015 r. W tym ostatnim swój debiut miały również uproszczone silniki 1.6 CDTI, które objęły rolę wariantów otwierających gamę.

Opel Vectra C
Na tle silników DTI z Vectry B, odmiany 1.9 CDTI stanowią zupełnie nową jakość pod względem osiągów, spalania i niezawodności. Trzeba jednak mieć na względzie, że do tej pory zdołały już bardzo dużo przejechać i mogą wymagać napraw.
Opel Insignia A
Przez lata produkcji silniki 2.0 CDTI z Insignii otrzymywały m.in. nowy układ wydechowy, system wtrysku paliwa i turbodoładowanie. Zmiany miały na celu przystosować jednostkę do wówczas obowiązujących norm emisji spalin.

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – co się w nich psuje?

Większość silników Vectry jest na ogół dopracowana, ale lata eksploatacji zdążyły ujawnić ich słabsze strony. Turbodiesle DTI lubią się przegrzewać, CDTI z kolei sprawiają problemy z zaworami EGR i filtrami cząstek stałych. Uważajmy na okazyjne oferty odmian V6: mogą wymagać wymiany łańcucha rozrządu, a to koszt ok. 5 tys. zł. W Insignii bardziej od silników zawodzą łączone z nimi manualne skrzynie biegów M32. Wskutek zużycia łożysk przekładni na lewarku pojawia się luz, a same biegi wchodzą z oporem. Z uwagi na sporą masę własną dosyć często (nawet co 30 tys. km) w Insignii trzeba wymieniać klocki i tarcze hamulcowe. Wspólne dla obu modeli są problemy z elektroniką pokładową (sytuacja uległa poprawie w Insignii po liftingu) i spore koszty serwisowania zawieszenia. Przedni układ opiera się na wahaczach wykonanych z aluminium, nie posiadających wymiennych elementów. Sworznie i tuleje można osobno wymienić w tylnej, wielowahaczowej konstrukcji, z tym że komplety elementów i tak kosztują sporo (ok. 1000 zł z robocizną). Z naprawami zwlekają zwłaszcza właściciele Vectr, doprowadzając zawieszenie niemal do ruiny.

Opel Vectra C
Opel Vectra OPC występowała zarówno jako liftback, jak i kombi. Egzemplarze z drugiej ręki kosztują ok. 20-25 tys. zł, ale zazwyczaj były na bieżąco serwisowane. Trudno o równie pojemny i jednocześnie szybki, rodzinny samochód.

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – za ile można go kupić?

Bezwypadkowe, ale niemal „pełnoletnie” Vectry C wystawiane są za niespełna 5-6 tys. zł. Mimo wszystko na zakup Vectry C warto poświęcić ok. 10-15 tys. zł: tyle powinno wystarczyć na samochód z szerokim wachlarzem jednostek napędowych, nawet po liftingu. Powyżej 15 tys. zł – czyli minimalnego budżetu na Insignię – wystawiane są najmłodsze Vectry z przebiegami nieprzekraczającymi 200 tys. km. Silniki: przeważnie benzynowe 1.8/2.0 Turbo oraz 1.9 CDTI. Insignia za taką kwotę niemal na pewno będzie miała pod maską turbodiesla, który przejechał prawie 300 tys. km. Od 20 tys. zł można liczyć na samochód 9/10-letni, czasami w lepszej specyfikacji wyposażeniowej. W przypadku Vectry za tyle można rozpoczynać polowania na odmianę OPC.

Opel Insignia A
Opel Insignia Country Tourer otrzymała dodatkowe osłony na błotnikach i podwyższone o 2 cm zawieszenie. Ta wersja spotkała się z umiarkowanym zainteresowaniem klientów.

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – którego wybrać?

W porównaniu do Vectry Insignia wciąż wygląda całkiem „świeżo”, a jej ogromna popularność dobrze wróży dostępności rozsądnie wycenionych części zamiennych. Można w niej też liczyć na lepsze wykończenie, przystępniejsze wyposażenie i obecność udanych, a jednocześnie dynamicznych silników. Dlatego też dysponując budżetem 20 tys. zł polecamy właśnie Insignię, pod warunkiem trafienia egzemplarza z rzetelnie prowadzoną książką serwisową. Za tyle nie ma co kupować leciwej już Vectry, chyba że naprawdę zależy nam na przestrzeni bagażowej – pod tym względem odmiana kombi jest bezkonkurencyjna.

Opel Vectra C – plusy i minusy

 +  dobre zabezpieczenie antykorozyjne, niedrogie serwisowanie części mechanicznej, atrakcyjne ceny
 –  surowo wykonane wnętrze, ryzyko kosztownych awarii odmian V6, słaby stan większości aut

Opel Vectra C

Opel Insignia A – plusy i minusy

 +  pewne prowadzenie, obszerna gama udanych silników, dobre wyposażenie
 –  przeciętne osiągi przez sporą masę własną, ciaśniejsze wnętrze niż w Vectrze, kłopotliwa elektronika pokładowa

Opel Insignia A

Opel Vectra C i Opel Insignia A – podstawowe dane techniczne
Opel Vectra C Opel Insignia A
Lata produkcji 2002-2008 2008-2017
Dł./szer./wys. 460-482/180/146 cm 483-492/186/150-153 cm
Rozstaw osi 270-283 cm 274 cm
Pojemność bagażnika ltb 500-1360 l, sed 500 l, kmb 530-1850 l ltb 530-1470 l, sed 500 l, kmb 540-1530 l
Silniki benzynowe 1.6-3.2 (100-280 KM) 1.4-2.8 (115-325 KM)
Silniki Diesla 1.9-3.0 (100-184 KM) 1.6-2.0 (110-195 KM)
Opel Vectra C – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.8 2.0 Turbo 2.2 Direct 1.9 CDTI 2.2 DTI
Pojemność 1796 cm³ 1988 cm³ 2198 cm³ 1910 cm³ 2171 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 122 KM 175 KM 155 KM 150 KM 125 KM
Maks. moment 167 Nm 265 Nm 220 Nm 320 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 9,1 s 9,6 s 9,8 s 10,8 s
Prędkość maks. 205 km/h 230 km/h 218 km/h 217 km/h 206 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,9 l/100 km 8,9 l/100 km 8,6 l/100 km 5,8 l/100 km 6,5 l/100 km
Opel Insignia A – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.4 T 2.0 T 1.6 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność 1364 cm³ 1998 cm³ 1598 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 140 KM 220 KM 120 KM 130 KM 160 KM
Maks. moment 200 Nm 350 Nm 320 Nm 300 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 7,6 s 11,9 s 11,1 s 9,5 s
Prędkość maks. 205 km/h 242 km/h 195 km/h 205 km/h 218 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 8,9 l/100 km 3,8 l/100 km 4,4 l/100 km 4,9 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Opla Vectry C i Opla Insignii A, zachęcamy do lektury poniższych materiałów:

Używany Opel Vectra C (2002-2008) – opinie użytkowników

Używany Opel Insignia A (2008-2017) – opinie użytkowników

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji