Volvo V50 02

Samochody Volvo są utożsamiane z bezpieczeństwem, dobrymi osiągami i niezłym wyposażeniem. Czy podobnie myśli się o kompaktowym modelu szwedzkiej marki? Oto opinie o używanym Volvo V50.

Prace nad stworzeniem kompaktowego auta Szwedzi rozpoczęli, gdy Volvo wraz z Mazdą należały do Forda. W efekcie rodzina kompaktowych modeli w postaci sedana (S40 II), kombi (V50), 3-drzwiowego hatchbacka (C30) i 2-drzwiowego kabrioleta (C70 II) dzielą płytę podłogową z Fordem Focusem II i Mazdą 3 I (BK). Powiązane ze sobą są również elementy zawieszenia i wybrane jednostki napędowe. Kooperacja nie była jednak zacieśniania za wszelką cenę. Każda z marek miała wolną rękę w kwestii designu, gamy nadwoziowej czy kompletacji samochodu. W rezultacie Volvo V50 jako jedyne z rodzeństwa było oferowane np. jako kombi z napędem na cztery koła. Wyróżniało się też bardziej pieczołowitym wykończeniem wnętrza i dostępnością pięciocylindrowych silników, zarezerwowanych w tańszych „braciach” jedynie dla wersji usportowionych (np. Forda Focusa ST i RS). Wizualnie Volvo V50 mocno przypomina większe modele szwedzkiej marki, lecz w rzeczywistości jest naprawdę poręczne i łatwe w manewrowaniu (ok. 4,5 m długości). O przynależności do aut kompaktowych informuje przeciętna wartość rozstawu osi, przekładająca się na ograniczoną ilość miejsca w środku.

Volvo V50
Tylne koła, podobnie jak w Fordzie Focusie II czy Maździe 3 I, są prowadzone przez wielowahaczowe zawieszenie. Topowe odmiany benzynowe (T5) opcjonalnie łączono z napędem 4×4. Volvo V50 nie występowało jako podwyższone kombi o nazwie Cross Country.

Kombi (Volvo V50) lepiej zadomowiło się na polskim rynku od pozostałych odmian nadwoziowych z rodziny kompaktowych Volvo. Jak obecnie wypada jego awaryjność? Czy nadaje się ono na samochód rodzinny? Przyjrzyjmy się opiniom użytkowników używanych Volvo V50.

Volvo V50
Auta sprzed liftingu (do 2007 r.) mają atrapę chłodnicy z mniejszym logo oraz inne światła. Chromowane atrapy z pionowymi żeberkami (na zdjęciu) stosowano wyłącznie w przedliftowych kombi: sedany od początku miały czarne, stosowane też we wszystkich S40 II/V50 po modernizacji.

Używane Volvo V50 – wnętrze

Jakość materiałów wykończeniowych stawia Volvo zdecydowanie ponad popularnymi kompaktami, a nawet niektórymi ówczesnymi autami z półki premium – tworzywa są w większości miękkie i przyjemne w dotyku. Za dopłatą uchwyty do zamykania drzwi i konsola środkowa mogły zostać wykończone np. metalem czy naturalnym drewnem. Niezwykle oryginalną opcją było Iced Aqua, czyli wykończenie wspomnianej konsoli przezroczystym tworzywem. Troska o spasowanie i solidność montażu procentuje. Nawet po latach nic nie trzeszczy, a nawet po 300-400 tys. km przebiegu elementy nie noszą zbyt wielu śladów trudów eksploatacji (co bywa wykorzystywane przez nieuczciwych handlarzy – nawet przy znacznie cofniętym stanie licznika kilometrów wnętrze nie sugeruje, że taki zabieg mógł zostać dokonany). Nieco powodów do narzekania dają schowki. Kieszenie w drzwiach bocznych nie należą do największych, a charakterystyczna dla ówczesnych Volvo wnęka za konsolą środkową to raczej stylistyczny gadżet niż rozwiązanie ułatwiające codzienną eksploatację auta.

Wnętrze zostało dobrze odizolowane od szumu powietrza czy dźwięku pracującego silnika. W efekcie męczące nie są nawet długie podróże. Po latach stało się to atutem modelu, który starzeje się godnie i wciąż nie sprawia wrażenia auta archaicznego. Zarówno wnętrze, jak i nadwozie są pozbawione wizualnych ekstrawagancji. Choć z zewnątrz V50 jest sporym samochodem, oferuje przeciętną ilość miejsca w kabinie. To pokłosie niezbyt dużego rozstawu osi, jak również troski o bezpieczeństwo, która przyczyniła się m.in. do zaprojektowania obszernych boczków drzwiowych i innych niż w bliźniaczych modelach wzmocnień bocznych. Sama kanapa jest jednak wygodna i wyposażona w przydatny, rozkładany podłokietnik z uchwytami na napoje. Bagażnik nie zachwyca – 415 l to wynik na poziomie miejskich kombi, a nie auta kompaktowego. Sporo przestrzeni zabierają ogromne nadkola, ale z drugiej strony dzięki wnękom po bokach łatwiej utrzymać w nim porządek lub też zabezpieczyć mniejsze przedmioty przed przemieszczaniem się po całym bagażniku.

Używane Volvo V50 – silniki

Pod maskę Volvo V50 montowano czterocylindrowe silniki – benzynowe, znane z Forda, 1.6 (100 KM), 1.8 (125 KM) i 2.0 (145 KM) oraz dostarczane przez koncern PSA diesle 1.6 (109 KM) i 2.0 (1997 cm³; 136 KM) – jeżeli posiadają filtr DPF, co ok. 60 tys. km wymagane są dolewki płynu Eolys. Miłośnicy Volvo marki cenią pięciocylindrowe, szwedzkie silniki o niepowtarzalnym brzmieniu – benzynowe 2.4 (140 lub 170 KM) i turbodoładowane 2.5 (220 i 230 KM) oraz diesle 2.0 (1984 cm³; D3/150 KM, D4/177 KM) i 2.4 (D5: 180 KM). Są one rzadko spotykane na rynku wtórnym – w szczególności wersja 2.5 T5 AWD z napędem na cztery koła. Trudno też o pięciocylindrowego diesla. W naszych realiach do jego sprowadzania zniechęca wysoka akcyza. Nie bez znaczenia jest też zużycie paliwa. Przynajmniej 6 l/100 km w trasie oraz 8,5 l/100 km w mieście to wyniki o ok. 1-1,5 l/100 km wyższe od obserwowanych w V50 z dieslami dostarczanymi z PSA. Najlepszą propozycją dla oszczędnych są wolnossące silniki benzynowe 2.4 (140 lub 170 KM) z instalacją LPG. Gaz nie jest natomiast polecany do wersji 1.6 i 1.8, gdzie wyraźnie przyspiesza wypalanie gniazd zaworowych.

Volvo V50 silnik
5-cylindrowe silniki Volvo, w tym turbodoładowany 2.5 (fot.) to klasa sama w sobie. Ich jedyna wada to tak naprawdę ponadprzeciętne zużycie paliwa.
Volvo V50 silnik (2)
Na rynku wtórnym niełatwo o V50 z 2,4-litrowym turbodieslem: jego import ogranicza wysoka akcyza. Jeśli się trafi – warto kupić, bo w tym modelu zapewnia sportowe osiągi.

Używane Volvo V50 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Przez pokrewieństwo z Focusem części zamiennych jest naprawdę dużo i mają przystępne ceny”

„Cała gama wersji silnikowych jest udana i mało awaryjna”

„Dobrze tłumi nierówności, a wyciszenie kabiny pozwala na swobodną rozmowę nawet przy dużych prędkościach”

„Układ kierowniczy jest precyzyjny, auto przyjemnie się prowadzi”

„Auto jest bezpieczne, silniki ma elastyczne, części tanie, nie rdzewieje, bogato wyposażone, bardzo wygodne”

 

 Wady 

„Diesle występują w większości z filtrem cząstek stałych”

„Auto mogłoby być fajne, ale nie z  silnikiem 1.6d – trochę za słaby”

„Mało przestrzeni dla pasażerów – auto dla rodziny z małymi dziećmi”

„Często słyszy się o awaryjności stacyjek, większość egzemplarzy ma wymienianą przynajmniej raz”

„Niestety słabo z ilością miejsca, szczególnie z tyłu”

„Konkurencja daje zdecydowanie więcej za zdecydowanie mniej”

Używane Volvo V50 – awaryjność, typowe usterki

Wszystkie z dostępnych silników są wolne od wad fabrycznych. Niektóre motory mają jednak swoje przypadłości. Chociażby turbodiesel diesel 1.6 z podatnymi na zużycie podkładkami wtryskiwaczy czy tracącym drożność przewodem odpowiadającym za doprowadzanie oleju do turbosprężarki – mechanicy sugerują montowanie nowego co drugą wymianę oleju; zlekceważenie tego zalecenia skraca żywotność turbiny. W dieslach Volvo pęknięcie paska klinowego może doprowadzić do zerwania napędu rozrządu. Wymiany paska osprzętu silnika nie należy więc odwlekać. W przypadku 5-cylindrowych motorów ich poprzeczne umieszczenie ogranicza ilość miejsca w komorze silnika i utrudnia wymianę sprzęgła czy rozrządu, co podnosi ceny usług. Żywotność automatycznych skrzyń ogranicza lekceważenie konieczności wymian oleju. Zbliżające się poważne wydatki zwiastują szarpnięcia towarzyszące zmianom biegów. Skrzynie szczególnie dostają w kość w mocniejszych wersjach silnikowych. W ich przypadku lepszym wyborem byłaby skrzynia ręczna, gdyby nie problem z jej znalezieniem.

Volvo V50 skrzynia biegów
Lepszymi opiniami w tym modelu cieszą się ręczne skrzynie biegów: automatyczne od firmy Aisin są bardzo wrażliwe na zaniedbania serwisowe i agresywny styl jazdy kierowcy.

Użytkownik Volvo V50 powinien przygotować się na problemy z elektroniką – chociażby zawieszające się bez powodu radio. Dość często psują się też alternatory czy immobilisery. W dieslach przy wyższych przebiegach na pewno trzeba będzie zainwestować w nowe dwumasowe koło zamachowe, EGR i DPF czy regenerację wtryskiwaczy lub turbosprężarki. Najsłabszymi elementami podwozia są łączniki stabilizatorów oraz łożyska przednich kół. Naprawy zawieszenia obejmujące wymianę wahaczy czy tulei może utrudniać korozja śrub – problem znany też z Focusa.

Używane Volvo V50 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej (fot.). Tabliczkę z numerem identyfikacyjnym umieszczono też na słupku środkowym prawym od strony drzwi pasażera z tyłu.

Volvo V50 numer VIN

Używane Volvo V50 – sytuacja rynkowa, ceny

Volvo V50 ma już swoje lata, ale i tak bez minimum 8-9 tys. zł nie ma co podchodzić do zakupu tego samochodu. Tyle z reguły kosztują turbodiesle z przebiegami przekraczającymi 250 tys. km. Ładniejsze egzemplarze, w tym poliftowe lub z doskonałymi, 5-cylindrowymi silnikami, kosztują 13-17 tys. zł. Powyżej 25 tys. zł wystawiane są najmłodsze auta, nierzadko w najmocniejszych wersjach silnikowych. Górna granica kwot opiewa na 30 tys. zł. Minimalnie większą popularnością cieszą się turbodiesle (zazwyczaj te zapożyczone od PSA).

Używane Volvo V50 – podsumowanie

Pokrewieństwo Volvo V50 i Forda Focusa jest odczuwalne przede wszystkim w chwili płacenia za części czy naprawy w nieautoryzowanym serwisie – kwoty na fakturze nie zwalają z nóg. Gdyby nie przeciętna ilość miejsca, we wszystkich istotnych aspektach Volvo okazałoby się lepsze od Forda. Paleta jego silników została okrojona z najsłabszych jednostek, jest lepiej wykonane, bardziej odporne na korozję, jak również zapewnia wyższy komfort przy wciąż dobrych właściwościach jezdnych.

Polecamy uwadze materiały o innych używanych Volvo:

Używane Volvo C30 (2006-2012) – opinie użytkowników

Używane Volvo V40 II (2012-2019) – opinie użytkowników

Volvo V50

Volvo V50 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.452/177/146 cm
Rozstaw osi264 cm
Poj. bagażnika415-1307 l
Volvo V50 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.6 16V1.8 16V2.0 16V2.4 R52.5 R5 (T5)2.5 R5 (T5)
Pojemność1596 cm³1798 cm³1999 cm³2435 cm³2521 cm³2521 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc100 KM125 KM145 KM170 KM220 KM230 KM
Maks. moment150 Nm165 Nm185 Nm230 Nm320 Nm320 Nm
Przysp. 0-100 km/h11,9 s10,9 s9,5 s8,2 s6,9 s6,8 s
Prędkość maks.185 km/h200 km/h210 km/h220 km/h235 km/h240 km/h
Śr. zużycie paliwa7,2 l/100 km7,3 l/100 km7,6 l/100 km9,1 l/100 km10,2 l/100 km9,7 l/100 km
Volvo V50 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 (DRIVe)1.6 (D2)2.0 (2.0 D)2.0 R5 (D3)2.0 R5 (D4)2.4 R5 (D5)
Pojemność1560 cm³1560 cm³1997 cm³1984 cm³1984 cm³2400 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc109 KM114 KM136 KM150 KM177 KM180 KM
Maks. moment240 Nm270 Nm320 Nm350 Nm400 Nm400 Nm
Przysp. 0-100 km/h11,4 s11,4 s9,4 s9,6 s8,8 s7,9 s
Prędkość maks.190 km/h195 km/h205 km/h210 km/h220 km/h225 km/h
Śr. zużycie paliwa3,9 l/100 km4,3 l/100 km5,9 l/100 km5,8 l/100 km5,8 l/100 km7,0 l/100 km

Używane Volvo V50 – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here