UżywaneUżywany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II - którą generację wybrać?

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – którą generację wybrać?

Hiszpańsko-niemiecki van znajduje nabywców już od ćwierćwiecza. Którą generację Seata Alhambry warto rozpatrzyć z drugiej ręki – pierwszą (leciwą, ale tanią) czy drugą (nowoczesną i skomplikowaną)?

W tym roku mija 25 lat od debiutu rynkowego Seata Alhambry. Ten model doczekał się zaledwie dwóch generacji, ale obydwie na stałe wpisały się w świadomość kierowców potrzebujących funkcjonalnego auta dla dużej rodziny (nawet 7-osobowej). Alhambra od samego początku była bliźniaczym wariantem Volkswagena Sharana, a w starszym wcieleniu – także Forda Galaxy I (w 2006 r. odłączył się od współpracy i zaprezentował swój własny, nowy model). Produkcja Alhambry I trwała aż 14 lat, natomiast Alhambra II, mimo iż niedawno zniknęła z polskiego cennika, pozostaje wytwarzana (i sprzedawana na niektórych rynkach) od przeszło dekady. Tak naprawdę nie ma zbyt wielu różnic między autem hiszpańskiej i niemieckiej marki. Wykorzystują te same rozwiązania konstrukcyjne, silniki i systemy multimedialne, podobnie prezentują się listy standardowego wyposażenia. Koncern VW nie zdecydował się jednak na wprowadzenie Alhambry w wersji 6-osobowej (były dostępne w Sharanie i Galaxy).

SEAT Alhambra I
Reprezentowana przez Alhambrę I koncepcja rodzinnego vana jest mocno „niedzisiejsza”: auto nie posiada przesuwanych drzwi, fotele zaś nie chowają się w podłodze jak u większości rywali. W dodatku nie ma co liczyć na dobre właściwości jezdne (skromna szerokość zestawiona z pokaźną wysokością).

Nie da się ukryć faktu, że obydwie Alhambry to samochody z niemal różnych światów, a co za tym idzie – przeznaczone dla odrębnych grup odbiorców. Dla kogo optymalne będzie starsze, a dla kogo nowsze wcielenie? Którą generację Seata Alhambry wybrać w ogólnym rozrachunku? Porównajmy je ze sobą.

Seat Alhambra II (2)
Alhambra II zyskała pod każdym względem: ma o wiele lepsze proporcje i jest świetnie przeszklona, a wnętrze łatwiej dopasować do aktualnych potrzeb. Nic dziwnego, że „nie schodzi ze sceny” już od ponad 10 lat: tym bardziej, że na dobrą sprawę nie ma konkurentów.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – deska rozdzielcza

Zupełnie różne szkoły projektowania kokpitów nie przeszkodziły w wypracowaniu wspólnej, doskonałej ergonomii i wzorowej czytelności desek rozdzielczych. W Alhambrze I widać wiele powiązań z innymi samochodami (np. konsola środkowa podobna do tej z Passata B5), nowsza z kolei wykorzystuje kompatybilne przyciski i pokrętła. Różnice w wyposażeniu wynikają z technologicznej przepaści dzielącej obydwa Seaty: starszy pozostaje prostym autem mającym w zasadzie tylko to, co niezbędne dla kierowcy. Alhambrę II wyposażono w na tyle rozbudowaną elektronikę, że niektóre warsztaty nie radzą sobie z diagnostyką. Oczywiście rodzi to potencjalne problemy, których usunięcie pochłonie o wiele więcej pieniędzy. Rodzinne Seaty dysponują solidnie zmontowanymi kokpitami przy użyciu tworzyw dobrej jakości. W przypadku tego modelu nie czuć aż takiej różnicy między Seatami a Volkswagenami.

SEAT Alhambra I deska rozdzielcza
Klasyczny kokpit Alhambry I, bez bodźców niepotrzebnie rozpraszających uwagę kierowcy. Deski aut z pierwszych roczników zazwyczaj noszą liczne ślady użytkowania.
Seat Alhambra II deska rozdzielcza
Kolorowe multimedia i systemy wsparcia kierowcy to chleb powszedni w Alhambrze II. Obsługa, na tle innych samochodów z tego okresu, pozostała intuicyjna.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – przestrzeń w środku

Niezależnie od generacji, każdy pasażer Alhambry ma do dyspozycji swój fotel. W starszym wcieleniu przednie posiadają funkcję obracania (przydatne na postojach w trasie), ale tych w drugim rzędzie nie można przesuwać, jak ma to miejsce w Alhambrze II (musi wystarczyć regulacja oparcia). Pełnowymiarowe fotele uświadczymy natomiast i w trzecim rzędzie, dzięki czemu Seat w komfortowych warunkach przewiezie 7 dorosłych osób. Ale uwaga: niektóre samochody mają tylko 5 foteli, co jednak nie przekreśla ich montażu w Alhambrze I (wystarczy je osobno dokupić za kilkaset złotych). Pod względem obsługi miejsc siedzących (składania, rozkładania) wygrywa nowszy model z uwagi na prosty system chowania ich w podłodze. Miejsca nie brakuje w żadnej partii ciała, także na nogi (płaska podłoga lub z lekkim schodkiem w Alhambrze II).

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – bagażniki

Przy komplecie pasażerów do Alhambry zmieści się jeszcze tyle, co w samochodzie miejskim (225/300 l, odpowiednio nowszy i starszy model). Planując 5-miejscową konfigurację wystarczy schować dodatkowe fotele pod podłogę (Alhambra II) lub je zupełnie wyjąć (Alhambra I): wtedy do dyspozycji mamy 700 lub 885 l. W starszej generacji da się również położyć samo oparcie lub przechylić cały fotel do przodu, opierając o poprzedzające. Przy dwóch osobach właśnie Alhambra I zabierze na pokład najwięcej, bo 2610 l pakunków. Do aktualnie produkowanego modelu wejdzie maksymalnie 2430 l. By wytworzyć taką przestrzeń, potrzeba znacznie mniej czasu i wysiłku.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – silniki benzynowe

Chętni na benzynową Alhambrę I mogli wybierać pomiędzy dwiema jednostkami 4-cylindrowymi z paskiem rozrządu: 1.8 Turbo (150 KM) oraz 2.0 (115 KM). Obydwie dobrze współpracują z instalacjami gazowymi za sprawą wielopunktowego wtrysku i hydraulicznych kompensatorów luzu zaworowego. Na szczycie gamy znalazł się 204-konny 2.8 VR6 (z łańcuchem rozrządu). W nowszym modelu całkowicie postawiono na downsizing, czyli niewielką pojemność i dodanie turbosprężarki oraz wtrysku bezpośredniego. Bazowy 1.4 TSI zawsze rozwija 150 KM, choć do 2015 r. był silnikiem z rodziny EA111 (łańcuch rozrządu + kompresor). Potem wprowadzono odmianę z paskiem i bez kompresora (1395 cm³), bez porównania lepszą. Oprócz tego montowano 2.0 TSI w dwóch wersjach mocy – 200 i 220 KM (po 2015 r.). W Alhambrze I napęd 4×4 trafiał tylko do 2.8 VR6, skrzynie automatyczne można było z kolei zestawić z każdym silnikiem. Do Alhambry II zaprzęgnięto dwusprzegłowe przekładnie DSG (opcja w 1.4 TSI, standard dla 2.0 TSI). W wersjach benzynowych nie oferowano napędu na 4 koła.

Seat Alhambra I silnik (2)
1.8 Turbo to jeden z najpopularniejszych silników w Seatach, Volkswagenach, Audi i Skodach z przełomu lat 90. i dwutysięcznych. Montowano go przez cały okres produkcji Alhambry I.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – silniki Diesla

Paletę turbodiesli z Alhambry I zdominowały silniki 1.9 TDI. Do pierwszego liftingu, czyli 2000 roku, montowano jednostki zasilane pompą rozdzielaczową firmy Bosch (90/110 KM), potem zastąpiono je wariantami z pompowtryskiwaczami (90/115/130/150 KM). Najprostszy osprzęt (bez koła dwumasowego, z turbosprężarką o stałej geometrii) znajdziemy tylko w najstarszej wersji 90-konnej. W 2005 roku wprowadzono jednostkę 2.0 TDI (140 KM), która do końca produkcji również zasilana była pompowtryskiwaczami. Zmodernizowane silniki z common railem trafiły dopiero do Alhambry II, i to w wielu wersjach mocy (115/140/150/170/177/184 KM). Seryjnie otrzymywały filtry cząstek stałych, a po 2015 r. także układ wymagający dolewania płynu Adblue. Automatyczne skrzynie biegów zestawiano ze 110/115-konnymi wariantami 1.9 TDI (Alhambra I) oraz w powyżej 140-konnych 2.0 TDI (Alhambra II). Podobna klasyfikacja tyczy się dostępności napędu 4×4.

Seat Alhambra II silnik
Silnik 2.0 TDI zadebiutował w 2005 r. pod maską Alhambry II. Odmiany CR (common rail) pojawiły się dopiero w drugiej generacji.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – co się w nich psuje?

Rozpatrując używaną Alhambrę I bardziej niż na opiniach o silnikach należy się skupić na stanie technicznym konkretnego egzemplarza: teoretycznie wszystkie wersje poza 2.0 TDI PD oraz nieudolnie „zagazowanymi” benzynowymi powinny długo jeździć bez awarii, w praktyce kończy się ich żywotność z uwagi na ogromne przebiegi. Mogą zatem spalać olej silnikowy, przegrzewać się (2.8 VR6), a diesle już wymagać gruntownego remontu (zwłaszcza 2.0 TDI PD i 1.9 TDI po 2005 r. z nietrwałymi panewkami). Niewykluczone, że będziemy musieli zregenerować osprzęt 2-litrowych turbodiesli z Alhambry II (m.in. turbosprężarkę i koło dwumasowe). Mimo wszystko polecamy je w nowszej generacji, bo benzynowe TSI mają delikatne łańcuchy rozrządu i nadmiernie zużywają olej. Dodatkowe koszty generują wyeksploatowane skrzynie DSG (5-6 tys. zł za remont). Stare Alhambry I korodują do tego stopnia, że lądują na złomie. Niemal zawsze też coś stuka w ich zawieszeniu. Takie problemy na razie nie dotyczą odbiorców Alhambr II, ale w nich z kolei nie zawsze prawidłowo działa elektronika albo zacinają się przesuwane boczne drzwi (brudzą prowadnice lub zacierają otwierające je silniczki).

Seat Alhambra I przed liftingiem
Seaty sprzed liftingu (1996-2000) to już typowe tanie auta wykorzystywanie np. do przewozu ekipy budowlanej. Ich stan techniczny często pozostawia wiele do życzenia, a jakiekolwiek inwestycje nie mają ekonomicznego sensu.

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – za ile można go kupić?

By kupić nieźle utrzymaną Alhambrę I, która posłuży jeszcze kilka lat, musimy przygotować ok. 10 tys. zł: za tyle trafimy samochód po liftingu, zazwyczaj 1.9 TDI lub 2.0 z LPG. Na auto po drugim lifcie lub ze świetnym silnikiem 1.8 Turbo trzeba przygotować 15-20 tys. zł. To i tak niewiele w porównaniu do cen używanych Alhambr II, które topnieją bardzo powoli. Do tej pory niełatwo znaleźć godny polecenia samochód za mniej niż 40 tys. zł, a większość ofert oscyluje w kwotach 50-80 tys. zł. Ostatnie roczniki z minimalnymi przebiegami swobodnie przekraczają 100 tys. zł.

Seat Alhambra II przed liftingiem
Modernizacja Alhambry II w znacznej mierze objęła gamę silnikową. Z zewnątrz różnice są ledwo dostrzegalne (na zdjęciu model sprzed liftingu).

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – którą generację wybrać?

Alhambra II to bez wątpienia lepsze auto: wygodniejsze, lepiej wyciszone, pewniej prowadzące się, ze świetnym systemem składania foteli. Nie bez powodu mało traci na wartości, do tej pory przekraczając zasięg finansowy wielu poszukiwaczy rodzinnego samochodu. Z drugiej strony poprzedniczka również oferuje dużo miejsca w środku i wykazuje korzystny stosunek ceny do wieku (najmłodsze auta mają dopiero 11 lat). Utrzymanie Alhambry I będzie znacznie tańsze z uwagi na prostą budowę. Grunt, by trafić zadbaną wersję 1.8 Turbo/2.0/1.9 TDI.

Seat Alhambra I – plusy i minusy

 +  udane wersje silnikowe (poza 2.0 TDI PD), niskie koszty napraw i części, dużo miejsca w kabinie (to auto niewiele dłuższe od kompaktowych minivanów)
   katastrofalny stan tanich samochodów, przestarzały system składania foteli, duże kłopoty z korozją

SEAT Alhambra I FL 1.9TDI 6MT 2002r. DD

Seat Alhambra II – plusy i minusy

 +  bardzo dobrze wyciszenie, niemal kompletne wyposażenie większości aut, funkcjonalne i pojemne wnętrze i bagażnik
   wyśrubowane ceny aut z drugiej ręki, kłopotliwa w diagnostyce elektronika, brak polecanej wersji benzynowej

Seat Alhambra II

Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – podstawowe dane techniczne
Seat Alhambra I Seat Alhambra II
Lata produkcji 1996-2010 od 2010 r.
Dł./szer./wys. 462-463/181/173 cm 485/190/172 cm
Rozstaw osi 284 cm 291 cm
Pojemność bagażnika 225/700/2610 l 300/885/2430 l
Silniki benzynowe 1.8-2.8 (115-204 KM) 1.4-2.0 (150-220 KM)
Silniki Diesla 1.9-2.0 (90-150 KM) 2.0 (115-184 KM)
Seat Alhambra I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.8 Turbo 2.0 2.8 VR6 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI
Pojemność 1781 cm³ 1984 cm³ 1792 cm³ 1896 cm³ 1896 cm³ 1896 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 150 KM 115 KM 204 KM 115 KM 130 KM 150 KM
Maks. moment 220 Nm 170 Nm 265 Nm 310 Nm 310 Nm 310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 15,2 s 9,9 s 13,7 s 12,8 s 11,9 s
Prędkość maks. 199 km/h 177 km/h 217 km/h 181 km/h 188 km/h 199 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,4 l/100 km 9,4 l/100 km 10,5 l/100 km 6,3 l/100 km 6,2 l/100 km 6,3 l/100 km
Seat Alhambra II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.4 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1390 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 150 KM 200 KM 220 KM 115 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 240 Nm 280 Nm 350 Nm 280 Nm 320 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s 8,3 s 7,8 s 12,3 s 10,9 s 9,5 s
Prędkość maks. 199 km/h 221 km/h 226 km/h 186 km/h 191 km/h 204 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,2 l/100 km 8,4 l/100 km 7,2 l/100 km 5,5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,8 l/100 km
Polecamy również:

Używany Seat Alhambra II (od 2010 r.) – opinie użytkowników

Używany Ford Galaxy I i Ford Galaxy II – którą generację wybrać?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji