Koniec 2018 roku to doskonały okres na wyłonienie najciekawszych używanych samochodów, które zdobędą popularność w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Oto 10 interesujących modeli z drugiej ręki.
Najbliższe lata przyniosą kilka zmian na rynku samochodów używanych. Przede wszystkim zwiększy się podaż aut pochodzących z polskich salonów i z udokumentowaną historią: większość oczywiście będzie miała flotową przeszłość, ale z uwagi że firmy przywiązują coraz większą wagę do stanu technicznego swoich aut, nie trzeba będzie się ich obawiać. Z kolei nowe restrykcje w przeglądach najprawdopodobniej ograniczą zjawisko cofania liczników (przebieg odnotowuje się podczas badania), z pewnością pomocna okaże się również strona historiapojazdu.gov.pl. Stopniowo zaciera się granica między poziomem wyposażenia samochodów sprowadzonych i kupionych w kraju: Polacy coraz częściej wyjeżdżają z salonów autami w bogatszych specyfikacjach, a na takie udogodnienia jak klimatyzacja, elektryczne szyby lub radio można liczyć nawet w samochodach najniższego segmentu.
Jaka jest druga strona medalu?
Przede wszystkim spadnie podaż diesli, a trzeba pamiętać, że na trasę to wciąż najoszczędniejszy typ silnika (hybrydy sprawdzają się głównie w mieście). Jeśli chodzi o jednostki benzynowe, zaczną dominować te o małej pojemności i 3 cylindrach: pojawiają się już nie tylko w autach miejskich i kompaktowych, ale i w SUV-ach oraz limuzynach klasy średniej. Obecność turbosprężarki i bezpośredniego wtrysku paliwa stawia pod znakiem zapytania ich trwałość przy przebiegach większych niż 200 tys. km, ale przynajmniej wiadomo, że niektóre z nich sprawują się bez zarzutu (np. Ford 1.0 EcoBoost).
Przygotowaliśmy zestawienie 10 modeli, które potencjalnie mogą się stać rynkowymi hitami z drugiej ręki w 2019 roku. Pośród nich znalazły się auta miejskie, kompaktowe, SUV-y i reprezentant klasy średniej.
10. Peugeot 508 I
Lata produkcji: 2010-2018
Ceny: od 28 000 zł
508 pierwszej generacji przestał być aktualnym modelem w gamie Peugeota – przed chwilą przedstawiono następcę, a to powinno pociągnąć jeszcze bardziej w dół ceny używanych „francuzów” klasy średniej. 508 jest jednym z niedocenianych reprezentantów swoim segmencie. Mechanicznie problemy właściwie sprawiają tylko wersje THP, w których rozciąga się łańcuch rozrządu (objaw to klekotanie; usterka dotyczy także jednostki 1.6 VTi). Mocny punkt Peugeota stanowią z kolei turbodiesle 2.0 HDi, które zresztą stanowią trzon oferty aut z drugiej ręki: mają kilka wersji mocy, ale wszystkie pracują bardzo cicho, kulturalnie i są oszczędne. Do wyboru dwie wersje nadwoziowe (sedan, kombi) oraz podwyższona odmiana RXH z napędem przednim lub 4×4 (wtedy ma hybrydowy zespół napędowy oparty na turbodieslu 2.0 HDi). Plus za wysoką jakość wykonania i przepastny bagażnik w kombi (560 l).
Dane techniczne i opinie o używanym Peugeocie 508
Peugeot 508 I – polecany silnik: 2.0 HDi
Pojemność skokowa | 1997 cm³ |
Moc | 163 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 340 Nm |
Prędkość maksymalna | 225 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7 l/100 km |
9. Chevrolet Cruze
Lata produkcji: 2009-2016
Ceny: od 19 000 zł
Aż trzy wersje nadwoziowe (hatchback 5d, sedan, kombi), z których każda oferuje więcej niż zadowalającą ilość miejsca dla podróżujących, a kombi – aż 500-litrowy bagażnik. Ciekawie zaprojektowaną deskę rozdzielczą wykonano z gorszą precyzją niż u niemieckich konkurentów, czasami zdarzają się awarie wyświetlaczy i układu klimatyzacji. Nie można narzekać na wyposażenie i wybór wersji silnikowych. Polecane są zarówno wolnossące, benzynowe 1.6 i 1.8 (także z fabrycznym LPG i wzmocnionymi gniazdami zaworowymi), jak i diesle od włoskiej firmy VM (2.0 125, 150 i 163 KM). Później do oferty dołączył znany z Opla Astry 1.7 VCDI i 1.4 Turbo. Pokrewieństwo z Oplem działa tylko na plus, bo niektóre części nawzajem do siebie pasują. Chevrolet jest przy tym od niego sporo tańszy.
Dane techniczne i opinie o używanym Chevrolecie Cruze
Chevrolet Cruze – polecany silnik: 1.8 LPG
Pojemność skokowa | 1796 cm³ |
Moc | 141 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 176 Nm |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s |
Średnie zużycie paliwa (LPG) | 10,8 l/100 km |
8. Peugeot 208
Lata produkcji: od 2012 r.
Ceny: od 26 000 zł
Miejski Peugeot zbiera pochwały za wysoką jakość wykonania wnętrza (ale tylko w wyższych specyfikacjach wyposażenia), ciekawą i przyjemną w obsłudze deskę rozdzielczą z miniaturową kierownicą, ładną sylwetkę i dopracowane silniki wysokoprężne 1.4 i 1.6 HDi. Benzynowe jednostki również nie są złe, lecz miewają problemy z napinaczem łańcucha rozrządu, a wersje z 1.6 THP (GTi) – także z osadzającym się na zaworach nagarem. Gama obejmuje 3-cylindrowe 1.0/1.2 oraz 4-cylindrowe 1.4/1.6. 208 występuje jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, a kombi zostało przekonstruowane na crossovera i oferowano go pod nazwą 2008. Typowe przypadłości tego modelu to stukające na progach zwalniających zawieszenie i niezbyt precyzyjna skrzynia biegów.
Dane techniczne i opinie o używanym Peugeocie 208
Peugeot 208 – polecany silnik: 1.6 HDi
Pojemność skokowa | 1560 cm³ |
Moc | 114 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 3,8 l/100 km |
7. Mercedes klasy A (W176)
Lata produkcji: 2012-2018
Ceny: od 48 000 zł
Schodząca, trzecia generacja klasy A jako pierwsza przestała przypominać mikrovana: to klasyczny kompakt o niezbyt przestronnym wnętrzu i ograniczonej widoczności (małe szyby). Następca również poszedł tą drogą. Wnętrze urządzono w sportowym stylu, można liczyć na jakość wykonania godną klasy premium. Mercedes określał mianem klasy A wyłącznie 5-drzwiowego hatchbacka. Sedana nazwał CLA, a zbudowanego na nim crossovera – GLA. Auto powstało we współpracy z Renault i przejęło z niego bazowe silniki wysokoprężne: pod maskami wersji A 160 CDI/d i A 180 d pracują francuskie konstrukcje 1.5 dCi, dopiero mocniejsze stanowią autorskie konstrukcje Mercedesa. Benzynową gamę otwiera A 160 (1.6/102 KM), zamyka A 45 AMG o mocy 360 lub 381 KM. Obecnie u dealerów trwa wyprzedaż podemonstracyjnych aut z minimalnym przebiegiem.
Mercedes klasy A (W176) – polecana wersja: A 180 CDI
Pojemność skokowa | 1796 cm³ |
Moc | 109 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,5 l/100 km |
6. Kia Cee’d II
Lata produkcji: 2012-2018
Ceny: od 26 000 zł
Mijający rok przyniósł następcę kompaktowej Kii: nowy model przybrał nazwę Ceed. Opisywany Cee’d drugiej generacji wreszcie stał się autem wykończonym na europejskim poziomie. Można go było kupić jako 5-drzwiowego lub 3-drzwiowego hatchbacka (pro_cee’d) oraz kombi. To kolejny samochód, którego polecamy z dieslem. Najlepiej rozejrzeć się za 1.6 CRDi, bo oprócz niewielkiego spalania i znikomej awaryjności jest po prostu dynamicznym źródłem napędu. Benzynowe Kie początkowo miały wolnossące jednostki 1.4 (jedyny z pośrednim wtryskiem paliwa) i 1.6, po liftingu w 2015 dołączył do nich turbodoładowany 1.0 T-GDI o mocy 100 i 120 KM. Oferowano także wariant usportowiony z 204-konnym 1.6 T-GDI. Cee’dy coraz częściej zalewają ogłoszenia, a sporo ofert pochodzi od prywatnych właścicieli.
Kia Cee’d II – polecany silnik: 1.4 DOHC
Pojemność skokowa | 1396 cm³ |
Moc | 100 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 137 Nm |
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,0 l/100 km |
5. Alfa Romeo Giulietta
Lata produkcji: od 2010 r.
Ceny: od 25 000 zł
Mówi się, że dzięki Giulietcie Alfa Romeo wróciła do wysokiej formy. Coś w tym jest, bo to model wolny od poważnych usterek. Jeśli coś się psuje, to „elektryka”, tj. wiązka przewodów prowadzących do tylnej klapy, przestaje działać Start&Stop, nie domyka się klapka paliwa. Wszystkie silniki Giulietty mają turbodoładowanie, a skrzynie – 6 biegów, niezależnie od rodzaju. Za mniej awaryjne uchodzą „automaty” TCT: przekładnie manualne przy wyższych przebiegach zaczynają wyć. Wybór jednostki napędowej zależy od preferencji właściciela. Nie sprawiają częstych problemów, jedynie sporadycznie zdarzają się przypadku uszkodzenia modułu sterującego systemem MultiAir (w 1.4 TB 150-170 KM). Nie oferowano wersji 4×4 i innych wariantów nadwozia niż hatchback 5d.
Alfa Romeo Giulietta – polecany silnik: 1.4 TB 16V
Pojemność skokowa | 1368 cm³ |
Moc | 120 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 206 Nm |
Prędkość maksymalna | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,5 l/100 km |
4. Dacia Duster I
Lata produkcji: 2010-2017
Ceny: od 19 000 zł
Sukces Dustera na rynku pierwotnym nie wziął się znikąd. Samochód zaoferował przestronne wnętrze, duży prześwit (21 cm) i bojowy wygląd w rekordowo niskiej cenie. W 2013 roku w ramach modernizacji przeprojektowano deskę rozdzielczą i poprawiono jej skandaliczną do tej pory jakość wykonania, a także dodano nową jednostkę 1.2 TCe o mocy 125 KM. Dzięki niej Duster w końcu stał się całkiem dynamicznym SUV-em, bo wcześniej do dyspozycji był tylko paliwożerny 1.6 16V (także z fabrycznym LPG) lub 1.5 dCi 86-106 KM. Wszystkie silniki poza 1.6 z LPG można było zestawić z wydajnym napędem 4×4. Usterki uterenowionych Dacii wynikają z niedostatków wykończeniowych (pękają szyby, przestają działać wskaźniki) i niedopracowania manualnej skrzyni biegów (zgrzyta).
Dane techniczne i opinie o Dacii Duster I
Dacia Duster I – polecany silnik: 1.5 dCi
Pojemność skokowa | 1461 cm³ |
Moc | 109 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 240 Nm |
Prędkość maksymalna | 168 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,2 l/100 km |
3. Opel Astra IV (J)
Lata produkcji: 2009-2015
Ceny: od 26 000 zł
Opel Astra przyzwyczaił nas do tego, że wszystkiego ma „dużo”: zarówno wersji silnikowych, jak i nadwoziowych. Te obejmują 3- i 5-drzwiowe hatchbacki, sedana, kombi i kabrioleta sprzedawanego pod nazwą Cascada. Astra J uchodzi za jednego z najlepiej wykonanych współczesnych Opli. W wyposażeniu niektórych aut znalazły się takie opcje jak system doświetlania zakrętów AFL albo pakiet Flex Ride, zmieniający ustawienia napędu. Benzynowe Astry mają pojemność 1.4 i 1.6, a OPC – 2.0 (280 KM). W zależności od wersji mogą mieć/nie mieć turbodoładowania lub pośredni/bezpośredni wtrysk paliwa. Najlepszy wybór – 1.4 Turbo, bo jest dynamiczny, trwały i akceptuje zasilanie gazem. Oferta diesli obejmowała jednostki Fiata (1.3 i 2.0 CDTI, czyli MultiJet) oraz 1.7 CDTI od Isuzu. Najsłabszy z nich często zużywa olej, we wszystkich z kolei szybko „pada” koło dwumasowe (także w mocniejszych wersjach benzynowych).
Opel Astra IV – polecany silnik: 1.4 Turbo
Pojemność skokowa | 1364 cm³ |
Moc maksymalna | 140 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm |
Prędkość maksymalna | 202 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,9 l/100 km |
2. Renault Captur
Lata produkcji: od 2013 r.
Ceny: od 30 000 zł
Crossover Renault odniósł rynkowy sukces. Klientom nie przeszkadzały niezbyt mocne silniki i brak napędu 4×4: polubili modną sylwetkę, kolorowe wnętrze i ciekawe rozwiązania, takie jak zdejmowana tapicerka foteli lub przesuwana kanapa (dzięki temu rozwiązaniu pojemność bagażnika Captura waha się od 377 do 455 l). Pod maską Captura ulokowano benzynowe jednostki TCe o pojemności 0.9 (R3) i 1.2 (R4). Pierwsza z nich nie pracuje zbyt przyjemnie i ma dużą turbodziurę, a także miewa nieszczelności układu chłodzenia. Turbodiesle 1.5 dCi (90, 110 KM) są już wolne od problemów z panewkami, bardziej prawdopodobne są w nich awarie filtrów DPF. Choć to dość młody samochód, wielu użytkowników denerwują postukujące elementy wnętrza i zawieszający się system multimedialny.
Dane techniczne i opinie o używanym Renault Captur
Renault Captur – polecany silnik: 1.2 TCe
Pojemność skokowa | 1197 cm³ |
Moc maksymalna | 118 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 190 Nm |
Prędkość maksymalna | 192 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,4 l/100 km |
1. Toyota Auris II
Lata produkcji: 2012-2019
Ceny: od 27 000 zł
Niebawem Auris drugiej generacji ustąpi miejsca nowemu modelowi, w którym producent powróci do nazwy Corolla. Samochód zyskał dobre opinie głównie dzięki rozpowszechnieniu w nim napędu hybrydowego znanego w Priusa (ma go co czwarty wystawiony Auris). Stanowi on połączenie silnika spalinowego 99 KM z elektrycznym 82 KM, co daje łączną moc 136 KM. Hybrydowy Auris realnie spala ok. 5 l/100 km w mieście i 7 l/100 km na autostradzie. Napęd trafił zarówno do hatchbacka, jak i kombi (Touring Sports) z bagażnikiem o pojemności 530 l. Hybrydowy Auris, jak i samochody z dieslem 2.0 D-4D i benzynowym 1.6 Valvematic otrzymały z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, słabsze odmiany (1.33 i 1.4 D-4D) – belkę skrętną. Użytkownicy skarżą się na niską jakość powłoki lakierniczej i kiepsko wykończone wnętrze.
Dane techniczne i opinie o poprzedniej generacji Aurisa w wersji hybrydowej
Toyota Auris II – polecany silnik: 1.8 Hybrid
Pojemność skokowa | 1798 cm³ |
Moc maksymalna | 99+82 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 142+207 Nm |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 3,9 l/100 km |