UżywaneUżywany Fiat 500 (od 2007 r.) - który silnik wybrać?

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – który silnik wybrać?

Przebój Fiata skończył 15 lat i wciąż nie ma zamiaru zejść z motoryzacyjnej sceny. Podpowiadamy, jaką wersję silnikową wybrać, by nic nie przyćmiło uroku „Pięćsetki”.

Umiejętne nawiązanie do designu kultowego Fiata 500 z lat 1957-1975 okazało się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Fiat produkuje współczesną „500-tkę” od 2007 r. i wciąż jest w ofercie mimo premiery drugiej generacji, która otrzymała elektryczny napęd. Model był przy tym na bieżąco odświeżany (liftingi w 2013 i 2015 r.). Fiata 500 pokochają osoby ceniące styl retro lub po prostu szukające ciekawego auta dla dwóch osób. Przedni rząd siedzeń okazuje się wygodny i przestronny, a 185-litrowy bagażnik powinien wystarczyć na większe zakupy. Pokrewieństwo z Fiatem Pandą III działa tylko na plus. Samochód może i nie jest do końca bezawaryjny, ale naprawy należą do najniższych w klasie. To pewien paradoks, bowiem „500-tka” ceną wyraźnie przewyższa swoich konkurentów.

Uroczy, miejski Fiat na przestrzeni lat występował z kilkoma mniej lub bardziej udanymi silnikami. Która wersja najlepiej sprawdzi się w żywiole Fiata 500, czyli w mieście? Odpowiedź poniżej.

Używany Fiat 500 – silniki benzynowe

Gamę otwiera leciwy już silnik 1.2 8V z rodziny Fire. Był bardzo długo w ofercie Fiata 500 (w latach 2007-2020), będąc pod tym względem rekordzistą. Nie należy oczekiwać od niego nadzwyczajnych osiągów, za to bezproblemowo współpracuje z instalacją gazową i zna ją każdy mechanik. Do usterek należy zaliczyć zatykającą się przepustnicę i możliwe spalanie oleju silnikowego.

FIAT 500 II FL Lounge 1.2 8V 69KM 5MT SB8085N 09-2015
8-zaworowy silnik 1.2 pozostawał w ofercie Fiata 500 do 2020 r. W ogłoszeniach trafia się najczęściej.

Innym wolnossącym silnikiem jest 100-konny 1.4 16V. Również go polecamy, ale wycofano go już w 2013 r. Turbodoładowana odmiana tej jednostki posłużyła jako napęd do usportowionego Fiata 500, czyli Abartha 500/595/695. W zależności od wersji generuje od 135 do nawet 190 KM w Abarthu 695 Biposto. 1.4 T-Jet dał się poznać jako wydajny i trwały silnik, ale w tym modelu jest bardziej traktowany jako ciekawostka dla miłośnika. Niemniej polecamy lekturę naszego wpisu o silniku 1.4 T-Jet.

FIAT 500 II 1.4 16V 100KM 6MT SB99530 10-2007
Dynamikę wersji 1.4 docenią osoby chcące użytkować Fiata 500 w trasie. W mieście ten silnik umożliwia sprawne przemieszczanie się od świateł do świateł.

Popularnością podobną do 1.4, czyli wręcz znikomą, cieszy się też ciekawa odmiana 0.9 TwinAir. Ma 8 zaworów, 2 cylindry i turbodoładowanie. Charakterystyczny warkot pasuje do Fiata 500 jak do żadnego innego auta (przypomina jednostkę 499 cm³ z prekursora z lat 50), a przy odpowiednim użytkowaniu silnik zadowala parametrami przyspieszenia. Ale uwaga: dynamiczna jazda diametralnie zwiększa zużycie paliwa, stawiając pod znakiem zapytania przydatność tego silnika w mieście.

FIAT 500 II Sport 0.9TwinAir 105KM 6MT SB3615L 11-2014
Miłośnicy włoskiej motoryzacji uśmiechną się na dźwięk pracy 2-cylindrowego 0.9 TwinAir. Silnik nie jest przesadnie awaryjny, ale pali nawet więcej od 1.2, który jest o wiele tańszy w serwisowaniu.
Fiat 500 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 0.9 TwinAir 0.9 TwinAir 1.2 8V 1.4 16V 1.4 Turbo
Pojemność 875 cm³ 875 cm³ 1242 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz., turbo
Maks. moc 85 KM 105 KM 69 KM 100 KM 135 KM
Maks. moment 131 Nm 145 Nm 102 Nm 131 Nm 206 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 10,0 s 12,9 s 10,5 s 7,9 s
Prędkość maks. 173 km/h 188 km/h 160 km/h 182 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,9 l/100 km 4,2 l/100 km 5,1 l/100 km 6,3 l/100 km 6,5 l/100 km

Używany Fiat 500 – silniki Diesla

Podobnie zresztą ma się sprawa turbodiesli. Fiat w modelu 500 montował tylko jednego, 1.3 MultiJet w dwóch wersjach mocy: 75 i 95 KM. Wyposażenie go w 2009 r. w filtr cząstek stałych przekreśliło marzenia o bezproblemowej eksploatacji w warunkach miejskich. DPF miewał tendencję do zapychania się już przy niewielkich przebiegach. Filtr można co prawda niedrogo zregenerować, ale sens tej operacji jest mocno dyskusyjny. Mówimy przecież o samochodzie stworzonym do miasta.

FIAT 500 II 1.3MultiJet 75KM 5MT SB2351A 02-2009
Era turbodiesli w Fiacie 500 zakończyła się w 2018 r. wraz z wycofaniem 95-konnej wersji silnika 1.3 MultiJet. Przeciętna opinia o nim wpływa na ograniczoną popularność na serwisach aukcyjnych.
Fiat 500 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet
Pojemność 1248 cm³ 1248 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 95 KM
Maks. moment 145 Nm 145 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s 10,7 s
Prędkość maks. 165 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,2 l/100 km 3,9 l/100 km

Używany Fiat 500 – który silnik wybrać?

Polecamy 1.2 Fire. W warunkach miejskich nie pali przesadnie dużo, zawsze można do niego założyć instalację gazową. Poza tym najłatwiej go kupić i gwarantuje najniższe wydatki na serwisowanie. Jako alternatywę warto rozważyć wolnossącego 1.4 16V: on z kolei wymaga cierpliwości podczas poszukiwań, bo jest o wiele rzadszy. Paliwożernego 0.9 TwinAir i awaryjnego 1.3 MultiJet lepiej sobie odpuścić.

Polecamy inne nasze artykuły o używanym Fiacie 500 i modelach pochodnych:

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie użytkowników

Używany Fiat 500X (od 2014 r.) – opinie użytkowników

FIAT 500 II 0.9TwinAir 85KM 5MT SB1858G 10-2010

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji