TestyTestOpel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – TEST

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – TEST

Już nie OPC, ale GSi. Także z dieslem. Topowa Insignia straciła „pazur”, lecz… stała się lepszym autem.

Dla aut klasy średniej nastały trudne czasy – zwłaszcza mniej prestiżowych marek. Przegrywają z SUV-ami, przegrywają z modelami premium. I jeszcze te nieszczęsne diesle: drogie w zakupie, skomplikowane i… coraz bardziej passe. Producenci stają pod ścianą: jedni wycofują swoje modele z tego segmentu, inni próbują śrubować poziom.

Opel Insignia ST GSi - tył

Opel Insignia ST GSi - dynamiczne

Blisko premium

Opel należy do tych drugich – obecna Insignia kombi to kawał samochodu. Jej nadwozie mierzy okrągłe 5 m długości (o 7 cm więcej od Mercedesa klasy E kombi). Wariant GSi wyróżniają inne zderzaki, obeszło się jednak bez przesadnego zmniejszania prześwitu. Przeszkadza natomiast ograniczona zwrotność.

Opel Insignia ST GSi - felga
Wyróżnik wersji GSi: przednie hamulce Brembo z 4-tłoczkowymi zaciskami i tarczami o średnicy 345 mm.

Pod względem przestronności model plasuje się wśród najlepszych. Mimo sportowych, nisko zamocowanych foteli miejsca z tyłu nie brakuje i tylko podparcie, jakie zapewnia kanapa, mogłoby być lepsze – ale to bolączka wielu rywali. Z perspektywy kierowcy Insignia sprawia bardzo korzystne wrażenie. Fotel jest znakomicie wyprofilowany i ma ogromny zakres regulacji, a obsługa okazuje się całkowicie intuicyjna – większości funkcji przyporządkowano duże, tradycyjne klawisze i pokrętła.

Opel Insignia ST GSi - deska rozdzielcza
Dopracowana ergonomia z klasycznymi instrumentami obsługi, funkcjonalne i sprawne multimedia, sporo schowków, estetyczne i solidne wykończenie. Minusy: brakuje funkcji auto hold, komputer pokładowy niedokładnie szacuje pozostały zasięg.

Ekran multimediów szybko reaguje na dotyk, system ma nieprzeładowane menu, zaskakująco sprawnie działa też sterowanie głosowe po polsku. Liczne tapicerowane i błyszczące okładziny sprawiają, że również pod względem wizualnego poczucia jakości Opel reprezentuje przyzwoity poziom – choć na tle aut premium brakuje bardziej finezyjnego łączenia tworzyw.

Opel Insignia ST GSi - zegary
Półcyfrowe zegary. Szkoda, że wskazówka prędkości „skacze”.

Łagodny typ

Topowy wariant pierwszej Insigni – OPC – był dostępny tylko z potężnym silnikiem 2.8 V6 turbo (325 KM). Obecnie jego miejsce zajmuje wersja GSi, oferowana z benzynową jednostką 2.0 turbo (260 KM) lub 210-konnym dieslem 2.0 biturbo. Różnicę w mocy częściowo rekompensuje lżejsza konstrukcja, ale Insignia nadal waży więcej niż średnia (1772 kg). Być może dlatego wysokoprężną odmianę GSi trudno nazwać sportową: przyspieszenie do 100 km/h trwa 7,8 s (240-konny VW Passat 2.0 TDI biturbo: 6,5 s). I faktycznie, na co dzień układ napędowy Opla nie ma „wystrzałowego” charakteru.

Opel Insignia ST GSi - silnik
Silnik: cichy i o przyjemnej charakterystyce, ale zużywa zbyt dużo paliwa (6,5-11 litrów na 100 km).

Ma jednak inne zalety: silnik liniowo oddaje moc w szerokim zakresie (do pracy zabiera się już przy 1200-1300 obr./min) i przyjemnie brzmi. Sparowany z nim 8-biegowy automat zaskakuje sprawnością współpracy. I tylko zużycie paliwa jest naprawdę „sportowe”: 7 l na 100 km poza miastem i 11 l w korkach to stanowczo za dużo. Na drodze, mimo swoich rosłych gabarytów, Insignia zaskakuje lekkością zmiany kierunku jazdy i zbalansowanym prowadzeniem. Przechyły są ograniczone, hamulce – nad wyraz skuteczne, a napęd 4×4 z 2 sprzęgłami przy tylnej osi (pozwala „żonglować” momentem między kołami) spisuje się wyśmienicie. To wszystko przy wysokim komforcie – pomijając sztywny tryb Sport, zawieszenie cicho i łagodnie wybiera dziury.

Opel Insignia ST GSi - przód

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – PODSUMOWANIE

Atrakcyjna, wygodna, dobrze się prowadzi – Insignia ma wiele zalet. Niezła alternatywa dla aut premium.

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – plusy i minusy

 +  Przestronność, ergonomia, komfort jazdy, prowadzenie, napęd na obie osie;
 –  Niezbyt satysfakcjonujące osiągi, duże zużycie paliwa, sporo dodatków wymaga dopłaty.

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – dane techniczne

Silnik diesel, biturbo
Pojemność skokowa 1956 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 210 KM/4000
Maks. moment obrotowy 480 Nm/1500
Napęd 4×4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 500/186/149 cm
Rozstaw osi 283 cm
Średnica zawracania 11,7 m
Masa/ładowność 1772/618 kg
Pojemność bagażnika 560/1665 l
Poj. zbiornika paliwa 62 l (ON)
Opony 245/45 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 231 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 9,8/5,8/7,1
Zasięg 870 km

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – dane testowe

Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 2,7/7,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 36,4/36,2 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 58,4/64,1 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 11,1/7,1/9,1
Rzeczywisty zasięg 680 km

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji