UżywaneUżywane Volvo XC90 I (2002-2014) - który silnik wybrać?

Używane Volvo XC90 I (2002-2014) – który silnik wybrać?

Pierwsze Volvo XC90 to w zasadzie SUV z poprzedniej epoki, ale można jeszcze je kupić z całkiem młodego rocznika. Z jakim silnikiem warto go rozważyć?

Volvo już w 2002 roku podjęło rywalizację w jeszcze „raczkującym” segmencie SUV-ów. Rozpoczęło od luksusowego XC90, które stanęło w szranki m.in. z BMW X5 i Mercedesem ML-em. Na ich tle auto szwedzkiej marki imponowało wysokim poziomem bezpieczeństwa. Zapewniał je innowacyjny szkielet nadwozia SIPS (Side Impact Protection System) oraz fotele amortyzujące przeciążenia powstałe podczas zderzenia. Volvo dorzuciło do tego naprawdę przepastne wnętrze z pełnoprawnym 3. rzędem siedzeń (stanowiącym wyposażenie opcjonalne). Gdy nie był potrzebny, można było go złożyć, tworząc 613-litrowy bagażnik. W konfiguracji 2-osobowej potrafił już zmieścić naprawdę dużo – 1835 l. Nie zabrakło wysokiej jakości materiałów wykończeniowych i długiej listy wyposażenia. Auto produkowano aż 12 lat i mimo dwóch liftingów (w 2006 i 2011) trudno mu było pod koniec ukryć swój zaawansowany wiek. Producent systematycznie eliminował tzw. choroby wieku dziecięcego, dlatego Volvo XC90 z końcówki produkcji może być optymalnym wyborem dla kogoś szukającego auta solidnego, ale niekoniecznie zaskakującego nowinkami technicznymi. Sprawdźmy, z jakim silnikiem warto kupić ten samochód.

Używane Volvo XC90 I – silniki benzynowe

  • 2.5 R5 (T; 210 KM)
  • 2.9 R6 (T6; 272 KM)
  • 3.2 R6 (238 KM, 243 KM)
  • 4.4 V8 (315 KM)

Volvo w pierwszym XC90 nie szło na kompromisy i oferowało wyłącznie duże, mocne silniki. Minimum to 5-cylindrowy 2.5 z turbosprężarką (210 KM), który już zapewnia przyzwoite osiągi. Podwójne turbodoładowanie trafiło z kolei do 6-cylindrowego 2.9 (oznaczenie T6) rozwijającego 272 KM. Obydwa silniki w 2006 roku wystąpiły miejsca wolnossącemu 3.2 z 6 cylindrami w układzie rzędowym. Do 2010 roku generował on 238 KM, później – 243 KM. Rola flagowej jednostki przypadła opracowanemu przez Yamahę 4.4 V8 o mocy 315 KM. Wszystkie wersje obligatoryjnie konfigurowano z napędem 4×4 i automatycznymi skrzyniami biegów. Manualną (6-biegową) można było zamówić jedynie do odmiany 2.5 T. Benzynowe silniki Volvo z pewnością potrafią sprowadzić na ziemię spalaniem. Nie ma co się nastawiać na mniej niż 12 l/100 km w cyklu mieszanym: auta raczej palą w okolicach 13-15 l/100 km. Wszystkie jednostki (poza V8) dobrze tolerują jednak LPG i zużywają go ok. 16-17 l/100 km. Są też całkiem trwałe, choć nie bezawaryjne. Można się spodziewać usterek cewek zapłonowych, przepustnic, sond lambda i przepływomierzami. W 2.5 i 2.9 trzeba pilnować terminów wymiany paska rozrządu. Dość często trzeba to robić w tej drugiej jednostce (co 60 tys. km; w 2.5 co 150 tys. km, ale dla pewności warto go znacznie skrócić). Oprócz tego silniki 2.5 potrafią się przegrzewać, a w 4.4 V8 dochodzi do awarii uszczelki pod pokrywą zaworów i łożyska wałka wyrównoważającego.

Volvo XC90 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.5 T 2.9 R6 (T6) 3.2 R6 3.2 R6 4.4 V8
Pojemność 2521 cm³ 2922 cm³ 3192 cm³ 3192 cm³ 4414 cm³
Paliwo benz., turbo benz., biturbo benz. benz. benz.
Maks. moc 210 KM 272 KM 238 KM 243 KM 315 KM
Maks. moment 320 Nm 380 Nm 320 Nm 320 Nm 440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s 9,3 s 9,5 s 9,5 s 7,3 s
Prędkość maks. 210 km/h 210 km/h 210 km/h 210 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 11,4 l/100 km 12,9 l/100 km 11,8 l/100 km 11,5 l/100 km 13,5 l/100 km
VOLVO XC90 I FL 32 V6 238KM 6AT AWD WN70815 05-2007
Najlepszą trwałość prezentują wolnossące 3.2. Wśród odmian benzynowych to właśnie je oferowano najdłużej (do 2012 r.).
Volvo XC90 I 4.4 V8
Potężny 4.4 V8 z zadziwiającą lekkością napędza ponad 2-tonowe Volvo. Ma jednak swoje przypadłości.

Używane Volvo XC90 I – silniki Diesla

  • 2.4 R5: D3/D4/D5/2.4D (163 KM), D5 (185 KM), D5 (200 KM)

Volvo przez cały okres produkcji XC90 stosowało jednego, autorskiego turbodiesla – 5-cylindrowego 2.4. Początkowo generował on tylko 163 KM, lecz później w ofercie pojawiły się odmiany 185- i 200-konne. Za najbardziej „pancerne” uchodzą właśnie te najstarsze (do 2005 roku), bo nie mają DPF-u i wykorzystują regenerowalne elektromagnetyczne wtryskiwacze. W nowszych jednostkach pojawiły się wtryski piezoelektryczne i obligatoryjnie montowano filtr cząstek stałych. Kiepsko znosi on jazdę miejską (często się zapycha). Ponadto trzeba się liczyć z awariami klap w kolektorze dolotowym. Tak czy inaczej, nie można powiedzieć, że są to nieudane jednostki. Pozwalają realnie zmniejszyć wydatki na paliwo, zużywając ok. 9-10 l/100 km w cyklu mieszanym. Diesle częściej konfigurowano z manualnymi skrzyniami, a bazową wersję 163-konną z ostatnich lat produkcji – także z napędem wyłącznie na przód.

Volvo XC90 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.4 R5 (D5) 2.4 R5 (D5) 2.4 R5 (D5)
Pojemność 2401 cm³ 2401 cm³ 2401 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 163 KM 185 KM 200 KM
Maks. moment 340 Nm 400 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 10,9 s 10,3 s
Prędkość maks. 190 km/h 195 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,2 l/100 km 8,3 l/100 km 8,3 l/100 km
VOLVO XC90 I FL D5 24d 200KM 6AT AWD WN8111C 12-2011
5-cylindrowym dieslom Volvo trochę zaszkodziło zaopatrzenie w drogi osprzęt. Nowsze odmiany nie są tak niezawodne jak te najstarsze.

Używane Volvo XC90 I – który silnik wybrać?

Akceptowalne (choć nadal wysokie) koszty eksploatacji zapewnią wysokoprężne Volvo XC90. Aby przy tym mieć choć trochę frajdy z jazdy, warto postawić na wersje 185 lub 200 KM. Z benzynowych najbardziej przewidywalne powinny być 3.2 R6, ale w zasadzie wszystkie są godne polecenia. Nim kupimy to auto przekalkulujmy sobie wydatki na paliwo – dla niektórych mogą się okazać astronomiczne.

Przeczytaj więcej na temat używanego Volvo XC90 I:

Używane Volvo XC90 I (2002-2014) – opinie użytkowników

Volvo XC90 I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji