PoradyPorady„Klima” nie chłodzi i śmierdzi? Zobacz, w czym leży problem!

„Klima” nie chłodzi i śmierdzi? Zobacz, w czym leży problem!

Klimatyzacja w samochodzie jest przyjemnym dodatkiem, dopóki… wszystko w niej działa prawidłowo. Jakie są objawy uszkodzonej klimatyzacji? Ile zapłacimy za naprawę „klimy”?

Klimatyzacja już dawno przestała być postrzegana w samochodach jako wyposażenie luksusowe. Ten niebywale poprawiający komfort jazdy dodatek coraz częściej pojawia się na liście bezpłatnych opcji w najuboższych specyfikacjach samochodów kompaktowych, a także miejskich. Nic dziwnego, bowiem wydajny układ klimatyzacji przydaje się nie tylko latem (do schłodzenia nagrzanego wnętrza), ale i zimą w celu osuszenia krążącego po wnętrzu powietrza i zlikwidowania problemu parujących szyb.

Podobnie jak cały samochód, system klimatyzacji posiada jednak wiele współpracujących ze sobą elementów, które z czasem najzwyczajniej się zużywają. Układ wymaga też od użytkownika „specjalnej” troski, tj. sprawdzania wydajności (około raz w roku) i bieżącego dokonywania rozległych czynności serwisowych, polegających m.in. na uzupełnianiu czynnika chłodzącego bądź wymiany osuszacza czy nawet filtra kabinowego. Zaniedbanie tych czynności może spowodować diametralne obniżenie skuteczności pracy klimatyzacji i inne efekty uboczne, które negatywnie wpływają na komfort użytkowania auta.

Przeczytaj koniecznie: ciekawostki o samochodowej klimatyzacji

Jakie są wobec tego objawy usterek klimatyzacji? Wyjaśnimy, dlaczego powstają i jak je zwalczyć. Nie pominiemy oczywiście kosztów, jakie będziemy musieli za to ponieść.

Niedziałający nadmuch

Jeśli przekręceniu pokrętła regulującego siłę nawiewu nie towarzyszy żadna reakcja, najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ silnik wentylatora lub któryś z jego elementów – najczęściej są to szczotki. Ta usterka szybciej pojawia się w samochodach wyposażonych w automatyczną klimatyzację, bowiem w niej wentylator pracuje bez przerwy. Naprawa, polegająca na wymianie szczotek lub modułu wentylatora nawiewu, kosztuje niemało, bo od kilkuset do ok. 1000 zł. Dlaczego? Operacja wymaga demontażu deski rozdzielczej bądź jej istotnej części.

Usterki klimatyzacji
Wysokie koszty naprawy silnika wentylatora wynikają z konieczności zdjęcia wielu elementów deski rozdzielczej.

Nie wieje zimne powietrze

Oto najczęstsze następstwo jazdy ze zbyt niskim poziomem czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji. Gdy z otworów wentylacyjnych nie leci zimne powietrze, musimy udać się do serwisu w celu zbadania ilości cieczy niezbędnej do funkcjonowania układu. Zanim jednak to zrobimy, zlećmy kontrolę szczelności elementów klimatyzacji i przewodów, którymi są połączone. W zależności od modelu auta (a zatem od rodzaju czynnika), całkowita wymiana płynu powinna zmieścić się w kwocie 250-400 zł.

Usterki klimatyzacji
Zbyt niski poziom czynnika chłodzącego i smarnego nie tylko niekorzystnie wpływa na wydajność układu – naraża na szwank również elementy wymagające smarowania, m.in. sprężarkę klimatyzacji.

Klimatyzacja sama się wyłącza

Samoistne wyłączanie układu klimatyzacji może mieć dwie przyczyny. Najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ moduł pomiaru temperatury we wnętrzu bądź sprzęgło na kole pasowym kompresora klimatyzacji. Ostateczny werdykt da elektroniczna diagnostyka samochodu (zapłacimy za nią od 50 do 150 zł). Zamiast szukać nowej, drogiej sprężarki klimatyzacji lub używanej w niepewnym stanie, warto oddać ją do regeneracji za ok. 500-700 zł.

Usterki klimatyzacji
Nowe kompresory klimatyzacji nierzadko kosztują ponad 1000 zł. Kupno używanego po regeneracji zredukuje koszty nawet o połowę.

Odczuwalny przykry zapach

Włączonej klimatyzacji towarzyszy zapach stęchlizny? Na samym początku sprawdźmy stan zanieczyszczenia filtra kabinowego: to niedroga (już od kilkunastu złotych) i zwykle umieszczona „na wierzchu” część, dlatego warto ją od razu zmienić (filtr ma tendencję do szybkiego zbierania zanieczyszczeń). Jeśli to nic nie da, spróbujmy zdezynfekować układ. Warsztaty za odgrzybianie (ozonowanie) „biorą” ok. 50 zł, ale kupując odpowiedni preparat na własną rękę (za ok. 30-50 zł) naprawę bez obaw przeprowadzimy samodzielnie. Wystarczy dokładnie przeczytać sposób użycia umieszczony na etykiecie produktu.

Usterki klimatyzacji
Czynnik dezynfekujący klimatyzację aplikuje się bezpośrednio do kasety z filtrem kabinowym i do kanałów rozprowadzających powietrze.

Nieszczelności w układzie

Przez różnego rodzaju nieszczelności w klimatyzacji dochodzi do wycieków czynnika chłodzącego i szybszego pogorszenia wydajności układu. W celu sprawdzenia szczelności aplikuje się do niego azot i podłącza manometr. Spadający poziom ciśnienia oznacza obecność nieszczelności, którą mechanik lokalizuje przy pomocy specjalnych czujników lub nanosząc na podejrzane miejsce pianę. Defekty najczęściej pojawiają się na metalowych częściach układu (np. parowniku), przewodach gumowych bądź oringach. Nieszczelny element należy wymienić. Będzie nas to kosztować od 30 zł (oringi) do 150-200 zł (przewody) lub nawet 200-500 zł (parownik).

Usterki klimatyzacji
Widoczny na manometrze spadek ciśnienia oznacza, że w układzie klimatyzacji występuje nieszczelność. „Nabijanie” w tym przypadku nie ma sensu – czynnik i tak „ucieknie” szybciej niż się spodziewamy. Wcześniej należy wykryć defekt i go wyeliminować.

Krople wody pod silnikiem nie oznaczają awarii!

Tak, wycieki wody pod autem są naturalnym następstwem prawidłowej pracy klimatyzacji samochodowej. Wynikają one z tego, że na parowniku osadza się wilgoć, która zbiera się w korycie odpływowym i ścieka na zewnątrz. Naszą uwagę powinien wręcz zwrócić fakt, że po jeździe z włączoną klimatyzacją pod autem nie widać kropel wody. Wtedy najprawdopodobniej doszło do zatkania odpływu, a woda, zamiast pod auto, trafiła np. w okolice dywaników.

Co cieknie z samochodu? Rozpoznaj po plamie!

Usterki klimatyzacji
Woda z klimatyzacji „robi” plamę pod autem już po chwili od zatrzymania. Uczulamy – to nie jest usterka!
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji