Policja kontrola przebiegu

W kończącym się roku istotne zmiany w przepisach ginęły w morzu informacji o kolejnych obostrzeniach związanych z pandemią. Oto najważniejsze zmiany, których doświadczyli kierowcy w 2020 roku.

Ten rok dla nikogo nie był łatwy, w tym dla kierowców. Zaczęło się od kolejek w wydziałach komunikacji wywołanych rozporządzeniem odnośnie kar za nieprzerejestrowanie samochodu (nie zawsze klarownych w odbiorze przez wszystkich użytkowników aut). Później zmotoryzowani mierzyli się z utrudnieniami w przemieszczaniu się i załatwianiu podstawowych spraw związanych z samochodem (rejestracja, wykonanie badania technicznego, zmiana opon). Obecnie sytuacja odrobinę się wyprostowała, choć nadal wymaga stosowania wyrobionych w okresie wiosennym nowych nawyków, m.in. umówienia się w urzędzie przez internet lub dokonania wszystkich formalności drogą zdalną. Nie trzeba wspominać o całkowitym zachwianiu utrzymywanego przez lata porządku odnośnie importu używanych aut czy sprzedaży nowych samochodów w salonach. Mimo odbicia od dna, kryzys wciąż trwa i będzie w najbliższym czasie pogłębiany z uwagi na wprowadzenie od 2021 r. nowych norm emisji spalin, eliminujących z obrotu na rynku nowych pojazdów część dotychczas niesprzedanych, fabrycznie nieużywanych aut.

Rok 2020 nie upłynął jednak wyłącznie pod znakiem dotykającego wszystkich kryzysu. Polscy kierowcy doczekali się kilku nowych przywilejów pozwalających uniknąć mandatów (np. za brak posiadania przy sobie prawa jazdy) czy ograniczających tzw. biurokrację (w wyniku wymiany dowodu rejestracyjnego po wykorzystaniu wszystkich miejsc na pieczątki). Pojawiły się też, co prawda z różnym skutkiem, rządowe dofinansowania do zakupu samochodów elektrycznych oraz dodatkowe benefity dla zwolenników aut hybrydowych (obniżenie akcyzy). W ślad za tymi pro-ekologicznymi rozwiązaniami poszły jednak wyższe stawki za korzystanie z ładowarek i wciąż niewystarczająca infrastruktura do bezstresowego poruszania się „elektrykiem”.

Oto garść najważniejszych przepisów, które weszły w życie w mijającym, 2020 roku.

Jak zrobić zdjęcie do prawa jazdy? Wymogi, przykłady ceny

  • brak obowiązku wymiany dowodu rejestracyjnego na nowy w przypadku wykorzystania wszystkich miejsc na pieczątki z przeglądów (pozytywny wynik badania technicznego potwierdza zaświadczenie ze stacji diagnostycznej, którego również nie trzeba ze sobą wozić);

Wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego – kiedy go złożyć? Wzór wniosku

  • możliwość dokonania formalności związanych z rejestracją samochodu w wydziale komunikacji przydzielonym do czasowego miejsca zamieszkania lub miejsca nabycia samochodu;

Wniosek o rejestrację pojazdu – jak go wypełnić? Wzór wniosku

  • zakaz rejestrowania na zmniejszone tablice rejestracyjne samochodów z wnęką przeznaczoną na tablice europejskie;

Więcej na temat zmniejszonych tablic rejestracyjnych

Przerejestrowanie samochodu – ile kosztuje, w jakim czasie od zakupu?

  • wprowadzenie kar za nieprzerejestrowanie samochodu na siebie w wyznaczonym czasie (od 200 do 1000 zł);

Kary za nieprzerejestrowanie auta: kogo dotyczą?

Czy cofanie liczników nadal się opłaca?

  • obowiązek stawienia się na stacji kontroli pojazdów w przypadku wymiany licznika samochodowego (w celu pobrania dokumentu potwierdzającego tę operację);

W których autach najczęściej przekręca się liczniki?

  • zwiększenie opłat za parkowanie oraz podwyższenie kar za nie stosowanie się do nakazu wniesienia opłaty;

Więcej na temat coraz droższego parkowania w dużych miastach

  • wprowadzenie zielonych tablic rejestracyjnych przeznaczonych wyłącznie dla samochodów elektrycznych (i tym samym ułatwienie weryfikacji egzekwowania przywilejów dla „elektryków” przez kierowców);

Garść informacji na temat zielonych tablic rejestracyjnych

Czy program dopłaty do aut elektrycznych okazał się trafiony?

  • zlikwidowanie, przez niektóre firmy, systemów darmowego ładowania samochodów elektrycznych na rzecz wprowadzenia opłat za korzystanie ładowarek;

Które firmy wprowadziły opłaty za korzystanie ze swoich ładowarek?

  • zmniejszenie o 50% akcyzy na samochody hybrydowe (wynosi wobec tego 1,55% dla aut z silnikami o pojemności do 2 l oraz 9,3% dla większych jednostek napędowych).

Czy się różni zwykła hybryda od wersji plug-in i mikrohybrydy?

Oceń ten wpis
[Głosów: 4 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here