Peugeot 3008 I 04

Pierwszy Peugeot 3008 przeplata zalety kompaktowego SUV-a z minivanem. Z jakim silnikiem najlepiej go rozważyć? Oto wszystkie jednostki napędowe Peugeota 3008 I.

Peugeotowi udała się trudna sztuka stworzenia wyjątkowego SUV-a, choć 3008 I lepiej może rozpatrywać bardziej jako crossovera. Samochód ma zaledwie 15-centymetrowy prześwit, a jego błotników nie chronią żadne plastikowe osłony, będące popularnym dodatkiem w większości konkurentów. Oferowano w nim co prawda napęd 4×4, ale tylko w konfiguracji z mocną (i drogą) odmianą hybrydową, w której sekcja elektryczna w całości odpowiada za wprawianie w ruch tylnej osi. Z drugiej strony, Peugeot 3008 wiele nadrabia funkcjonalnością wynikającą z zastosowania równej podłogi w drugim rzędzie foteli oraz dwuczęściowej, ułatwiającej załadunek klapy bagażnika. W dziedzinie dostępnych silników francuski producent nie kombinował i przewidział konstrukcje znane z innych modeli Peugeota i Citroena. Która najlepiej pasuje do 3008 I, tj. łączy żwawy charakter z niezawodnością?

Używany Peugeot 3008 I – silniki benzynowe

Przez długi czas zwolennicy odmian benzynowych mieli do wyboru tylko jeden silnik, opracowany wspólnie z BMW. Mowa o 1.6 występującym w dwóch wersjach: wolnossącej VTi (120 KM) i turbodoładowanej THP (156 KM). To konstrukcja oparta na niezbyt trwałym łańcuchowym rozrządzie. O ile sam napęd wytrzymuje dosyć długo, o tyle nadmierne przeciąganie wymian oleju silnikowego drastycznie skraca żywotność napinacza łańcucha oraz zastosowanej w THP turbosprężarki. Użytkownicy sygnalizują także przypadki uszkodzeń wałków rozrządu i nadmiernego spalania oleju silnikowego. Wspomniane odmiany różnią się rodzajem wtrysku paliwa (VTi ma wielopunktowy, THP – bezpośredni), lecz obydwa przeciętnie współpracują z LPG. W 2015 r. moc topowej odmiany zwiększono do 165 KM, słabsza zaś ustąpiła miejsca zupełnie nowej konstrukcji – 3-cylindrowemu 1.2 PureTech (130 KM). To bardzo wysilony, a przez to dynamiczny (niecałe 11 s do 100 km/h) i w niewielkim stopniu zachłanny na paliwo silnik. Downsizingowa budowa nie rzuciła ani trochę złego światła na poziom awaryjności, choć w jego przypadku trzeba pilnować terminu wymiany paska rozrządu. Z uwagi na to, że pracuje on w oleju, do układu smarowania z czasem dostają się drobinki gumy, stopniowo zapychające pompę oleju. Wersję 1.2 PureTech warto rozważyć wobec faktu, że otrzymała ona 6-biegową skrzynię (1.6 VTi – 5 biegów). „Automaty” trafiały się wyłącznie w 3008 1.6 THP.

Peugeot 3008 I 05
Do kapryśnych silników THP na szczęście nie brakuje części zamiennych – występowały w wielu autach koncernu PSA i m.in. w Mini Cooperach S (R56).

Używany Peugeot 3008 I – silniki Diesla

Użytkownicy mieli do wyboru dwa turbodiesle z common rail. Słabszy 1.6 HDi rozwija 109/112/114/120 KM, czyniąc z Peugeota 3008 wystarczająco żwawy samochód pod warunkiem pozostawania w terenie zabudowanym. Wszystkie odmiany otrzymały zaawansowany osprzęt, tj. dwumasowe koło zamachowe, filtr cząstek stałych i turbosprężarkę ze zmienną geometrią. Za napęd rozrządu odpowiada trwały pasek, wg producenta wytrzymujący nawet 180 tys. km. Poza przeciętnymi osiągami i możliwymi kłopotami wynikającymi z nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami (objaw: zapach spalin w kabinie), ten silnik w zasadzie nie ma wad i zadowala się skromnymi ilościami paliwa (nawet 5 l/100 km). Mimo wszystko najlepiej do tego samochodu pasuje świetny 2.0 HDi, rozwijający 150 lub 163 KM (ten drugi występował tylko z „automatem”). To prawdziwy „połykacz” autostradowych kilometrów, niezbyt lubiący jazdę miejską (kapryśny wtedy bywa DPF). Przebiegi rzędu 400-500 tys. km zazwyczaj nie robią na nim większego wrażenia, oczywiście pod warunkiem rzetelnego serwisowania. Co ciekawe, tylko do tego silnika można było zamówić napęd 4×4, z tym że wyłącznie dla jednej wersji – HYbrid4, wyposażonej w silnik elektryczny (37 KM) odpowiedzialny za napędzanie tylnej osi. Brak szczególnej poprawy osiągów i spalania względem „tradycyjnych” turbodiesli w połączeniu z wysoką ceną zakupu skutecznie zepchnęły tę wersję na margines rynku wtórnego.

Peugeot 3008 I 01
Kultura pracy i niewielki apetyt na paliwo to główne zalety silnika 1.6 HDi. Do tak ciężkiego auta jak Peugeot 3008 przydała by się jednak większa moc…
Peugeot 3008 I 01
… którą gwarantuje większy 2.0 HDi. To również jeden z najlepszych współczesnych turbodiesli na rynku wtórnym.

Używany Peugeot 3008 I – który silnik wybrać?

Rynek wtórny obfituje w wysokoprężne Peugeoty 3008 i właśnie za takimi samochodami najlepiej się rozglądać. Wersja silnikowa – bez znaczenia. Obydwie są bezawaryjnie, chociaż do warunków miejskich bardziej pasuje 1.6 HDi (ma też tańszy osprzęt i realnie mniej pali). Benzynowe Peugeoty raczej odpychają niż przyciągają: warto je rozważyć, jeśli mowa o egzemplarzu z pewnego źródła.

Polecamy inny nasz materiał na temat używanego Peugeota 3008 I:

Używany Peugeot 3008 I (2009-2016) – opinie użytkowników

Peugeot 3008 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 PureTech 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 THP
Pojemność 1199 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 130 KM 120 KM 156 KM 165 KM
Maks. moment 230 Nm 160 Nm 240 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 11,8 s 8,9 s 9,6 s
Prędkość maks. 199 km/h 185 km/h 202 km/h 206 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,2 l/100 km 6,9 l/100 km 7,1 l/100 km 6,0 l/100 km
Peugeot 3008 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi (AT) 2.0 HDi (HYbrid4)
Pojemność 1560 cm 1560 cm 1560 cm 1997 cm 1997 cm 1997 cm
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel + elektr.
Maks. moc 109 KM 112 KM 120 KM 150 KM 163 KM 200 KM
Maks. moment 240 Nm 270 Nm 300 Nm 340 Nm 340 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 12,2 s 12,0 s 9,7 s 10,2 s 8,5 s
Prędkość maks. 180 km/h 183 km/h 181 km/h 195 km/h 190 km/h 191 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,0 l/100 km 4,1 l/100 km 5,6 l/100 km 6,6 l/100 km 4,0 l/100 km

Peugeot 3008 I 03

Oceń ten wpis
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here