UżywaneNajlepsze kompakty do jazdy na LPG. Oszczędne, trwałe i nowoczesne

Najlepsze kompakty do jazdy na LPG. Oszczędne, trwałe i nowoczesne

Galopujące ceny paliw sprawiły, że wielu kierowców rozgląda się za autem z silnikiem dobrze nadającym się do jazdy na LPG. Litr gazu kosztuje obecnie „zaledwie” 4 zł. Wbrew pozorom nie trzeba szukać wyłącznie archaicznych modeli.

Ostatnie lata upłynęły pod znakiem downsizingu. Małe, wysilone jednostki zapewniają niezłe osiągi, a przy spokojnej jeździe mało palą. Praktycznie wszystkie mają bezpośredni wtrysk, co istotnie zwiększa koszt i utrudnia montaż instalacji gazowej. Nie bez znaczenia jest też przybierająca na sile tendencja do zastępowania pełnowymiarowego koła zapasowego zestawem naprawczym lub dojazdówką. Oznacza to brak przestrzeni na sporych rozmiarów zbiornik na LPG.

Rozglądając się za miejskim czy kompaktowym samochodem do montażu instalacji LPG (lub już z takim dodatkiem), warto wziąć modele sprzed około 10 lat. Wbrew pozorom nie będą to archaiczne samochody. Poza rozwiązaniami w zakresie elektroniki i multimediów auta, konstrukcyjnie pamiętające przełom pierwszej i drugiej dekady XXI wieku.

Zachęcamy do lektury innych naszych rankingów:

Niestety obecność sprawdzonego silnika o prostej budowie wykorzystują nawet handlarze, podkreślając ten fakt w ogłoszeniach i wystawiając taki samochód po wyższej cenie niż większość ofert. Nie działa to na korzyść kupującego. Z drugiej strony taka sytuacja otwiera drogę do odsprzedaży auta za wyższą kwotę.

Najlepsze auta kompaktowe do montażu LPG

Używana Alfa Romeo Giuletta 1.4 T-Jet (2010-2020)

Alfa Romeo GiuliettaJeden z najważniejszych kroków na drodze do poprawy renomy marki Alfa Romeo – Giulietta nie tylko świetnie wygląda, ale jest do tego solidnie wykończona, a trwałością nie odstaje od rywali. Efekt? Zaskakująco wysokie ceny ofertowe. Na zasługujący na zainteresowanie egzemplarz trzeba przygotować blisko 30 tys. zł. Warto, bo kompaktowa Alfa poza wspomnianymi atutami przekonuje także właściwościami jezdnymi i rozsądnymi kosztami serwisowania.

Giulietta otrzymała udane diesle i równie dobre silniki benzynowe. Na szczególne zainteresowanie zasługuje jednostka 1.4 TB – to sprawdzony silnik Fiata, który jest trwały, świetnie zaopatrzony w części zamienne, a na LPG pracuje tak dobrze, że Włosi – również w prezentowanym modelu – oferowali go z fabrycznym „gazem”.

Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.4 TB
Lata produkcji silnika 2010-2020
Napęd rozrządu pasek
Zasilanie/pojemność benz./1368 cm³
Moc 120 KM/5000
Moment obrotowy 206 Nm/1750
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 195 km/h
Średnie spalanie 6,2 l/100 km
Skrzynia biegów man., 6-biegowa

Używane Audi A3 II (2003-2013)

AUDI A3 SportbackDruga odsłona A3 wciąż nie wygląda archaicznie, a pod względem sposobu spasowania elementów wykończeniowych w kabinie oraz ich jakości bije na głowę wiele fabrycznie nowych aut. Niezależne zawieszenie obu osi zapewnia ponadprzeciętne prowadzenie przy zachowaniu wysokiego komfortu.

Z racji wieku oraz struktury rynku coraz trudniejsze staje się znalezienie auta wartego uwagi – najtańsze są skrajnie wyeksploatowane lub mają „barwną” przeszłość. Z kolei z dobrymi egzemplarzami kierowcy nie chcą się raczej rozstawać ze względu na przedstawione powyżej zalety. Bazowy silnik benzynowy – proste 1.6 8V – po latach paradoksalnie okazał się dużo bardziej cenioną i poszukiwaną jednostką od felernych 2.0 TDI PD czy 1.4 TFSI z problemami z napędem rozrządu czy spalaniem oleju. Uwaga! Silnika 1.6 MPI nie należy mylić z 1.6 FSI z bezpośrednim wtryskiem i łańcuchem rozrządu o przeciętnej trwałości. Używane egzemplarze z silnikiem 1.6 8V są wyceniane na 9-37 tys. zł.

