Kompaktowe kombi Volvo to już relikt przeszłości. Czy warto jeszcze kupić leciwe V50? Z jakim silnikiem polecamy ten model?
Kiedyś Volvo dysponowało całkiem rozległą gamą samochodów kompaktowych. Jeszcze w latach 90. sporą popularnością cieszył się niewielki sedan S40, sprzedawany wraz z odmianą kombi o nazwie V40. W 2004 roku pojawiła się druga generacja S40, a nazwę pakowniejszej wersji zmieniono na V50. Później paletę uzupełnił 3-drzwiowy hatchback C30 oraz coupe-cabrio C70. W tym materiale skupimy się na wariancie kombi, czyli Volvo V50. Samochód powstał w czasach kooperacji Volvo z Fordem i Mazdą, dlatego konstrukcyjnie ma wiele wspólnego z Fordem Focusem II i Mazdą 3 I. Podobieństw należy szukać głównie w „mechanice”, czyli zawieszeniu, układzie kierowniczym oraz wspólnych silnikach. Montowano ich sporo, w tym wyjątkowe w swojej klasie autorskie jednostki 5-cylindrowe. Z jakim silnikiem warto kupić używane Volvo V50? Zobaczmy, co oferuje ten model pod maską.
Używane Volvo V50 – silniki benzynowe
- 1.6 16V (100 KM)
- 1.8 16V (125 KM)
- 2.0 16V (145 KM)
- 2.4 R5 (140 KM, 170 KM)
- 2.5 R5 (220 KM, 230 KM)
W gamie znajdują się wyłącznie silniki benzynowe z wielopunktowym wtryskiem paliwa, w przeważającej części wolnossące. Trzy najsłabsze, 4-cylindrowe jednostki napędowe – czyli 1.6 16V, 1.8 16V i 2.0 16V – pochodzą od Forda: montowane były na szeroką skalę m.in. w Focusie II i Mondeo III. Wyróżnia je przyzwoita niezawodność, pod warunkiem niedostosowania ich do zasilania LPG. Alternatywne paliwo szybko prowadzi do zużycia głowic i wymaga częstych regulacji luzu zaworowego: przy zaniedbaniach silniki wymagały interwencji mechaników już przy przebiegach kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Nieco lepiej na gazie sprawują się za to 5-cylindrowe silniki od Volvo – 2.4 oraz 2.5 Turbo (oznaczenie T5). To dobra wiadomość, bo palą zdecydowanie więcej od jednostek 4-cylindrowych – nawet 11 l/100 km w cyklu mieszanym. We wszystkich silnikach trzeba mieć na uwadze awarie cewek zapłonowych, alternatorów i przepływomierzy. W bazowym 1.6 i 2.4/2.5 dodatkowo trzeba pilnować terminów wymiany paska rozrządu – najlepiej co 100 tys. km (pozostałe silniki mają łańcuch).
Silnik | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 16V | 2.4 R5 | 2.4 R5 | 2.5 R5 (T5) | 2.5 R5 (T5) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1798 cm³ | 1999 cm³ | 2435 cm³ | 2435 cm³ | 2521 cm³ | 2521 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 100 KM | 125 KM | 145 KM | 140 KM | 170 KM | 220 KM | 230 KM |
Maks. moment | 150 Nm | 165 Nm | 185 Nm | 220 Nm | 230 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,9 s | 10,9 s | 9,5 s | 9,9 s | 8,2 s | 6,9 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 205 km/h | 220 km/h | 235 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,2 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,6 l/100 km | 9,2 l/100 km | 9,1 l/100 km | 10,2 l/100 km | 9,7 l/100 km |


Używane Volvo V50 – silniki Diesla
- 1.6 D (109 KM, 114 KM)
- 2.0 D (136 KM)
- 2.0 D R5 (150 KM, 177 KM)
- 2.4 D R5 (180 KM)
W palecie turbodiesli również panuje podział na 5-cylindrowe jednostki Volvo i 4-cylindrowe, pochodzące od innego producenta. Konkretnie od PSA, który wraz z Fordem opracował zastosowane w Volvo V50 silniki 1.6 D oraz 2.0 D o mocy 136 KM (w Peugeotach i Citroenach nazywają się one 1.6 HDi/2.0 HDi, a w Fordach 1.6 TDCi/2.0 TDCi). Diesla 1.6 oferowano przez cały okres produkcji modelu, natomiast 4-cylindrowy 2.0 w 2010 roku ustąpił miejsca 5-cylindrowemu odpowiednikowi autorstwa Volvo. Występował w dwóch wersjach mocy: 150 KM (D3) i 177 KM (D4). Pod kryptonimem D5 ukryto najmocniejszy silnik wysokoprężny w gamie, mianowicie 180-konnego 2.4 D. Wszystkie diesle mają filtr cząstek stałych, turbo ze zmienną geometrią i pasek rozrządu. Jedynie w starszym 1.6 D (109 KM) zastosowano proste wtryskiwacze elektromagnetyczne – w pozostałych pracują piezoelektryczne, które nie podlegają regeneracji. Każdy diesel w Volvo V50 ma swoje przypadłości. 1.6 zmaga się z nieszczelnościami podkładek pod wtryskiwacze, we francuskim 2.0 szwankują zawory EGR i koła dwumasowe, w 5-cylindrowych 2.0 od Volvo zdarzają się przypadki wypalenia uszczelki pod głowicą i pęknięcia bloków silnika, natomiast w 2.4 urywają się klapy w kolektorze dolotowym. Usterki nie mają jednak charakteru plagi, choć warto się na nie nastawić.


Silnik | 1.6 (DRIVe) | 1.6 (D2) | 2.0 (2.0 D) | 2.0 R5 (D3) | 2.0 R5 (D4) | 2.4 R5 (D5) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 2400 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 114 KM | 136 KM | 150 KM | 177 KM | 180 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 270 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,4 s | 11,4 s | 9,4 s | 9,6 s | 8,8 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 195 km/h | 205 km/h | 210 km/h | 220 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,9 l/100 km | 4,3 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,8 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Używane Volvo V50 – który silnik wybrać?
Trudno jednoznacznie odradzać którykolwiek z silników. Niepokoją jedynie dość poważne usterki 5-cylindrowych diesli 2.0 i silników Forda z LPG. Niektórzy mogą też nie zaakceptować dużego spalania benzynowych jednostek 2.4/2.5. Optimum na co dzień do tego auta? Benzynowe 1.8 i 2.0 oraz któryś z francuskich diesli (ogromna popularność skutkuje doskonałym dostępem do niedrogich części zamiennych). Jeśli budżet pozwoli, warto kupić zadbany samochód z silnikiem 5-cylindrowym.
Przeczytaj więcej na temat używanego Volvo V50 i modeli pochodnych:
Używane Volvo V50 (2004-2012) – opinie użytkowników
Używane Volvo S40 II (2004-2012) – opinie użytkowników
ale bzdury!!! kto to pisze??? 1.8 benz na gazie zrobiłem 160 tyś. km teraz ma 320.tyś km i jezdzi dalej. a spalanie benzyny to nie 7.3 tylko 11. jezdze takim autem od 6 lat wiem chyba wszystko na jego temat:)