Volkswagen Golf gama

W pierwszym kwartale 2019 r. popyt na samochody w Europie spadł. Prezentujemy najpopularniejsze modele, marki oraz sprzedaż w 30 krajach Starego Kontynentu.

Niezmiennie od wielu lat najpopularniejszym nowym samochodem osobowym w Europie jest Volkswagen Golf. W pierwszym kwartale bieżącego roku sytuacja się nie zmieniła. Nadal to kompaktowe niemieckie auto znajduje najwięcej nabywców. Mimo że sprzedaż Golfa zmniejszyła się o nieco ponad 15% i tak kupiło go aż 113 tys. osób., czyli o ponad 25 tys. więcej niż drugiego w kolejności Renault Clio. Pozycja Golfa jest zatem niezagrożona, a pojawienie się modelu 8. generacji (debiut jesienią 2019 r.) może raczej spowodować zwiększenie przewagi nad rywalami niż jej zmniejszenie. Patrząc na listę europejskich bestsellerów widać wyraźnie jak bardzo lubiane są obecnie SUV-y i crossovery. Wśród 50 najczęściej wybieranych samochodów, modeli tego typu jest aż 20 (top 5 stanowią: VW Tiguan, Nissan Qashqai, VW T-Roc, Renault Captur i Dacia Duster). Mocną pozycję mają samochody marek premium. Najpopularniejszym autem tej kategorii jest Mercedes klasy A (19. miejsce pod względem sprzedaży w Europie), a w zestawieniu „top 50” jest ich aż 10.

Poniżej prezentujemy galerię dziesięciu najlepiej sprzedających się w Europie samochodów osobowych i tabelę z kompletem danych.

Volkswagen Golf (2019)
1. Volkswagen Golf – 112 885 szt.
Renault Clio (2019)
2. Renault Clio – 87 375 szt.
Volkswagen Polo (2018)
3. Volkswagen Polo – 79 871 szt.
Volkswagen Tiguan (2018)
4. Volkswagen Tiguan – 67 878 szt.
Ford Focus (2018)
5. Ford Focus – 67 142 szt.
Ford Fiesta (2018)
6. Ford Fiesta – 65 718 szt.
Opel Corsa (2017)
7. Opel/Vauxhall Corsa – 65 600 szt.
Peugeot 208 (2018)
8. Peugeot 208 – 63 094 szt.
Nissan Qashqai (2017)
9. Nissan Qashqai – 61 719 szt.
Toyota Yaris (2019)
10. Toyota Yaris – 61 585 szt.

Marki, które lubimy najbardziej

Pod względem popularności marek Europejczycy także są stali w uczuciach – wciąż bestsellerem jest Volkswagen. Bardzo wiele marek notuje poważne spadki sprzedaży. Rekordzistką jest tutaj Alfa Romeo – popyt na jej auta zmniejszył się aż o 40,7% – z 24,8 do 14,7 tys. szt. (największe szkody wyrządziło wycofanie z oferty MiTo, ale bardzo dużo straciła także Giulia). Co ciekawe, rekordzistką w drugą stronę, jest Lancia, której jedyny model na jedynym rynku, na którym jest oferowany – czyli Ypsilon we Włoszech – sprzedał się o 34% lepiej niż w I kwartale 2018 r. (18 zamiast 13 tys. szt.). To jednak tylko statystyka i ciekawostka, bo z marek liczących się w ogólnoeuropejskim wyścigu największy wzrost popularności jest udziałem Dacii (+12,6%, 145 tys. szt.).

Wyraźna zadyszka w Europie

W pierwszym kwartale 2019 r. w 30 państwach Unii Europejskiej i EFTA nabywców znalazło łącznie 4 146 152 sztuk nowych samochodów osobowych. To o 3,2% mniej niż w tym samym okresie 2018 r. Sprzedaż wzrosła w zaledwie 9 krajach (najbardziej na Litwie – o blisko 60%). W 21 państwach, w których sprzedaż spadła rekordzistką jest Islandia (-41,1%). Nadal najwięcej samochodów kupuje się w Niemczech (zanotowano tam nawet minimalny, 0,2-procentowy wzrost). Polska zajmuje stabilne siódme miejsce.

W poniższej tabeli podajemy pełne dane dla trzydziestu rynków.

Źródła: ACEA, Jato Dynamics

 

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here