Seat Alhambra

Hiszpańsko-niemiecki van znajduje nabywców już od ćwierćwiecza. Którą generację Seata Alhambry warto rozpatrzyć z drugiej ręki – pierwszą (leciwą, ale tanią) czy drugą (nowoczesną i skomplikowaną)?

W tym roku mija 25 lat od debiutu rynkowego Seata Alhambry. Ten model doczekał się zaledwie dwóch generacji, ale obydwie na stałe wpisały się w świadomość kierowców potrzebujących funkcjonalnego auta dla dużej rodziny (nawet 7-osobowej). Alhambra od samego początku była bliźniaczym wariantem Volkswagena Sharana, a w starszym wcieleniu – także Forda Galaxy I (w 2006 r. odłączył się od współpracy i zaprezentował swój własny, nowy model). Produkcja Alhambry I trwała aż 14 lat, natomiast Alhambra II, mimo iż niedawno zniknęła z polskiego cennika, pozostaje wytwarzana (i sprzedawana na niektórych rynkach) od przeszło dekady. Tak naprawdę nie ma zbyt wielu różnic między autem hiszpańskiej i niemieckiej marki. Wykorzystują te same rozwiązania konstrukcyjne, silniki i systemy multimedialne, podobnie prezentują się listy standardowego wyposażenia. Koncern VW nie zdecydował się jednak na wprowadzenie Alhambry w wersji 6-osobowej (były dostępne w Sharanie i Galaxy).

SEAT Alhambra I
Reprezentowana przez Alhambrę I koncepcja rodzinnego vana jest mocno „niedzisiejsza”: auto nie posiada przesuwanych drzwi, fotele zaś nie chowają się w podłodze jak u większości rywali. W dodatku nie ma co liczyć na dobre właściwości jezdne (skromna szerokość zestawiona z pokaźną wysokością).

Nie da się ukryć faktu, że obydwie Alhambry to samochody z niemal różnych światów, a co za tym idzie – przeznaczone dla odrębnych grup odbiorców. Dla kogo optymalne będzie starsze, a dla kogo nowsze wcielenie? Którą generację Seata Alhambry wybrać w ogólnym rozrachunku? Porównajmy je ze sobą.

Seat Alhambra II (2)
Alhambra II zyskała pod każdym względem: ma o wiele lepsze proporcje i jest świetnie przeszklona, a wnętrze łatwiej dopasować do aktualnych potrzeb. Nic dziwnego, że „nie schodzi ze sceny” już od ponad 10 lat: tym bardziej, że na dobrą sprawę nie ma konkurentów.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – deska rozdzielcza

Zupełnie różne szkoły projektowania kokpitów nie przeszkodziły w wypracowaniu wspólnej, doskonałej ergonomii i wzorowej czytelności desek rozdzielczych. W Alhambrze I widać wiele powiązań z innymi samochodami (np. konsola środkowa podobna do tej z Passata B5), nowsza z kolei wykorzystuje kompatybilne przyciski i pokrętła. Różnice w wyposażeniu wynikają z technologicznej przepaści dzielącej obydwa Seaty: starszy pozostaje prostym autem mającym w zasadzie tylko to, co niezbędne dla kierowcy. Alhambrę II wyposażono w na tyle rozbudowaną elektronikę, że niektóre warsztaty nie radzą sobie z diagnostyką. Oczywiście rodzi to potencjalne problemy, których usunięcie pochłonie o wiele więcej pieniędzy. Rodzinne Seaty dysponują solidnie zmontowanymi kokpitami przy użyciu tworzyw dobrej jakości. W przypadku tego modelu nie czuć aż takiej różnicy między Seatami a Volkswagenami.

SEAT Alhambra I deska rozdzielcza
Klasyczny kokpit Alhambry I, bez bodźców niepotrzebnie rozpraszających uwagę kierowcy. Deski aut z pierwszych roczników zazwyczaj noszą liczne ślady użytkowania.
Seat Alhambra II deska rozdzielcza
Kolorowe multimedia i systemy wsparcia kierowcy to chleb powszedni w Alhambrze II. Obsługa, na tle innych samochodów z tego okresu, pozostała intuicyjna.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – przestrzeń w środku

Niezależnie od generacji, każdy pasażer Alhambry ma do dyspozycji swój fotel. W starszym wcieleniu przednie posiadają funkcję obracania (przydatne na postojach w trasie), ale tych w drugim rzędzie nie można przesuwać, jak ma to miejsce w Alhambrze II (musi wystarczyć regulacja oparcia). Pełnowymiarowe fotele uświadczymy natomiast i w trzecim rzędzie, dzięki czemu Seat w komfortowych warunkach przewiezie 7 dorosłych osób. Ale uwaga: niektóre samochody mają tylko 5 foteli, co jednak nie przekreśla ich montażu w Alhambrze I (wystarczy je osobno dokupić za kilkaset złotych). Pod względem obsługi miejsc siedzących (składania, rozkładania) wygrywa nowszy model z uwagi na prosty system chowania ich w podłodze. Miejsca nie brakuje w żadnej partii ciała, także na nogi (płaska podłoga lub z lekkim schodkiem w Alhambrze II).

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – bagażniki

Przy komplecie pasażerów do Alhambry zmieści się jeszcze tyle, co w samochodzie miejskim (225/300 l, odpowiednio nowszy i starszy model). Planując 5-miejscową konfigurację wystarczy schować dodatkowe fotele pod podłogę (Alhambra II) lub je zupełnie wyjąć (Alhambra I): wtedy do dyspozycji mamy 700 lub 885 l. W starszej generacji da się również położyć samo oparcie lub przechylić cały fotel do przodu, opierając o poprzedzające. Przy dwóch osobach właśnie Alhambra I zabierze na pokład najwięcej, bo 2610 l pakunków. Do aktualnie produkowanego modelu wejdzie maksymalnie 2430 l. By wytworzyć taką przestrzeń, potrzeba znacznie mniej czasu i wysiłku.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – silniki benzynowe

Chętni na benzynową Alhambrę I mogli wybierać pomiędzy dwiema jednostkami 4-cylindrowymi z paskiem rozrządu: 1.8 Turbo (150 KM) oraz 2.0 (115 KM). Obydwie dobrze współpracują z instalacjami gazowymi za sprawą wielopunktowego wtrysku i hydraulicznych kompensatorów luzu zaworowego. Na szczycie gamy znalazł się 204-konny 2.8 VR6 (z łańcuchem rozrządu). W nowszym modelu całkowicie postawiono na downsizing, czyli niewielką pojemność i dodanie turbosprężarki oraz wtrysku bezpośredniego. Bazowy 1.4 TSI zawsze rozwija 150 KM, choć do 2015 r. był silnikiem z rodziny EA111 (łańcuch rozrządu + kompresor). Potem wprowadzono odmianę z paskiem i bez kompresora (1395 cm³), bez porównania lepszą. Oprócz tego montowano 2.0 TSI w dwóch wersjach mocy – 200 i 220 KM (po 2015 r.). W Alhambrze I napęd 4×4 trafiał tylko do 2.8 VR6, skrzynie automatyczne można było z kolei zestawić z każdym silnikiem. Do Alhambry II zaprzęgnięto dwusprzegłowe przekładnie DSG (opcja w 1.4 TSI, standard dla 2.0 TSI). W wersjach benzynowych nie oferowano napędu na 4 koła.

Seat Alhambra I silnik (2)
1.8 Turbo to jeden z najpopularniejszych silników w Seatach, Volkswagenach, Audi i Skodach z przełomu lat 90. i dwutysięcznych. Montowano go przez cały okres produkcji Alhambry I.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – silniki Diesla

Paletę turbodiesli z Alhambry I zdominowały silniki 1.9 TDI. Do pierwszego liftingu, czyli 2000 roku, montowano jednostki zasilane pompą rozdzielaczową firmy Bosch (90/110 KM), potem zastąpiono je wariantami z pompowtryskiwaczami (90/115/130/150 KM). Najprostszy osprzęt (bez koła dwumasowego, z turbosprężarką o stałej geometrii) znajdziemy tylko w najstarszej wersji 90-konnej. W 2005 roku wprowadzono jednostkę 2.0 TDI (140 KM), która do końca produkcji również zasilana była pompowtryskiwaczami. Zmodernizowane silniki z common railem trafiły dopiero do Alhambry II, i to w wielu wersjach mocy (115/140/150/170/177/184 KM). Seryjnie otrzymywały filtry cząstek stałych, a po 2015 r. także układ wymagający dolewania płynu Adblue. Automatyczne skrzynie biegów zestawiano ze 110/115-konnymi wariantami 1.9 TDI (Alhambra I) oraz w powyżej 140-konnych 2.0 TDI (Alhambra II). Podobna klasyfikacja tyczy się dostępności napędu 4×4.

Seat Alhambra II silnik
Silnik 2.0 TDI zadebiutował w 2005 r. pod maską Alhambry II. Odmiany CR (common rail) pojawiły się dopiero w drugiej generacji.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – co się w nich psuje?

Rozpatrując używaną Alhambrę I bardziej niż na opiniach o silnikach należy się skupić na stanie technicznym konkretnego egzemplarza: teoretycznie wszystkie wersje poza 2.0 TDI PD oraz nieudolnie „zagazowanymi” benzynowymi powinny długo jeździć bez awarii, w praktyce kończy się ich żywotność z uwagi na ogromne przebiegi. Mogą zatem spalać olej silnikowy, przegrzewać się (2.8 VR6), a diesle już wymagać gruntownego remontu (zwłaszcza 2.0 TDI PD i 1.9 TDI po 2005 r. z nietrwałymi panewkami). Niewykluczone, że będziemy musieli zregenerować osprzęt 2-litrowych turbodiesli z Alhambry II (m.in. turbosprężarkę i koło dwumasowe). Mimo wszystko polecamy je w nowszej generacji, bo benzynowe TSI mają delikatne łańcuchy rozrządu i nadmiernie zużywają olej. Dodatkowe koszty generują wyeksploatowane skrzynie DSG (5-6 tys. zł za remont). Stare Alhambry I korodują do tego stopnia, że lądują na złomie. Niemal zawsze też coś stuka w ich zawieszeniu. Takie problemy na razie nie dotyczą odbiorców Alhambr II, ale w nich z kolei nie zawsze prawidłowo działa elektronika albo zacinają się przesuwane boczne drzwi (brudzą prowadnice lub zacierają otwierające je silniczki).

Seat Alhambra I przed liftingiem
Seaty sprzed liftingu (1996-2000) to już typowe tanie auta wykorzystywanie np. do przewozu ekipy budowlanej. Ich stan techniczny często pozostawia wiele do życzenia, a jakiekolwiek inwestycje nie mają ekonomicznego sensu.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – za ile można go kupić?

By kupić nieźle utrzymaną Alhambrę I, która posłuży jeszcze kilka lat, musimy przygotować ok. 10 tys. zł: za tyle trafimy samochód po liftingu, zazwyczaj 1.9 TDI lub 2.0 z LPG. Na auto po drugim lifcie lub ze świetnym silnikiem 1.8 Turbo trzeba przygotować 15-20 tys. zł. To i tak niewiele w porównaniu do cen używanych Alhambr II, które topnieją bardzo powoli. Do tej pory niełatwo znaleźć godny polecenia samochód za mniej niż 40 tys. zł, a większość ofert oscyluje w kwotach 50-80 tys. zł. Ostatnie roczniki z minimalnymi przebiegami swobodnie przekraczają 100 tys. zł.

Seat Alhambra II przed liftingiem
Modernizacja Alhambry II w znacznej mierze objęła gamę silnikową. Z zewnątrz różnice są ledwo dostrzegalne (na zdjęciu model sprzed liftingu).

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – którą generację wybrać?

Alhambra II to bez wątpienia lepsze auto: wygodniejsze, lepiej wyciszone, pewniej prowadzące się, ze świetnym systemem składania foteli. Nie bez powodu mało traci na wartości, do tej pory przekraczając zasięg finansowy wielu poszukiwaczy rodzinnego samochodu. Z drugiej strony poprzedniczka również oferuje dużo miejsca w środku i wykazuje korzystny stosunek ceny do wieku (najmłodsze auta mają dopiero 11 lat). Utrzymanie Alhambry I będzie znacznie tańsze z uwagi na prostą budowę. Grunt, by trafić zadbaną wersję 1.8 Turbo/2.0/1.9 TDI.

Seat Alhambra I – plusy i minusy

 +  udane wersje silnikowe (poza 2.0 TDI PD), niskie koszty napraw i części, dużo miejsca w kabinie (to auto niewiele dłuższe od kompaktowych minivanów)
   katastrofalny stan tanich samochodów, przestarzały system składania foteli, duże kłopoty z korozją

SEAT Alhambra I FL 1.9TDI 6MT 2002r. DD

Seat Alhambra II – plusy i minusy

 +  bardzo dobrze wyciszenie, niemal kompletne wyposażenie większości aut, funkcjonalne i pojemne wnętrze i bagażnik
   wyśrubowane ceny aut z drugiej ręki, kłopotliwa w diagnostyce elektronika, brak polecanej wersji benzynowej

Seat Alhambra II

Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – podstawowe dane techniczne
Seat Alhambra ISeat Alhambra II
Lata produkcji1996-2010od 2010 r.
Dł./szer./wys.462-463/181/173 cm485/190/172 cm
Rozstaw osi284 cm291 cm
Pojemność bagażnika225/700/2610 l300/885/2430 l
Silniki benzynowe1.8-2.8 (115-204 KM)1.4-2.0 (150-220 KM)
Silniki Diesla1.9-2.0 (90-150 KM)2.0 (115-184 KM)
Seat Alhambra I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.8 Turbo2.02.8 VR61.9 TDI1.9 TDI1.9 TDI
Pojemność1781 cm³1984 cm³1792 cm³1896 cm³1896 cm³1896 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc150 KM115 KM204 KM115 KM130 KM150 KM
Maks. moment220 Nm170 Nm265 Nm310 Nm310 Nm310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s15,2 s9,9 s13,7 s12,8 s11,9 s
Prędkość maks.199 km/h177 km/h217 km/h181 km/h188 km/h199 km/h
Śr. zużycie paliwa9,4 l/100 km9,4 l/100 km10,5 l/100 km6,3 l/100 km6,2 l/100 km6,3 l/100 km
Seat Alhambra II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.4 TSI2.0 TSI2.0 TSI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1390 cm³1984 cm³1984 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc150 KM200 KM220 KM115 KM140 KM170 KM
Maks. moment240 Nm280 Nm350 Nm280 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s8,3 s7,8 s12,3 s10,9 s9,5 s
Prędkość maks.199 km/h221 km/h226 km/h186 km/h191 km/h204 km/h
Śr. zużycie paliwa7,2 l/100 km8,4 l/100 km7,2 l/100 km5,5 l/100 km5,5 l/100 km5,8 l/100 km
Polecamy również:

Używany Seat Alhambra II (od 2010 r.) – opinie użytkowników

Używany Ford Galaxy I i Ford Galaxy II – którą generację wybrać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here