UżywaneUżywane Volvo V50 (2004-2012) - który silnik wybrać?

Używane Volvo V50 (2004-2012) – który silnik wybrać?

Kompaktowe kombi Volvo to już relikt przeszłości. Czy warto jeszcze kupić leciwe V50? Z jakim silnikiem polecamy ten model?

Kiedyś Volvo dysponowało całkiem rozległą gamą samochodów kompaktowych. Jeszcze w latach 90. sporą popularnością cieszył się niewielki sedan S40, sprzedawany wraz z odmianą kombi o nazwie V40. W 2004 roku pojawiła się druga generacja S40, a nazwę pakowniejszej wersji zmieniono na V50. Później paletę uzupełnił 3-drzwiowy hatchback C30 oraz coupe-cabrio C70. W tym materiale skupimy się na wariancie kombi, czyli Volvo V50. Samochód powstał w czasach kooperacji Volvo z Fordem i Mazdą, dlatego konstrukcyjnie ma wiele wspólnego z Fordem Focusem II i Mazdą 3 I. Podobieństw należy szukać głównie w „mechanice”, czyli zawieszeniu, układzie kierowniczym oraz wspólnych silnikach. Montowano ich sporo, w tym wyjątkowe w swojej klasie autorskie jednostki 5-cylindrowe. Z jakim silnikiem warto kupić używane Volvo V50? Zobaczmy, co oferuje ten model pod maską.

Używane Volvo V50 – silniki benzynowe

  • 1.6 16V (100 KM)
  • 1.8 16V (125 KM)
  • 2.0 16V (145 KM)
  • 2.4 R5 (140 KM, 170 KM)
  • 2.5 R5 (220 KM, 230 KM)

W gamie znajdują się wyłącznie silniki benzynowe z wielopunktowym wtryskiem paliwa, w przeważającej części wolnossące. Trzy najsłabsze, 4-cylindrowe jednostki napędowe – czyli 1.6 16V, 1.8 16V i 2.0 16V – pochodzą od Forda: montowane były na szeroką skalę m.in. w Focusie II i Mondeo III. Wyróżnia je przyzwoita niezawodność, pod warunkiem niedostosowania ich do zasilania LPG. Alternatywne paliwo szybko prowadzi do zużycia głowic i wymaga częstych regulacji luzu zaworowego: przy zaniedbaniach silniki wymagały interwencji mechaników już przy przebiegach kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Nieco lepiej na gazie sprawują się za to 5-cylindrowe silniki od Volvo – 2.4 oraz 2.5 Turbo (oznaczenie T5). To dobra wiadomość, bo palą zdecydowanie więcej od jednostek 4-cylindrowych – nawet 11 l/100 km w cyklu mieszanym. We wszystkich silnikach trzeba mieć na uwadze awarie cewek zapłonowych, alternatorów i przepływomierzy. W bazowym 1.6 i 2.4/2.5 dodatkowo trzeba pilnować terminów wymiany paska rozrządu – najlepiej co 100 tys. km (pozostałe silniki mają łańcuch).

Volvo V50 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 16V 1.8 16V 2.0 16V 2.4 R5 2.4 R5 2.5 R5 (T5) 2.5 R5 (T5)
Pojemność 1596 cm³ 1798 cm³ 1999 cm³ 2435 cm³ 2435 cm³ 2521 cm³ 2521 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz. benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 100 KM 125 KM 145 KM 140 KM 170 KM 220 KM 230 KM
Maks. moment 150 Nm 165 Nm 185 Nm 220 Nm 230 Nm 320 Nm 320 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,9 s 10,9 s 9,5 s 9,9 s 8,2 s 6,9 s 6,8 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 210 km/h 205 km/h 220 km/h 235 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,2 l/100 km 7,3 l/100 km 7,6 l/100 km 9,2 l/100 km 9,1 l/100 km 10,2 l/100 km 9,7 l/100 km
Volvo V50 2.0
Silnik 2.0, podobnie jak pozostałe jednostki Forda (czyli 1.6 i 1.8), przeciętnie znoszą zasilanie LPG.
Volvo V50 2.5 T
Pięknie brzmiący 2.5 Turbo pozytywnie zaskakuje pod kątem niezawodności.

Używane Volvo V50 – silniki Diesla

  • 1.6 D (109 KM, 114 KM)
  • 2.0 D (136 KM)
  • 2.0 D R5 (150 KM, 177 KM)
  • 2.4 D R5 (180 KM)

W palecie turbodiesli również panuje podział na 5-cylindrowe jednostki Volvo i 4-cylindrowe, pochodzące od innego producenta. Konkretnie od PSA, który wraz z Fordem opracował zastosowane w Volvo V50 silniki 1.6 D oraz 2.0 D o mocy 136 KM (w Peugeotach i Citroenach nazywają się one 1.6 HDi/2.0 HDi, a w Fordach 1.6 TDCi/2.0 TDCi). Diesla 1.6 oferowano przez cały okres produkcji modelu, natomiast 4-cylindrowy 2.0 w 2010 roku ustąpił miejsca 5-cylindrowemu odpowiednikowi autorstwa Volvo. Występował w dwóch wersjach mocy: 150 KM (D3) i 177 KM (D4). Pod kryptonimem D5 ukryto najmocniejszy silnik wysokoprężny w gamie, mianowicie 180-konnego 2.4 D. Wszystkie diesle mają filtr cząstek stałych, turbo ze zmienną geometrią i pasek rozrządu. Jedynie w starszym 1.6 D (109 KM) zastosowano proste wtryskiwacze elektromagnetyczne – w pozostałych pracują piezoelektryczne, które nie podlegają regeneracji. Każdy diesel w Volvo V50 ma swoje przypadłości. 1.6 zmaga się z nieszczelnościami podkładek pod wtryskiwacze, we francuskim 2.0 szwankują zawory EGR i koła dwumasowe, w 5-cylindrowych 2.0 od Volvo zdarzają się przypadki wypalenia uszczelki pod głowicą i pęknięcia bloków silnika, natomiast w 2.4 urywają się klapy w kolektorze dolotowym. Usterki nie mają jednak charakteru plagi, choć warto się na nie nastawić.

Volvo V50 1.6 D
Diesle 1.6 sprostają wymaganiom oszczędnych kierowców: potrafią zejść ze spalaniem nawet do 5 l/100 km.
Volvo V50 2.4 D
Spalanie wersji 2.4 D potrafi dochodzić nawet do 8 l/100 km. Niezły kompromis między osiągami i zużyciem paliwa zapewniają jednostki 2-litrowe.
Volvo V50 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 (DRIVe) 1.6 (D2) 2.0 (2.0 D) 2.0 R5 (D3) 2.0 R5 (D4) 2.4 R5 (D5)
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 2400 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 114 KM 136 KM 150 KM 177 KM 180 KM
Maks. moment 240 Nm 270 Nm 320 Nm 350 Nm 400 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,4 s 11,4 s 9,4 s 9,6 s 8,8 s 7,9 s
Prędkość maks. 190 km/h 195 km/h 205 km/h 210 km/h 220 km/h 225 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,9 l/100 km 4,3 l/100 km 5,9 l/100 km 5,8 l/100 km 5,8 l/100 km 7,0 l/100 km

Używane Volvo V50 – który silnik wybrać?

Trudno jednoznacznie odradzać którykolwiek z silników. Niepokoją jedynie dość poważne usterki 5-cylindrowych diesli 2.0 i silników Forda z LPG. Niektórzy mogą też nie zaakceptować dużego spalania benzynowych jednostek 2.4/2.5. Optimum na co dzień do tego auta? Benzynowe 1.8 i 2.0 oraz któryś z francuskich diesli (ogromna popularność skutkuje doskonałym dostępem do niedrogich części zamiennych). Jeśli budżet pozwoli, warto kupić zadbany samochód z silnikiem 5-cylindrowym.

Przeczytaj więcej na temat używanego Volvo V50 i modeli pochodnych:

Używane Volvo V50 (2004-2012) – opinie użytkowników

Używane Volvo S40 II (2004-2012) – opinie użytkowników

Używane Volvo C30 (2006-2012) – opinie użytkowników

Volvo V50

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji