Już nie OPC, ale GSi. Także z dieslem. Topowa Insignia straciła „pazur”, lecz… stała się lepszym autem.
Dla aut klasy średniej nastały trudne czasy – zwłaszcza mniej prestiżowych marek. Przegrywają z SUV-ami, przegrywają z modelami premium. I jeszcze te nieszczęsne diesle: drogie w zakupie, skomplikowane i… coraz bardziej passe. Producenci stają pod ścianą: jedni wycofują swoje modele z tego segmentu, inni próbują śrubować poziom.
Blisko premium
Opel należy do tych drugich – obecna Insignia kombi to kawał samochodu. Jej nadwozie mierzy okrągłe 5 m długości (o 7 cm więcej od Mercedesa klasy E kombi). Wariant GSi wyróżniają inne zderzaki, obeszło się jednak bez przesadnego zmniejszania prześwitu. Przeszkadza natomiast ograniczona zwrotność.
Pod względem przestronności model plasuje się wśród najlepszych. Mimo sportowych, nisko zamocowanych foteli miejsca z tyłu nie brakuje i tylko podparcie, jakie zapewnia kanapa, mogłoby być lepsze – ale to bolączka wielu rywali. Z perspektywy kierowcy Insignia sprawia bardzo korzystne wrażenie. Fotel jest znakomicie wyprofilowany i ma ogromny zakres regulacji, a obsługa okazuje się całkowicie intuicyjna – większości funkcji przyporządkowano duże, tradycyjne klawisze i pokrętła.
Ekran multimediów szybko reaguje na dotyk, system ma nieprzeładowane menu, zaskakująco sprawnie działa też sterowanie głosowe po polsku. Liczne tapicerowane i błyszczące okładziny sprawiają, że również pod względem wizualnego poczucia jakości Opel reprezentuje przyzwoity poziom – choć na tle aut premium brakuje bardziej finezyjnego łączenia tworzyw.
Łagodny typ
Topowy wariant pierwszej Insigni – OPC – był dostępny tylko z potężnym silnikiem 2.8 V6 turbo (325 KM). Obecnie jego miejsce zajmuje wersja GSi, oferowana z benzynową jednostką 2.0 turbo (260 KM) lub 210-konnym dieslem 2.0 biturbo. Różnicę w mocy częściowo rekompensuje lżejsza konstrukcja, ale Insignia nadal waży więcej niż średnia (1772 kg). Być może dlatego wysokoprężną odmianę GSi trudno nazwać sportową: przyspieszenie do 100 km/h trwa 7,8 s (240-konny VW Passat 2.0 TDI biturbo: 6,5 s). I faktycznie, na co dzień układ napędowy Opla nie ma „wystrzałowego” charakteru.
Ma jednak inne zalety: silnik liniowo oddaje moc w szerokim zakresie (do pracy zabiera się już przy 1200-1300 obr./min) i przyjemnie brzmi. Sparowany z nim 8-biegowy automat zaskakuje sprawnością współpracy. I tylko zużycie paliwa jest naprawdę „sportowe”: 7 l na 100 km poza miastem i 11 l w korkach to stanowczo za dużo. Na drodze, mimo swoich rosłych gabarytów, Insignia zaskakuje lekkością zmiany kierunku jazdy i zbalansowanym prowadzeniem. Przechyły są ograniczone, hamulce – nad wyraz skuteczne, a napęd 4×4 z 2 sprzęgłami przy tylnej osi (pozwala „żonglować” momentem między kołami) spisuje się wyśmienicie. To wszystko przy wysokim komforcie – pomijając sztywny tryb Sport, zawieszenie cicho i łagodnie wybiera dziury.
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – PODSUMOWANIE
Atrakcyjna, wygodna, dobrze się prowadzi – Insignia ma wiele zalet. Niezła alternatywa dla aut premium.
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – plusy i minusy
+ Przestronność, ergonomia, komfort jazdy, prowadzenie, napęd na obie osie;
– Niezbyt satysfakcjonujące osiągi, duże zużycie paliwa, sporo dodatków wymaga dopłaty.
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – dane techniczne
Silnik | diesel, biturbo |
Pojemność skokowa | 1956 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 210 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 480 Nm/1500 |
Napęd | 4×4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 500/186/149 cm |
Rozstaw osi | 283 cm |
Średnica zawracania | 11,7 m |
Masa/ładowność | 1772/618 kg |
Pojemność bagażnika | 560/1665 l |
Poj. zbiornika paliwa | 62 l (ON) |
Opony | 245/45 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 231 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 9,8/5,8/7,1 |
Zasięg | 870 km |
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – dane testowe
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h | 2,7/7,8 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) | 36,4/36,2 m |
Poziom hałasu przy 50/100 km/h | 58,4/64,1 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,6 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 11,1/7,1/9,1 |
Rzeczywisty zasięg | 680 km |