VOLKSWAGEN Golf VIII Style 1.5eTSI EVO mHEV 150KM 7AT DSG FWD PO5NU36 04-2020

Volkswagen Golf VIII niedawno wjechał do salonów. Poznajmy opinie na jego temat i zweryfikujmy plusy i minusy. Czy to nadal wzór samochodu kompaktowego?

Przed premierą każdej generacji Volkswagena Golfa cały motoryzacyjny świat na chwilę wstrzymuje oddech. Wszyscy, niezależnie od tego, czy chcą go kupić czy nie, pragną się dowiedzieć, co nowego przyniesie kolejne wcielenie wieloletniego europejskiego bestsellera i niekwestionowanego lidera segmentu kompaktowego. I, o dziwo, wiele osób znowu z przekąsem kręci nosem, gdy na światło dzienne wypływają oficjalne zdjęcia nowego Golfa. Tak też było kilka miesięcy temu z Golfem VIII. Już z daleka wiadomo, z jakim autem mamy do czynienia: szeroki tylny słupek i niska, lekko „muskularna” sylwetka nie pozostawiają złudzeń, że to nadal Golf. Ósma generacja niemal nie zmieniła się pod względem wymiarów od „Siódemki”. Urosła raptem o 3 cm, na szerokość przybył 1 cm, minimalne różnice tyczą się również rozstawu osi, który wynosi 262 cm. Volkswagen zdążył już nas przyzwyczaić do takiej strategii, wszak każdy nowy Golf bardziej przywodzi na myśl ewolucję, a nie rewolucję względem poprzednika. W najmniejszym stopniu nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia z „przypudrowanym”, starym modelem. Zmian jest więcej, niż można się z początku spodziewać.

VOLKSWAGEN Golf VIII Style 1.5eTSI EVO mHEV 150KM 7AT DSG FWD PO5NU36 04-2020
Nowość w Golfie VIII stanowią w pełni LED-owe światła przednie i tylne, dostępne już w bazowej specyfikacji wyposażenia (nazwanej po prostu Golf).

Z pewnością trzeba stwierdzić, że Golf VIII nie jest już samochodem dla każdego kierowcy. W pogoni za coraz śmielszą cyfryzacją aut dotychczasowy „Volkswagen dla ludu” na dobre wkroczył w erę niemal całkowitego zredukowania fizycznych przycisków na rzecz dotykowych ekranów i paneli, za pośrednictwem których obsłużymy niemal cały samochód. Golf VIII otrzymał cały arsenał systemów wspomagających kierowcę i nowoczesne silniki z turbodoładowaniem, w tym odmiany mikrohybrydowe. Biorąc pod uwagę wykończenie wnętrza, Volkswagen znacznie przybliżył swój bestsellerowy model do klasy premium. Mimo tego nie ustrzeżono się czysto oszczędnościowych wpadek, podobnie jak niedopracowania płynności działania skomplikowanych multimediów. Trzeba jednak przyznać, że te małe niedogodności nie są w stanie przyćmić istotnego postępu, jakiego dokonano w kwestii właściwości jezdnych Golfa i realnego zapotrzebowania na paliwo. W dalszej części materiału skupimy się na wytypowaniu udanych oraz uciążliwych rozwiązań z Golfa VIII.

VOLKSWAGEN Golf VIII Style 1.5eTSI EVO mHEV 150KM 7AT DSG FWD PO5NU36 04-2020
Aluminiowe felgi (16″) bez dopłaty dostępne są od drugiej wersji wyposażenia (Life). Najbogatsza (Style) otrzymała alufelgi 17-calowe, a za „18-stki” (na zdjęciu) trzeba już dopłacić 2-3 tys. zł.

Volkswagen Golf VIII – deska rozdzielcza

Oto najbardziej przełomowa część nowego Volkswagena Golfa – jego kokpit. Niemal zupełnie zniknęły z niego fizycznie wciskane przyciski. W dużej mierze zlikwidowano je na rzecz przeniesienia w odmęty menu 10-calowego (seryjnie 8,25-calowego) centralnego ekranu, ale niektóre funkcje wciąż posiadają swój indywidualny odpowiednik, tyle że na… dotykowych panelach. Zniknęło przede wszystkim charakterystyczne dla Volkswagena pokrętło do obsługi świateł zewnętrznych: teraz włączamy je i zmieniamy, stukając we właściwą ikonkę po prawej stronie zegarów. Co ciekawe, dotykowe panele umieszczono również w okolicach lampki oświetlenia wnętrza i pośrodku kokpitu, wokół przycisku świateł awaryjnych. Volkswagen naszpikował nowego Golfa wszystkim, czego można oczekiwać od samochodu XXI wieku. Wirtualne, dzielone na 3 części zegary, obsługa gestami lub głosem, sparowanie ze smartfonem czy komunikacja z innymi użytkownikami ruchu to tylko niektóre z nowinek, którymi kusi nowy Golf. Ciężko jednak pozbyć się wrażenia, że w całej tej pogoni za innowacyjnością przegapiono kilka kwestii wykończeniowych. Przykre wrażenie sprawia zwłaszcza schowek przed pasażerem oraz… pręt do podtrzymania maski (w poprzedniku stosowano niewielkie amortyzatory).

Volkswagen Golf VIII - kokpit
Już kokpit standardowej wersji Golfa nie wygląda źle – każdy samochód posiada cyfrowe wskaźniki wraz z 8,25-calowym ekranem radia, zestaw Bluetooth i gniazda USB-C.
VOLKSWAGEN Golf VIII Style 1.5eTSI EVO mHEV 150KM 7AT DSG FWD PO5NU36 04-2020
Nie każdy kierowca polubi niemal całkowite powierzenie obsługi dotykowym elementom. Tradycyjne wskaźniki na dobre zniknęły z Golfa, ale wirtualne zegary posiadają funkcję ich wyświetlania (jak na zdjęciu).

Volkswagen Golf VIII – przestrzeń w środku, bagażnik

W tej kwestii widać najmniej zmian. Golf VIII pozostał jednym z najmniejszych reprezentantów w klasie i wcale nie próbuje udawać najprzestronniejszego, choć jak na zaledwie 262-centymetrowy rozstaw osi w drugim rzędzie panują naprawdę przyzwoite warunki. W „Ósemce” pojawiło się dodatkowe udogodnienie w postaci 3-strefowej klimatyzacji z osobnymi nawiewami i regulacją temperatury dla pasażerów z tyłu. Kierowca siedzi nieco niżej niż w Skodzie Octavii, a w odmianie Style (na zdjęciach) ma do dyspozycji elektryczną regulację i masaż odcinka lędźwiowego pleców wzorowo wyprofilowanych foteli ergoActive. Bagażnik mieści dokładnie tyle samo co w Golfie VII, czyli 380 l. Pochwały należą się za regularny kształt, pieczołowite wykończenie i wyposażenie w przydatne haczyki i gniazdo 12 V. Złożenie siedzeń drugiego rzędu skutkuje uzyskaniem równej powierzchni o pojemności 1237 l, natomiast do przewozu długich, ale cienkich przedmiotów przewidziano osobno otwierany otwór pośrodku oparcia kanapy.

Volkswagen Golf VIII – silniki benzynowe

Volkswagen stworzył gamę silnikową w oparciu o dwie jednostki napędowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa1.0 TSI (90 i 110 KM) i 1.5 TSI (130 i 150 KM). Wybrane z nich zestawiane są wyłącznie z niektórymi specyfikacjami wyposażenia, np. 1.0 TSI kupimy tylko w połączeniu z podstawowymi wersjami Golf i Life (jednostka niedostępna z topowymi Style i R-Line). Nowość stanowi odmiana mikrohybrydowa, czyli 1.5 eTSI. Zbudowana na bazie 150-konnego „zwykłego” TSI odmiana wykorzystuje alternator z funkcją rozrusznika, 48-woltową instalację elektryczną oraz dodatkowy akumulator i według zapewnień niemieckich inżynierów ma zredukować zużycie paliwa o 10% i zapewnić sprawniejsze ruszanie z miejsca. W silniku zastosowano też funkcję odłączania dwóch cylindrów i przełączania skrzyni DSG (7-biegowa, w standardzie z eTSI) w tryb żeglowania. Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom mikrohybrydowy Golf w naszym teście średnio spalił 6,4 l/100 km, a przy łagodnym traktowaniu poza miastem udawało się nawet „schodzić” do 4 l/100 km.

Volkswagen Golf VIII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.0 TSI1.0 TSI1.5 TSI EVO1.5 TSI EVO1.5 eTSI (DSG)
Pojemność999 cm³999 cm³1498 cm³1498 cm³1498 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo + el.
Maks. moc90 KM110 KM130 KM150 KM150 KM
Maks. moment175 Nm200 Nm200 Nm250 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s10,2 s9,2 s8,5 s8,5 s
Prędkość maks.188 km/h202 km/h214 km/h224 km/h224 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km5,3 l/100 km5,4 l/100 km5,5 l/100 km5,7 l/100 km
VOLKSWAGEN Golf VIII Style 1.5eTSI EVO mHEV 150KM 7AT DSG FWD PO5NU36 04-2020
Układ mikrohybrydowy i wszelkie ograniczające spalanie systemy nie wpływają na przyjemność z podróżowania Golfem eTSI. Wręcz przeciwnie, całość pracuje bardzo gładko i cicho, bez jakichkolwiek szarpnięć lub wibracji.

