UżywaneOpinieUżywany Seat Altea (2004-2015) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Seat Altea (2004-2015) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Seat Altea stanowi niezły kompromis pomiędzy właściwościami jezdnymi, funkcjonalnością i umiarkowanymi kosztami eksploatacji. Oto opinie o używanym hiszpańskim minivanie.

Seat Altea zalicza się do grona kompaktowych minivanów, lecz jest też w pewnym sensie indywidualistą. Po pierwsze, mierzy tyle co typowy reprezentant segmentu C (niecałe 4,3 m), po drugie – ma do bólu poprawne wnętrze bez większych udogodnień przyjaznych rodzinie z małymi dziećmi, po trzecie – występowała w ciekawych odmianach, m.in. usportowionej FR o mocy ponad 200 KM lub też uterenowionej Freetrack z napędem 4×4. Wszystkie te zabiegi nie są dziełem przypadku, bowiem model Seata nie mógł stworzyć wewnętrznej konkurencji dla innego minivana koncernu VAG, czyli Volkswagena Tourana. Z tego też powodu Alteę rzadko postrzegano jako pakowny samochód dla 4/5-osobowej rodziny, ale świetnie odnajdywała się w roli podstawowego środka lokomocji dla młodych rodziców z małymi dziećmi. Dzięki skondensowanym wymiarom Seatem optymalnie manewruje się na co dzień w mieście, zaś pewnie zestrojone zawieszenie (oparte o tylną konstrukcję wielowahaczową) zapewnia stabilne prowadzenie w niemal każdych warunkach. W odpowiedzi na zarzuty stawiane zbyt małemu bagażnikowi, producent w 2006 r. przedstawił przedłużoną Alteę XL. Co ciekawe, jednocześnie z „krótką” Alteą zadebiutowała trzecia generacja Seata Toledo, który jest… dokładnie tym samym autem, tyle że z przeprojektowaną tylną częścią nadwozia (z charakterystycznym schodkiem).

Seat Altea
Seat „przelał” stylistykę z Altei na drugą generację Leona. W odróżnieniu od tego kompaktowego modelu, Alteę polubią wysokie osoby – miejsca na głowy jest aż nadto.

Seat Altea powstał i był wytwarzany w okresie, o którym koncern Volkswagena z pewnością chciałby zapomnieć. Trafiły do niej zatem jednostki napędowe TSI w pierwszych, felernych wersjach, jak i awaryjne silniki 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. Na szczęście auto dotrwało w produkcji aż do 2015 r., w związku z czym ostatnie roczniki napędzane są już poprawionymi konstrukcjami. W dalszej części wytypujemy polecane wersje silnikowe i przedstawimy opinie o używanym Seacie Altea.

Seat Altea
Obydwie wersje Seata Altei (standardowa i XL, fot.), jak i Seat Toledo III posiadają identyczną przednią część nadwozia. W 2009 r. przeszła delikatny retusz wizualny, Toledo natomiast zniknęło z oferty.

Używany Seat Altea – wnętrze

Design kokpitu Altei niezbyt nadąża za śmiałą stylistyką nadwozia. Deska rozdzielcza jest raczej poprawna, a przez to czytelna i nieskomplikowana w obsłudze. W autach przedliftowych trochę drażnią połacie niewykorzystanego plastiku na konsoli środkowej. Przeprojektowano ją przy okazji modernizacji (2009 r., fot. u dołu) i wraz z nową kierownicą sprawia już nieco lepsze wrażenie. Jak to w Seacie, poziom wykończenia i montażu tworzyw we wnętrzu plasuje się gdzieś pomiędzy Skodą i Volkswagenem, czyli reprezentuje przeciętny poziom. W zasadzie jedyny sportowy akcent w środku stanowią wskaźniki z pionowo startującymi wskazówkami.

Seat Altea
W przeciwieństwie do stylizacji nadwozia Altei, w jej wnętrzu raczej nikt się nie zakocha. Dobrze, że przynajmniej nikt nie będzie miał problemów z jej obsługą.

Wyprofilowanie i zakres możliwości regulacji przednich foteli zależne są od wersji wyposażeniowej Altei. Najlepsze znajdziemy w sportowo stylizowanych FR: mają świetne podparcie boczne oraz obszerne siedzisko. W drugim rzędzie lepiej nie przewozić 3 osób, ponieważ środkowa siedzi na węższym miejscu, a pomiędzy nogami zostaje tunel centralny. Zwiększenie długości Altei XL o 19 dodatkowych centymetrów poprawiło trochę warunki na kanapie, ale nie pozwoliło konstruktorom na wygospodarowanie 3. rzędu foteli. Zamiast tego zdecydowano się na maksymalne powiększenie bagażnika. Mieści on 532 l (standardowa Altea: 409 l), jest dość głęboki i ma ustawny kształt. Do ciekawostek należy zaliczyć dwa przydatne schowki: pod podłogą bagażnika i… pod roletą.

Używany Seat Altea – silniki benzynowe

W pierwszych rocznikach Altei montowano wyłącznie wolnossące silniki 1.4/85 KM, 1.6/102 KM i 2.0/150 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI). W 2006 r. zadebiutowały pierwsze konstrukcje TSI: najpierw 1.8 TSI/160 KM i 2.0 TSI/200 KM, później także 1.4 TSI/125 KM, 1.2 TSI/105 KM oraz topowy wariant 2.0 TSI/211 KM. Zwolennicy maksymalnie uproszczonych odmian muszą w tym przypadku ograniczać się do samochodów sprzed liftingu: po nim w ofercie pozostały wyłącznie silniki TSI. Co ciekawe, dla najsłabszego 1.2 TSI Seat przewidywał możliwość zestawienia z fabryczną instalacją gazową. Podobny zabieg stosował również w doskonale akceptującym alternatywne paliwo 1.6 8V. Silniki zestawiano z manualnymi skrzyniami biegów oraz dwusprzęgłowymi DSG, z kolei 2.0 TSI w Altei Freetrack łączono z opartym na sprzęgle Haldex napędem 4×4.

Seat Altea
2.0 FSI to w Altei swego rodzaju pomost między względną niezawodnością starszych jednostek i osiągami odmian TSI. Najtrwalsze jednostki benzynowe w tym samochodzie (1.4 i 1.6) wystarczają tylko do miasta.

Używany Seat Altea – silniki Diesla

Podstawowe wysokoprężne źródło napędu do 2010 r. zapewniał „poczciwy” 1.9 TDI 90/105 KM. Później zastąpił go wykorzystujący wtrysk common rail 1.6 TDI o takich samych wariantach mocy. Jednostka 2.0 TDI przetrwała przez cały okres produkcji Altei. Seat montował wiele odmian: z pompowtryskiwaczami i 16-zaworową głowicą (najbardziej problematyczne) oraz 8-zaworową (kod BMM, moc 140 KM; warunkowo polecana). W 2009 r. zadebiutowały przekonstruowane wersje CR (common rail) o takich samych pojemnościach i mocach (1968 cm³, 140/170 KM). Osiągi w zasadzie nie uległy zmianom, ale niezawodność – już tak, oczywiście na plus. Napęd 4×4 z Altei Freetrack trafiał tylko do turbodiesli 170 KM oraz poliftowych 140 KM.

Seat Altea
Podobnie jak w wielu innych samochodach koncernu VAG, godne rozważenia są tylko najnowsze wersje silników 2.0 TDI, ewentualnie starsze po gruntownym remoncie.

Używany Seat Altea – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Przednie fotele umieszczono wyżej niż w innych Seatach. Do Altei naprawdę wygodnie się wsiada”

„Zaskakująco niewielki promień skrętu. Manewrowanie wręcz na poziomie samochodu miejskiego”

„Bojowy wygląd Altei Freetrack przykuwa uwagę. Zabezpieczenie antykorozyjne oceniam wysoko”

„Instalacja gazowa Stag doskonale współpracuje z silnikiem 1.6. Części do niego są łatwo dostępne i tanie”

 Wady: 

„Potwierdziły się moje obawy – Altea 1.8 TSI faktycznie spala ok. 1 l oleju na 1000 km”

„Szkoda, że 1.9 TDI łączono tylko z 5-biegowymi skrzyniami biegów. Silnik bardzo wolno się nagrzewa”

„Zamek tylnej klapy ukryto w emblemacie. Pomysłowe rozwiązanie, które po latach często się zacina”

„Wybieranie biegów nie należy do przyjemnych odczuć. Skrzynia haczy i nie grzeszy precyzją”

Używany Seat Altea – awaryjność, typowe usterki

Korzystanie z rozwiązań technicznych powiązanych z Volkswagenami, Skodami i Audi ma swoje plusy w postaci doskonałego obeznania wśród mechaników i dostępu do niedrogich zamienników. Niestety, Seat przejął też liczne dolegliwości trapiące niemieckie jednostki napędowe. Wczesne silniki TSI na szeroką skalę „brały” olej: problem znikał dopiero po wymianie tłoków lub ich przeróbce pod większe pierścienie, został też nieco ograniczony w egzemplarzach wyprodukowanych po 2012 r. W 1.4 TSI dodatkowo dochodzą do tego kłopoty z podatnym na wyciąganie łańcuchem rozrządu. Najgorszy scenariusz piszą jednak wersje 2.0 TDI PD (do 2010 r.): tam szwankują pompowtryskiwacze, pompy oleju, turbosprężarki i głowice. W tak „wiekowym” samochodzie trzeba mieć na względzie ryzyko poniesienia kosztów doprowadzenia do porządku skrzyni DSG: kompleksowa regeneracja to wydatek ok. 5 tys. zł. Pod kątem trwałości zawieszenia, powłoki lakierniczej czy kondycji blacharki Altea sprawia naprawdę solidne wrażenie. Sporadycznie szwankuje „elektryka”, m.in. otwieranie klapy bagażnika.

Seat Altea
W okolice zamka klapy bagażnika łatwo dostaje się brud. Uchylany emblemat porusza się coraz ciężej lub całkowicie się zacina.

Używany Seat Altea – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na wzmocnieniu bocznym prawym w okolicy gniazda osadzenia amortyzatora. Oprócz tego można go odczytać z tabliczki znajdującej się dokładnie po przeciwnej stronie, oraz z niewielkiej wnęki w przedniej szybie, przed zestawem wskaźników na desce rozdzielczej.

Seat Altea

Używany Seat Altea – sytuacja rynkowa

Na zwykłą Alteę wystarczy mieć przygotowane 10 tys. zł, Alteę XL – 12-13 tys. zł. Zwiększając budżet do 15-20 tys. zł istnieje szansa na kupno przystępniejszego auta z deklarowanym przebiegiem poniżej 200 tys. km. W przypadku obydwu wersji nadwoziowych górna granica kwoty za używane egzemplarze oscyluje w okolicach 30 tys. zł (roczniki 2011-2015). Udział wersji krótkich i przedłużonych: na bardzo podobnym poziomie, lekka przewaga Seatów z dieslami.

Używany Seat Altea – podsumowanie

Ograniczona funkcjonalność zepchnęła Alteę na margines oferty kompaktowych minivanów. Jeśli ktoś potrzebuje przestronnego samochodu w trasę i do miasta, a jednocześnie ceni odrobinę sportowego charakteru, nie powinien się dłużej zastanawiać – Seat spełni te oczekiwania. Trzeba tylko uważać na okazyjnie tanie auta: najprawdopodobniej mają pod maską jednostkę napędową wysokiego ryzyka, a takich w przypadku Altei niestety nie brakuje.

Zachęcamy do lektury innych artykułów o używanych Seatach:

Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Seat Leon II (2005-2012) – opinie użytkowników

Używany Seat Leon III (2012-2020) – opinie użytkowników

Używany Seat Exeo (2008-2013) – opinie użytkowników

Używany Seat Alhambra II (2010-2020) – opinie użytkowników

Seat Altea

Seat Altea – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 428-447/177/157 cm
Rozstaw osi 257 cm
Pojemność bagażnika 409-1320 l, XL 532-1604 l
Seat Altea – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik 1.4 TSI 1.6 8V 1.8 TSI 2.0 FSI 2.0 TSI
Pojemność 1390 cm³ 1598 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo benz. benz., turbo
Maks. moc 125 KM 102 KM 160 KM 150 KM 200 KM
Maks. moment 200 Nm 148 Nm 250 Nm 200 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 12,8 s 8,6 s 9,6 s 7,7 s
Prędkość maks. 194 km/h 181 km/h 210 km/h 206 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 7,7 l/100 km 7,1 l/100 km 7,7 l/100 km 8,1 l/100km
Seat Altea – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik 1.6 TDI 1.6 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 105 KM 105 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 230 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s 12,2 s 12,3 s 9,9 s 8,6 s
Prędkość maks. 172 km/h 183 km/h 183 km/h 201 km/h 208 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,8 l/100 km 5,2 l/100 km 5,4 l/100 km 5,8 l/100 km 6,2 l/100 km

Używany Seat Altea – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji