UżywaneOpinieUżywane Volvo C30 (2006-2012) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Volvo C30 (2006-2012) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Miks francuskich silników, podwozia z Forda oraz stylistyki nawiązującej do starszych Volvo. Model C30 zachowuje przy tym szwedzką solidność. Oto opinie o używanym Volvo C30.

Volvo C30 stanowi uzupełnienie gamy nadwoziowej popularnych, kompaktowych modeli produkowanych od 2003 r.: S40 II (sedan) i V50 (kombi). C30 – dostępne wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback – zadebiutowało w 2006 r, a 3 lata później przeszło gruntowną modernizację. Od strony technicznej te auta niewiele się od siebie różnią: wszystkie opracowano na płycie podłogowej Forda, użytej również do skonstruowania drugiej generacji Focusa oraz Mazdy 3. Z samochodami amerykańskiej firmy powiązane są również niektóre silniki (głównie benzynowe); część turbodiesli zaadaptowano z kolei od koncernu PSA (1.6/2.0 D). W gamie nie zabrakło też autorskich, 5-cylindrowych jednostek Volvo o niepodrabialnym brzmieniu. Stylistycznie C30 nawiązuje do dawnych modeli P1800 i 480, czego znakiem charakterystycznym pozostaje długie tylne okno i całkowicie szklana, niewielka klapa bagażnika. Samochód rejestrowano wyłącznie na 4 osoby. Pomimo typowo kompaktowych rozmiarów, jego bagażnik zabierze na pokład zaledwie 251 l. Nie ma co również oczekiwać nadzwyczajnej przestronności z drugim rzędzie foteli, przynajmniej w okolicach nóg i głów. Odbiorcy Volvo C30 rzadko zresztą zwracali na to uwagę: jeśli chcieli auta rodzinnego, mogli wybrać V50. 3-drzwiowy samochód pełnił rolę „lifestylowego gadżetu”, czegoś jak Mini Cooper czy Fiat 500. W 2012 r. wszystkie trzy odmiany kompaktowego Volvo zastąpił jeden model – V40 II.

Volvo C30 02
Szklana klapa kryje niewielki otwór załadunkowy przeciętnego bagażnika. Jeśli planujemy przewieźć C30 więcej bagaży, musimy jechać maksymalnie „we trójkę”.

Mimo wybitnie niepraktycznego charakteru, Volvo C30 wcale nie zalicza się do grona rynkowych „białych kruków” – jest ich tyle samo, co sedanów (S40), w dodatku kosztują niemal tyle samo. Kto powinien rozważyć zakup nietypowego Volvo? Co warto o nim wiedzieć, by się nie zawieść podczas oględzin? Poznajmy opinie właścicieli używanych C30.

Volvo C30 23
Wiele podzespołów podwozia z powodzeniem pasuje z Forda Focusa II. To niemal gwarancja niedrogich kosztów utrzymania i… jednych z najlepszych w tej klasie właściwości jezdnych.

Używane Volvo C30 – wnętrze

Praktykowany kiedyś przez Volvo minimalizm w tworzeniu kokpitów zdołał uzyskać spore grono zwolenników. Użytkownicy chwalą ergonomię deski rozdzielczej C30 (jest identyczna jak w Volvo S40 II/V50), pozytywnie oceniają poziom użytych materiałów wykończeniowych oraz ich montaż. Za tzw. wiszącą, cienką konsolą środkową ulokowano niewielki schowek. Wyposażenie używanych C30 nie zależy w dużej mierze od dostępnych wersji. Sporo opcji klienci dokupowali indywidualnie, by spersonalizować ten zwracający uwagę samochód jak najbardziej pod siebie. Na tle sedana i kombi wyposażenie wydaje się być odrobinę bogatsze, a przynajmniej większy jest udział „doposażonych” C30.

Volvo C30 08
Cienka konsola środkowa przez wiele lat była wizytówką Volvo. Wiek samochodu zdradzają… liczne przyciski.

Dopóki mowa o przednich fotelach, jest lepiej niż dobrze. Dostęp odbywa się poprzez uchylenie ogromnych drzwi. Na nisko umiejscowionym miejscu kierowcy panują doskonałe warunki do odbywania dalekich tras. Właściciele chwalą długość siedziska, zakres regulacji i przydatny podłokietnik. W drugim rzędzie przewidziano miejsce dla dwójki pasażerów, którym najbardziej doskwiera niewielka przestrzeń w okolicach głów: na długość czy szerokość jest jeszcze „znośnie”. Do bagażnika wejdzie zaledwie 251 l, a po złożeniu oparć – 894 l. Jest on dość głęboki, ale trudno zapakować do niego większe rzeczy, zwłaszcza jeśli na wyposażeniu znajdzie się akcesoryjna półka.

Używane Volvo C30 – silniki

Podstawowe jednostki napędowe zasilane benzyną to konstrukcje 4-cylindrowe o pojemności 1.6 (100 KM), 1.8 (125 KM) oraz 2.0 (145 KM). Dalej już mamy silniki o rzędowym układzie 5 cylindrów, czyli 2.4 (170 KM) oraz turbodoładowanego 2.5 (220-230 KM). Wszystkie z nich montowano w wybranych modelach Forda, m.in. 1.6/1.8/2.0 w Focusie II, 2.0 w Mondeo IV lub 2.5 T w Focusie II ST/RS. Wszystkie, oprócz 2.5, zestawiano z 5-biegowymi przekładniami ręcznymi, z kolei skrzynie automatyczne trafiały tylko do odmian 5-cylindrowych. Biorąc pod uwagę turbodiesle, część pochodzi od koncernu PSA i montowano je również w Fordach. To 4-cylindrowe 1.6 D (109-115 KM) oraz 2.0 D (136 KM). O ile pierwsze z nich stosowano przez cały okres produkcji C30, 4-cylindrowe 2.0 D po liftingu ustąpiły miejsca… 5-cylindrowym 2.0 D (pojemność 1984 cm³; moc 150/177 KM). Mocniejszy wariant przy okazji wyparł innego 5-cylindrowca, czyli 2,4-litrowy silnik Volvo (180 KM).

Volvo C30 05
Do napędzania C30 najlepiej sprawdzają się jednostki benzynowe od 1.8 „w górę”. Wariant 1.6 można rozważyć do eksploatacji miejskiej, choć wtedy będzie trochę palił.
Volvo C30 19
Wraz z zapożyczeniem francuskich turbodiesli Volvo przejęło również ich typowe usterki. Na szczęście nie ma ich wiele.

Używane Volvo C30 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Przy dynamicznej jeździe niewielkie Volvo prowadzi się wyśmienicie. W razie co sytuację ratuje elektronika”

„Serwisowanie na naprawdę przyzwoitym poziomie – dużo części jest tożsamych z Focusem”

„Bezpieczny samochód, nawet jak na dzisiejsze standardy. Standardowo mamy 6 poduszek, ESP i wzmacniane nadwozie”

„Świetne fotele, to wręcz wizytówka Volvo. Kilkakrotnie pokonałem w nich 1000 km i w każdej chwili mogę jechać kolejny raz”

 Wady 

„Samochód mały, to i ciasny. Nadaje się do komfortowego użytku tylko przez maksymalnie dwie osoby”

„Tylna półka mocno przeszkadza przy pakowaniu większych rzeczy do bagażnika. Jego rozmiary – symboliczne”

„W środku brakuje schowków, a te w przednich drzwiach to chyba słaby żart konstruktorów”

„Mam skrzynię 5-biegową i bardzo brakuje mi 6. Na autostradzie trzeba zmagać się ze sporym hałasem od wysokich obrotów”

Używane Volvo C30 – awaryjność, typowe usterki

Wszystkie źródła napędu kompaktowego Volvo zaliczają się do grona polecanych jednostek napędowych. Wyeksploatowane turbodiesle mogą wymagać wymiany podkładek pod wtryskiwaczami (gdy w kabinie czuć zapach spalin) lub koła pasowego. Oraz, co wynika z dużego przebiegu, przeprowadzenia regeneracji turbosprężarki, filtra DPF lub wtryskiwaczy. Nie najlepszą opinią cieszą się automatyczne skrzynie biegów firmy Aisin, chociaż przypadki usterek wynikają raczej z nadmiernego „katowania” auta lub bagatelizowania terminów wymiany oleju. W C30 często zawodzą stacyjki, a raczej stacje dokujące obsługujące jeden typ kluczyka. Czasami nie działają przyciski na nietypowej konsoli środkowej: bywa, że problem znika po ponownym zamknięciu/otwarciu auta i uruchomieniu silnika. W kilkunastoletnich samochodach trzeba zwrócić uwagę na stan zawieszenia (z tyłu jest wielowahaczowe), rzadko natomiast dobiegają wieści o poważnych kłopotach z korozją.

Volvo C30 24
W Volvo C30 usterki natury elektrycznej tyczą się głównie zastosowanych w nim niecodziennych rozwiązań, m.in. stacyjki w postaci stacji dokującej czy „wiszącej” konsoli środkowej.

Używane Volvo C30 – gdzie jest nr VIN?

Oprócz dedykowanego miejsca w podszybiu (fot.), numer VIN znajduje się również na naklejce w słupku przy fotelu pasażera.

Volvo C30 11

Używane Volvo C30 – sytuacja rynkowa

Trzeba mieć minimum 11-13 tys. zł, by rozważać zakup bezwypadkowego Volvo C30. Typowy budżet na to auto mieści się w granicach 17-22 tys. zł: istnieje wtedy szansa na kupno Volvo po liftingu. Najciekawsze C30 (z pakietami R-Design i/lub silnikami 5-cylindrowymi) w bardzo dobrym stanie wystawiane są za 25-35 tys. zł. Dokładnie 3/4 ogłoszeń dotyczy samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Skrzynię automatyczną ma co 12. Volvo C30.

Używane Volvo C30 – podsumowanie

Ciekawa opcja dla osoby ceniącej wykończenie na miarę premium i potrzebującej niedużego, ale cieszącego oko samochodu z nutką retro. A gdy w międzyczasie powiększy się rodzina, zawsze można przejść na pakowniejsze Volvo S40/V50. Na tle innych stylowych konkurentów, Volvo C30 łączy niezłe osiągi i prowadzenie z rozsądnymi kosztami utrzymania.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Volvo:

Używane Volvo S40 II (2004-2012) – opinie

Używane Volvo V50 (2004-2012) – opinie

Używane Volvo V40 (2012-2019) – opinie

Używane Volvo V70 III (2007-2016) – opinie

Używane Volvo S60/V60 (2010-2018) – opinie

Używane Volvo S80 II (2006-2016) – opinie

Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – opinie

Używane Volvo XC90 I (2002-2014) – opinie

Volvo C30

Volvo C30 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 425/178/148 cm
Rozstaw osi 264 cm
Pojemność bagażnika 251-894 l
Volvo C30 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 1.8 2.0 2.4 2.5 T
Pojemność 1596 cm³ 1798 cm³ 1999 cm³ 2435 cm³ 2521 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz., turbo
Maks. moc 100 KM 125 KM 145 KM 170 KM 230 KM
Maks. moment 150 Nm 165 Nm 185 Nm 230 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,8 s 9,4 s 8,1 s 6,7 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 210 km/h 220 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,0 l/100 km 7,3 l/100 km 7,3 l/100 km 8,4 l/100 km 8,7 l/100 km
Volvo C30 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik 1.6 D 1.6 D 2.0 D 2.0 D 2.4 D
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1984 cm³ 2400 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 115 KM 136 KM 150 KM 180 KM
Maks. moment 240 Nm 270 Nm 320 Nm 350 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 11,3 s 9,5 s 9,4 s 7,9 s
Prędkość maks. 190 km/h 195 km/h 205 km/h 210 km/h 225 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 3,8 l/100 km 5,8 l/100 km 5,1 l/100 km 6,3 l/100 km

Używane Volvo C30 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji