Skoda Rapid za rozsądne pieniądze oferuje dużo przestrzeni, oszczędne silniki, niezłe wyposażenie i przyzwoitą niezawodność. Poznajmy opinie o używanej Skodzie Rapid.
W gamie marki Skoda długo brakowało samochodu, który uzupełniłby lukę między Fabią (miejskie auto, typowy przedstawiciel segmentu B), a znacznie większą Octavią (będącą jednym z największych kompaktów). Zmieniło się to w 2012 roku wraz z premierą modelu Rapid. Nawiązywał on nazwą do coupe z lat 80., jednak nie miał z nim nic wspólnego. Współczesna Skoda Rapid to typowe auto kompaktowe o nieco budżetowym charakterze. O pozycji modelu świadczy zbudowanie go na wydłużonej płycie podłogowej Seata Ibizy IV czy Volkswagena Polo V, dosyć wąskie nadwozie (1,7 m) oraz stworzenie optymalnej, ale nie porywającej palety silników – najmocniejszy 1.4 TSI oferował 125 KM. Jako pierwszy do oferty trafił liftback, którego klapa bagażnika (w przeciwieństwie do sedanów z podobnie wyprofilowanymi nadwoziami) podnosi się wraz z tylną szybą, zapewniając świetny dostęp do ogromnego, 550-litrowego bagażnika. W drugiej połowie 2013 r. ruszyła produkcja Skody Rapid Spaceback – hatchbacka przez niektórych nazywanego Rapidem kombi. Ta odmiana nie ma już tak ogromnego bagażnika (415 l), ale w kabinie oferuje tyle samo przestrzeni co liftback – w sam raz dla czteroosobowej rodziny.

Pomysł na Rapida okazał się strzałem w dziesiątkę. Na zakup auta decydowali się zarówno klienci indywidualni, jak i firmy – auto można spotkać zarówno w roli służbowego pojazdu przedstawiciela handlowego, jak i taksówki. Na rynku wtórnym oczywiście najłatwiej o auto poflotowe. Do rąk prywatnych tego typu samochody trafiają na dłuższy czas, zwykle są lepiej wyposażone i mniej wyeksploatowane, co przekłada się też na ich wysokie ceny ofertowe. Jakimi opiniami cieszy się ten bądź co bądź nietypowy samochód i komu można go rekomendować? Zobaczmy, co o Skodach Rapid sądzą właściciele.
Nasz test następcy Rapida, czyli Skody Scala 1.5 TSI DSG Monte Carlo

Używana Skoda Rapid – wnętrze
W tak zachowawczym aucie można spodziewać się uporządkowanego i ergonomicznego kokpitu bez fajerwerków stylistycznych. I właśnie taka jest deska rozdzielcza Skody Rapid. Jako że sporo aut zasiliło floty firm, nie imponują poziomem wyposażenia, które ogranicza się do niezbędnych opcji (klimatyzacji) z uproszczoną konsolą środkową wyposażoną w mały wyświetlacz radia. Klienci prywatni częściej decydowali się na wersję z kolorowym, wielkim ekranem. Nowsze Rapidy wyposażano już m.in. w pakiety systemów bezpieczeństwa. Niezależnie od specyfikacji, w każdym egzemplarzu uświadczymy budżetowe materiały wykończeniowe, obejmujące w znacznej części twarde tworzywa, choć niekiedy lakierowane błyszczącym lakierem. Trzeba zaakceptować dochodzące z kokpitu pojedyncze trzaski i skrzypienia.

Jak na auto opracowane na płycie podłogowej samochodu miejskiego, Rapid okazuje się całkiem przestronny w środku. W obydwu rzędach nie można narzekać na brak miejsca na nogi i głowy, natomiast z tyłu ciężko „upchać” dopuszczalnych do przewozu tam trzech osób: nie sprzyja temu nawet wyprofilowanie kanapy pod dwóch podróżnych. Widoczność, na tle innych współczesnych samochodów, zasługuje w Rapidzie na pochwałę. Podobnie jak bagażnik, który imponuje zwłaszcza w odmianie liftback – mieści aż 550 l, w dodatku prowadzi do niego wielki otwór załadunkowy. Do Spacebacka zapakujemy solidne 415 l, a po złożeniu kanapy – 1380 l (1490 l w liftbacku). Ponadto obydwa bagażniki mają regularny kształt i wiele udogodnień dla użytkownika: haczyki na torby, przegródki na drobiazgi i organizer pod podłogą.
Używana Skoda Rapid – silniki
Wśród używanych Rapidów najłatwiej o słabsze wersje silnikowe. W tym trzycylindrowe, wolnossące 1.2 MPI (75 KM), które Skoda oferowała z instalacją gazową Landi Renzo (montowaną przez ASO) oraz silniki 1.2 TSI z czterema cylindrami i turbo (86/105 KM). Zainteresowani odmianą 1.2 TSI powinni pamiętać, że w kwietniu 2015 r. Skoda zastąpiła jednostkę z rodziny EA111 z problematycznym łańcuchem rozrządu nowocześniejszą EA211 (90/110 KM). W 2017 r. do oferty wszedł natomiast silnik 1.0 TSI (95/110 KM; R3), który wyparł z oferty 1.2 TSI. Na razie wszystko wskazuje, że nie należy się go obawiać – mimo małej pojemności i sporego wysilenia motor 1.0 TSI jest trwały. Flagowe 1.4 TSI (122/125 KM) pojawia się wśród droższych ofert. Warto celować w mocniejszą wersję tej jednostki, która ma już poprawiony rozrząd na pasku. Do 2015 r. jedynym dostępnym silnikiem dieslem był trwały i oszczędny 1.6 TDI (90-105 KM). Później wprowadzono nowe 1.6 TDI (115 KM) oraz trzycylindrowe 1.4 TDI (90 KM). Najczęściej problemy sprawiają zawory systemu EGR i turbosprężarki.


Używana Skoda Rapid – opinie użytkowników
Zalety
„Miejsca na nogi zaskakująco dużo, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Bagażnik spory i funkcjonalny”
„Silnik z turbiną (122 KM) zbiera się od dołu, a w trasie nie ma problemów przy wyprzedzaniu”
„Auto skrojone na miarę – 4-osobowa rodzina znajdzie dużo miejsca, sporo schowków, siatki w bagażniku, haczyki na ubrania”
„Stosunek ceny do jakości na najwyższym poziomie”
Wady
„Sporą niedogodnością jest duża podatność auta na podmuchy wiatru – nie należy tego lekceważyć”
„Zawieszenie jest twarde i brzydko wybiera nierówności – wyczuć można każdy rodzaj nawierzchni”
„Zepsuł się gaz, autem zaczęło szarpać. W serwisie wymienili wszystkie cewki. Auto szarpie nadal, ale stwierdzili, że taka kultura tego silnika”
Używana Skoda Rapid – awaryjność, typowe usterki
Plastiki w kabinie są twarde i podatne na zarysowania. Lepiej więc przygotować się na mniejsze lub większe ślady eksploatacji w używanym Rapidzie. Podczas podróży we znaki może dawać się wyraźny szum wiatru. W najstarszych egzemplarzach zaczyna hałasować zawieszenie, a układ kierowniczy traci na precyzji (wina zużytych łączników stabilizatora i wybitych końcówek drążka kierowniczego) Przy wyższych prędkościach kierowca musi zachować skupienie, gdyż auto jest podatne na boczne podmuchy. To niestety wina bazowania na płycie podłogowej małych modeli grupy Volkswagena. Aby utrzymać nowoczesne silniki TSI w dobrej formie, olej warto wymieniać co 15 tys. km. Rozciągnięć łańcuchów rozrządu w 1.2/1.4 TSI z rodziny EA111 czasami nie sposób uniknąć. Wymiany środka smarnego są też wskazane w egzemplarzach ze skrzyniami DSG (co ok. 60 tys. km) – w ich przypadku przy przebiegach ok. 200 tys. km trzeba być przygotowanym na wymianę pakietu sprzęgieł i dwumasowego koła zamachowego, co może pochłonąć ponad 3 tys. zł.

Używana Skoda Rapid – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (fot.) oraz na prawym nadkolu w komorze silnika.
Używana Skoda Rapid – sytuacja rynkowa
Ceny Skody Rapid startują z pułapu 18 tys. zł. Dotyczą jednak ubogo wyposażonych i niezbyt efektownych egzemplarzy, które pokonały ponad 250 tysięcy kilometrów. Nie należy ich skreślać z listy zakupowej, gdyż poza atrakcyjną ceną zwykle oferują także pełną historię serwisową. Swobodę wyboru daje kwota 26-32 tys. zł. Najbezpieczniejszym wyborem będzie silnik 1.2 MPI oraz diesel 1.6 TDI. W przypadku benzynowych 1.2/1.4 TSI warto szukać aut po modernizacji. W ofertach przeważają odmiany benzynowe w słabszych wersjach (poniżej 100 KM).
Używana Skoda Rapid – podsumowanie
Za zakupem Skody Rapid przemawia wiele czynników. Obecnie niemal wszystkie dostępne egzemplarze pochodzą z krajowych salonów, są sprzedawane przez pierwszego lub drugiego właściciela i mają udokumentowany przebieg. Znalezienie używanej Skody Rapid, która jest sprzedawana przez ASO i objęta gwarancją również nie stanowi problemu. Za modelem przemawia też przynależność do grupy Volkswagena, która przekłada się na bogate zaplecze serwisowe i łatwy dostęp do wszelkich części zamiennych.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Skodach:
Używana Skoda Fabia III (od 2014 r.) – opinie użytkowników
Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 430-449/171/146-147 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Pojemność bagażnika | htb 415-1380 l, ltb 550-1490 l |
Silnik | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.2 MPI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 999 cm³ | 1198 cm³ | 1197 cm³ | 1197 cm³ | 1395 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 95 KM | 110 KM | 75 KM | 90 KM | 105 KM | 125 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 200 Nm | 112 Nm | 160 Nm | 175 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 9,8 s | 13,9 s | 11,2 s | 10,3 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 187 km/h | 198 km/h | 175 km/h | 186 km/h | 195 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,8 /100 km | 4,7 l/100 km | 5,4 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Silnik | 1.4 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1422 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 90 KM | 105 KM | 115 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 12,0 s | 10,4 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 184 km/h | 190 km/h | 201 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,6 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,2 l/100 km |