Audi A3 1.6 8V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 8V MPI
Lata produkcji silnika 2003-2010
Napęd rozrządu pasek
Zasilanie/pojemność benz./1595 cm³
Moc 102 KM/5600
Moment obrotowy 148 Nm/3800
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s
Prędkość maksymalna 185 km/h
Średnie spalanie 6,7 l/100 km
Skrzynia biegów man., 5-biegowa/dwusprzęgłowa, 7-biegowa

Używany Fiat Bravo II (2007-2014)

Jeden z najbardziej niedocenianych modeli na rynku wtórnym. Niepochlebne obiegowe opinie o Fiacie i tylko jedna wersja nadwoziowa sprawiły, że zainteresowanie Bravo na rynku pierwotnym było ograniczone. Również używane egzemplarze nie są rozchwytywane. Niesłusznie, bo od strony trwałości czy wyposażenia to całkiem ciekawa propozycja. Kto dobrze poszuka, znajdzie zadbany egzemplarz z pierwszych czy drugich rąk, który został kupiony w polskim salonie.

W przypadku Bravo aż dwa silniki doskonale pracują na LPG – jest nim bazowy 1.4 16V oraz 1.4 T-Jet, opisywany już przy Alfie Romeo Giulietta. W przypadku Bravo II wolnossąca wersja 1.4 była oferowana z fabryczną instalacją gazową. Dostępne auta z silnikiem 1.4 16V są wyceniane na 11-25 tys. zł

Fiat Bravo II 1.4 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.4 16V
Lata produkcji silnika 2007-2014
Napęd rozrządu pasek
Zasilanie/pojemność benz./1368 cm³
Moc 90 KM/5500
Moment obrotowy 128 Nm/4500
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s
Prędkość maksymalna 179 km/h
Średnie spalanie 6,7 l/100 km
Skrzynia biegów man., 6-biegowa

Używana Honda Civic IX 1.8 i-VTEC (2011-2017)

Uzywana Honda Civic

Ostatni Civic z wolnossącym silnikiem. Pomimo niemałej pojemności i mocy pozytywnie zaskakuje spalaniem (ok. 8 l/100 km) i bezobsługowym charakterem, choć w razie czego części będą droższe niż u europejskich konkurentów, a ich znalezienie pochłonie więcej czasu. Niezawodność Hondy Civic przekłada się na bardzo wysokie ceny na rynku wtórnym: na 7-8 letni samochód trzeba wydać ok. 35-40 tys. zł. Cenę trzymają zwłaszcza auta z polskich salonów. Lista typowych usterek jest krótka – ogranicza się do problemów z lakierem (zarysowania, odpryski, pierwsze ogniska korozji) i spalania oleju przy wysokich przebiegach.

Ze względu na prostą i tanią, bo realizowaną śrubami, regulację luzu zaworowego, Civica 1.8 można uznać za samochód dobrze nadający się do jazdy na LPG. Jak będzie z jego trwałością – czas pokaże. Ale jesteśmy dobrej myśli. W przypadku starszych Hond głowice – przy dobrze wyregulowanej instalacji i kontrolowanych luzach zaworowych – wytrzymują długotrwałą jazdę na gazie. Nawet jeżeli zajdzie konieczność jej regeneracji, poczynione oszczędności w pełni do uzasadniają.

Honda Civic 1.8 i-VTEC – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.8 i-VTEC
Lata produkcji silnika 2011-2017
Napęd rozrządu łańcuch
Zasilanie/pojemność benz./1799 cm³
Moc 141 KM/6500
Moment obrotowy 174 Nm/4300
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s
Prędkość maksymalna 215 km/h
Średnie spalanie 5,8 l/100 km
Skrzynia biegów man., 6-biegowa/automatyczna, 5-biegowa

Używany Hyundai i30 II 1.6 MPI (2011-2017)

HYUNDAI i30 II 1.4MPI 100KM 6MT WE017CT 03-2012

Hyundai i30, dostępny także w praktycznej wersji combi, był oferowany z dwoma silnikami 1.6 – 135-konny, oznaczony jako GDI ma bezpośredni wtrysk, natomiast w słabszym MPI wtrysk jest pośredni, co otwiera drogę do montażu LPG. Co prawda regulacja zaworów, podobnie jak w mniejszym silniku 1.4, jest szklankowa, ale mimo wszystko te motory można polecić do jazdy na LPG – są bardzo trwałe, więc koszt kontroli i ewentualnej korekty luzu zaworowego, będzie jednym istotnym.

