Fiat 500X

To crossover przypominający miejskiego Fiata 500 tylko z wyglądu. Czy warto go rozważyć z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Fiacie 500X.

Niezwykle ciepłe przyjęcie produkowanej od 2007 r. współczesnej interpretacji Fiata 500 sprawiło, że włoski producent postanowił na fali miejskiego modelu stworzyć minigamę aut stylistycznie nawiązujących do „500-tki”. Najpierw wprowadzono kompaktowego minivana (500L; w 2012 r.), zaś dwa lata później zadebiutował niewielki crossover 500X. Wraz z nim na rynku pojawił się też bliźniaczy konstrukcyjnie Jeep Renegade. Uterenowione auto Fiata poszło zupełnie inną drogą, zdecydowanie celując w aspekty wizualne aniżeli zdolności terenowe. Napęd 4×4 co prawda trafiał do 500X, ale wyłącznie w połączeniu z najmocniejszymi wersjami silnikowymi. Na „otarcie łez” przygotowano łączony z niektórymi wariantami przednionapędowymi układ Traction Plus, czyli rozbudowany system kontroli trakcji poprawiający przyczepność napędzanej osi i jednocześnie nie ograniczający właściwości jezdnych auta na asfalcie. Pojawił się on w Fiatach 500X Cross, czyli wersjach o lekko uterenowionym wyglądzie. Standardowe, przeznaczone do miejskiej eksploatacji, nazwano City Look. W późniejszych latach ofertę uzupełniły warianty usportowione (Sport) oraz specjalne (Mirror, S-Design).

Fiat 500X
Z zewnątrz Fiat 500X w ogóle nie przypomina technologicznego „bliźniaka” – Jeepa Renegade. Dla obydwu samochodów przewidziano dokładnie te same silniki.

Włoski crossover nadal przyciąga uwagę nietuzinkowym wyglądem, lecz bywa krytykowany za kiepskie możliwości transportowe i ograniczoną użyteczność dla rodzin z dziećmi. Mimo tego ceny używanych aut nadal bywają zaporowe. Czy warto kupić Fiata 500X? Jeśli tak, to najlepiej z jakim silnikiem? Poznajmy opinie właścicieli używanych Fiatów 500X.

Fiat 500X 01
We wszystkich autach montowano przydatny system zmieniający ustawienia układu napędowego (Drive Mood Selector). Dostępne są: Auto, Sport i All Weather (Traction w autach z układem Traction Plus i napędem 4×4).

Używany Fiat 500X – wnętrze

Obłe kształty kokpitu 500X idealnie współgrają z zaokrąglonymi liniami karoserii auta. O przynależności do rodziny „500” przypomina charakterystyczny, lakierowany (w niektórych wersjach) panel biegnący przez niemal całą szerokość kokpitu. Mimo licznych zabiegów stylistycznych deska Fiata 500X nie straciła zbytnio na intuicyjności obsługi. Skupiono ją na przyciskach w panelach konsoli środkowej lub na kierownicy, a także w okolicy dotykowego ekranu w górnej części kokpitu. Na liście wyposażenia standardowego znalazło się sporo nowinek technologicznych popularnych w znacznie nowszych samochodach, m.in. radio z Bluetooth i Android Auto/Apple CarPlay czy tempomat. W bogatszych montowano fabryczną nawigację i asystentów wsparcia kierowcy.

Nim zaczniemy rozważać kupno Fiata 500X, warto zdawać sobie sprawę, że to samochód mniejszy od dzisiaj produkowanych aut kompaktowych i większości SUV-ów. Nie oznacza to jednak, że ciasny. Jak na auto o długości niecałych 4,3 m miejsca w środku jest wystarczająco, nawet jeśli przyjdzie przewieźć czwórkę dorosłych osób. Na płasko wyprofilowanej kanapie zmieści się nawet trójka pasażerów, choć wtedy da się odczuć ciasnotę w obrębie łokci (niewielka szerokość wnętrza) i na nogi (obecność tunelu środkowego). Główny problem tego modelu stanowi bagażnik: raz, że niezbyt pojemny (350 l), dwa – mało funkcjonalny z uwagi na wysoko poprowadzoną podłogę. W niektórych autach da się ją ustawiać w dwóch płaszczyznach: pozbawione są tej możliwości są egzemplarze z fabrycznym kołem zapasowym.

Używany Fiat 500X – silniki

Silniki benzynowe w 500X dzielą się na jednostki montowane przed liftingiem i po nim. Początkowo oferowano wolnossącego 1.6 E-torQ (110 KM) – jedyny silnik z pośrednim wtryskiem paliwa. Układ bezpośredniego wtrysku trafił już do turbodoładowanego 1.4 z udoskonalonym systemem sterowania zaworami MultiAir (140/170 KM). W 2018 r. wycofano go na rzecz dwóch jednostek z rodziny FireFly: 1.0 (120 KM) i 1.3 (150 KM). Produkcję 1.6 E-torQ utrzymywano jeszcze przez kolejny rok. W 2022 r. pojawił się nowy silnik 1.5 GSE z układem Mild Hybrid (130 KM). Gamę diesli oparto na budżetowym 1.3 MultiJet (95 KM), optymalnym 1.6 MultiJet (120/130 KM) oraz 2.0 MultiJet (140/150 KM), który łączył się z napędem 4×4 (wraz z 1.4 MultiAir/170 KM). Spośród skrzyń biegów przewidziano 5- i 6-biegowe przekładnie ręczne oraz kilka automatów: o klasycznej budowie (9 biegów) i dwusprzęgłowe DDCT (6/7-biegów).

Fiat 500X silnik
Silniki 1.4 z 500X dopracowano do tego stopnia, że awarie układu MultiAir ze starszych generacji tych jednostek należą do rzadkości.
Fiat 500X silnik
Uznaniem cieszą się montowane najdłużej w gamie (od początku produkcji do stycznia 2022 r.) turbodiesle 1.6 MultiJet. Najlepiej łączą umiarkowane spalanie z wystarczającymi osiągami.

Używany Fiat 500X – opinie użytkowników

 Zalety 

„Pozytywnie zaskoczył mnie poziom wyciszenia. Materiały wygłuszające rozlokowano dosłownie wszędzie”

„Mimo wysokiego prześwitu 500X nie przechyla się nadmiernie w zakrętach. Prowadzenie na plus”

„Dobra widoczność jak na SUV-a. Duże lusterka boczne i niezłej jakości kamera cofania”

„Dzięki elektrycznemu dogrzewaczowi w środku bardzo szybko robi się przyjemnie ciepło”

 Wady 

„Niezbyt pakowny, płytki bagażnik. 500X niezbyt sprawdza się jako auto rodzinne”

„W moim Fiacie przydałby się napęd 4×4. Wcześniej jeździłem Sedici i sobie go chwaliłem”

„Mało zwrotny samochód. Średnica zwracania jak w autach klasy średniej”

„Sporo niskiej jakości elementów dekoracyjnych. Słabo prezentują się zwłaszcza błyszczące plastiki na karoserii”

Używany Fiat 500X – awaryjność, typowe usterki

Eksploatacji Fiata 500X towarzyszą raczej przypadkowe awarie niż wynikające z niedociągnięć konstrukcyjnych. Zdarzają się problemy z uruchomieniem silnika (rozrusznik kręci, ale nie daje rady pobudzić do życia jednostki napędowej), czasami wpada on w wibracje (to z reguły wina zużytych poduszek silnika). Użytkownicy zgłaszają też kłopoty z pracą napędu 4×4 i systemu multimedialnego (zawiesza się, pokazuje się czarny ekran, nie działa nawigacja). Auto nie jest wolne od niedoróbek wykończeniowych wnętrza – w efekcie przestają działać przyciski na kokpicie lub skrzypią fotele. Nie brakuje doniesień o przeciętnej jakości powłoki lakierniczej nadwozia i nadmiernej hałaśliwości zawieszenia.

Fiat 500X skrzynia biegów
5-biegowe skrzynie trafiły jedynie do odmian 1.6 E-torQ oraz 1.3 MultiJet.

Używany Fiat 500X – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie.

Fiat 500X numer VIN

Używany Fiat 500X – sytuacja rynkowa, ceny

Najtańsze Fiaty 500X kosztują 43-50 tys. zł: mowa głównie o autach z przebiegami przekraczającymi 150 tys. km. Zwiększenie budżetu do 50-60 tys. zł ułatwi znalezienie auta, które przejechało mniej niż 100 tys. km. Używane Fiaty po liftingu wystawiane są za minimum 70 tys. zł. W ogłoszeniach przeważają samochody benzynowe z ręcznymi skrzyniami biegów.

Używany Fiat 500X – podsumowanie

Fiat stworzył udany produkt, który do tej pory z powodzeniem znajduje nabywców w salonach. Wieloletni właściciele chwalą jego nowoczesny charakter i względnie niski poziom awaryjności. 500X najlepiej rozważać w kategorii samochodu miejskiego lub dla rodziny z małymi dziećmi. W innym przypadku przyniesie on rozczarowanie.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Fiatach:

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie użytkowników

Używany Fiat Tipo II (od 2015 r.) – opinie użytkowników

FIAT 500X I Cross Plus 1.4MultiAir 170KM 9AT 4x4 SB9795N 12-2015

Fiat 500X – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.425-427/180/158-162 cm
Rozstaw osi257 cm
Pojemność bagażnika350-1000 l
Fiat 500X – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.0 FireFly1.3 FireFly1.4 MultiAir1.4 MultiAir1.5 Mild-Hybrid1.6 E-torQ
Pojemność999 cm³1332 cm³1368 cm³1368 cm³1469 cm³1591 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.
Maks. moc120 KM150 KM140 KM170 KM130 KM110 KM
Maks. moment190 Nm270 Nm230 Nm250 Nm240 Nm152 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s9,1 s9,8 s8,6 s9,4 s11,5 s
Prędkość maks.188 km/h207 km/h190 km/h200 km/h196 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km6,4 l/100 km6,0 l/100 km6,7 l/100 km5,8 l/100 km6,4 l/100 km
Fiat 500X – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.3 MultiJet1.6 MultiJet1.6 MultiJet2.0 MultiJet2.0 MultiJet
Pojemność1248 cm³1598 cm³1598 cm³1956 cm³1956 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM120 KM130 KM140 KM150 KM
Maks. moment200 Nm320 Nm320 Nm350 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s10,5 s10,2 s9,5 s10,1 s
Prędkość maks.172 km/h186 km/h196 km/h190 km/hb.d.
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km4,1 l/100 km5,0 l/100 km4,9 l/100 km6,4 l/100 km

Używany Fiat 500X – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj