Seat Alhambra II 38

Seat Alhambra z bliźniaczym VW Sharanem były jednymi z ostatnich dużych vanów na rynku. Jak wypada ich awaryjność? Oto opinie o używanym Seacie Alhambra II.

Poprzednie wcielenie Alhambry Seat opracował razem z Volkswagenem i Fordem, czego owocem były trzy praktycznie identyczne minivany – Seat Alhambra, Volkswagen Sharan i Ford Galaxy. Ford odszedł jednak z aliansu już w 2006 roku, prezentując swoją wersję nowego Galaxy (i przy okazji usportowionego S-Maxa), a Volkswagen z Seatem cztery lata później zaprezentowali kolejne generacje Sharana i Alhambry. Bez wątpienia większe, bardziej proporcjonalne, z nowoczesnymi, mocnymi silnikami (nawet ponad 200 KM), wygodniejszym systemem składania siedzeń i licznymi udogodnieniami dla kierowcy i jego rodziny. Stopniowe wycofywanie konkurentów na rzecz SUV-ów sprawiło, że te funkcjonalne vany przez długi czas miały stałe grono odbiorców, stawiających na pierwszym miejscu ilość miejsca w środku. Seata Alhambrę II i Volkswagena Sharana II docenią rodziny wielodzietne, bowiem te samochody w komfortowych warunkach przewiozą 7 osób. W 2015 r. model poddano modernizacji, produkcję zaś ostatecznie wygaszono na początku 2022 r. W ramach urozmaicenia gamy oferowano odmiany z napędem 4Motion lub też zestawiane z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów DSG.

Seat Alhambra II 03
Wszystkie Alhambry II wyposażono w przesuwane drzwi dające dostęp do drugiego rzędu siedzeń. W bogatszych specyfikacjach otwiera się je przyciskiem w środku lub pilotem.

Jak jest z awaryjnością rodzinnego Seata? Czy obawy dotyczące silników TSI i 2.0 TDI są aktualne także w tym modelu? Jakich wersji najlepiej poszukiwać? Oto opinie właścicieli na temat używanego Seata Alhambry II.

Seat Alhambra II
W odróżnieniu od Volkswagena Sharana II, Seat Alhambra II nie występował w konfiguracji 6-osobowej z dwoma fotelami w drugim rzędzie. Dostępne były tylko warianty 5- lub 7-osobowe.

Używany Seat Alhambra II – wnętrze

Kokpity Alhambry i Sharana są w zasadzie identyczne: rozróżnia je głównie kierownica. Czy to Volkswagen, czy Seat, można liczyć na niezłą jakość plastików i odpowiedni montaż. Efekt: deski rozdzielcze nie zdradzają swoich niemałych przebiegów (w ogłoszeniach nie brakuje aut, które przejechały grubo ponad 200 tys. km). Na fotelach siedzi się jak w vanie, czyli wysoko i wygodnie, choć pozycja za kierownicą nie przypomina już tej z busa (tym wyróżniały się Alhambra I/Sharan I). Do płatnych opcji należały m.in. skórzana tapicerka lub elektryczne sterowanie. Wyposażenie standardowe obejmowało dwustrefową klimatyzację, tempomat, radio z gniazdami typu USB i AUX oraz 7 poduszek powietrznych. W późniejszym czasie listę wzbogacono o takie opcje jak asystent parkowania czy system bezkluczykowego dostępu. Dzięki temu Seaty Alhambra II pod względem nowoczesnego wyposażenia nie odbiegają zbytnio od nowszych aut.

W drugim rzędzie siedzeń nie brakuje miejsca – znajdują się tam trzy oddzielne, przestronne fotele. Dostęp odbywa się poprzez przesunięcie (ręcznie lub elektrycznie) bocznych drzwi. Dwa skrajne fotele drugiego rzędu niemal „kładą” się na przednie, umożliwiając zajęcie miejsca na 6. i 7. miejscu (stanowiły płatną opcję: zdarzają się auta w konfiguracji 5-osobowej). Także tam panują optymalne warunki podróżowania nawet dla dorosłych osób, a w bagażniku zmieści się tyle, co w samochodzie miejskim (267 l). Wszystkie siedzenia składają się na płasko, dając równą powierzchnię o pojemności 658-809 l (5 osób) lub 2430 l (2 osoby).

Używany Seat Alhambra II – silniki

Na pierwszy rzut oka gama silnikowa nie napawa optymizmem. Otwiera ją benzynowy 1.4 TSI o mocy 150 KM. Początkowo była to jednostka Twincharger z rodziny EA111 (pojemność 1390 cm³), wyposażona w doładowanie turbosprężarką i mechanicznym kompresorem. Od 2015 r. w Alhambrach montowano poprawioną wersję oznaczoną jako EA211 (pojemność 1395 cm³). Wyeliminowano większość problemów trapiących Twinchargera, ale nadal nie pozbyto się głównego – spalania oleju. Na szczęście nie jest ono tak powszechne w mocniejszym silniku benzynowym, czyli 2.0 TSI (200/220 KM). Zarówno on, jak i 1.4 TSI mają bezpośredni wtrysk paliwa i łączyły się tylko z przednim napędem. Ze skrzynią DSG: oba (w 2.0 TSI była standardem). W Alhambrach zastosowanie znalazł tylko jeden turbodiesel – 2.0 TDI. Ale uwaga: nie oznacza to, że wszystkie są takie same, nawet mimo wspólnej dla wszystkich pojemności. Do liftingu (2015 r.) montowano silniki z rodziny EA189, po nim – 2.0 TDI EA288. Można je polecić niezależnie od rocznika, bowiem wszystkie są zmodernizowanymi jednostkami z układem common rail, wolnymi od problemów z pękającymi głowicami w starszych 2.0 TDI PD. Wysokoprężne Alhambry o mocy 140, 150, 170 i 184 KM można było wyposażyć w dołączany napęd na tylną oś (4Motion). Najmocniejszy wariant jako jedyny łączył się ze skrzynią DSG o 7 przełożeniach (pozostałe, od minimum 140 KM, mają ich 6).

Seat Alhambra II silnik (2)
W najnowszych wersjach 2.0 TDI zastosowano układ oczyszczania spalin wykorzystujący płyn AdBlue. Wlew do jego uzupełniania znajduje się w bagażniku.

Używany Seat Alhambra II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Duże okna w każdym kierunku + kamera cofania. Manewrowanie Alhambrą nie jest takie straszne”

„Trójstrefowa klimatyzacja okazuje się bardzo wydajna”

„Łopatki skrzyni DSG działają sprawnie i przydają się podczas pokonywania samochodem wzniesień”

„Elektryczne drzwi ułatwiają codzienne użytkowanie Sharana przy dzieciach”

„Wszyscy podróżni mają bardzo dużo miejsca. Nawet ostatni rząd został stworzony z myślą o dorosłych”

 Wady 

„Niektóre systemy elektroniczne nie działają do końca poprawnie, np. asystent świateł drogowych, zniżanie prawego lusterka przy cofaniu”

„Drogowe nierówności mocno przenoszą się do wnętrza. Efekt: schowki w desce rozdzielczej otwierają się same”

„Filtr DPF mocno denerwuje: jak zapali się ikonka wypalania, trzeba jeździć aż proces dobiegnie końca”

„Tryb sportowy w dieslu jak dla mnie bezużyteczny, niepotrzebnie trzyma silnik na wysokich obrotach”

Seat Alhambra II i Volkswagen Sharan II
Seat Alhambra II (z lewej) i Volkswagen Sharan II (z prawej) powstawały w tej samej fabryce zlokalizowanej w Portugalii. Różnią się głównie stylizacją przedniej części nadwozia i… kierownicą.

Używany Seat Alhambra II – awaryjność, typowe usterki

Silniki 1.4 TSI Twincharger dały się poznać jako awaryjne z uwagi na problematyczny kompresor (nie załączał się) i nietrwały, rozciągający się łańcuch rozrządu. Silnik tracił również kompresję w cylindrach. Nowszy wariant EA211 z paskiem rozrządu uchodzi za bardziej dopracowany, ale wciąż obarczony ryzykiem zużywania oleju. Pozostałe silniki reprezentują przyzwoity poziom, ale pamiętajmy, że nawet diesle w tak dużym vanie będą sporo paliły. Po przekroczeniu 200 tys. km. można się powoli nastawiać na remont skrzyni DSG (wymiana sprzęgieł, naprawa mechatroniki) i konieczność wymiany dwumasowego koła zamachowego w dieslach. Typowy problem używanych Alhambr II: zacinające się elektrycznie otwierane boczne drzwi na dolnych prowadnicach. Jeśli ich w porę nie nasmarujemy, silniczek w końcu się zatrze.

Seat Alhambra II 21
Przesuwane boczne drzwi to wygodne rozwiązanie, ale wymagające więcej troski od użytkownika.

Używany Seat Alhambra II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z wnęki desce rozdzielczej z lewej strony. Wybito go również na ścianie grodziowej z prawej strony.

Seat Alhambra II numer VIN

Używany Seat Alhambra II – sytuacja rynkowa, ceny

Chętni na używaną Alhambrę II muszą naszykować minimum 35 tys. zł. Około 45-60 tys. zł wystarczy na dobrze utrzymany egzemplarz lub auto po liftingu. Kilkuletnie Seaty potrafią kosztować nawet sześciocyfrową kwotę: nie brakuje ofert bezpośrednio od dealerów oferujących samochody z minimalnymi przebiegami, w bogatych wersjach (roczniki 2017-2019) za 100-150 tys. zł. Niełatwo znaleźć benzynową Alhambrę II. Raczej trzeba nastawić się na 2.0 TDI, ale niekoniecznie ze skrzynią DSG.

Używany Seat Alhambra II – podsumowanie

Seata Alhambrę II cechuje niska utrata wartości: to efekt dopracowanej konstrukcji, która mimo upływu lat wciąż znajduje wielu chętnych. Można go wręcz uznać za jednego z najlepszych współczesnych (i nielicznych) samochodów tego typu. Dla dużych rodzin wręcz trudno o alternatywę. Tym modelem warto się zainteresować… także w salonie, ponieważ nie brakuje ogłoszeń dotyczących aut sprzedawanych przez dealerów (kilkuletnie ze skromnymi przebiegami).

Polecamy uwadze materiały o innych używanych Seatach:

Używany Seat Alhambra I i Seat Alhambra II – którą generację wybrać?

Używany Seat Altea (2004-2015) – opinie użytkowników

Seat Alhambra II 23

Seat Alhambra II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.486/190/172 cm
Rozstaw osi292 cm
Pojemność bagażnika267/658-809/2430 l
Seat Alhambra II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 TSI1.4 TSI2.0 TSI2.0 TSI
Pojemność1390 cm³1395 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc150 KM150 KM200 KM220 KM
Maks. moment240 Nm250 Nm280 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s9,9 s8,3 s7,8 s
Prędkość maks.197 km/h200 km/h221 km/h226 km/h
Śr. zużycie paliwa7,6 l/100 km7,1 l/100 km8,4 l/100 km7,3 l/100 km
Seat Alhambra II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM140 KM150 KM170 KM177 KM184 KM
Maks. moment280 Nm320 Nm340 Nm350 Nm380 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,6 s10,9 s10,3 s9,5 s9,3 s8,9 s
Prędkość maks.183 km/h194 km/h200 km/h207 km/h208 km/h215 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km6,0 l/100 km5,6 l/100 km5,9 l/100 km5,9 l/100 km5,9 l/100 km

Używany Seat Alhambra II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj