Volvo V40 03

Duży, choć ciasny kompakt premium z dynamicznymi silnikami i niewielką utratą wartości. Oto opinie o używanym V40 II, ostatnim kompakcie w ofercie Volvo.

Opisywane Volvo V40 jest pierwszym pięciodrzwiowym hatchbackiem szwedzkiej marki od czasów leciwej serii 400. Nazwa może być myląca, bowiem ogólnie przyjęło się, że litera V w modelach Volvo oznacza nadwozie kombi. Tymczasem jej prawdziwym rozwinięciem jest słowo „versatile”, które można przetłumaczyć jako „uniwersalny”. Volvo postawiło wysoką poprzeczkę dla swojego kompaktowego modelu, ponieważ na jego rzecz zrezygnowało z produkcji aż trzech innych aut: S40 II, V50 i C30. Warto wspomnieć, że nazwa „V40” pojawiła się już jako określenie wersji kombi pierwszej generacji modelu S40 z lat 1995-2004. Drugą generację V40, a właściwie osobny model z 2012 roku, opracowano na płycie podłogowej z Forda Focusa III, na którą nałożono nieco dłuższe od pierwowzoru (437 cm) nadwozie. W porównaniu z poprzednikami znacząco zmienił się design karoserii. Odeszły w niepamięć typowe dla Volvo kanciaste kształty, które zresztą zdążyły się zestarzeć. W V40 II dominują krągłości nawiązujące do większego S60 II, a sylwetką nieco przypomina popularnego SUV-a XC60 I. Volvo nie poskromiło w tym modelu ciekawych zabiegów stylistycznych, m.in. wznoszącej się ku górze linii okien lub tylnej dokładki optycznie powiększającej tylną szybę.

Volvo V40
Volvo w V40 II nie pozostawiło wyboru w kwestii wersji nadwoziowych – musi wystarczyć 5-drzwiowy hatchback. Zwrotność nie leży po stronie zalet najmniejszego Volvo: średnica zawracania wynosi ponad 12 metrów.

Volvo w V40 II zawarło wszystkie aspekty cechujące kompaktowe auto premium: jest świetnie wykończone w środku, przeważają w nim mocne jednostki napędowe, a na liście wyposażenia znalazło się wiele przełomowych rozwiązań. Po niemal 10 latach od debiutu stało się jasne, że to po prostu solidny samochód: lista usterek nie wychodzi bowiem poza zakres uznawany za akceptowalny. Wszystko to składa się na bardzo wysokie ceny używanych Volvo V40 II. W tym materiale wywnioskujemy, czy gra jest warta przysłowiowej świeczki.

Volvo V40 Cross Country
Cross Country to jeden z dwóch popularnych pakietów stylistycznych w Volvo V40 II (wraz z R-Design). Nie wszystkie podwyższone auta posiadają napęd 4×4 – zarezerwowano go dla wybranych mocniejszych odmian benzynowych (T4 i T5).

Używane Volvo V40 II – wnętrze

Patrząc na deskę rozdzielczą od razu widać, z samochodem jakiej marki mamy do czynienia. Kokpit stanowi połączenie minimalizmu z elegancją, a do jego wykończenia użyto materiałów naprawdę wysokiej jakości. W zależności od wersji wyposażenia można liczyć na różne kolory skórzanych tapicerek foteli i boczków drzwi (białe, kremowe, czarne, brązowe lub nawet w odcieniach niebieskiego). Na charakterystycznym elemencie – cienkiej konsoli środkowej – umieszczono wygodne pokrętła do obsługi klimatyzacji i klawiaturę numeryczną. W tym modelu od początku montowano tzw. wirtualne wskaźniki, wyświetlające w każdym ustawieniu inne informacje. Skoro Volvo V40 ma być „versatile”, to takie jest. Schowki i uchwyty na napoje rozlokowano po całym wnętrzu i zawsze jest gdzie położyć telefon, portfel lub klucze.

Volvo V40 deska rozdzielcza
„Przyciskowa” konsola środkowa i w pełni wirtualne wskaźniki stanowią nietypową mieszankę starszych rozwiązań w motoryzacji z najnowszymi. Świetna jakość montażu materiałów wykończeniowych.

Choć Volvo V40 nie jest małym samochodem, jego rozmiary błyskawicznie tracą na znaczeniu po otwarciu tylnych drzwi. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji nieźle wyprofilowaną i wygodną kanapę, jednak wykorzystanie jej potencjału skutecznie ogranicza znikoma ilość miejsca w tylnym przedziale pasażerskim. Zaczyna go brakować już osobom mierzącym 185 cm, zwłaszcza w okolicach głowy i stóp. Atrakcyjna stylistyka nie poszła tu w parze z funkcjonalnością – drzwi nie zakrywają wydatnych i łatwo brudzących się progów, a małe szyby przyprawiają o lekko klaustrofobiczne wrażenie. Z miejsca kierowcy niewiele widać do tyłu, dlatego warto rozejrzeć się za autami z kamerą cofania. Z przodu jest o wiele lepiej, także jeśli chodzi o widoczność. Bagażnik mieści 335 litrów, co jest optymalnym wynikiem w klasie, ale niewielkim biorąc pod uwagę wymiary Volvo. Dostęp do niego ogranicza nieduża tylna klapa i bardzo wysoki próg załadunkowy. Na szczęście nie można narzekać na jego wykończenie i walory praktyczne: siedzenia składają się bez powstawania schodka, tworząc płaską przestrzeń bagażową (pod warunkiem umieszczenia podłogi w wyższym położeniu).

Używane Volvo V40 II – silniki

Tradycją marki Volvo jest bałagan w obfitej gamie silnikowej. Wszystkie benzynowe to nowoczesne jednostki z turbodoładowaniem. Najpierw montowano 1,6-litrowe silniki Forda (T2/T3/T4; odpowiednio 120/150/180 KM) i 2-litrowe jednostki (1984 cm³) z pięcioma cylindrami w układzie rzędowym (T4/T5; 180/214 KM), na szczycie gamy zaś umieszczono topowego, 5-cylindrowego 2.5 konstrukcji Volvo (254 KM). W 2015 r. w miejsce 1.6 wprowadzono nowe odmiany 1.5 (T2/T3; 122/152 KM). Równocześnie zadebiutowały 4-cylindrowe 2.0 (1969 cm³) o szerokim spektrum mocy: 122 KM (T2), 152 KM (T3), 190 KM (T4) i 245 KM w T5, który wypadł wspomnianego wcześniej 2.5 R5. 5-cylindrowe 2.0 pozostały w ofercie aż do 2018 roku, stąd łatwo o pomyłkę. O wiele łatwiej rozeznać się w palecie turbodiesli, ponieważ obejmuje trzy jednostki: pożyczanego od PSA 1.6 (114 KM; D2), 5-cylindrowego 2.0 (1984 cm³; 150/177 KM; D3/D4) i wprowadzonego po 2015 r. 2.0 z głowicą 4-cylindrową (1969 cm³; 120/150/190 KM; D2/D3/D4). Standardem w Volvo V40 stały się 6-biegowe skrzynie biegów, natomiast „automaty” (klasyczne Geatronic i dwusprzęgłowe Powershift) trafiały do co najmniej 150-konnych odmian benzynowych i wszystkich diesli. Napęd 4×4 przewidziano tylko dla wersji T4 i T5.

Volvo V40 silnik
Benzynowe silniki 1.6 to tak naprawdę 1.6 EcoBoost z wielu modeli Forda (Focus III, S-Max I, Mondeo IV). Dobrze to rokuje odnośnie dostępności części zamiennych.
Volvo V40 silnik (2)
2-litrowe turbodiesle do 2015 r. miały 5 cylindrów, potem – 4. Podobne zawirowania panują po stronie 2-litrowych odmian benzynowych (ale tam jednocześnie montowano 2.0 R4 i R5).

Używane Volvo V40 II – opinie użytkowników

 Zalety: 

„W wersji R-Design auto wygląda zadziornie, ale jego zawieszenie nie jest nastawione na komfort”

„Różnica w trybach jazdy samochodu jest wyraźnie odczuwalna”

„Plus za wygodne pokrętła do obsługi klimatyzacji. Większością funkcji można też sterować z kierownicy”

„Wnętrze jest świetnie wyciszone, można rozmawiać nawet podczas pokonywania autostrad”

 Wady: 

„System start-stop działa strasznie. Szkoda, że nie można go wyłączyć na stałe”

„Drzwi nie obejmują progów, więc można sobie o nie pobrudzić nogawki”

„Z tyłu jest niewiele miejsca dla osób powyżej 180 cm. Bagażnik – przeciętny”

„Jak to w Volvo, oryginalne części są nieco droższe od tych do popularnych marek”

Używane Volvo V40 II – awaryjność, typowe usterki

Dzięki pokrewieństwu z Focusem Volvo V40 jest stabilne w prowadzeniu i w tym zakresie stanowi klasową czołówkę. Już bazowe silniki napędzają auto w wystarczający sposób i spalają przy tym niewiele paliwa – ok. 5,5 l/100 km średniego spalania w 1.6 T2 i nawet litr mniej w podstawowym dieslu. 115-konna jednostka D2 to polecana konstrukcja PSA, stosowana w Fordach jako TDCi i Peugeotach/Citroenach jako HDi. Zarówno w nim, jak i w dieslach 2.0 zastosowano rozrząd napędzany paskiem, którego okres wymiany lepiej skrócić do 60 tys. km. W 2-litrowych dodatkowo kontrolujmy stan paska klinowego, bo po zerwaniu może wkręcić się w rozrząd. Użytkownicy zgłaszają również przypadki pęknięcia bloków i nieprawidłowości w działaniu filtrów DPF. Poza tym istnieje ryzyko nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami w wysokoprężnych 1.6. Inne dolegliwości? Zapchane zawory EGR i szarpiące skrzynie Powershift. Volvo V40 nie pozostaje wolne od usterek elektroniki pokładowej, co w tak drogim aucie nieco dziwi. Mowa tu m.in. o nowoczesnym systemie BLIS, monitorującym strefę martwego pola podczas jazdy drogą z wieloma pasami ruchu.

Volvo V40 konsola środkowa
Elektronika pokładowa Volvo nie jest na tyle stabilna, ile można by się spodziewać po samochodzie premium. Trwałość ręcznych skrzyń biegów nie odbiega od typowej.

Używane Volvo V40 II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać ze specjalnej wnęki w desce rozdzielczej (widok z zewnątrz). Wybito go też na podłodze przed fotelem pasażera.

Volvo V40 numer VIN

Używane Volvo V40 II – sytuacja rynkowa

Części zamienne do samochodów szwedzkiej marki nigdy nie były tanie i trzeba się z tym pogodzić. Volvo V40 jest na tyle dopracowanym samochodem, że można mu wybaczyć ciasne i słabo przeszklone wnętrze. Ma to odzwierciedlenie w cenach – najtańsze bezwypadkowe używane egzemplarze właściciele wyceniają na minimum 30 tys. zł. Zdecydowaną większość ofert stanowią diesle (2-litrowe). Jeśli dopłacimy kilka tysięcy, można się rozejrzeć za uterenowioną odmianą Cross Country. Na samochód po lifcie (po 2016 r.) trzeba już przeznaczyć ok. 45 tys. zł. Najdroższe oferty dotyczą 2-letnich aut z przebiegami kilkunastu tysięcy kilometrów (nawet 100 tys. zł). Topowe V40 T5 jest prawdziwym rodzynkiem na rynku wtórnym.

Używane Volvo V40 II – podsumowanie

To bezpieczny i dopracowany, choć nie do końca bezawaryjny model, który ponad funkcjonalność przekłada walory wizualne. Dlatego ciężko nazwać Volvo V40 II idealnym kompaktem z drugiej ręki, zwłaszcza że wciąż kosztuje fortunę. Zakup można potraktować jako małą inwestycję: po kilku latach pojeżdżenia nowoczesnym hatchbackiem sprzedamy go za przyzwoite pieniądze (Volvo niewiele tracą na wartości).

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Volvo:

Używane Volvo C30 (2006-2012) – opinie

Używane Volvo S40 II (2004-2012) – opinie

Używane Volvo V50 (2004-2012) – opinie

Volvo V40

Volvo V40 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.437/180/145 cm
Rozstaw osi265 cm
Poj. bagażnika335-1032 l
Volvo V40 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz. do 180 KM)
Silnik1.5 (T3)1.6 (T2)1.6 (T3)1.6 (T4)2.0 (T3)2.0 R5 (T4)
Pojemność1498 cm³1596 cm³1596 cm³1596 cm³1969 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc152 KM120 KM150 KM180 KM152 KM180 KM
Maks. moment250 Nm240 Nm240 Nm240 Nm250 Nm300 Nm
Przysp. 0-100 km/h8,9 s9,9 s8,8 s7,7 s8,3 s8,7 s
Prędkość maks.210 km/h195 km/h210 km/h225 km/h210 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,3 l/100 km5,4 l/100 km5,5 l/100 km5,5 l/100 km7,5 l/100 km
Volvo V40 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 180 KM)
Silnik2.0 (T4)2.0 (T5)2.0 R5 (T5)2.5 R5 (T5)
Pojemność1969 cm³1969 cm³1984 cm³2497 ccm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc190 KM245 KM214 KM254 KM
Maks. moment320 Nm350 Nm300 Nm360 Nm
Przysp. 0-100 km/h7,4 s6,3 s7,7 s6,9 s
Prędkość maks.210 km/h240 km/h225 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,4 l/100 km5,9 l/100 km7,6 l/100 km7,9 l/100 km
Volvo V40 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 (D2)2.0 (D2)2.0 (D3)2.0 (D4)2.0 R5 (D3)2.0 R5 (D4)
Pojemność1560 cm³1969 cm³1969 cm³1969 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc114 KM120 KM150 KM190 KM150 KM177 KM
Maks. moment270 Nm280 Nm320 Nm400 Nm350 Nm400 Nm
Przysp. 0-100 km/h11,9 s10,5 s8,4 s7,4 s9,6 s8,6 s
Prędkość maks.190 km/h190 km/h210 km/h230 km/h210 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,8 l/100 km4,0 l/100 km4,0 l/100 km5,2 l/100 km5,2 l/100 km

Używane Volvo V40 II – galeria