Ford 1.0 EcoBoost - otwierające

W dobie downsizingu 3-cylindrowe silniki spotykamy w coraz większych autach. Oto 13 najpopularniejszych jednostek z nieparzystą liczbą cylindrów. Przedstawiamy modele, w jakich występują i ujawniamy ich typowe usterki.

Silniki 3-cylindrowe kojarzą się z terkotaniem, niską kulturą pracy, słabymi osiągami i przede wszystkim wibracjami. Gdy światło dzienne ujrzały pierwszego tego typu jednostki skonstruowane w technologii downsizingu, od razu pojawiły się spekulacje na temat ich rzekomo krótkiej żywotności. Rzeczywistość wyklarowała się jednak pozytywnie – wielu producentów stworzyło udane jednostki z nieparzystą liczbą cylindrów, które wreszcie zaczęły żwawo jeździć, niewiele palić i wytrzymywać duże przebiegi. Mowa tu przede wszystkim o Fordzie (1.0 EcoBoost), ale i koncernie PSA (1.2 VTi/Puretech) oraz Volkswagenie (1.0 MPI/TSI). Pomimo bardziej skomplikowanej budowy od starszych silników (zastosowanie turbosprężarki, ulepszone elementy odpowiedzialne za tłumienie drgań), ich awaryjność wręcz się zmniejszyła, nie mówiąc już o kulturze pracy i parametrach. Warto jednak zaznaczyć, że nowoczesne silniki 3-cylindrowe nie osiągnęły jeszcze na tyle dużych przebiegów, że można w stu procentach powiedzieć, że są bezawaryjne. Czas pokaże, jakie są ich „bariery” bezproblemowej eksploatacji.

Polacy wolą parzystą ilość cylindrów

W polskich realiach ciężko trafić na samochód z nieparzystą liczbą cylindrów, który miał w ofercie zarówno silnik 3-, jak i 4-cylindrowy: wielu klientów wolało niewiele dopłacić za dodatkowy cylinder, a co za tym idzie – za płynące z tego zalety. W przypadku nowszych aut klienci początkowo z rezerwą podchodzili do małych jednostek w technologii downsizingu i mimo wszystko wybierali prostsze (i słabsze) silniki, dlatego spora część 3-cylindrowych aut pochodzi z importu. Inna sprawa, gdy producent już jakiś czas temu postawił w swojej gamie wyłącznie na silniki z nieparzystą liczbą cylindrów (wolnossące lub z turbo) – tak zrobił już kilka lat temu koncern PSA.

Oto przegląd 13 najpopularniejszych silników 3-cylindrowych. Przedstawiamy ich krótkie specyfikacje, typowe usterki i modele aut, w których je montowano.

1. 1.1 CRDi (Hyundai/Kia)

Występowanie: Hyundai i10 I/II, i20 I/II; Kia Picanto, Rio III.

Hyundai Kia 1.1 CRDi

Niewielki diesel z koreańskim rodowodem ma bezobsługowy rozrząd napędzany łańcuchem i turbosprężarkę o zmiennej geometrii (w wersji 75 KM), dzięki której auto przyzwoicie reaguje na dodanie gazu. Niestety, nie jest ona elementem wolnym od usterek, podobnie jak zawór EGR. Radzimy dokładnie prześwietlić historię Hyundaiów i Kii z tymi silnikami – często jeździły we flotach i są już wyeksploatowane.

Hyundai Kia 1.1 CRDi - Hyundai i20 II
Malutki turbodiesel ledwo daje sobie radę z rozpędzaniem Hyundaia i20. To optymalna (i oszczędna) propozycja dla mniejszego i10.

2. 0.9 TCe (Renault)

Występowanie: Dacia Sandero II, Logan II; Nissan Micra K14; Renault Clio IV, Captur, Twingo III; Smart Fortwo III, Forfour II.Renault 0.9 TCe

Nowoczesny silniczek ma zaledwie 898 cm³ pojemności i mimo niezłej mocy (90 KM) jazda nim nie należy do przyjemnych: przede wszystkim brakuje momentu obrotowego poniżej 1700 obr./min, a to negatywnie odbija się na elastyczności. Dobrych słów nie można powiedzieć również o skrzyniach biegów – mają nietrwałe łożyska i nie grzeszą precyzją. Silniki pod względem trwałości spisują się nieźle nawet w większych modelach i potrafią być oszczędne (6 l/100 km w jeździe miejskiej).

Renault 0.9 TCe - Renault Clio IV
Silnik 0.9 TCe nieźle radzi sobie z miejskimi modelami Renault. Zadyszki dostaje natomiast w crossoverze Captur.

3. 1.2 VTi/Puretech (PSA)

Występowanie: Citroen C1 II, C3 III, C4, C3 Aircross, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso; DS 4, DS 4; Peugeot 108, 208, 301, 308 II, 2008, 3008 I/II, 5008 II; Opel Crossland X, Grandland X.

Peugeot Citroen 1.2 VTi Puretech

Podstawowa odmiana tego silnika (82 KM i brak doładowania) znalazła zastosowanie w miejskich autach koncernu PSA, z kolei doładowana o mocy 110/130 KM – również w autach kompaktowych i minivanach. Jednostka zebrała dobre opinie w wielu konkursach i uchodzi za jednego z najlepszych silników 3-cylindrowych. Nie drażni nadmiernym klekotem, zaskakująco żwawo rozpędza się nawet w bazowej wersji i zadowala się niewielkimi ilościami paliwa. Zgłaszane usterki dotyczą turbosprężarek, świec lub błędów elektronicznych.

Peugeot Citroen 1.2 VTI Puretech - Citroen C1 II
Oprócz aut koncernu PSA, silnik 1.2 PureTech znajdziemy również w najnowszych SUV-ach Opla.

4. 0.6-1.0 (Smart)

Występowanie: Smart I, II.

W pierwszej generacji Smarta Fortwo montowano jednostki 0.6/0.7 (z turbo lub bez) oraz malutkiego diesla 0.8 CDI – z powodzeniem wytrzymuje on przebiegi powyżej 200 tys. km i nie dotyczą go problemy z przegrzewaniem się wymienionych wcześniej silników benzynowych (wymagają remontu już przy 120 tys. km). Smart II otrzymał udoskonalone silniki o pojemności 999 cm³ o mocy 61/71 KM bez doładowania i 84, 98 i 102 KM z turbo. Najczęściej zgłaszane są usterki związane z układem chłodniczym lub zaworem EGR.

Smart 0.6-1.0 - Smart Fortwo
0,8-litrowy diesel zapewnia Smartowi mierne osiągi, ale na tle benzyniaków kusi niezawodnością i rewelacyjnym spalaniem.

5. 1.0 MPI/TSI (grupa VW)

Występowanie: Audi A1, A3 III, Q2; Seat Mii, Ibiza IV/V, Toledo, Arona, Ateca; Skoda Citigo, Fabia III, Rapid, Octavia III, Karoq; Volkswagen Up!, Polo V/VI, T-Roc, Golf VII.

Volkswagen 1.0 MPI TSI

Wersja bez doładowania ma 60/75 KM i cechuje się naprawdę oszczędnym charakterem (w najmniejszych autach realnie da się osiągnąć spalanie ok. 5 l/100 km). Niestety, zawodzi kulturą pracy i trwałością łączonych z nimi 5-biegowych skrzyń: wykonano je ze zbyt słabych materiałów i naprawy niekiedy wykonywano już na gwarancji. Odmiana TSI zadebiutowała stosunkowo niedawno, a auta z tymi silnikami zbliżają się do przebiegów 100 tys. km – to za mało, by określić ich awaryjność. Na razie nie ma doniesień o zużywaniu oleju.

Volkswagen 1.0 MPI TSI - VW Up
Do „trojaczków” Up!-Citigo-Mii trafił zarówno wolnossący, jak i turbodoładowany silnik 1.0. Zaletą tych pierwszych jest przede wszystkim niskie spalanie, drugich – także osiągi.

6. 1.0 Ecotec (Opel)

Występowanie: Opel Agila, Corsa C/D; Suzuki Wagon R+

Niechętnie wybierany silnik ze względu na to, że cechowały go wszystkie wady jednostek 3-cylindrowych: był głośny, mało dynamiczny i w dodatku awaryjny (przypadki wyciągania lub nawet zrywania łańcucha rozrządu). Klienci chętniej sięgali po żwawsze i oszczędniejsze 1.2.

Opel 1.0 Ecotec - Opel Agila
Oplowską jednostkę 1.0 najczęściej spotkamy w Agilach i w bliźniaczym Suzuki Wagonie R+.

7. 1.5 TwinPower Turbo (BMW)

Występowanie: BMW serii 1, 2, 3, i8, X1, X2; Mini Clubman F54, Cooper F56, Countryman F60.

Silnik występuje w odmianie benzynowej (B38) i wysokoprężnej (B37) i znajduje zastosowanie w najmniejszych modelach BMW i w Mini. Ma bezpośredni wtrysk paliwa i dwukanałową turbosprężarkę (Twin Scroll). W jednostkach B38 z początków produkcji przeprowadzono akcję serwisową, w ramach której wymieniano wadliwe panewki lub nawet cały silnik. Użytkownicy coraz częściej podkreślają, że silniki zaczynają zużywać olej. W dieslach B37 trzeba się nastawić na ewentualne awarie układu recyrkulacji spalin.

BMW 1.5 TwinPower Turbo - BMW serii 2 Active Tourer
3-cylindrowe BMW? Takie czasy. 1.5 TwinPower to bazowy napęd mniejszych aut marki.

Na następnej stronie:
1.0 (Hyundai/Kia), 1.2 (Nissan), 1.0 EcoBoost (Ford), 1.2/1.4 TDI (grupa VW), 1.2 HTP (grupa VW), 1.0 VVT-i (Toyota)

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]