Rapid doskonale się sprzedawał i… zniknął z polskiej oferty Skody. Jak prezentuje się to auto z drugiej ręki? Który silnik wybrać w używanej Skodzie Rapid?
W 2012 roku nastąpiła reaktywacja „zamrożonej” przez Skodę nazwy Rapid. Tym razem nie trafiła jednak na samochód usportowiony, a na zupełnie nowy model, który miał wypełnić lukę między Fabią i Octavią. I tak też zrobił, choć tak naprawdę trudno przydzielić Rapida do konkretnego segmentu – to wyrośnięte auto miejskie lub, jak kto woli, zwężony kompakt. Samochód bazuje na płycie podłogowej z Fabii, co da się odczuć po ograniczonej szerokości wnętrza. Z drugiej strony, rozstawem osi przewyższa Octavię II (260 cm) i oferuje naprawdę sporo miejsca na nogi, włącznie z przepastnym bagażnikiem: wersja liftback zmieści aż 550 l, podczas gdy wprowadzony w 2013 r. hatchback (Sportback) – 415 l.
O budżetowym charakterze Rapida przypominają mało wyszukane materiały wykończeniowe oraz konfigurowanie z niezbyt mocnymi silnikami (maksymalnie 125-konnymi). Na który warto się zdecydować w używanej Skodzie Rapid? Czy downsizing wg Skody oznacza kłopoty? Przyjrzyjmy się silnikom w tym aucie.
Używana Skoda Rapid – silniki benzynowe
- 1.0 TSI (95 KM, 115 KM)
- 1.2 MPI (75 KM)
- 1.2 TSI (86 KM, 90 KM, 105 KM, 110 KM)
- 1.4 TSI (122 KM, 125 KM)
Gama silników benzynowych Rapida istotnie ewoluowała. W dużym uproszczeniu, do 2015 roku montowano silniki MPI/TSI z rodziny EA111, natomiast w 2015 r. wprowadzono zmodernizowane odmiany EA211 (tylko TSI). Tylko jeden silnik w Rapidzie nie posiada turbodoładowania – to 3-cylindrowy 1.2 MPI (75 KM). Dzięki zastosowaniu w nim pośredniego wtrysku paliwa nieźle toleruje on LPG (była nawet odmiana z fabryczną instalacją gazową), ale poza miastem łapie wyraźną „zadyszkę”. Jego awaryjność uległa poprawie na tle starszych odmian pod nazwami 1.2 HTP, choć zdarzają się sporadyczne kłopoty z łańcuchami rozrządu i cewkami zapłonowymi.
Jednocześnie oferowano kilka silników turbodoładowanych z bezpośrednim wtryskiem (TSI). Pośrodku gamy pozycjonowano 4-cylindrowego 1.2 TSI, który najpierw generował 86 lub 105 KM (EA111), a od 2015 r. 90 lub 110 KM (EA211). Obydwie rodziny różnią się budową rozrządu, bowiem w EA111 stosowano awaryjny łańcuch, który potrafił się rozciągać już przy przebiegach 100 tys. km. Znane są także przypadki wypaleń uszczelek pod głowicą i pobierania oleju. Wariant EA211 otrzymał zmodernizowany rozrząd z napędem paskowym, przez co awaryjność spadła do niskiego poziomu. Podobny podział stosowano w topowych silnikach Rapida, czyli 1.4 TSI. Wersja 122-konna (1390 cm³) pochodzi z „gorszej” rodziny EA111, natomiast 125-konna (1395 cm³) – z „lepszej” EA211. Lepiej oczywiście rozglądać się za tą drugą.
Wszystkie odmiany 1.2 TSI w 2017 roku ustąpiły miejsca 3-cylindrowemu 1.0 TSI w dwóch wersjach mocy: 95 lub 115 KM. Mimo sporego wysilenia ten silnik uchodzi za całkiem trwałą konstrukcję, nie imponującą jednak kulturą pracy. Silniki Rapida łączono ze skrzyniami ręcznymi o 5- lub 6- przełożeniach (w ponad 100-konnych odmianach). Opcjonalnie oferowano 7-biegową skrzynię DSG (seryjna tylko w 1.4 TSI). W niej trzeba zwrócić uwagę, czy przekładnia nie szarpie, oraz zweryfikować historię serwisową, w tym wymian olej przekładniowego. Remont wyeksploatowanej skrzyni DSG może pochłonąć nawet 5 tys. zł. Będzie raczej nieunikniony w samochodach z przebiegami powyżej 250 tys. km.
Silnik | 1.0 TSI | 1.2 MPI | 1.2 TSI | 1.2 TSI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1198 cm³ | 1197 cm³ | 1197 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 95 KM | 75 KM | 86 KM | 90 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 112 Nm | 160 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 13,9 s | 11,8 s | 11,2 s |
Prędkość maks. | 187 km/h | 175 km/h | 183 km/h | 186 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 5,8 /100 km | 5,1 l/100 km | 4,7 l/100 km |
Silnik | 1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1197 cm³ | 1197 cm³ | 1390 cm³ | 1395 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 110 KM | 105 KM | 110 KM | 122 KM | 125 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 175 Nm | 175 Nm | 200 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 10,3 s | 9,8 s | 9,5 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 198 km/h | 195 km/h | 200 km/h | 206 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 5,4 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,8 l/100 km | 4,8 l/100 km |


Używana Skoda Rapid – silniki Diesla
- 1.4 TDI (90 KM)
- 1.6 TDI (90 KM, 105 KM, 115 KM)
Do Rapida montowano wyłącznie turbodiesle z zasilaniem common rail – najpierw 1.6 TDI o mocy 90/105 KM, później (od 2015 r.) odmianę 115-konną. Słabsze ustąpiły wtedy miejsca 3-cylindrowemu 1.4 TDI (90 KM), który jest inną konstrukcją niż starsze 1.4 TDI z pompowtryskiwaczami, a co za tym idzie – znacznie mniej awaryjną. Ewentualne skargi na turbodiesle tyczą się kłopotliwych DPF-ów, o ile rzadko eksploatujemy samochód poza miastem. Każdy diesel w Rapidzie ma już rozbudowany osprzęt obejmujący turbosprężarkę ze zmienną geometrią, koło dwumasowe i piezoelektryczne wtryskiwacze: warto o tym pamiętać, kupując auto z przebiegiem ponad 200 tys. km, bo wtedy te elementy mogą wymagać wymiany/regeneracji wskutek naturalnego zużycia eksploatacyjnego (w przypadku wtrysków mowa jedynie o kupnie nowych, bo nie podlegają regeneracji). O dziwo, turbodiesli nie oferowano z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, a wyłącznie z 5-biegowymi. Automat DSG można było skonfigurować z wariantami 90-konnymi (1.4/1.6 TDI).
Silnik | 1.4 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1422 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 90 KM | 105 KM | 115 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 12,0 s | 10,4 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 184 km/h | 190 km/h | 201 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,6 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,2 l/100 km |


Używana Skoda Rapid – który silnik wybrać?
Zwolennikom silników benzynowych rekomendujemy auta z nowszymi jednostkami EA211 (1.0/1.2/1.4 TSI; lata 2015-2019), ewentualnie wolnossącego 1.2 MPI, który powinien wystarczyć do miasta i toleruje LPG. Diesle są udane, choć wysokie przebiegi zostawiają piętno na osprzęcie, stąd nie można wykluczać ich awarii. Jeśli komuś zależy na ograniczeniu kosztów napraw, niech poszuka aut ze skrzyniami ręcznymi.
Redakcja poleca inne artykuły o używanej Skodzie Rapid i bliźniaczym Seacie Toledo IV:
Używana Skoda Rapid (2012-2019) – opinie użytkowników