Volvo S60 II V60 I 17

W tym modelu względy praktyczne całkowicie ustąpiły miejsca dynamicznemu charakterowi. Czy ciasnawe Volvo S60 II i kombi V60 będzie dobrym wyborem dla rodzin? Oto opinie o tych samochodach.

Drugie wcielenie Volvo S60 trafiło do salonów w 2010 r., kilka miesięcy później do oferty dołączyło kombi, tym razem o ujednoliconej nazwie (V60 zamiast stosowanego wcześniej V70: takowe stało się pakowniejszą odmianą flagowego Volvo S80). Auto nieznacznie urosło względem poprzednika (S60 I; 2000-2009), lecz sprawia wrażenie znacznie zgrabniejszego za sprawą lekko narysowanej karoserii. Mimo wszystko to dość nieduży samochód, przynajmniej jak na standardy klasy średniej (ok. 4,6 m długości), a przez to ciasny. Nie pomogło nawet wydłużenie rozstawu osi do godnych uwagi 278 cm. Nowoczesne Volvo nie imponuje również bagażnikami, mieszczącymi mniej od miejskich sedanów czy kompaktowych kombi. Widać idei stworzenia S60 II/V60 I przyświecały inne priorytety: miało być to auto dynamiczne, bezpieczne i wykończone na poziomie premium. Na przestrzeni lat ofertę zasiliły specjalne wersje nadwoziowe (Cross Country kombi i sedan) i silnikowe (367-konny Polestar, hybryda plug-in, oszczędny wariant DRIVe). Pokaźny wybór jednostek napędowych tyczył się także standardowych odmian tego auta. Jak to w Volvo, w gamie panuje trudny do okiełznania rozgardiasz, wymagający skrupulatnej analizy wszystkich silników (zajmiemy się tym w odpowiednim akapicie). Poza tym oferowano kilka typów skrzyń ręcznych i automatycznych oraz wykorzystujący sprzęgło Haldex napęd 4×4.

Volvo S60 II V60 I
W tym modelu Volvo po raz pierwszy użyło nazwy V60: wcześniej kombi klasy średniej określano jako V70. Tym razem walory użytkowe zeszły na drugi albo któryś z kolei plan – bagażnik Volvo V60 I mieści zaledwie 430 l.

Następca opisywanego modelu zadebiutował ponad 2 lata temu i ceny używanych Volvo S60 II/V60 I zdążyły się ustabilizować na przystępnym poziomie. Komu warto polecić ten samochód? Jak wypada na tle o wiele popularniejszych rywali z Niemiec (BMW serii 3 F30, Audi A4 B8, Mercedes klasy C W204) lub też spoza Europy (np. Lexus IS II)? Oceńmy opłacalność zakupu Volvo S60 II/V60 I z drugiej ręki na podstawie opinii użytkowników.

Volvo S60 II V60 I 23
Największą zmianą w poliftowych autach (od 2013 r.) zostały ujednolicone przednie światła. Spore roszady w gamie silnikowej nastąpiły dwa lata później.

Używane Volvo S60 II/V60 I – wnętrze

Volvo kontynuowało ideę projektowania kokpitu z charakterystyczną „wiszącą” konsolą środkową kojarzoną już z modeli produkowanych w pierwszej dekadzie XXI wieku. Dzięki takiemu zabiegowi udało się za nią wygospodarować dodatkowy schowek, do którego jednak ciężko sięgnąć. Czytelność konsoli lekko kuleje z uwagi na skupienie na niewielkim obszarze sporej liczby przycisków. Po liftingu zwiększono średnice wyświetlaczy multimediów i poprawiono ich grafikę. Na uwagę zasługuje wygodnie leżąca w dłoniach, niekiedy dwukolorowa kierownica. Wyposażenie większości aut opiewa na „standardowe” gadżety jak nawigacja, adaptacyjny tempomat i dobrej jakości audio Harman-Kardon. Nie brakuje inteligentnych systemów wsparcia kierowcy, ale do wszystkich Volvo trafił jedynie City Safety, potrafiący wyhamować przed poprzedzającym autem, o ile nie jedziemy więcej niż 30 km/h. Dobór materiałów oraz ich montaż – na wysokim poziomie. Po wnętrzach używanych Volvo niekoniecznie widać przebieg.

Volvo próbowało zrekompensować krótkie nadwozie (463 cm niezależnie od jego rodzaju) pokaźnym rozstawem osi wynoszącym 278 cm. Niestety, zarówno sedan S60, jak i kombi V60 zaliczają się do grona najciaśniejszych samochodów w klasie średniej. Panują tu podobne warunki jak w BMW serii 3, z tym że w Volvo udało się zwiększyć miejsce na stopy poprzez wygospodarowanie dość niskiego tunelu środkowego. Niewiele to jednak pomaga, ponieważ centymetrów brakuje przede wszystkim na głowy i w okolicach kolan. Z przodu jest już akceptowalnie, choć nie każdemu przypadnie do gustu umieszczenie fotela stosunkowo daleko od podłoża. Widoczność – również nie najlepsza, ale czego się spodziewać po grubych bocznych słupkach. Dobrze wykończone bagażniki nie pozwalają na swobodę pakowania rzeczy na wakacyjny wyjazd. Do S60 wejdzie tylko 380 l, V60 zabierze o 50 l więcej (430 l), lecz nawet w nim trzeba się mierzyć z przeciętnym otworem załadunkowym.

Używane Volvo S60 II/V60 I – silniki benzynowe

Volvo jak zwykle ani trochę nie ułatwiało rozeznania w wyjątkowo rozbudowanej palecie silników. Zamieszanie w nazewnictwie wynika głównie z zastępowania starych jednostek nowymi: najważniejsze zmiany następowały w 2013 i 2015 roku. Szczegółowy podział na odmiany T2/T3/T4/T5/T6 przedstawimy poniżej, w tym akapicie zaś skupimy się na pojemnościach i parametrach. Niemal wszystkie benzynowe silniki w Volvo S60 I/V60 I mają 4 cylindry. Wyjątek stanowi oferowana w latach 2010-2014 jednostka 3.0 R6 w topowym T6 AWD (304 KM). Bazowe auta wykorzystują silniki 1.5 (122 KM), dalej mamy 1.6 rozwijający 150 lub 180 KM. Przechodząc do wersji 2-litrowych podkreślamy, że występowały aż 3 rodzaje: o pojemności 1999 cm³ (203/240 KM; do 2013 r.), 1984 cm³ (180 KM; od 2013 r.) i 1969 cm³ (również od 2013 r.) o mocy 152, 190, 245, 306 i 367 KM we flagowej odmianie Polestar. Wszystkie silniki bez wyjątku posiadają turbodoładowanie, a tylko 1.6 i 2.0 mogły łączyć się ze skrzynią ręczną. Poza nimi oferowano klasyczne automaty Geartronic (6/8 biegów) i dwusprzęgłowe Powershift z Fordów (6 przełożeń).

Nazewnictwo silników benzynowych prezentuje się następująco:

  • T2: 1.5/122 KM
  • T3: 1.6/150 KM, 2.0/152 KM
  • T4: 1.6/180 KM, 2.0/180 KM, 2.0/190 KM
  • T5: 2.0/240 KM, 2.0/245 KM
  • T6: 2.0/306 KM, 3.0 R6/304 KM
  • Polestar: 2.0/367 KM
  • 2.0T: 2.0/203 KM
Volvo S60 II V60 I 21
Przez cały okres produkcji Volvo montowało trzy różne benzynowe wersje 2-litrowe. Najstarsza ma największą pojemność (1999 cm³), młodsze – 1984 cm³ i 1969 cm³.

Używane Volvo S60 II/V60 I – silniki Diesla

Z wersjami wysokoprężnymi sytuacja przedstawia się bardziej skomplikowanie, ponieważ do 2015 r. Volvo montowało… 5-cylindrowe jednostki 2.0. Ale po kolei. Bazowe odmiany, często określane jako DRIVe, napędza popularny francuski silnik 1.6 HDi (114 KM). Dalej już wersje 2-litrowe o zupełnie odmiennej konstrukcji, mianowicie 5-cylindrowe 1984 cm³ (136/163 KM; do 2015 r.) i 4-cylindrowe 1969 cm³ (120/150/181/190/225 KM). Od wersji 181 KM stosowano układ biturbo, który standardowo trafiał do flagowych diesli 2.4 (również 5 cylindrów w układzie rzędowym; 190/205/215 KM). Analogicznie jak w przypadku wersji benzynowych, napęd 4×4 zarezerwowano dla mocniejszych odmian (powyżej 190 KM; w benzynowych tylko ponad 300-konne). Pośród skrzyń automatycznych zdecydowanie przeważają Geartronic (Powershift tylko dla diesla 1.6).

Nazewnictwo silników wysokoprężnych prezentuje się następująco:

  • DRIVe: 1.6/114 KM
  • D2: 1.6/114 KM, 2.0/120 KM
  • D3: 2.0 R5/136 KM, 2.0/150 KM, 2.0 R5/163 KM
  • D4: 2.0 R5/163 KM, 2.0/181 KM, 2.0/190 KM
  • D4 AWD: 2.4 R5/190 KM
  • D5: 2.0/225 KM, 2.4 R5/205 KM, 2.4 R5/215 KM
  • D5 AWD: 2.4 R5/205 KM, 2.4 R5/215 KM
Volvo S60 II V60 I 26
Szwedzkie 2,4-litrowe konstrukcje biturbo zachwycają brzmieniem i osiągami. W mieście spalaniem potrafią jednak zbliżyć się do odmian benzynowych.

Używane Volvo S60 II/V60 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo przydatny system CitySafety. Kilka razy dzięki niemy uniknąłem kolizji z poprzedzającym pojazdem”

„Zużycie paliwa w silnikach Diesla w stosunku do osiągów jest wprost idealne”

„Wyciszenie Volvo jest ponad klasę. W ogóle nie czuć prędkości, z jaką porusza się auto”

„Przeglądy są dość drogie, ale rekompensuje to ogólna bezawaryjność”

 Wady 

„Na dużych felgach (18”) w aucie czuć każdą dziurę. Trzeba umiejętnie wymijać nierówności”

„Bagażnik sedana jest niewielki (380 l) i ma wysoki próg załadunku. To jedna z największych wad Volvo”

„Ksenony mają mały zasięg, a linia odcięcia światła jest bardzo wyraźna”

„We wnętrzu przydałoby się zdecydowanie więcej schowków”

Używane Volvo S60 II/V60 I – awaryjność, typowe usterki

Kilka silników ma swoje przypadłości. W dieslach 1.6 tracą szczelność podkładki pod wtryskiwaczami (zaczyna śmierdzieć spalinami w kabinie), w 5-cylindrowych z kolei istnieje ryzyko zerwania paska osprzętu i wkręcenia go w rozrząd. Reszta zazwyczaj nie zaskakuje nieprzewidzianymi wydatkami. Do tych możliwych z pewnością trzeba zaliczyć wymianę/regenerację turbosprężarki, która jest obecna w każdym Volvo S60 II/V60 I (jedna lub dwie). Jak przystało na współczesnego turbodiesla, nie można wykluczać kosztów zakupu nowego sprzęgła z kołem dwumasowym czy profesjonalnego oczyszczenia filtra cząstek stałych. Bardziej problematycznie pozostają automatyczne skrzynie Powershift i Geartronic (od firmy Aisin), w których to już po 200 tysiącach kilometrów trzeba zregenerować łożyska. Żywotność przekładnie w dużej mierze uzależniona jest od częstotliwości wymian oleju. Uszkodzona skrzynia poszarpuje, przeciąga biegi lub w ogóle nie chce ich wrzucać. Drobne kłopoty sprawia zawieszenie (zużywają się tuleje), układ elektryczny (niedziałająca klamka klapy bagażnika, spryskiwacze lamp, system skrętnych reflektorów) i klimatyzacja.

Volvo S60 II V60 I 28
Zanim kupimy używane Volvo, dokładnie sprawdźmy poprawność pracy skrzyni automatycznej (pojawiają się częściej od ręcznych). Naprawy idą w tysiące złotych, co jednak nie stanowi ogromnego wydatku na tle cen samych aut.

Używane Volvo S60 II/V60 I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na podłodze przed przednim fotelem pasażera, na naklejce w słupku tuż obok niego oraz w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony.

Volvo S60 II V60 I 19

Używane Volvo S60 II/V60 I – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach większą popularnością cieszą się Volvo V60: jest ich dwa razy więcej od S60. Większy udział w rynku przekłada się na niższe ceny najtańszych egzemplarzy (ok. 25 tys. zł względem 28 tys. zł za sedana). Przełom stanowi kwota 40 tys. zł, za którą kupimy zadbane auto przedliftowe albo „polifta” z większym przebiegiem. Najmłodsze samochody podchodzą pod 70-80 tys. zł. Za więcej wystawiane są właściwie tylko wersje Cross Country (zadebiutowały dopiero w 2015 r.). Najrzadszą konfigurację na portalach aukcyjnych stanowi benzynowe Volvo V60.

Używane Volvo S60 II/V60 I – podsumowanie

Volvo wyraźnie podąża własną drogą i stworzyło samochód zupełnie inny od Audi/BMW/Mercedesa czy Lexusa. Kwestią gustu pozostaje, czy komuś taka konwencja pasuje. S60/V60 przekonuje wydajnymi jednostkami napędowymi, wysokim poziomem bezpieczeństwa (z przydatnymi systemami wsparcia kierowcy) i solidnością konstrukcji. Dla wielu może być jednak za ciasne, zwłaszcza jeśli często trzeba przewieźć całą rodzinę.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Volvo:

Używane Volvo C30 (2006-2012) – opinie

Używane Volvo S40 II (2004-2012) – opinie

Używane Volvo V50 (2004-2012) – opinie

Używane Volvo V40 (2012-2019) – opinie

Używane Volvo V70 III (2007-2016) – opinie

Używane Volvo S60/V60 (2010-2018) – opinie

Używane Volvo S80 II (2006-2016) – opinie

Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – opinie

Używane Volvo XC90 I (2002-2014) – opinie

Volvo S60 II V60 I 40

Volvo S60 II/V60 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 463/186/148 cm
Rozstaw osi 278 cm
Poj. bagażnika sed 380 l, kmb 430-1241 l

Volvo S60 II/V60 I – wybrane silniki benzynowe

Volvo S60 II/V60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 200 KM)
Silnik 1.5 (T2) 1.6 (T3) 1.6 (T4) 2.0 (T4) 2.0 (T4)
Pojemność 1498 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1969 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 122 KM 150 KM 180 KM 190 KM 180 KM
Maks. moment 220 Nm 240 Nm 240 Nm 300 Nm 300 nm
Przysp. 0-100 km/h 10,2 s 9,5 s 8,3 s 7,2 s 8,7 s
Prędkość maks. 195 km/h 210 km/h 235 km/h 230 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,8 l/100 km 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km 5,6 l/100 km 6,7 l/100 km
Volvo S60 II/V60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 200 KM)
Silnik 2.0 (Polestar) 2.0 (T5) 2.0 T 2.0 (T5) 3.0 R6 (T6)
Pojemność 1969 cm³ 1969 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 2953 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 367 KM 245 KM 203 KM 240 KM 304 KM
Maks. moment 470 Nm 350 Nm 300 Nm 320 Nm 440 Nm
Przysp. 0-100 km/h 4,7 s 6,3 s 7,7 s 7,3 s 5,9 s
Prędkość maks. 250 km/h 230 km/h 235 km/h 230 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,8 l/100 km 5,9 l/100 km 7,1 l/100 km 7,9 l/100 km 9,9 l/100 km

Volvo S60 II/V60 I – wybrane silniki Diesla

Volvo S60 II/V60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 200 KM)
Silnik 1.6 (D2) 2.0 (D3) 2.0 (D4) 2.0 R5 (D3) 2.0 R5 (D4)
Pojemność 1560 cm³ 1969 cm³ 1969 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel diesel biturbo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 114 KM 150 KM 181 KM 136 KM 163 KM
Maks. moment 270 Nm 320 Nm 400 Nm 350 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s 9,0 s 7,4 s 10,2 s 9,2 s
Prędkość maks. 195 km/h 215 km/h 230 km/h 205 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 3,8 l/100 km 3,8 l/100 km 4,5 l/100 km 5,4 l/100 km
Volvo S60 II/V60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 200 KM)
Silnik 2.0 (D5) 2.4 R5 (D5) 2.4 R5 (D5) Plug-In Hybrid
Pojemność 1969 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³
Paliwo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo + elektr.
Maks. moc 225 KM 205 KM 215 KM 215 + 70 KM
Maks. moment 470 Nm 420 Nm 440 Nm 440 + 220 Nm
Przysp. 0-100 km/h 6,4 s 7,8 s 7,4 s 6,1 s
Prędkość maks. 230 km/h 235 km/h 230 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 5,9 l/100 km 4,5 l/100 km 1,8 l/100 km

Używane Volvo S60 II/V60 I – galeria