Ford Galaxy

Pod wspólną nazwą kryją się dwie zupełnie różne wariacje na temat rodzinnego vana. Która generacja używanego Forda Galaxy lepiej sprosta wygórowanym wymaganiom?

Ford Galaxy figuruje w świadomości polskich (i nie tylko) odbiorców od 25 lat, bowiem w 1995 roku zadebiutowało jego pierwsze wcielenie, opracowane wspólnie z Volkswagenem. Dlatego też Galaxy I miał wiele wspólnego z Volkswagenem Sharanem I i Seatem Alhambrą I, nie tylko stylistycznie, ale i mechanicznie: Ford „pożyczył” bowiem część silników, ale i przewidział kilka swoich. Kooperacja z niemieckim gigantem zakończyła się w 2006 roku, gdy światło dzienne ujrzała druga generacja Galaxy – znacznie większa i przestronniejsza, a przy tym nowocześnie wyposażona i obdarowana świetnymi właściwościami jezdnymi. Nie bez powodu: za jej stworzenie w całości odpowiadał Ford, choć i w tym przypadku „posiłkował” się kupowanymi jednostkami napędowymi, tym razem od francuskiego koncernu PSA.

FORD Galaxy I FL Ghia 1.9TDI 130KM 6MT WU31978 09-2004
Stylizację Galaxy I w całości przyporządkowano względom praktycznym. Dzięki krótkiej przedniej masce auto stosunkowo łatwo wyczuć na parkingu. Obszerne drzwi dają wygodny dostęp do obficie przeszklonego wnętrza.

Nie da się ukryć, że starsze wcielenie Galaxy to już auto mocno przestarzałe. Ale czy to oznacza, że w dobie kryzysu nie warto się za nim rozejrzeć? Poliftowe samochody prezentują się znacznie „świeżej” i potrafią być rozsądnie wyposażone. Inna sprawa, że i pułapy cenowe używanych Galaxy II osiągnęły przystępny poziom, w związku z czym można się stać ich właścicielem już za kilkanaście tysięcy złotych. Którego Galaxy wobec tego wybrać? Porównajmy ze sobą obie generacje.

Ford Galaxy II
Rozstaw osi Galaxy II praktycznie się nie zmienił (o 1 cm), ale auto urosło o niemal 20 cm i stało się szersze o 7 cm.

Używany Ford Galaxy I i Ford Galaxy II – deska rozdzielcza

W Galaxy I deska ma styl, kolokwialnie mówiąc, „volkswagenowski” – z obsypaną przyciskami, ale przy tym uporządkowaną konsolą środkową oraz czytelnymi wskaźnikami. O przynależności do innej marki informuje w zasadzie tylko odpowiadająca stylowi Forda kierownica. W nowszym modelu producent poszedł już swoją drogą, montując kokpit mocno nawiązujący do deski z Mondeo IV (ale nie zapożyczony z niego, ponieważ Galaxy zadebiutował rok wcześniej). Prezentuje się o wiele atrakcyjniej i nie stracił nic z ergonomii, przeciętnie wypada jedynie czytelność niewielkich guzików panelu multimediów i klimatyzacji. W obydwu samochodach najładniej prezentują się kokpity odmian Ghia – z beżową kolorystyką i drewnopodobnymi okleinami. Najłatwiej jednak spotkać wersje z wykończeniem w kolorze srebrnym: niestety, podatnym na porysowania. Jakość montażu zasługuje na uwagę, bowiem nawet Galaxy I nieprzesadnie irytuje poskrzypywaniem kokpitu na nierównościach.

FORD Galaxy I FL Ghia 1.9TDI 130KM 6MT WU31978 09-2004
Zastosowanie krótkiej maski wymusiło przesunięcie kokpitu z daleka od przedniej szyby. Widoczność mimo wszystko należy ocenić na mocną czwórkę.
Ford Galaxy II
Galaxy II otrzymał bardziej absorbujący, ale i efektowniej prezentujący się kokpit. Dzięki powiększeniu okienka pomiędzy przednią szybą a drzwiami także w jego przypadku widoczność wypada doskonale.

Używany Ford Galaxy I i Ford Galaxy II – przestrzeń w środku

Praktycznie wszystkie wystawione na sprzedaż Fordy Galaxy są samochodami 7-miejscowymi. Wyjątek stanowią starsze modele w rzadko spotykanych konfiguracjach 6-osobowych z tzw. kapitańskimi fotelami wyposażonymi z dwóch stron w podłokietniki (po dwa miejsca w trzech rzędach). Sporadycznie trafiają się również Galaxy II bez dodatkowych foteli w bagażniku. Nie warto takich kupować, ponieważ nawet osoby w 3. rzędzie podróżują w bardzo dobrych warunkach: to przede wszystkim zasługa wysoko poprowadzonej linii dachu. 6. i 7. miejsce w Galaxy II w przemyślany sposób chowają się w podłodze, nie ograniczając zbytnio pojemności bagażnika. Galaxy I dysponuje jedynie funkcją pochylenia oparć, ale wiąże się to z powstaniem ogromnego progu. Chcąc uzyskać równą powierzchnię, fotele należy wyjąć w całości. Ten samochód punktuje jednak czym innym, mianowicie obrotowymi fotelami 1. rzędu, przydatnymi np. podczas postoju na posiłek w trasie.

Używany Ford Galaxy I i Ford Galaxy II – bagażniki

Do Forda Galaxy wejdą przedmioty naprawdę słusznych gabarytów. Większość źródeł podaje identyczne pojemności bagażników po wyjęciu/złożeniu 2. i 3. rzędu – 2325 l. Tak pokaźną przestrzeń o wiele łatwiej uzyskać w Galaxy II, ponieważ wystarczy tam położyć jednym ruchem ręki fotele (jak w wielu kompaktowych minivanach). Starszy model oferuje tylko możliwość pochylenia oparcia, siedzisko zaś pozostaje nieruszone. Na szczęście wyjmowanie i ich montaż również nie należą do szczególnie absorbujących czynności (doskonale widoczne i łatwo dostępne punkty do ich zainstalowania), choć swoje jednak ważą. Przy 5. i 7. osobach samochody obydwu wcieleń zabiorą na pokład odpowiednio ok. 200-300 l i 700-800 l (przy kolejności Galaxy I/Galaxy II).

Używany Ford Galaxy I i Ford Galaxy II – silniki

W obydwu wcieleniach Galaxy Ford montował swoje jednostki napędowe i „posiłkował się” silnikami od innych producentów – najpierw od Volkswagena, potem Citroena-Peugeota. Benzynowe Galaxy I otrzymywały autorskie konstrukcje 2.0 (115 KM) i 2.3 (140-145 KM) oraz niemieckie 2.8 VR6 (174-204 KM), ten ostatni również z napędem na 4 koła. Co ciekawe, 2-litrowa odmiana, mimo podobnych parametrów, to zupełnie inny silnik od volkswagenowskiego 2.0 z Sharana/Alhambry. Niemieckie jednostki w całości wypełniły ofertę turbodiesli. A właściwie tylko jedna – 1.9 TDI, w aż 5 wersjach mocy (90, 110, 115, 130, 150 KM). Przedliftowe odmiany (do 2000 r.) zasilane były jeszcze pompą wtryskową, późniejsze – pompowtryskiwaczami. Wysokoprężne Galaxy II już zawsze posiadały układ common rail. Tylko do 2007 r. Ford montował swoją jednostkę 1.8 TDCi (100/125 KM), szybko zastępując ją francuskimi konstrukcjami o pojemności 1.6, 2.0 i 2.2. Najpopularniejsza odmiana 2.0 TDCi rozwija szerokie spektrum mocy (130/140/163 KM), lecz miano topowej wersji przypadło wariantowi 2.2 TDCi (175/200 KM). Niewielki 1.6 TDCi (115 KM) uzupełnił gamę w 2011 r. Jeśli chodzi o benzynowe Galaxy II, klienci otrzymali wybór pomiędzy wolnossącymi 2.0 (145 KM) i 2.3 (160 KM) z pośrednim wtryskiem paliwa, a po liftingu – jednostkami EcoBoost z turbosprężarką i wtryskiem bezpośrednim (1.6/160 KM i 2.0/203 KM).

FORD Galaxy I FL Ghia 1.9TDI 130KM 6MT WU31978 09-2004
Silnika 1.9 TDI nie trzeba nikomu przedstawiać. Do Galaxy I trafiły żywotne odmiany nie obarczone jeszcze problematycznymi panewkami.
Ford Galaxy II
Odmiany EcoBoost tchnęły w Forda Galaxy II odrobinę dynamiki. Na rynku wtórnym odgrywają jednak rolę statystów.

Używany Ford Galaxy I i Ford Galaxy II – co się w nich psuje?

Zdecydowana większość silników Galaxy I i II odznacza się nienaganną opinią od strony użytkowników. Oczywiście nie znaczy to, że każde auto można kupić w ciemno. Niemal w każdym przypadku destrukcyjny wpływ na jednostkę napędową powodują ogromne przebiegi tych przystosowanych do pokonywania długich dystansów samochodów. Benzynowe Galaxy I najprawdopodobniej pobierają już znaczne ilości oleju i mogą wymagać naprawy głowicy przy długotrwałym eksploatowaniu na LPG (i braku kontroli luzu zaworowego). To samo tyczy się zresztą silników 2.0/2.3 z Galaxy II. Warianty EcoBoost są solidne, choć skomplikowane konstrukcyjnie. Odnośnie 1.9 TDI: bazowe, 90-konne odmiany nie mają koła dwumasowego, wszystkie zaś pozbawiono DPF-u, podobnie jak nowszego 1.8 TDCi. Fordowski silniki uchodzi za najmniej trwały z uwagi na kapryśny układ wtryskowy i wspomniany „dwumas” (na szczęście niedrogi). Przebiegi rzędu pół miliona kilometrów nie powinny stanowić wyzwania dla rzetelnie serwisowanych 2.0 TDCi. Niestety, w obydwu samochodach należy zwrócić baczną uwagę na korozję, w szczególności oglądając starego Galaxy I za kilka tys. zł. Na ogół rzadko dochodzi do zupełnego unieruchomienia rodzinnego Forda. Czasami szwankuje klimatyzacja, pompa wspomagania i wskaźnik poziomu paliwa, w nowszym modelu zaś szybko zużywają się tarcze i klocki hamulcowe.

FORD Galaxy I FL Ghia 1.9TDI 130KM 6MT WU31978 09-2004
Galaxy I sprzed liftingu (1995-2000) obecnie często pełnią rolę samochodów do pracy. Lepiej na nie uważać: rabunkowa eksploatacja i zaniedbania serwisowe nie wróżą dobrze na dłuższą metę.

Używany Ford Galaxy I i Ford Galaxy II – za ile można go kupić?

Leciwe Galaxy I stopniowo eliminuje postępująca korozja, w związku z czym oferta pod koniec 2020 r. ograniczała się do ok. 30 bezwypadkowych egzemplarzy z całej Polski. Za 3-6 tys. zł da się kupić „przedlifta” do przejeżdżenia nim jednego sezonu (lub zakończenia polisy OC), bo wszelkie „grubsze” naprawy nie mają zbytniego sensu. Przyzwoicie utrzymane poliftowe samochody wystawiane są za 8-12 tys. zł i to już oferty godne rozpatrzenia na dłuższą metę. To jednak wciąż za mało na Galaxy II, które kosztują minimum 15 tys. zł, a pełen wybór między silnikami i dobrym stanem technicznym następuje po przekroczeniu 20 tys. zł. Optimum na ten model to wciąż okolice 25 tys. zł.

FORD S-Max I 2.0TDCi 140KM 6MT WU44609 08-2006
Równolegle z Galaxy Ford oferował usportowionego minivana S-Max, którego wyróżnia „podcięte” tylne okienko i nieco opadająca ku tyłowi linia dachu. Trafił do niego m.in. świetny, 5-cylindrowy silnik Volvo o pojemności 2.5 i mocy 225 KM.

Używany Ford Galaxy I i Ford Galaxy II – którą generację wybrać?

Przy pilnej potrzebie kupna jak najtańszego, ale względnie rokującego na przyszłość rodzinnego vana, Ford Galaxy I po liftingu pozostaje propozycją godną rozpatrzenia. Od swojego następcy odstaje niemal pod każdym względem, co też widać po zupełnie różnych cenach samochodów obydwu generacji, ale ze zbliżonych roczników. W ogólnym rozrachunku polecamy nowszy model, na którego trzeba przeznaczyć ok. 20-30 tys. zł.

Ford Galaxy I – plusy i minusy

 +  przestronne wnętrze z możliwościami aranżacji, trwałe silniki, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym
 –  przeciętne właściwości jezdne, wyeksploatowanie wielu samochodów, ograniczona funkcjonalność (konieczność wyjmowania całych foteli)

FORD Galaxy I FL Ghia 1.9TDI 130KM 6MT WU31978 09-2004

Ford Galaxy II – plusy i minusy

 +  bezpieczne i pewne prowadzenie, rekordowe możliwości transportowe, niezłe wykończenie wnętrza
 –  brak silników do LPG, ograniczona poręczność w mieście, trudno o auto z niewielkim przebiegiem

Ford Galaxy II

Ford Galaxy I i Ford Galaxy II – podstawowe dane techniczne
Ford Galaxy IFord Galaxy II
Lata produkcji1995-20062006-2015
Dł./szer./wys.463/181/173 cm482/189/176 cm
Rozstaw osi284 cm285 cm
Pojemność bagażnika230-b.d.-2325 l308-830-2325 l
Silniki benzynowe2.0-2.8 (115-204 KM)1.6-2.3 (145-203 KM)
Silniki Diesla1.9 (90-150 KM)1.6-2.2 (100-200 KM)
Ford Galaxy I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik2.02.8 V61.9 TDI1.9 TDI1.9 TDI
Pojemność1998 cm³2792 cm³1896 cm³1896 cm³1896 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM174 KM90 KM115 KM130 KM
Maks. moment170 Nm235 Nm240 Nm310 Nm310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,4 s11,8 s17,2 s13,7 s12,8 s
Prędkość maks.177 km/h199 km/h164 km/h181 km/h188 km/h
Śr. zużycie paliwa7,9 l/100 km8,9 l/100 km6,7 l/100 km6,6 l/100 km6,5 l/100 km
Ford Galaxy II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.6 EcoBoost2.01.8 TDCi2.0 TDCi2.2 TDCi
Pojemność1596 cm³1999 cm³1753 cm³1997 cm³2179 cm³
Paliwobenz., turbobenz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc160 KM145 KM125 KM140 KM175 KM
Maks. moment240 Nm190 Nm320 Nm320 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s11,2 s11,8 s10,6 s9,6 s
Prędkość maks.201 km/h194 km/h187 km/h193 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa7,2 l/100 km8,2 l/100 km6,3 l/100 km5,7 l/100 km6,7 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Forda Galaxy i modeli pokrewnych, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używany Ford Galaxy II (2006-2015) – opinie użytkowników

Używany Ford S-Max I (2006-2015) – opinie użytkowników

Używany Ford S-Max I (2006-2015) – który silnik wybrać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here