Ceny ofertowe Hyundaia i30 II, zwłaszcza z prywatnych rąk, są wysokie (27-42 tys. zł), ale w pełni uzasadnione. Auto wciąż wygląda nowocześnie, jest zwykle przyzwoicie wyposażone, a do tego bardzo trwałe – poza wyciekami oleju z zespołu napędowego, haczącymi i hałasującymi skrzyniami biegów czy punktowymi ogniskami korozji trudno wskazać powtarzające się problemy. Kto nie przykłada dużej wagi do osiągów, może z powodzeniem wybrać także wersję 1.4 – to silnik konstrukcyjnie bliźniaczy z jednostką 1.6.

Hyundai i30 1.6 MPI – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 MPI
Lata produkcji silnika 2011-2017
Napęd rozrządu łańcuch
Zasilanie/pojemność benz./1591 cm³
Moc 120 KM/6300
Moment obrotowy 156 Nm/4850
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Prędkość maksymalna 192 km/h
Średnie spalanie 6,4 l/100 km
Skrzynia biegów man., 6-biegowa/automatyczna, 6-biegowa

Używany Opel Astra J 1.4 Turbo (2009-2018)

Opel Astra IV (J) 38

Jedna z najlepszych propozycji dla zainteresowanych zakupem nowoczesnego samochodu z instalacją LPG. Silnik 1.4 Turbo radzi sobie z alternatywnym paliwem tak dobrze, że był oferowany z fabrycznym „gazem”. Co równie istotne – w przypadku Opla niskie koszty eksploatacji nie są okupione mizerną dynamiką. Gaz można z powodzeniem zamontować do wolnossącego silnika 1.4, który w Astrze J zapewnia jednak bardzo skromne osiągi. Warto pamiętać, że z zakładaniem gazu lepiej nie eksperymentować w silniku 1.6 (jego kod fabryczny to A16XER) z powodu konieczności regulacji luzu zaworowego.

Ogólna trwałość Opla Astry J stoi na wysokim poziomie. Auto ma odporną na korozję karoserię, stabilną elektronikę i elektrykę oraz dopracowane zawieszenie. Ewentualne usterki wynikają raczej z eksploatacyjnego zużycia elementów. Przy wysokich przebiegach możliwe jest nasilenie się zużycia oleju. Ceny ofertowe wynoszą 20-54 tys. zł. Wersje wolnossące wersje 1.4 mieszają się w nich z 1.4 Turbo – bardziej od mocy liczy się przebieg, stan i wyposażenie danego auta.

Opel Astra 1.4 Turbo – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.4 Turbo
Lata produkcji silnika 2009-2018
Napęd rozrządu łańcuch
Zasilanie/pojemność benz./1364 cm³
Moc 140 KM/6000
Moment obrotowy 200 Nm/1850-4900
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Prędkość maksymalna 202 km/h
Średnie spalanie 5,9 l/100 km
Skrzynia biegów man., 6-biegowa/automatyczna, 6-biegowa

Używany Peugeot 301 1.6 VTi/Citroen C-Elysee (2011-2018)

Peugeot 301

Budżetowy, ale zaskakująco udany sedan koncernu PSA. Peugeot 301 i bliźniaczy Citroen C-Elysee mają prostą i trwałą budowę, estetyczne wnętrze i udany benzynowy silnik 1.6 VTi, który w 2018 r. ustąpił miejsca trzycylindrowemu 1.2 PureTech. Oznaczenie motoru może sugerować, że jest to konstrukcja z rodziny Prince z niezbyt trwałym łańcuchem i napinaczem rozrządu. Tymczasem w tym aucie kryje się za nim klasyczna jednostka TU5 z paskowym rozrządem. Prosty i niewysilony motor 1.6 bardzo dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi. Mało skomplikowana i oparta o sprawdzone rozwiązania koncernu PSA mechanika również nie stwarza zbyt dużo problemów. Nie dotyczy to jednak zawieszenia o dość niskiej trwałości.

Używane Peugeoty 301 1.6 VTi są wyceniane na 21-50 tys. zł. Używane egzemplarze nie czekają długo na nabywców, bo z racji przestronności wnętrza model jest w centrum zainteresowania osób trudniących się odpłatnym przewozem osób. Z drugiej strony oznacza to, że kto goni za okazją, może właśnie trafić na wyeksploatowaną ex-taksówkę. Na szczęście Peugeot 301 i bliźniaczy Citroen C-Elysee, jako auta o korzystnej relacji ceny do jakości, bywały kupowane także przez klientów indywidualnych. Takiego egzemplarza warto szukać – nawet gdyby miał być z początku produkcji.

Peugeot 301 1.6 VTi – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 VTi
Lata produkcji silnika 2011-2018
Napęd rozrządu pasek
Zasilanie/pojemność benz./1587 cm³
Moc 115 KM/6050
Moment obrotowy 150 Nm/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
Średnie spalanie 6,5 l/100 km
Skrzynia biegów man., 5-biegowa/automatyczna, 6-biegowa

Używane Renault Megane III 1.6 16V (2008-2016)

Renault Megane III

Megane III jest jednym z ostatnich dostępnych modeli z silnikiem 1.6 K4M – klasyczną, wolnossącą jednostką z hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych, która świetnie współpracuje z instalacjami LPG, a do tego jest trwała i świetnie zaopatrzona w niedrogie części zamienne.

W tym spotykanym w wielu modelach koncernu Renault silniku w zasadzie trzeba pamiętać tylko o wymianie paska rozrządu (co 5 lat) – opóźnianie wymiany może skończyć się niespodziewanym jego zerwaniem i uszkodzeniem silnika. Sporadyczne problemy sprawia osprzęt, tj. cewki zapłonowe i wariator faz rozrządu, który warto wymieniać wraz z paskiem rozrządu. Elektronika jest znacznie bardziej stabilna niż w starszych modelach Renault. Poprawiono też przednie zawieszenie. Sporo Megane 1.6 ma udokumentowane, niskie przebiegi i pochodzi z polskich salonów. Nie zawsze są to egzemplarze z flot, co w przypadku diesli jest bardzo prawdopodobne. Ceny ofertowe wynoszą od 16 do 44 tys. zł. Plusem jest niezłe wyposażenie wielu egzemplarzy.

Renault Megane 1.6 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 16V
Lata produkcji silnika 2008-2016
Napęd rozrządu pasek
Zasilanie/pojemność benz./1598 cm³
Moc 110 KM/6000
Moment obrotowy 151 Nm/4250
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s
Prędkość maksymalna 195 km/h
Średnie spalanie 6,9 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa

Używana Skoda Rapid 1.2 MPI (2012-2018)

Skoda RapidDawniej ten 3-cylindrowy silnik, określany jako 1.2 HTP, nie słynął z trwałości. W jednostkach z początku produkcji (montowanych do Skody Fabii I, VW Polo IV czy Seata Ibizy III) zawodziły m.in. łańcuchy rozrządu, a nawet pękały głowice. Koncern Volkswagena stale pracował nad konstrukcją motoru. Jego ostatnia, montowana w Rapidzie wersja na razie dała się już poznać jako trwała – zdarzają się jedynie sporadyczne usterki cewek zapłonowych. Warto szukać samochodu bez „gazu”. Te z instalacją nierzadko były intensywnie eksploatowane w roli samochodu służbowego.

Jednostka z pośrednim wtryskiem nadaje się do zasilania gazem (wiele Rapidów 1.2 MPI ma na wyposażeniu instalację LPG). Niskie koszty eksploatacji są jednak okupione bardzo słabą dynamiką. Warto pamiętać, że Rapid to budżetowy model – oferuje sporo przestrzeni, jest tani w naprawach, ale pod względem wykończenia rozczarowuje (w kabinie znajdziemy wyłącznie twarde plastiki). Zdarza się, że hałasuje tylne zawieszenie, niską trwałość mają uszczelki drzwi. Ceny ofertowe Rapida 1.2 MPI wynoszą 16-38 tys. zł, przy czym najtańsze auta albo są powypadkowe, albo pokonały grubo ponad 300 tys. km.

Skoda Rapid 1.2 MPI – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.2 MPI
Lata produkcji silnika 2012-2015
Napęd rozrządu pasek
Zasilanie/pojemność benz./1198 cm³
Moc 75 KM/5400
Moment obrotowy 112 Nm/3750
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,9 s
Prędkość maksymalna 175 km/h
Średnie spalanie 5,8 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa

Używana Skoda Octavia II 1.6 MPI (2004-2013)

Skoda Octavia II 13Jednym z najbardziej poszukiwanych kompaktów z prostym, benzynowym silnikiem, który doskonale współpracuje z instalacją gazową jest Skoda Octavia II w wersji 1.6 8V, najlepiej w bardzo pakownej wersji kombi. W takiej konfiguracji auto było dostępne od rynkowego debiutu, aż po schyłek kariery, kiedy było sprzedawane jako budżetowa wersja Tour.

W najstarszych Octaviach coraz większym problemem jest postępująca korozja nadwozia i elementów zawieszenia, w którym zaczynają pojawiać się też luzy. W zaniedbanych egzemplarzach mogą występować problemy z czujnikami czy maglownicami. Mimo dużej popularności Octavii II znalezienie dobrego egzemplarza za rozsądne pieniądze wcale nie jest łatwe. Auto jest na tyle udane i tanie w eksploatacji, że kierowcy niechętnie się go pozbywają, jeżeli nie wymaga kosztownych napraw. Ceny startują z pułapu 11 tys. zł za egzemplarze z przebiegiem grubo powyżej 300 tys. km. Zadbane Octavie Tour z końca produkcji mogą kosztować nawet 35 tys. zł. Uwaga! Wersji 1.6 8V MPI nie należy mylić ze 115-konną 1.6 16V FSI z bezpośrednim wtryskiem.

Skoda Octavia 1.6 8V MPI – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 8V MPI
Lata produkcji silnika 2004-2013
Napęd rozrządu pasek
Zasilanie/pojemność benz./1595 cm³
Moc 102 KM/5600
Moment obrotowy 148 Nm/3800
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s
Prędkość maksymalna 190 km/h
Średnie spalanie 7,2 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa

Używany Volkswagen Golf VI 1.6 8V (2008-2010)

Volkswagen Golf VI

Pancerna jednostka Volkswagena 1.6, wraz z 1.4 16V, była ostatnim wolnossącym silnikiem w Golfie – obie oferowano w „szóstce” (1.6 nawet z fabrycznym LPG). Lepszą dynamikę zapewnia wersja 1.6, a zadbane egzemplarze szybko znajdują nowych nabywców (zwłaszcza jeżeli posiadają instalację z LPG), co stanowi zupełnie odwrotną sytuację jak zalegające w ogłoszeniach Golfy TSI – kierowcy obawiają się awarii rozrządu, a nawet pęknięcia tłoków.

Podaż Golfów VI z wolnossącymi silnikami zaskakująco szybko rośnie – importerzy są świadomi, że jest to wersja, która będzie cieszyła się wzięciem. Trzeba jednak odrobiny cierpliwości, by znaleźć auto z przyzwoitym wyposażeniem (nabywcy bazowych wersji silnikowych rzadko inwestowali w opcje). Ale warto szukać, bo to trwały silnik, który ma ogromne zaplecze części zamiennych i przekonuje do siebie niskimi cenami napraw. Auta są wyceniane na 17-33 tys. zł. Ogólna trwałość Golfa VI 1.6 stoi na niezłym poziomie. Możliwe są problemy z elektroniką, czujnikami czy luzy w przednim zawieszeniu. W silniku mogą ulec awarii czujniki. W grę wchodzi też zwiększone spalanie oleju.

Volkswagen Golf VI 1.6 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 8V
Lata produkcji silnika 2008-2010
Napęd rozrządu pasek
Zasilanie/pojemność benz./1595 cm³
Moc 102 KM/5600
Moment obrotowy 148 Nm/3800
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,3 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
Średnie spalanie 7,1 l/100 km
Skrzynia biegów man., 5-biegowa/dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

  1. Jeżdżę Toyotą Yaris II 1.3 z zamontowaną instalacją BRC sq32 i dla mnie rewelacja. Auta bardzo fajne i zwinne, super nadaje się w miasto, a zaliczenie czasem większej trasy nie stanowi przeszkody przy tym jest bardzo ekonomiczne. Silnik pracuje bez zastrzeżeń i zero problemów z lpg.

  2. dziś jechałem za takim yarisem w trasie….o boshheee jaka kara…a póżniej sie chwali przy swiatecznym stole ile to jego auto nie pali…a tyle co ku*ew nadostaje w trasie od innych kierowców to juz pewnie o tym nie wspomina

  3. 1.0 w yaris wbrew pozorom daje sobie radę z całością. Solidne auto, zawiesznie raz wymieniłem plus oleje i filtry z delfi biorę, bo jakościowo chyba najlepsze. Spokój na kolejne tys. km. Bezawaryjne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji