Pierwszy Peugeot 3008 przeplata zalety kompaktowego SUV-a z minivanem. Z jakim silnikiem najlepiej go rozważyć? Oto wszystkie jednostki napędowe Peugeota 3008 I.
Peugeotowi udała się trudna sztuka stworzenia wyjątkowego SUV-a, choć 3008 I lepiej może rozpatrywać bardziej jako crossovera. Samochód ma zaledwie 15-centymetrowy prześwit, a jego błotników nie chronią żadne plastikowe osłony, będące popularnym dodatkiem w większości konkurentów. Oferowano w nim co prawda napęd 4×4, ale tylko w konfiguracji z mocną (i drogą) odmianą hybrydową, w której sekcja elektryczna w całości odpowiada za wprawianie w ruch tylnej osi. Z drugiej strony, Peugeot 3008 wiele nadrabia funkcjonalnością wynikającą z zastosowania równej podłogi w drugim rzędzie foteli oraz dwuczęściowej, ułatwiającej załadunek klapy bagażnika. W dziedzinie dostępnych silników francuski producent nie kombinował i przewidział konstrukcje znane z innych modeli Peugeota i Citroena. Która najlepiej pasuje do 3008 I, tj. łączy żwawy charakter z niezawodnością?
Używany Peugeot 3008 I – silniki benzynowe
Przez długi czas zwolennicy odmian benzynowych mieli do wyboru tylko jeden silnik, opracowany wspólnie z BMW. Mowa o 1.6 występującym w dwóch wersjach: wolnossącej VTi (120 KM) i turbodoładowanej THP (156 KM). To konstrukcja oparta na niezbyt trwałym łańcuchowym rozrządzie. O ile sam napęd wytrzymuje dosyć długo, o tyle nadmierne przeciąganie wymian oleju silnikowego drastycznie skraca żywotność napinacza łańcucha oraz zastosowanej w THP turbosprężarki. Użytkownicy sygnalizują także przypadki uszkodzeń wałków rozrządu i nadmiernego spalania oleju silnikowego. Wspomniane odmiany różnią się rodzajem wtrysku paliwa (VTi ma wielopunktowy, THP – bezpośredni), lecz obydwa przeciętnie współpracują z LPG. W 2015 r. moc topowej odmiany zwiększono do 165 KM, słabsza zaś ustąpiła miejsca zupełnie nowej konstrukcji – 3-cylindrowemu 1.2 PureTech (130 KM). To bardzo wysilony, a przez to dynamiczny (niecałe 11 s do 100 km/h) i w niewielkim stopniu zachłanny na paliwo silnik. Downsizingowa budowa nie rzuciła ani trochę złego światła na poziom awaryjności, choć w jego przypadku trzeba pilnować terminu wymiany paska rozrządu. Z uwagi na to, że pracuje on w oleju, do układu smarowania z czasem dostają się drobinki gumy, stopniowo zapychające pompę oleju. Wersję 1.2 PureTech warto rozważyć wobec faktu, że otrzymała ona 6-biegową skrzynię (1.6 VTi – 5 biegów). „Automaty” trafiały się wyłącznie w 3008 1.6 THP.
Używany Peugeot 3008 I – silniki Diesla
Użytkownicy mieli do wyboru dwa turbodiesle z common rail. Słabszy 1.6 HDi rozwija 109/112/114/120 KM, czyniąc z Peugeota 3008 wystarczająco żwawy samochód pod warunkiem pozostawania w terenie zabudowanym. Wszystkie odmiany otrzymały zaawansowany osprzęt, tj. dwumasowe koło zamachowe, filtr cząstek stałych i turbosprężarkę ze zmienną geometrią. Za napęd rozrządu odpowiada trwały pasek, wg producenta wytrzymujący nawet 180 tys. km. Poza przeciętnymi osiągami i możliwymi kłopotami wynikającymi z nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami (objaw: zapach spalin w kabinie), ten silnik w zasadzie nie ma wad i zadowala się skromnymi ilościami paliwa (nawet 5 l/100 km). Mimo wszystko najlepiej do tego samochodu pasuje świetny 2.0 HDi, rozwijający 150 lub 163 KM (ten drugi występował tylko z „automatem”). To prawdziwy „połykacz” autostradowych kilometrów, niezbyt lubiący jazdę miejską (kapryśny wtedy bywa DPF). Przebiegi rzędu 400-500 tys. km zazwyczaj nie robią na nim większego wrażenia, oczywiście pod warunkiem rzetelnego serwisowania. Co ciekawe, tylko do tego silnika można było zamówić napęd 4×4, z tym że wyłącznie dla jednej wersji – HYbrid4, wyposażonej w silnik elektryczny (37 KM) odpowiedzialny za napędzanie tylnej osi. Brak szczególnej poprawy osiągów i spalania względem „tradycyjnych” turbodiesli w połączeniu z wysoką ceną zakupu skutecznie zepchnęły tę wersję na margines rynku wtórnego.
Używany Peugeot 3008 I – który silnik wybrać?
Rynek wtórny obfituje w wysokoprężne Peugeoty 3008 i właśnie za takimi samochodami najlepiej się rozglądać. Wersja silnikowa – bez znaczenia. Obydwie są bezawaryjnie, chociaż do warunków miejskich bardziej pasuje 1.6 HDi (ma też tańszy osprzęt i realnie mniej pali). Benzynowe Peugeoty raczej odpychają niż przyciągają: warto je rozważyć, jeśli mowa o egzemplarzu z pewnego źródła.
Polecamy inny nasz materiał na temat używanego Peugeota 3008 I:
Używany Peugeot 3008 I (2009-2016) – opinie użytkowników
Silnik | 1.2 PureTech | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 THP |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 130 KM | 120 KM | 156 KM | 165 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 11,8 s | 8,9 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 199 km/h | 185 km/h | 202 km/h | 206 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,1 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi (AT) | 2.0 HDi (HYbrid4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm | 1560 cm | 1560 cm | 1997 cm | 1997 cm | 1997 cm |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel + elektr. |
Maks. moc | 109 KM | 112 KM | 120 KM | 150 KM | 163 KM | 200 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 270 Nm | 300 Nm | 340 Nm | 340 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 12,2 s | 12,0 s | 9,7 s | 10,2 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 183 km/h | 181 km/h | 195 km/h | 190 km/h | 191 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,1 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,6 l/100 km | 4,0 l/100 km |