FIAT 500 II 1.3MultiJet 75KM 5MT SB2351A 12-2007

Przebój Fiata skończył 13 lat i wciąż nie ma zamiaru zejść z motoryzacyjnej sceny. Podpowiadamy, jaką wersję silnikową wybrać, by nic nie przyćmiło uroku „Pięćsetki”.

Umiejętne nawiązanie do designu kultowego Fiata 500 z lat 1957-1975 okazało się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Fiat produkuje współczesną „500-tkę” od 2007 r. i wciąż notuje świetne wyniki sprzedaży do tego stopnia, że model jest tylko na bieżąco odświeżany (liftingi w 2013 i 2015 r.). Fiata 500 pokochają osoby ceniące styl retro lub po prostu szukające ciekawego auta dla dwóch osób. Przedni rząd siedzeń okazuje się wygodny i przestronny, a 185-litrowy bagażnik powinien wystarczyć na większe zakupy. Pokrewieństwo z Fiatem Pandą III działa tylko na plus. Samochód może i nie jest do końca bezawaryjny, ale naprawy należą do najniższych w klasie. To pewien paradoks, bowiem „500-tka” ceną wyraźnie przewyższa swoich konkurentów.

Uroczy, miejski Fiat na przestrzeni lat występował z kilkoma mniej lub bardziej udanymi silnikami. Która wersja najlepiej sprawdzi się w żywiole Fiata 500, czyli w mieście? Odpowiedź poniżej.

Używany Fiat 500 – silniki benzynowe

Gamę otwiera leciwy już silnik 1.2 8V z rodziny Fire. Pomimo sporego stażu rynkowego nadal pozostaje w ofercie, będąc jedyną jednostką napędową nieprzerwanie oferowaną w „500-tce” od samego początku. Nie należy oczekiwać od niej nadzwyczajnych osiągów, za to bezproblemowo współpracuje z instalacją gazową i zna ją każdy mechanik. Do usterek należy zaliczyć zatykającą się przepustnicę i możliwe spalanie oleju silnikowego.

FIAT 500 II FL Lounge 1.2 8V 69KM 5MT SB8085N 09-2015
8-zaworowy silnik 1.2 pozostaje w ofercie Fiata 500 od samego początku produkcji. W ogłoszeniach trafia się najczęściej.

Innym wolnossącym silnikiem jest 100-konny 1.4 16V. Również go polecamy, ale wycofano go już w 2013 r. Turbodoładowana odmiana tej jednostki posłużyła jako napęd do usportowionego Fiata 500, czyli Abartha 500/595/695. W zależności od wersji generuje od 135 do nawet 190 KM w Abarthu 695 Biposto. 1.4 T-Jet dał się poznać jako wydajny i trwały silnik, ale w tym modelu jest bardziej traktowany jako ciekawostka dla miłośnika. Niemniej polecamy lekturę naszego wpisu o silniku 1.4 T-Jet.

FIAT 500 II 1.4 16V 100KM 6MT SB99530 10-2007
Dynamikę wersji 1.4 docenią osoby chcące użytkować Fiata 500 w trasie. W mieście ten silnik umożliwia sprawne przemieszczanie się od świateł do świateł.

Popularnością podobną do 1.4, czyli wręcz znikomą, cieszy się też ciekawa odmiana 0.9 TwinAir. Ma 8 zaworów, 2 cylindry i turbodoładowanie. Charakterystyczny warkot pasuje do Fiata 500 jak do żadnego innego auta (przypomina jednostkę 499 cm³ z prekursora z lat 50), a przy odpowiednim użytkowaniu silnik zadowala parametrami przyspieszenia. Ale uwaga: dynamiczna jazda diametralnie zwiększa zużycie paliwa, stawiając pod znakiem zapytania przydatność tego silnika w mieście.

FIAT 500 II Sport 0.9TwinAir 105KM 6MT SB3615L 11-2014
Miłośnicy włoskiej motoryzacji uśmiechną się na dźwięk pracy 2-cylindrowego 0.9 TwinAir. Silnik nie jest przesadnie awaryjny, ale pali nawet więcej od 1.2, który jest o wiele tańszy w serwisowaniu.

Używany Fiat 500 – silniki Diesla

Podobnie zresztą ma się sprawa turbodiesli. Fiat w modelu 500 montował tylko jednego, 1.3 MultiJet w dwóch wersjach mocy: 75 i 95 KM. Wyposażenie go w 2009 r. w filtr cząstek stałych przekreśliło marzenia o bezproblemowej eksploatacji w warunkach miejskich. DPF miewał tendencję do zapychania się już przy niewielkich przebiegach. Filtr można co prawda niedrogo zregenerować, ale sens tej operacji jest mocno dyskusyjny. Mówimy przecież o samochodzie stworzonym do miasta.

FIAT 500 II 1.3MultiJet 75KM 5MT SB2351A 02-2009
Era tuebodiesli w Fiacie 500 zakończyła się w 2018 r. wraz z wycofaniem 95-konnej wersji silnika 1.3 MultiJet. Przeciętna opinia o nim wpływa na ograniczoną popularność na serwisach aukcyjnych.

Używany Fiat 500 – który silnik wybrać?

Polecamy 1.2 Fire. W warunkach miejskich nie pali przesadnie dużo, zawsze można do niego założyć instalację gazową. Poza tym najłatwiej go kupić (do tej pory mają go „500-tki” w salonach) i gwarantuje najniższe wydatki na serwisowanie. Jako alternatywę warto rozważyć wolnossącego 1.4 16V: on z kolei wymaga cierpliwości podczas poszukiwań, bo jest o wiele rzadszy. Paliwożernego 0.9 TwinAir i awaryjnego 1.3 MultiJet lepiej sobie odpuścić.

Szczegółowe informacje na temat używanego Fiata 500 znajdziesz w poniższym wpisie:

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie użytkowników

Na bazie „500-tki” Fiat opracował także minivana 500L i SUV-a 500X. Zapraszamy do lektury naszych materiałów o tych modelach.

Używany Fiat 500L (od 2012 r.) – opinie użytkowników

Test Fiata 500X FL 1.0 Urban

Fiat 500 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik0.9 TwinAir0.9 TwinAir1.21.41.4 Turbo
Pojemność875 cm³875 cm³1242 cm³1368 cm³1368 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz.benz., turbo
Maks. moc85 KM105 KM69 KM100 KM135 KM
Maks. moment131 Nm145 Nm102 Nm131 Nm206 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,5 s10,0 s12,9 s10,5 s7,9 s
Prędkość maks.173 km/h188 km/h160 km/h182 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa3,9 l/100 km4,2 l/100 km5,1 l/100 km6,3 l/100 km6,5 l/100 km
Fiat 500 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.3 MultiJet1.3 MultiJet
Pojemność1248 cm³1248 cm³
Paliwoturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM95 KM
Maks. moment145 Nm145 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s10,7 s
Prędkość maks.165 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km3,9 l/100 km

FIAT 500 II 0.9TwinAir 85KM 5MT SB1858G 10-2010

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4.2]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here