Ostatnia dotąd generacja Seata Toledo przekonuje ogromnym bagażnikiem i funkcjonalnym nadwoziem liftback. A jak z niezawodnością? Oto opinie o używanym Seacie Toledo IV.
Minęło ponad 30 lat od rynkowego debiutu Seata Toledo. Paradoksalnie, pierwsze (1991-1998) i ostatnie wcielenie tego modelu (2012-2019) mają wiele wspólnego, bowiem obydwa są niewielkimi liftbackami z przepastnymi bagażnikami. Toledo II (1998-2004) było już klasycznym sedanem, natomiast Toledo III – nietypowym minivanem z charakterystycznym schodkiem na tylnej klapie, pewnego rodzaju wariacją nadwoziową równocześnie produkowanego Seata Altei. Brak jednoznacznej klasyfikacji Toledo w gamie modelowej Seata wprowadzał zamęt pośród zainteresowanych tym modelem klientów, a sytuacji nie poprawiał fakt, że przez 3 lata (2009-2012) Toledo w ogóle nie figurowało w cennikach. O ile starsze wcielenia tego modelu szły przynajmniej własną drogą stylistyczną, tak Toledo IV było po prostu „przypudrowaną” Skodą Rapid, czyli liftbackiem na bazie auta miejskiego. Od strony technicznej ma zatem więcej wspólnego z Seatem Ibizą niż z kompaktowym Leonem i doskonale to widać po znikomej szerokości wnętrza – do tego stopnia, że Toledo należy traktować raczej jako samochód 4-osobowy. W odróżnieniu od Rapida nie pokuszono się o zaprezentowanie wersji nadwoziowej hatchback czy wariantu uterenowionego. Seat zaproponował dla odmiany ciekawiej prezentujące się specyfikacje FR-Line.

Czechy to nie tylko kraj, skąd wywodzi się producent bliźniaczego Rapida, ale też miejsce produkcji Seata Toledo IV. Jego popularność nie przedstawia się najlepiej, dlatego o wiele łatwiej poszukać Skody, która przecież jest praktycznie tym samym samochodem. Czy jeśli nadarzy się okazja kupna Seata, warto go rozważyć? Oto opinie o używanym Seacie Toledo IV.

Używany Seat Toledo IV – wnętrze, bagażnik
Deski rozdzielcze Toledo i Rapida nie rozróżnia w zasadzie nic poza kierownicą. Stylistykę podporządkowano ergonomii, stawiając na całkowicie „przyciskową” obsługę i nieduże, czarno-białe ekrany (kolorowe montowano w bogatszych wersjach wyposażeniowych). Dziś, w dobie wielkich dotykowych wyświetlaczy, taki w pełni analogowy kokpit może być dla niektórych wybawieniem, szczególnie że praktycznie wszystkie funkcje można obsłużyć np. w rękawiczkach. Całość nawet nieźle wygląda, lecz traci przy bliższym kontakcie, głównie za sprawą wszechobecnych, twardych plastików. Niestety, one też przypominają, że Toledo jest wydłużonym autem miejskim, a nie kompaktem. Na plus trzeba natomiast zaliczyć widoczność z miejsca kierowcy, praktycznie we wszystkich kierunkach.
Toledo powstało drogą rozciągnięcia płyty podłogowej z Ibizy, jednak ma od niej znacznie większy rozstaw osi (260 cm), przekładający się na zupełnie inny wymiar przestronności w obrębie nóg. Miejsca nie powinno zabraknąć nawet wysokim podróżnym, zupełnie nieźle jest również na głowy. Centymetrów wyraźnie brakuje na szerokość, w związku z czym wygodnie na kanapie usiądzie najwyżej trójka dzieci. Ciasnota na ramiona doskwiera również z przodu. Fotele nie imponują pod każdym względem, ale też nie są szczególnie niewygodne – podczas dłuższych wypadów zmuszają jednak do częstych postojów. Największa zaleta Toledo tkwi w jego bagażniku. Jest ogromny (550 l) i naprawdę łatwy do zapakowania przez wielki otwór załadunkowy uzyskiwany po otwarciu klapy zintegrowanej z szybą. Udało się wygospodarować ustawny kształt, niemniej po powiększeniu (maksymalnie do 1490 l) powstaje niewielki próg.
Używany Seat Toledo IV – silniki
Seat oferował spory wybór silników, nieprzekraczających jednak 125 KM. Tylko jeden z nich nie ma turbodoładowania – 3-cylindrowy 1.2 MPI o mało imponujących 75 KM. Z uwagi na obecność pośredniego wtrysku paliwa jest on w zasadzie jedyną opcją do ewentualnego założenia instalacji gazowej. Pozostałe jednostki napędowe wyposażono już we wtrysk bezpośredni oraz turbosprężarkę. Początkowo oferowano 4-cylindrowego 1.2 TSI (EA111) o mocy 86 lub 105 KM, ale w 2015 r. wprowadzono zmodernizowaną wersję tego silnika (EA211; 90 lub 110 KM) z paskiem rozrządu, co pozytywnie odbiło się na niezawodności. W 2017 r. silnik 1.2 TSI całkowicie ustąpił miejsca 1.0 TSI (R3; 95/110 KM). Rolę topowej jednostki napędowej przypisano konstrukcji 1.4 TSI o mocy 122 KM lub 125 KM w udoskonalonej wersji z paskiem rozrządu (1395 cm³). Przez cały okres produkcji Toledo sprzedawano również z turbodieslem 1.6 TDI. Na przestrzeni lat rozwijał on 90, 105 lub 115 KM. O dziwo oferowano go tylko z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi, podczas gdy odmiany benzynowe powyżej 105 KM otrzymywały już przekładnie 6-biegowe. Wyjątkiem jest parowany wyłącznie z „automatem” DSG 1.4 TSI (opcjonalnie trafiał on także do 90-konnego 1.6 TDI).


Używany Seat Toledo IV – opinie użytkowników
Zalety
„Toledo zaskoczyło mnie zwrotnością. W mieście swobodnie manewruję na parkingu”
„Czytelne wskaźniki i wzorowo uporządkowany kokpit. Nie trzeba instrukcji obsługi, by go ogarnąć”
„Rekordowy bagażnik z pokaźnym otworem załadunkowym. To on zdecydował, że wybrałem Toledo”
„1.4 TSI pasuje w sam raz. Pozwala sprawnie wyprzedzić i zadowala się niewielkimi ilościami paliwa”
Wady
„Ponure, plastikowe wnętrze. Większość tworzyw jest niezbyt przyjemna w dotyku”
„Zbyt wąska kabina. Kierowca i pasażer stykają się łokciami. Z tyłu da się jechać tylko w dwie osoby”
„Skrzynia zgrzyta przy wrzucaniu 1. i 2. W moim Seacie brakuje szóstego biegu”
„Przekładnia DSG niepotrzebnie przeciąga silnik na obrotach. W efekcie Toledo jest po prostu głośne”
Używany Seat Toledo IV – awaryjność, typowe usterki
Główne problemy silnikowe tyczą się starszych odmian 1.2 TSI i 1.4 TSI (do 2015 r.) z podatnymi na rozciąganie łańcuchami rozrządu. Z tym da się żyć pod warunkiem systematycznych wymian łańcuchowego napędu (ok. 1500 zł). Kłopoty zniknęły wraz z zastąpieniem go w nowszych wariantach układem paska rozrządu. Te same silniki czasami pobierają olej silnikowy. W 1.2 MPI należy zwrócić uwagę na problematyczne cewki zapłonowe, a w 1.6 TDI mieć z tyłu głowy konieczność wymiany wtryskiwaczy (są piezoelektryczne, czyli nieregenerowalne). Inne problemy dotyczą montowanych w nich ręcznych skrzyń biegów (nietrwałe łożyska) i wszystkich bez wyjątku przekładni DSG: to 7-biegowe konstrukcje z tzw. suchymi sprzęgłami, cechujące się krótszą żywotnością od odpowiedników ze sprzęgłami pracującymi w kąpieli olejowej. Niewykluczone, że w autach z przebiegami ponad 200 tys. km mogą już poszarpywać i wymagać remontu (wymiany sprzęgieł i mechatroniki). Elektronika pokładowa, jak na tak nowoczesny samochód, okazuje się stabilna i mało awaryjna. Gorzej z miękkim lakierem, który nierzadko aż prosi się o detailing.

Używany Seat Toledo IV – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN odczytamy z wnęki w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony.
Używany Seat Toledo IV – sytuacja rynkowa, ceny
Rynek wtórny nie obfituje w używane Toledo IV – raptem 30-40 bezwypadkowych aut w całej Polsce. Kosztują od 25 do 55 tys. zł, z tym że na poliftowe auto wystarczy już 35-40 tys. zł. Mniej więcej połowa wystawionych Seatów ma pod maską diesla, natomiast pośród benzynowych przeważają 1.2 TSI. Raczej marne szanse na zakup Toledo ze skrzynią DSG.
Używany Seat Toledo IV – podsumowanie
Toledo jest autem skrojonym na potrzeby rodzin z małymi dziećmi: przepastny bagażnik zmieści np. wózki, a z tyłu i tak rzadko będą miały okazję jechać osoby dorosłe. W kilku silnikach nie ustrzeżono się wad, lecz dość szybko je wyeliminowano. Jeśli w okolicy nie ma żadnego interesującego egzemplarza, spróbujmy po prostu poszukać o wiele popularniejszej Skody Rapid.
Polecamy inne nasze artykuły o bliźniaczej Skodzie Rapid i innych używanych Seatach:
Używana Skoda Rapid (2012-2019) – opinie użytkowników
Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników
Używany Seat Leon III (2012-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 448/171/146 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Pojemność bagażnika | 550-1490 l |
Silnik | 1.0 TSI | 1.2 MPI | 1.2 TSI | 1.2 TSI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1198 cm³ | 1197 cm³ | 1197 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 95 KM | 75 KM | 86 KM | 90 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 112 Nm | 160 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 13,9 s | 11,8 s | 11,3 s |
Prędkość maks. | 187 km/h | 175 km/h | 183 km/h | 186 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Silnik | 1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm | 1197 cm | 1197 cm | 1390 cm | 1395 cm |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 110 KM | 105 KM | 110 KM | 122 KM | 125 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 175 Nm | 175 Nm | 200 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 10,3 s | 9,9 s | 9,5 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 195 km/h | 200 km/h | 206 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,8 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 115 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 10,4 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 184 km/h | 190 km/h | 201 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,2 l/100 km |