Volkswagen Golf VIII – silniki Diesla

Oprócz tego Volkswagen przewidział dwie jednostki wysokoprężne, a właściwie jeden silnik (2.0 TDI) w dwóch wersjach mocy: 115 KM i 150 KM. Słabsza odmiana łączy się z 6-biegową skrzynią ręczną, mocniejsza – 7-biegową DSG. Można ją kupić tylko w zestawieniu z najdroższymi specyfikacjami wyposażenia (Style i R-Line), w związku z czym przyjemność z jazdy 150-konnym turbodieslem kosztuje minimum 123 tys. zł. Słabszego 2.0 TDI można mieć za 89 tys. zł, jednak wciąż jest to bazowa wersja Golf. Dla porównania, z silnikiem 1.0 TSI/90 KM kosztuje ona… 20 tys. zł mniej.

Volkswagen Golf VIII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM150 KM
Maks. moment300 Nm360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s8,8 s
Prędkość maks.202 km/h223 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km4,5 l/100 km
Volkswagen Golf 2.0 TDI
Według cyklu WLTP jednostka 2.0 TDI średnio spala od 4,1 do 4,5 l/100 km.

Volkswagen Golf VIII – ciekawe rozwiązania techniczne

Wraz z ósmą generacją Volkswagen Golf na dobre „zaprzyjaźnił się” z otaczającą na każdym kroku kierowcę współczesną elektroniką. Oto najciekawsze funkcje dostępne w nowym Golfie VIII:

  • reflektory matrycowe IQ.LIGHT LED z 22 diodami na sztukę, posiadające funkcję dopasowywania snopu światła do aktualnych warunków drogowych (bez oślepiania innych kierowców;
  • Innovision Cockpit, czyli dwa 10-calowe ekrany: w miejscu tradycyjnych wskaźników i na środku deski rozdzielczej. Pierwszy, za kierownicą, można dowolnie konfigurować wykorzystując podział na 3 części, tym samym wyświetlając m.in. analogowe wskaźniki, mapę nawigacji albo działanie systemów bezpieczeństwa. Dla ułatwienia obsługi, w centralnym ekranie umieszczono zwijane z góry (jak w smartfonach) menu podstawowych funkcji, dodano też możliwość personalizacji kolorowymi skórkami;
  • system Discover Pro ze sterowaniem gestami i głosowym w formie naturalnych zdań, z asystentem Alexa. Niestety, przeciętnie współpracuje z językiem polskim;
  • aplikacja We Connect, czyniąca ze smartfona swego rodzaju „mobilny kluczyk” i dająca dostęp do usług online Volkswagena (umawianie przeglądów, wezwanie pomocy drogowej itp.);
  • usługa We Upgrade, umożliwiająca wykupienie dodatkowych funkcji w późniejszym terminie (np. wybrane systemy bezpieczeństwa, aktywny tempomat, system rozpoznający znaki drogowe);
  • system Car2X umożliwiający komunikację z innymi autami oraz urządzeniami na drodze, pozwalający uniknąć korków lub znaleźć alternatywną trasę przejazdu;
  • całe spektrum układów asystujących kierowcy: Lane Assist (utrzymania pasa ruchu), Side Assist (zmiany pasa ruchu), Traffic Jam Assist (jazdy w korku), rozpoznawanie znaków drogowych i zmęczenia kierowcy, aktywny tempomat ACC z regulacją odległości od poprzedzającego pojazdu itp.;
  • adaptacyjne zawieszenie z elektroniczną szperą (XDS) lub zawieszenie sportowe z dwoma trybami pracy (sportowy i komfortowy).

13 najciekawszych rozwiązań w Volkswagenie Golfie VIII

Volkswagen Golf VIII –  to zasługuje na pochwałę 

 +  bogate wyposażenie podstawowej wersji, obejmujące m.in. wirtualny zestaw wskaźników, reflektory LED, wybrane systemy bezpieczeństwa, Climatronic
 +  dopracowana odmiana mikrohybrydowa: sprawniejsza dynamika i niższe spalanie względem wersji wyłącznie spalinowych
 +  pewne i bezpieczne prowadzenie w zakrętach, precyzyjny układ kierowniczy
 +  przestronna, jak na te wymiary, kabina pasażerska, foremny bagażnik
 +  liczne pakiety wyposażeniowe w przystępnych cenach, dostępne także w tańszych konfiguracjach

Volkswagen Golf VIII –  to wymaga poprawy 

 –  wybór mocniejszego silnika oznacza konieczność wyboru droższej wersji wyposażeniowej
 –  drobne wpadki wykończeniowe (twardy plastik na tylnych drzwiach, przedni schowek nie wyłożony miękkim materiałem)
 –  obsługa zaawansowanych multimediów wymaga czasu i wprawy, zwłaszcza u starszych kierowców
 –  przypadki wieszania się ekranu centralnego lub opóźniona reakcja na dotyk
 –  wysoka cena bogato skonfigurowanego egzemplarza mającego wszystko, co zachwala w Golfie Volkswagen

Volkswagen Golf VIII – ceny

Absolutnie podstawowego Golfa w chwili obecnej można mieć za mniej niż 70 tys. zł (dokładnie 69 490 zł po udzielanych w tej chwili rabatach) – mowa o wersji Golf z 90-konnym silnikiem 1.0 TSI. Dopłata do 110 KM wynosi 3400 zł. Pomimo że taki Golf nie wygląda zachęcająco, ma całkiem sensowne wyposażenie: kierownicę multifunkcyjną, Climatronic, cyfrowy zestaw wskaźników z wyświetlaczem radia o przekątnej 8,25 cala i usługą We Connect. Mając w zanadrzu 81 590 zł możemy pokusić się o odmianę Life (wciąż 1.0 TSI/110 KM), dysponującą m.in. aktywnym tempomatem, 16-calowymi alufelgami funkcją przeniesienia ekranu smartfona na ekran centralny (App Connect). Wraz z nią otrzymujemy dostęp do silników 1.5 TSI, ale topowy turbodiesel (2.0 TDI/150 KM) dostępny jest dopiero od wersji Style, mającej m.in. inteligentne reflektory, fotele ergoActive, 3-strefową klimatyzację i oświetlenie Ambient Plus. Golf w tej odmianie kosztuje minimum 94 690 zł (1.5 TSI/130 KM). Szczyt gamy wieńczy Golf R-Line, kosztujący od 98 190 zł (1.5 TSI/130 KM) do 126 490 zł (2.0 TDI/150 KM). Na jego pokładzie znajdziemy proaktywny tempomat, sportowe zawieszenie i fotele, Innovision Cockpit oraz 17-calowe obręcze ze stopów lekkich.

Zobacz więcej na temat wyposażenia i cen nowego Volkswagena Golfa VIII

Volkswagen Golf VIII bieda
Tak wygląda kompaktowy Volkswagen w bazowej specyfikacji (Golf). Dzięki aktualnym rabatom można go mieć za mniej niż 70 tys. zł.
Volkswagen Golf VIII bogactwo
Wybierając topową odmianę Style i nie szczędząc na dodatkach, cena Volkswagena Golfa VIII rośnie ponad dwukrotnie.

Volkswagen Golf VIII – podsumowanie

Z jednej strony Golf pozostał Golfem – nadal jest skrojonym na wymiar kompaktem, który wykończeniem (poza kilkoma wpadkami) wyraźnie goni marki premium. Z drugiej strony ósma generacja na zawsze utraciła to, za co ceniono poprzednie, czyli intuicyjną obsługę. Cóż, taka jest cena wkroczenia w erę cyfryzacji i klienci na Golfa muszą iść razem z nim „do przodu”. Poza tym nowy niemiecki producent poprawił właściwości jezdne i stworzył paletę silnikową, z której każdy wybierze coś dla siebie. I, co ważne, nie każe dopłacać za wszystkie zawarte w katalogach udogodnienia techniczne.

Przeczytaj więcej o nowym Volkswagenie Golfie w naszym teście odmiany 1.5 eTSI Style:

Volkswagen Golf 1.5 eTSI EVO 150 DSG Style – test

Volkswagen Golf VIII – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.428/179/149 cm
Rozstaw osi262 cm
Pojemność bagażnika380-1237 l

Volkswagen Golf VIII – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4.6]

1 KOMENTARZ

  1. Ekrany dotykowe, zamiast tradycyjnych przycisków, to proszenie się o kłopoty, bo aktywne systemy bezpieczeństwa nie zawsze informują o przeszkodach na drodze (np pieszym przechodzącym przez jezdnię), a grzebanie w menu odwraca wzrok kierowcy z drogi na ekran. Chyba, że konstrukcja systemu blokuje możliwość korzystania z ekranów podczas jazdy…
    Elektryczny ręczny też nie jest dobrym rozwiązaniem, bo podczas ruszania pod górkę minimalnie, ale jednak powoduje stoczenie się pojazdu, podczas gdy klasyczna dźwignia pozwala na płynne ruszenie bez stoczenia się nawet o milimetr.
    No i nie wiele trzeba, aby elektryczny ręczny przestał działać (wystarczy go zacisnąć, bez uprzedniego wciśnięcia hamulca roboczego i już jest potrzebna wizyta w serwisie).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here