FIAT 500 II 1.3MultiJet 75KM 5MT SB2351A 12-2007

Przebój Fiata skończył 13 lat i wciąż nie ma zamiaru zejść z motoryzacyjnej sceny. Podpowiadamy, jaką wersję silnikową wybrać, by nic nie przyćmiło uroku „Pięćsetki”.

Umiejętne nawiązanie do designu kultowego Fiata 500 z lat 1957-1975 okazało się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Fiat produkuje współczesną „500-tkę” od 2007 r. i wciąż notuje świetne wyniki sprzedaży do tego stopnia, że model jest tylko na bieżąco odświeżany (liftingi w 2013 i 2015 r.). Fiata 500 pokochają osoby ceniące styl retro lub po prostu szukające ciekawego auta dla dwóch osób. Przedni rząd siedzeń okazuje się wygodny i przestronny, a 185-litrowy bagażnik powinien wystarczyć na większe zakupy. Pokrewieństwo z Fiatem Pandą III działa tylko na plus. Samochód może i nie jest do końca bezawaryjny, ale naprawy należą do najniższych w klasie. To pewien paradoks, bowiem „500-tka” ceną wyraźnie przewyższa swoich konkurentów.

Uroczy, miejski Fiat na przestrzeni lat występował z kilkoma mniej lub bardziej udanymi silnikami. Która wersja najlepiej sprawdzi się w żywiole Fiata 500, czyli w mieście? Odpowiedź poniżej.

Używany Fiat 500 – silniki benzynowe

Gamę otwiera leciwy już silnik 1.2 8V z rodziny Fire. Pomimo sporego stażu rynkowego nadal pozostaje w ofercie, będąc jedyną jednostką napędową nieprzerwanie oferowaną w „500-tce” od samego początku. Nie należy oczekiwać od niej nadzwyczajnych osiągów, za to bezproblemowo współpracuje z instalacją gazową i zna ją każdy mechanik. Do usterek należy zaliczyć zatykającą się przepustnicę i możliwe spalanie oleju silnikowego.

FIAT 500 II FL Lounge 1.2 8V 69KM 5MT SB8085N 09-2015
8-zaworowy silnik 1.2 pozostaje w ofercie Fiata 500 od samego początku produkcji. W ogłoszeniach trafia się najczęściej.

Innym wolnossącym silnikiem jest 100-konny 1.4 16V. Również go polecamy, ale wycofano go już w 2013 r. Turbodoładowana odmiana tej jednostki posłużyła jako napęd do usportowionego Fiata 500, czyli Abartha 500/595/695. W zależności od wersji generuje od 135 do nawet 190 KM w Abarthu 695 Biposto. 1.4 T-Jet dał się poznać jako wydajny i trwały silnik, ale w tym modelu jest bardziej traktowany jako ciekawostka dla miłośnika. Niemniej polecamy lekturę naszego wpisu o silniku 1.4 T-Jet.

FIAT 500 II 1.4 16V 100KM 6MT SB99530 10-2007
Dynamikę wersji 1.4 docenią osoby chcące użytkować Fiata 500 w trasie. W mieście ten silnik umożliwia sprawne przemieszczanie się od świateł do świateł.

Popularnością podobną do 1.4, czyli wręcz znikomą, cieszy się też ciekawa odmiana 0.9 TwinAir. Ma 8 zaworów, 2 cylindry i turbodoładowanie. Charakterystyczny warkot pasuje do Fiata 500 jak do żadnego innego auta (przypomina jednostkę 499 cm³ z prekursora z lat 50), a przy odpowiednim użytkowaniu silnik zadowala parametrami przyspieszenia. Ale uwaga: dynamiczna jazda diametralnie zwiększa zużycie paliwa, stawiając pod znakiem zapytania przydatność tego silnika w mieście.

FIAT 500 II Sport 0.9TwinAir 105KM 6MT SB3615L 11-2014
Miłośnicy włoskiej motoryzacji uśmiechną się na dźwięk pracy 2-cylindrowego 0.9 TwinAir. Silnik nie jest przesadnie awaryjny, ale pali nawet więcej od 1.2, który jest o wiele tańszy w serwisowaniu.

Używany Fiat 500 – silniki Diesla

Podobnie zresztą ma się sprawa turbodiesli. Fiat w modelu 500 montował tylko jednego, 1.3 MultiJet w dwóch wersjach mocy: 75 i 95 KM. Wyposażenie go w 2009 r. w filtr cząstek stałych przekreśliło marzenia o bezproblemowej eksploatacji w warunkach miejskich. DPF miewał tendencję do zapychania się już przy niewielkich przebiegach. Filtr można co prawda niedrogo zregenerować, ale sens tej operacji jest mocno dyskusyjny. Mówimy przecież o samochodzie stworzonym do miasta.

FIAT 500 II 1.3MultiJet 75KM 5MT SB2351A 02-2009
Era tuebodiesli w Fiacie 500 zakończyła się w 2018 r. wraz z wycofaniem 95-konnej wersji silnika 1.3 MultiJet. Przeciętna opinia o nim wpływa na ograniczoną popularność na serwisach aukcyjnych.

Używany Fiat 500 – który silnik wybrać?

Polecamy 1.2 Fire. W warunkach miejskich nie pali przesadnie dużo, zawsze można do niego założyć instalację gazową. Poza tym najłatwiej go kupić (do tej pory mają go „500-tki” w salonach) i gwarantuje najniższe wydatki na serwisowanie. Jako alternatywę warto rozważyć wolnossącego 1.4 16V: on z kolei wymaga cierpliwości podczas poszukiwań, bo jest o wiele rzadszy. Paliwożernego 0.9 TwinAir i awaryjnego 1.3 MultiJet lepiej sobie odpuścić.

Szczegółowe informacje na temat używanego Fiata 500 znajdziesz w poniższym wpisie:

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie użytkowników

Na bazie „500-tki” Fiat opracował także minivana 500L i SUV-a 500X. Zapraszamy do lektury naszych materiałów o tych modelach.

Używany Fiat 500L (od 2012 r.) – opinie użytkowników

Test Fiata 500X FL 1.0 Urban

Fiat 500 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik0.9 TwinAir0.9 TwinAir1.21.41.4 Turbo
Pojemność875 cm³875 cm³1242 cm³1368 cm³1368 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz.benz., turbo
Maks. moc85 KM105 KM69 KM100 KM135 KM
Maks. moment131 Nm145 Nm102 Nm131 Nm206 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,5 s10,0 s12,9 s10,5 s7,9 s
Prędkość maks.173 km/h188 km/h160 km/h182 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa3,9 l/100 km4,2 l/100 km5,1 l/100 km6,3 l/100 km6,5 l/100 km
Fiat 500 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.3 MultiJet1.3 MultiJet
Pojemność1248 cm³1248 cm³
Paliwoturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM95 KM
Maks. moment145 Nm145 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s10,7 s
Prędkość maks.165 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km3,9 l/100 km

FIAT 500 II 0.9TwinAir 85KM 5MT SB1858G 10-2010

1 KOMENTARZ

  1. Fiat 500 to zdecydowanie klasyk wśród samochodów miejskich. Zresztą podobnie jak inne modele marki jak Punto czy Seicento. Nic dziwnego, że cieszą się taką popularnością skoro są stosunkowo niedrogie w utrzymaniu. Najtańsze OC Fiata w marcu 2020 wyliczone przez kalkulator Mubi wyniosło jedynie 292 zł!!
    Pozdrawiam Marta z mubi.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here