UżywaneUżywane Volvo C30 (2006-2012) - który silnik wybrać?

Używane Volvo C30 (2006-2012) – który silnik wybrać?

Volvo C30 to niedroga propozycja na nietuzinkowe auto z drugiej ręki. Z jakim silnikiem warto kupić używane Volvo C30?

Niektórzy uważają, że życie jest za krótkie, by jeździć nudnymi samochodami. Praktyka pokazuje, że wyróżnienie się na ulicy nie wymaga od razu poświęcenia znacznej ilości gotówki. Przykładów niedrogich, a przy okazji nietypowych aut, jest na pęczki. Do tego grona z pewnością zalicza się Volvo C30, czyli kompaktowy hatchback szwedzkiej marki. Najprawdopodobniej przeszedłby on bez większego echa, gdyby nie jego nietypowe nadwozie. C30 sprzedawano wyłącznie jako 3-drzwiowego hatchbacka z całkowicie szklaną, niewielką klapą bagażnika: wyraźnie tym samym nawiązuje do historycznych modeli P1800 i 480. Funkcjonalność zdecydowanie zeszła w nim na drugi plan: bagażnik mieści zaledwie 251 l, a na kanapie panuje ciasnota. Zwolennicy praktyczniejszych karoserii mieli do wyboru sedana S40 i kombi V50. Nie zmienia to faktu, że dla dwójki osób w zasadzie nie potrzeba niczego więcej, a za 15-20 tys. zł staniemy się właścicielami samochodu wręcz jedynego w swoim rodzaju.

Z jakim silnikiem warto kupić używane Volvo C30? Oto wszystkie jednostki napędowe w tym modelu.

Używane Volvo C30 – silniki benzynowe

  • 1.6 (100 KM)
  • 1.8 (125 KM)
  • 2.0 (145 KM)
  • 2.4 R5 (170 KM)
  • 2.5 R5 (220 KM, 230 KM)

Do napędu C30 zaangażowano autorskie konstrukcje Volvo i kilka silników Forda, stosowane m.in. w Focusach II czy Mondeo III/IV. Warto wspomnieć, że jednostki Volvo również znalazły w nich zastosowanie, choć głównie w modelach usportowionych. Podstawę stanowi 100-konny 1.6 z paskiem rozrządu. Dalej montowano jednostki z łańcuchem rozrządu: 1.8 (125 KM) i 2.0 (145 KM). Volvo udostępniało do C30 swoje silniki 5-cylindrowe: 2.4 (170 KM) i turbodoładowanego 2.5 (220/230 KM). W nich także zastosowano paski rozrządu, podlegające wymianie maksymalnie co 150 tys. km. We wszystkich silnikach spotkamy wielopunktowy wtrysk paliwa, ale ewentualne zasilanie LPG najlepiej rozważyć w silnikach Volvo: „fordowskie” mają zbyt delikatne głowice do alternatywnego paliwa. To dość istotna wada, ponieważ wszystkie jednostki nie należą do oszczędnych – już 1.6 spala ok. 8 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast 1.8/2.0 – ok. 9-10 l/100 km, a odmiany 5-cylindrowe – ponad 10 l/100 km. Po stronie zalet należy zaliczyć niezawodność. Typowe awarie ograniczają się do cewek zapłonowych, alternatorów, przepustnic i przepływomierzy. W 1.6, 2.4 i 2.5 T należy pilnować terminów wymiany paska rozrządu, z kolei w 2.0 dodatkowo zdarzają się usterki pomp paliwa.

Volvo C30 2.0
Wolnossące odmiany zapewniają niewielkiemu C30 dobre osiągi, ale potrafią zużyć dużo paliwa.
Volvo C30 2.5
C30 z turbodoładowanym 2.5 to ciekawa alternatywa dla kompaktowych hot hatchy.
Volvo C30 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 1.8 2.0 2.4 2.5 (T5) 2.5 (T5)
Pojemność 1596 cm³ 1798 cm³ 1999 cm³ 2435 cm³ 2521 cm³ 2521 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 100 KM 125 KM 145 KM 170 KM 220 KM 230 KM
Maks. moment 150 Nm 165 Nm 185 Nm 230 Nm 320 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,8 s 9,4 s 8,1 s 6,7 s 6,7 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 210 km/h 220 km/h 240 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,0 l/100 km 7,3 l/100 km 7,3 l/100 km 8,4 l/100 km 8,7 l/100 km 8,7 l/100 km

Używane Volvo C30 – silniki Diesla

  • 1.6 D (109 KM, 114 KM)
  • 2.0 D (136 KM)
  • 2.0 D R5 (150 KM, 177 KM)
  • 2.4 D R5 (163 KM, 180 KM)

Dla odmiany, gama diesli składa się z jednostek Volvo oraz opracowanych przez PSA. Należy do nich bazowy 1.6 D (czyli 1.6 HDi) o mocy 109 lub 114 KM. Francuski jest też oferowany do 2010 r. turbodiesel 2.0 D (2.0 HDi) rozwijający 136 KM. Później zastąpiono go 5-cylindrowym dieslem 2.0 od Volvo (pojemność 1984 cm³). Występował w dwóch wersjach mocy: 150 i 177 KM. Do 2010 r. oferowano także leciwe jednostki 2.4 D (również 5-cylindrowe) o mocy 163 lub 180 KM. Główny problem wysokoprężnych Volvo C30 to seryjny, skomplikowany osprzęt, który przy znacznym przebiegu zaczyna wymagać napraw/wymiany. Mowa m.in. o kole dwumasowym, filtrze cząstek stałych, wtryskach piezoelektrycznych i turbosprężarce ze zmienną geometrią. Francuskie diesle raczej nie wykazują wad fabrycznych. Te trafiają się w silnikach Volvo i dotyczą pękania bloków jednostek 2.0 D (R5) i nietrwałych klap w kolektorze dolotowym wersji 2.4. Osobom liczącym każdy grosz przy dystrybutorze rekomendujemy turbodiesle PSA, gdyż zużywają ok. 5,5-6,5 l/100 km. W pozostałych jednostkach trzeba się liczyć bardziej ze spalaniem 7-8 l/100 km.

Volvo C30 2.4d
Wysoka kultura pracy z pewnością przemawia za dieslem 2.4, ale zdarzają mu się awarie (choć nie tak poważne jak w 5-cylindrowych 2.0).
Volvo C30 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 D (DRIVe) 1.6 D (D2/DRIVe) 2.0 D 2.0 D (D3) 2.0 D (D4) 2.4 D 2.4 D (D5)
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 114 KM 136 KM 150 KM 177 KM 163 KM 180 KM
Maks. moment 240 Nm 270 Nm 320 Nm 350 Nm 400 Nm 340 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 11,3 s 9,5 s 9,4 s 8,6 s 9,3 s 7,9 s
Prędkość maks. 190 km/h 195 km/h 205 km/h 210 km/h 220 km/h 210 km/h 225 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 3,8 l/100 km 5,8 l/100 km 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 6,9 l/100 km 6,3 l/100 km

Używane Volvo C30 – który silnik wybrać?

Do jazdy na co dzień rekomendujemy 4-cylindrowe diesle 1.6 D i 2.0 D, ewentualnie rzetelnie serwisowane 2.4 D. Spośród benzynowych trudno o jednoznaczne odrzucenie któregokolwiek. Wszystkie powinny zapewnić przewidywalną eksploatację, choć z pewnością nadszarpną portfel wydatkami na paliwo. Warto to mieć na względzie, gdyż silniki w C30 niezbyt tolerują LPG.

Przeczytaj więcej na temat używanego Volvo C30 i modeli pochodnych:

Używane Volvo C30 (2006-2012) – opinie użytkowników

VOLVO C30

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji