Lata płyną, a wciąż trudno wskazać równie oryginalnego minivana jak Fiat Multipla. Poznajmy opinie na temat tego kontrowersyjnego samochodu z drugiej ręki.
Fiat obrał zupełnie inną drogę w projektowaniu swojego reprezentanta w klasie kompaktowych minivanów. Od podstaw opracował samochód, który przy długości 4 metrów (tyle co współczesne auta miejskie!) w dwóch rzędach siedzeń zmieści 6 osób. W jaki sposób? Dzięki ogromnej wówczas szerokości (187 cm) i pełnemu wykorzystaniu każdego centymetra w przepastnym wnętrzu. Tylko jeden producent zdecydował się skopiować pomysł Fiata – była to Honda w modelu FR-V. Mimo wszystko to Multipla pozostaje ciekawszą propozycją, jeśli samochodem rzeczywiście mamy zamiar podróżować w 6 osób. Środkowy fotel z przodu ma takie same wymiary jak pozostałe i jest delikatnie odsunięty do tyłu, przynajmniej w jakimś stopniu ograniczając kontakt środkowego pasażera z kierowcą operującym lewarkiem biegów. Poza tym Fiat Multipla zabierze na pokład 430 l bagażu, a przy dwóch osobach – aż 1900 l. Pokaźna szerokość pozytywnie wpłynęła na właściwości jezdne auta, choć i tak nie osiągniemy nim nadzwyczajnych prędkości (silniki rozwijają co najwyżej 120 KM). Nadwozie typu „akwarium” też ma swoje plusy i minusy. Po jednej stronie zalicza się świetna widoczność, po drugiej – trudności ze schłodzeniem wnętrza przez klimatyzację.
Wszystkie zalety z konstrukcji Multipli straciły na znaczeniu, gdy potencjalni zainteresowani ujrzeli ten samochód na zdjęciach lub też na żywo. Oryginalna – łagodnie mówiąc – stylistyka z charakterystycznym garbem pod przednią szybą przyczyniła się do powstania o tym aucie nieskończonej ilości żartów. Multipla stopniowo zaczęła też podbijać co raz to nowe rankingi najbrzydszych samochodów w historii motoryzacji. Fiat zapewne zdawał sobie sprawę z tego, że „przedobrzył” i w 2004 r. radykalnie zmodernizował Multiplę, upodabniając ją do mikrovana Idea. Co ciekawe, wnętrze pozostawił niemal bez zmian, zatem poliftowa Multipla łączy dawną funkcjonalność z wreszcie konwencjonalnym wyglądem i naprawdę może stanowić alternatywę dla kompaktowych minivanów. Zobaczmy, co o używanym Fiacie Multipla sądzą jej właściciele, którzy postanowili wypróbować to auto mimo odpychającego designu.
Używany Fiat Multipla – wnętrze
Zamysł stworzenia 3-miejscowego pierwszego rzędu foteli wymusił na konstruktorach zastosowanie ciekawych rozwiązań w Multipli. Z przodu brakuje konsoli środkowej: podłoga jest zupełnie płaska, lewarek biegów umieszczono analogicznie jak w samochodach dostawczych (czyli na podwyższeniu przy kierownicy), dźwignię hamulca ręcznego z kolei przeniesiono na lewą stronę, w związku z czym dostęp do niej przy zamkniętych drzwiach jest utrudniony. Sam kokpit Multipli wygląda, jakby ktoś zmontował poszczególne elementy (liczniki, nawiewy, radio) w sposób przypadkowy, bez ciekawszego pomysłu. Obsługa nie nastręcza problemów, bo i… nie znajdziemy tu wielu przycisków. Górę deski i boczki drzwi obito niezbyt trwałą tkaniną, na pozostałej części dominuje przeciętnej jakości plastik. W niemal każdej używanej Multipli coś już zdążyło się połamać lub odpaść: przeważnie są to klamki, uchwyty schowków lub dźwigienki regulacji foteli. Plus za dwa schowki na drobiazgi pod przednią szybą.
Jak już wspomnieliśmy, Multipla przewiezie 6 osób. Każda z nich ma swoje indywidualne miejsce siedzące, po trzy w każdym rzędzie. Wszystkie fotele mają identyczne rozmiary. Środkowy z przodu delikatnie cofnięto względem pozostałych: ten zabieg miał na celu ograniczyć niepożądany kontakt ze zmieniającym biegi kierowcą, lecz w rzeczywistości osoba tam siedząca i tak odczuwa pewien dyskomfort. Nie brakuje za to miejsca na szerokość, o przestrzeni na głowy nie wspominając. Mogło być jej trochę więcej na nogi, ale przy długości zaledwie 4 metrów trudno oczekiwać cudów. Fotele drugiego rzędu posiadają opcję złożenia oparcia lub całkowitego wyjęcia ich ze środka. Krótki bagażnik rośnie wtedy z 430 l do aż 1900 l. Uzyskujemy wtedy ustawną, wysoką i łatwą do wykorzystania przestrzeń.
Używany Fiat Multipla – silniki
Skromna paleta silników ograniczała się do benzynowego 1.6 16V (103 KM) i turbodiesla 1.9 JTD rozwijającego 105, 110, 115 lub 120 KM. Pierwszy z nich, mimo niemałej mocy, nie jest w stanie wystarczająco dynamicznie napędzać Multipli, w dodatku sporo pali w warunkach miejskich. Niektórzy montują do niego LPG, z mniej lub bardziej korzystnym skutkiem. Silnik posiada rozrząd napędzany paskiem, którego trzeba zmieniać co 60 tys. km. Kontrole warto wykonywać znacznie częściej, bowiem pasek miewa tendencję do zsuwania się z koła zębatego, co prowadzi do jego zerwania. W 1999 roku zadebiutowała 90-konna wersja tego silnika zasilana gazem ziemnym. Nie polecamy jej z uwagi na skromną sieć stacji, na których można zatankować CNG. Z kolei turbodiesel uchodzi za trwalszą i dynamiczniejszą propozycję do Multipli. Mimo wszystko lepiej nie kupować go pod wpływem impulsu, ponieważ zaawansowany wiek auta i znaczne przebiegi i na nim odciskają swoje piętno. Najprawdopodobniej trzeba będzie wymienić m.in. dwumasowe koło zamachowe (komplet ze sprzęgłem ok. 1000-1500 zł). Wtryskiwacze zazwyczaj spisują się bez większych zarzutów.
Używany Fiat Multipla – opinie użytkowników
Zalety
„Świetnie przeszklona karoseria + ogromne lusterka to prawdziwe wybawienie podczas codziennego manewrowania”
„Auto niewielkie z zewnątrz, a przepastne w środku. Tylne fotele można osobno regulować, a środkowy zmienić w podłokietnik”
„Spodziewałem się słabych własności jezdnych, tymczasem żywiołem Multipli są… zakręty!”
„Wybrałem diesla i nie żałuję. Żwawo jedzie niezależnie od tego, czy jadę sam, czy z całą rodziną na wakacje”
Wady
„Przy 130 km/h mamy już 3 tys. obr./min. i jest zdecydowanie za głośno. Dochodzą do tego szumy powietrza omiatającego karoserię”
„Zawieszenie nie zdaje egzaminu w Multipli. Nie przystosowano go do możliwości ładunkowych auta”
„Wysiadając i wsiadając można zahaczyć o dźwignię hamulca ręcznego. Mało wygodne rozwiązanie”
„W środku strach cokolwiek dotknąć – wtedy albo się połamie, albo urwie. Plastiki są tragiczne”
Używany Fiat Multipla – awaryjność, typowe usterki
W benzynowych Multiplach kluczową kwestię odgrywają regularne kontrole umiejscowienia paska rozrządu i przestrzeganie jego terminowych wymian. Turbodiesle przy dbałości o serwis uchodzą wręcz za „pancerne”. Właściciele Multipli zgodnie narzekają na mało wydajny system ogrzewania i klekoczące bądź urywające się elementy we wnętrzu. Nierzadko w efekcie urwania czegoś przestaje prawidłowo funkcjonować system składania foteli. Podobnie jak w innych Fiatach, problemy sprawia pękająca obudowa alternatora. Pojawiają się doniesienia o słabej skuteczności przednich lamp w samochodach przedliftowych lub też ich samoczynnego pękania wskutek kontaktu gorącego klosza z zimną wodą. Poza tym szybko zapiekają się zamki drzwi – warto od czasu do czasu otworzyć samochód z kluczyka.
Używany Fiat Multipla – gdzie jest nr VIN?
Tabliczkę z numerem VIN ulokowano w centralnej części ściany grodziowej (fot.). Dostęp do niego uzyskamy także po odchyleniu wykładziny podłogi przy prawym przednik fotelu pasażera.
Używany Fiat Multipla – sytuacja rynkowa
Multipla powoli staje się motoryzacyjnym „dinozaurem”. Mimo długiego okresu produkcji w sprzedaży znajduje się zaledwie kilkanaście sztuk. Większość to samochody poliftowe. Kontrowersyjne „przedlifty” zaliczane są do grona aut do kupienia za jedną pensję. Multiple z roczników 2007-2010 wystawiane są nawet za pięciocyfrowe kwoty, niemniej rzadko za tyle „schodzą”. Optymalny budżet na zadbaną, kilkunastoletnią Multiplę: 6-10 tys. zł. To już samochód mogący być powoli rozpatrywany w kategorii youngtimera – wszak z jakiego by nie było, ale jednak z jakiegoś powodu na zawsze zostanie zapamiętamy w świecie motoryzacji.
Używany Fiat Multipla – podsumowanie
Na tak nietypowy samochód zdecyduje się tylko wąskie grono odbiorców. Układ siedzeń Multipli doskonale wpasuje się w potrzeby rodzin z 3 lub nawet 4 dzieci. Nie zmienia to faktu, że na bagaże zostanie wtedy niewiele miejsca. Mechanicznie niemłody już Fiat spisuje się poprawnie, a naprawy nie pochłaniają wiele z portfela. Zanim go kupimy, sprawdźmy działanie wszystkich mechanizmów we wnętrzu i dopytujmy o rachunki z przeprowadzonych czynności serwisowych.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Fiatach:
Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie
Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie
Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo (2005-2018) – opinie
Używany Fiat Bravo II (2007-2014) – opinie
Używany Fiat Tipo II (od 2016 r.) – opinie
Używany Fiat 500L (od 2012 r.) – opinie
Używany Fiat Sedici (2006-2014) – opinie
Używany Fiat Freemont (2011-2016) – opinie
Dł./szer./wys. | 399-409/187/167-169 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Pojemność bagażnika | 430-1900 l |
Silnik | 1.6 16V | 1.6 16V (CNG) | 1.6 16V |
---|---|---|---|
Pojemność | 1581 cm³ | 1581 cm³ | 1596 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. + CNG | benz. |
Maks. moc | 103 KM | 90 KM | 103 KM |
Maks. moment | 144 Nm | 127 Nm | 145 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 16,0 s | 12,6 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 157 km/h | 170 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,6 l/100 km | 9,0 l/100 km | 8,6 l/100 km |
Silnik | 1.9 JTD | 1.9 JTD | 1.9 JTD | 1.9 JTD |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM | 110 KM | 115 KM | 120 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 200 Nm | 203 Nm | 210 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s | 12,2 s | 12,2 s | 12,2 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 173 km/h | 176 km/h | 178 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,5 l/100 km |