NowościAktualnościSkoda z nowym odpowiedzialnym zadaniem od Volkswagena

Skoda z nowym odpowiedzialnym zadaniem od Volkswagena

Skoda przejmuje odpowiedzialność za rozwój silników spalinowych z serii EA 211. Łącznie trafiają one do 50 linii modelowych siedmiu marek Grupy Volkswagen. Dotychczas producent opracowywał głównie wolnossące silniki MPI tej serii, natomiast teraz będzie odpowiadać również za rozwój jednostek TSI.

Historia rozwoju i produkcji silników spalinowych w Mladej Boleslavi sięga 1899 r. Sześć lat później firma Laurin & Klement zaprezentowała swój pierwszy samochód – Voiturette A, napędzany chłodzonym cieczą silnikiem o pojemności 1,1 litra.

W 1997 r. Skoda rozpoczełą silnika 1.0 MPI, który dostarczała również do aut innych marek Grupy. Popularna jednostka 1.2 HTP z serii EA 111 – poprzedniczki obecnej serii EA 211 – została opracowana przez inżynierów Skody. W ciągu prawie 15 lat produkcji ten trzycylindrowy silnik znalazł się w ponad 3,5 milionach pojazdów koncernu.

Produkcja serii silników EA 211 rozpoczęła się w 2012 r. od 1.0 MPI nowego typu. Wkrótce potem Skody stała się odpowiedzialna za kompletny rozwój jednostek napędowych MPI dla całej Grupy Volkswagen. Było to możliwe dzięki otwarciu w 2014 r. nowego centrum rozwoju silników, oferującego niezbędną przestrzeń i najnowocześniejsze technologie.

Skoda centrum rozwoju silników Czechy otwarcie 2014
Skoda centrum rozwoju silników w Mladej Boleslavi.

Teraz oprócz jednostek MPI inżynierowie z Mladej Boleslavi będą stopniowo zajmować się rozwojem przyszłych silników TSI serii EA 211. W jej skład wchodzą bardzo różne jednostki: 3- lub 4-cylindrowe, o pojemności od 1,0 do 1,6 litra i o mocy od 48 do 115 kW. Mogą być zasilane benzyną, CNG lub etanolem. Są również dostępne w wersjach miękkiej hybrydy i hybrydy plug-in.

Silniki spalinowe serii EA 211 charakteryzują się wysoką wydajnością, zaawansowaniem i niskim zużyciem paliwa. Opracowując wersje wolnossące i turbodoładowane, będziemy nadal bazować na tych cechach – powiedział Martin Hrdlička, szef działu rozwoju podwozi i układów napędowych w Skodzie. – Wzięcie odpowiedzialności za rozwój całej serii silników EA 211 jest potwierdzeniem wysokiego poziomu wiedzy technicznej ekspertów Skody. Jednocześnie podkreśla to znaczenie naszej marki w ramach całej Grupy Volkswagen – dodał Johannes Neft, członek zarządu Škody ds. rozwoju technicznego.

Jednostki MPI to wolnossące silniki z pośrednim, wielopunktowym wtryskiem paliwa. Przedstawicielem tej gamy jest jednostka 1.0 MPI stosowana przez markę w jej najmniejszych i najbardziej przystępnych cenowo modelach, takich jak Fabia. Z kolei silniki TSI są wyposażone w turbodoładowanie. To jednostki spotykane w licznych modelach, od Fabii przez Octavię po Superba i Kodiaqa. Przykładami są tu popularny 3-cylindrowy silnik 1.0 TSI lub 4-cylindrowy 1.4 TSI (do hybryd plug-in).

Inżynierowie z Mladej Boleslavi będą nadal ulepszać i dostosowywać silniki do potrzeb oraz przepisów obowiązujących na wielu światowych rynkach. Celem jest opracowanie jeszcze mocniejszych i bardziej oszczędnych jednostek napędowych o niższej emisji spalin, z naciskiem na maksymalną niezawodność.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji