Proste silniki benzynowe - otwierające

W dobie postępującego downsizingu coraz większym uznaniem cieszą się „stare i dobre” jednostki napędowe o nieskomplikowanej budowie. Oto ranking najlepszych silników benzynowych w nowoczesnych samochodach miejskich i kompaktowych.

Mniejsza pojemność, duża moc, lepsze osiągi i większe wysilenie – tak w skrócie można opisać współczesne silniki benzynowe. Ich parametry robią wrażenie na papierze, ale zaawansowanie konstrukcyjne odbija się później na trwałości, a co za tym idzie, portfelu użytkownika.

Nie mówimy oczywiście, że wszystkie silniki benzynowe opracowane na zasadzie downsizingu trzeba jednoznacznie odradzić (za udany uchodzi np. fordowski 1.0 EcoBoost), niemniej to właśnie „starzy wyjadacze” należą do poszukiwanych na rynku wtórnym. Klienci zwyczajnie obawiają się krótkiej żywotności nowoczesnej jednostki i wolą wybrać młody samochód używany, ale z prostszym konstrukcyjnie silnikiem. Koszty napraw/części zamiennych, znajomość silnika przez mechaników oraz podatność na instalację LPG wygrywają w tym przypadku z deklarowanymi osiągami i spalaniem wolnossących jednostek, które – nie owijając – wypadają o wiele gorzej od parametrów silników z turbo i z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Zachęcamy do lektury innych naszych rankingów:

Obecność polecanego silnika o prostej budowie wykorzystują nawet handlarze, podkreślając ten fakt w ogłoszeniach i wystawiając taki samochód po wyższej cenie niż większość ofert. Wbrew pozorom, w około 10-letnich autach da się wytypować sporo jednostek napędowych spełniających założone wyżej kryteria. Przyjrzyjmy się im w rankingu używanych samochodów miejskich i kompaktowych z najlepszymi silnikami benzynowymi.

Auta miejskie

Hyundai i20 II 1.2 16V

Lata produkcji: od 2014 r.

Bazowy silnik aktualnego Hyundaia i20 z łańcuchem rozrządu spełnia obecne normy emisji spalin i wciąż pozostaje w ofercie. Pochodzi z rozwijanej od 2008 r. linii Kappa, która obejmowała również jednostki od 1.0 do 1.6. Montaż LPG ułatwia hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego. Oferta zamienników? Gorsza niż u europejskich rywali. Używane Hyundaie i20 nie kosztują mało, a w dodatku wiele aut ma za sobą służbę jako nauka jazdy. Efekt: sprzęgło najczęściej nadaje się do wymiany.

Hyundai i20 II 1.2 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 16V
Lata produkcji silnikaod 2014 r.
Napęd rozrządułańcuch
Montaż instalacji LPGpolecany
Zasilanie/pojemnośćbenz./1248 cm³
Moc84 KM/6000
Moment obrotowy121 Nm/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h13,1 s
Prędkość maksymalna170 km/h
Średnie spalanie5,1 l/100 km
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa

Peugeot 207 1.4 8V

Lata produkcji: 2006-2013

Ten silnik z mającej korzenie jeszcze z lat 80. rodziny TU występuje w wersji 8-zaworowej (TU3) i 16-zaworowej (88 KM, ET3), która trafiła do Peugeotów 206, 207, 307 i Citroenów C3 i C4. 73-konny Peugeot 207 nie zachwyca osiągami i sporo pali, ale toleruje LPG. W przypadku zaniedbań serwisowych silnik generuje problemy m.in. z uszczelką pod głowicą lub panewkami, ale i tak trwałością przewyższa mocniejszą odmianę z łańcuchem rozrządu (w słabszej zastosowano pasek). Na jakość oferty rynkowej nie można narzekać, a używane Peugeoty 207 utrzymują rozsądny poziom cenowy. Rozejrzyjmy się za egzemplarzem z udokumentowaną historią serwisową.

Opinie o używanym Peugeocie 207

Peugeot 207 1.4 8V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 8V
Lata produkcji silnika2006-2013
Napęd rozrządupasek
Montaż instalacji LPGpolecany
Zasilanie/pojemnośćbenz./1360 cm³
Moc73 KM/5400
Moment obrotowy118 Nm/3300
Przyspieszenie 0-100 km/h14,5 s
Prędkość maksymalna170 km/h
Średnie spalanie6,3 l/100 km
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa

Toyota Yaris III 1.0 VVT-i

Lata produkcji: od 2011 r.

Litrowy 3-cylindrowy napęd Toyoty od lat cieszy się doskonałą opinią wśród użytkowników małych Toyot (iQ, Aygo, Yaris) i Citroenów C1/Peugeotów 107. Silnik nigdy nie ujawnił żadnych wad konstrukcyjnych. Rozwijaną od 2005 r. jednostkę wyposażono w niezawodny łańcuch rozrządu. Z punktu widzenia osoby zainteresowanej używanym autem jego jedyną wadą jest brak hydrauliki zaworowej, a to utrudnia montaż instalacji gazowej. Trzeba jednak przyznać, że silnik pali tak mało, że nie jest to warunek konieczny do taniej jazdy. Wystawiane Yarisy przeważnie pochodzą z flot. Prywatni odbiorcy rzadko chcą się pozbyć swoich samochodów.

Toyota Yaris 1.0 VVT-i – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.0 VVT-i
Lata produkcji silnikaod 2011 r.
Napęd rozrządułańcuch
Montaż instalacji LPGniepolecany
Zasilanie/pojemnośćbenz./999 cm³
Moc69 KM/6000
Moment obrotowy95 Nm/4300-6000
Przyspieszenie 0-100 km/h15,3 s
Prędkość maksymalna155 km/h
Średnie spalanie4,3 l/100 km
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa

Volkswagen Up! 1.0 MPI

Lata produkcji: od 2011 r.

Najmniejsza jednostka napędowa Volkswagena nie zachwyca kulturą pracy, ale toleruje LPG, bardzo mało pali i sama w sobie nie sprawia problemów. By się ich ustrzec, warto zmieniać pasek rozrządu częściej niż zaleca producent, czyli co 200 tys. km. Zastrzeżenia kierowane są przeważnie do trwałości łączonych z nimi manualnych skrzyń biegów. Silnik występuje w VW Up!-ach i Polo, Skodach Citigo, Seatach Mii i Ibizach, w Citigo oferowano nawet fabryczną instalację gazową. Kilka lat temu na jego bazie opracowano jednostkę z turbo – 1.0 TSI.

Volkswagen Up! 1.0 MPI – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.0 MPI
Lata produkcji silnikaod 2011 r.
Napęd rozrządupasek
Montaż instalacji LPGpolecany
Zasilanie/pojemnośćbenz./999 cm³
Moc75 KM/6200
Moment obrotowy95 Nm/3000-4300
Przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s
Prędkość maksymalna171 km/h
Średnie spalanie4,7 l/100 km
Skrzynia biegówman., 5-biegowa/zautomatyzowana, 5-biegowa

Auta kompaktowe

Ford Focus III 1.6 Duratec Ti-VCT

Lata produkcji: 2010-2018

Oferowany w Focusie III tylko przez 4 lata silnik miał 3 wersje mocy (85, 105 i 125 KM) i układ zmiennych faz zaworowych (Ti-VCT). Komplet dwóch kół zębatych wałka rozrządu można kupić za ok. 730 zł. Jednostka „nie lubi” gazu i jeśli go nie ma, poza spalaniem oleju nie powinna nastręczać problemów. Mechanicy znają ten silnik, ponieważ to rozwojowa wersja popularnego 1.6 Duratec. Kupujący Focusa często wybierali właśnie ten silnik z uwagi na niską cenę. Niezła baza części zamiennych.

Opinie o używanym Fordzie Focusie III

Ford Focus 1.6 Ti-VCT – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 Ti-VCT
Lata produkcji silnika2010-2014
Napęd rozrządupasek
Montaż instalacji LPGniepolecany
Zasilanie/pojemnośćbenz./1596 cm³
Moc125 KM/6300
Moment obrotowy159 Nm/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s
Prędkość maksymalna193 km/h
Średnie spalanie6,4 l/100 km
Skrzynia biegówman., 5-biegowa/dwusprzęgłowa, 6-biegowa

Honda Civic IX 1.8 i-VTEC

Lata produkcji: 2011-2017

Ostatni wolnossący silnik w Civicu. Pomimo niemałej pojemności i mocy pozytywnie zaskakuje spalaniem (ok. 8 l/100 km) i bezobsługowym charakterem, choć w razie czego części będą droższe niż u europejskich konkurentów, a ich znalezienie pochłonie więcej czasu. Niezawodność Hondy Civic przekłada się na bardzo wysokie ceny na rynku wtórnym: na 7-8 letni samochód trzeba wydać ok. 35-40 tys. zł. Przy większych przebiegach kontrolujmy poziom oleju w silniku.

Honda Civic 1.8 i-VTEC – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.8 i-VTEC
Lata produkcji silnika2011-2017
Napęd rozrządułańcuch
Montaż instalacji LPGmożliwy
Zasilanie/pojemnośćbenz./1799 cm³
Moc141 KM/6500
Moment obrotowy174 Nm/4300
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s
Prędkość maksymalna215 km/h
Średnie spalanie5,8 l/100 km
Skrzynia biegówman., 6-biegowa/automatyczna, 5-biegowa

Hyundai i30 II 1.4 CVVT

Lata produkcji: 2011-2017

Niecałe 100 KM to niedużo we współczesnym kompakcie, ale Hyundai przygotował alternatywę w postaci 126-konnego 1.6, również z systemem zmiennych faz zaworów CVVT. W obu silnikach montaż LPG utrudnia konieczność regulowania zaworów za pomocą szklanek (w wielu jednostkach wykonuje się ją śrubami). Na plus niemal zerowa awaryjność i sporo aut z polskich salonów (nierzadko poflotowych). W 2015 r. wprowadzono nową jednostkę 1.4 blue o mocy podniesionej do 100 KM.

Opinie o używanym Hyundaiu i30 II

Hyundai i30 II 1.4 CVVT – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 CVVT
Lata produkcji silnika2011-2015
Napęd rozrządułańcuch
Montaż instalacji LPGpolecany
Zasilanie/pojemnośćbenz./1396 cm³
Moc99 KM/5500
Moment obrotowy137 Nm/4200
Przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s
Prędkość maksymalna182 km/h
Średnie spalanie6,0 l/100 km
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowa

Opel Astra IV 1.6 ecoFlex

Lata produkcji: 2009-2018

Kolejny silnik z cyklu „mało dynamiczny-paliwożerny-bezawaryjny”. Jego kod fabryczny do A16XER. Lepiej nie eksperymentować z zakładaniem do niego gazu (konieczność regulacji luzu zaworowego) i pilnować wymiany paska rozrządu (co 10 lat lub 150 tys. km). Opel montował ten silnik przez cały okres produkcji Astry IV, a także w Insignii. Mnóstwo aut na portalach aukcyjnych, często pochodzących z polskiego salonu i stosunkowo młodych. Kto podróżuje głównie na krótkich odcinkach, a w skali roku pokonuje 10-15 tys. km, będzie zadowolony z tej jednostki, która brak możliwości zamontowania instalacji LPG rekompensuje trwałością.

Opinie o używanym Oplu Astrze III (2004-2014)

Opel Astra IV 1.6 ecoFlex – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 ecoFlex
Lata produkcji silnika2009-2018
Napęd rozrządupasek
Montaż instalacji LPGniepolecany
Zasilanie/pojemnośćbenz./1598 cm³
Moc115 KM/6000
Moment obrotowy155 Nm/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s
Prędkość maksymalna188 km/h
Średnie spalanie6,3 l/100 km
Skrzynia biegówman., 5-biegowa/automatyczna, 6-biegowa

Renault Megane III 1.6 16V

Lata produkcji: 2008-2016

W tym spotykanym w wielu modelach Renault silniku w zasadzie trzeba pamiętać tylko o wymianie paska rozrządu (co 5 lat) – opóźnianie wymiany może skończyć się niespodziewanym jego zerwaniem i uszkodzeniem silnika. Sporadyczne problemy sprawia osprzęt, tj. cewki zapłonowe i wariator faz rozrządu, który warto wymieniać wraz z paskiem rozrządu. Słabą dynamikę rekompensuje dobra współpraca tego silnika z instalacjami LPG. Sporo Megane’ów 1.6 ma udokumentowane, niskie przebiegi i pochodzi z polskich salonów.

Opinie o używanym Renault Megane III

Renault Megane 1.6 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 16V
Lata produkcji silnika2008-2015
Napęd rozrządupasek
Montaż instalacji LPGpolecany
Zasilanie/pojemnośćbenz./1598 cm³
Moc110 KM/6000
Moment obrotowy151 Nm/4250
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s
Prędkość maksymalna195 km/h
Średnie spalanie6,9 l/100 km
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowa

Skoda Rapid 1.2 MPI

Lata produkcji: od 2012 r.

Dawniej ten 3-cylindrowy, określany jako 1.2 HTP silnik nie słynął z trwałości. W jednostkach z początku produkcji zawodziły m.in. łańcuchy rozrządu, a nawet pękały głowice. Volkswagen stale pracował nad konstrukcją silnika. Jego ostatnia, montowana w Rapidzie wersja na razie dała się poznać jako trwała – zdarzają się jedynie sporadyczne usterki cewek zapłonowych. Jednostka z pośrednim wtryskiem nadaje się do zasilania gazem (większość Rapidów ma na wyposażeniu instalację LPG). Niskie koszty eksploatacji są jednak okupione bardzo słabą dynamiką. Rapid 1.2 niezbyt często pojawia się w ogłoszeniach – na razie są to głównie auta poflotowe.

Opinie o używanej Skodzie Rapid

Skoda Rapid 1.2 MPI – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 MPI
Lata produkcji silnika2012-2015
Napęd rozrządupasek
Montaż instalacji LPGpolecany
Zasilanie/pojemnośćbenz./1198 cm³
Moc75 KM/5400
Moment obrotowy112 Nm/3750
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s
Prędkość maksymalna175 km/h
Średnie spalanie5,8 l/100 km
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa

Volkswagen Golf VI 1.6 8V

Lata produkcji: 2008-2013

Pancerna jednostka Volkswagena 1.6, wraz z 1.4 16V, była ostatnim wolnossącym silnikiem w Golfie. Lepszą dynamikę zapewnia wersja 1.6, a zadbane egzemplarze szybko znajdują nowych nabywców (zwłaszcza jeżeli posiadają instalację z LPG), co stanowi zupełnie odwrotną sytuację jak zalegające w ogłoszeniach Golfy TSI – kierowcy obawiają się awarii rozrządu, a nawet pęknięcia tłoków. Podaż Golfów z wolnossącymi silnikami jest ograniczona. Trzeba więc odrobiny cierpliwości, by znaleźć auto z przyzwoitym wyposażeniem (nabywcy bazowych wersji silnikowych rzadko inwestowali w opcje). Ale warto szukać, bo to trwały silnik, który ma ogromne zaplecze części zamiennych i przekonuje do siebie niskimi cenami napraw.

Volkswagen Golf VI 1.6 8V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 8V
Lata produkcji silnika2008-2013
Napęd rozrządupasek
Montaż instalacji LPGpolecany
Zasilanie/pojemnośćbenz./1595 cm³
Moc102 KM/5600
Moment obrotowy148 Nm/3800
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s
Prędkość maksymalna188 km/h
Średnie spalanie7,1 l/100 km
Skrzynia biegówman., 5-biegowa/dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Oceny czytelników
[Głosów: 19 Średnia: 3.5]

3 KOMENTARZE

  1. Jeżdżę Toyotą Yaris II 1.3 z zamontowaną instalacją BRC sq32 i dla mnie rewelacja. Auta bardzo fajne i zwinne, super nadaje się w miasto, a zaliczenie czasem większej trasy nie stanowi przeszkody przy tym jest bardzo ekonomiczne. Silnik pracuje bez zastrzeżeń i zero problemów z lpg.

  2. dziś jechałem za takim yarisem w trasie….o boshheee jaka kara…a póżniej sie chwali przy swiatecznym stole ile to jego auto nie pali…a tyle co ku*ew nadostaje w trasie od innych kierowców to juz pewnie o tym nie wspomina

  3. 1.0 w yaris wbrew pozorom daje sobie radę z całością. Solidne auto, zawiesznie raz wymieniłem plus oleje i filtry z delfi biorę, bo jakościowo chyba najlepsze. Spokój na kolejne tys. km. Bezawaryjne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here