Pokrewieństwo z Fiatem po latach działa na plus: najmniejsza Alfa Romeo to auto nietuzinkowe i jednocześnie niedrogie w serwisowaniu. Oto opinie o używanej Alfie Romeo MiTo.
Wykorzystująca sporo rozwiązań technicznych z Fiatem Grande Punto Alfa Romeo MiTo z pewnością nie jest samochodem dla każdego. Producent ograniczył się tylko do jednej wersji nadwoziowej (3-drzwiowego hatchbacka), stąd należy ją traktować raczej jako auto dla dwóch osób. Na tym jednak… kończą się jej wady, bo w ogólnym rozrachunku włoska propozycja do miasta zbiera wysokie oceny. Łączy wyposażenie i styl godny segmentu premium (konkuruje m.in. z Citroenem DS3, Audi A1 i Mini) ze świetnymi osiągami turbodoładowanych jednostek 1.4 TB/MultiAir oraz przystępnymi kosztami napraw za sprawą wielu części powiązanych z modelami Fiata. Odbiorcy Alfy mogli też liczyć na ciekawe specyfikacje wyposażenia seryjnego, obejmujące m.in. system DNA (Dynamic, Normal, All-weather), zmieniający reakcję silnika na dodanie gazu i zwiększający precyzję pracy układu kierowniczego. Wszystkie Alfy Romeo MiTo otrzymały również 6 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej i układ stabilizacji toru jazdy VDC.
Przez 10 lat produkcji Alfa Romeo MiTo doczekała się dwóch liftingów (2013 i 2016 r.). Ostatnie roczniki w naszym kraju „schodziły” już jednak bardzo słabo, wobec tego w ogłoszeniach trudno znaleźć jakiekolwiek poliftowe Alfy, nie mówiąc o tych z końcówki produkcji. Co ciekawe, rocznik rzadko ogrywa główną rolę przy określaniu ceny za używany egzemplarz. Najbardziej rozchwytywane są samochody z wydajnymi i trwałymi silnikami 1.4 TB lub też „zagazowanymi”, wolnossącymi 1.4. Wyposażone w filtr cząstek stałych turbodiesle chowają się w ich cieniu. O tym, czy warto je mimo tego odrzucić, dowiemy się z opinii użytkowników miejskiej Alfy Romeo.
Używana Alfa Romeo MiTo – wnętrze
Patrząc na kokpit MiTo uwagę od razu zwraca wielka kierownica – identyczna z tą, którą spotkamy w większej Giulietcie. Sportowy akcent z kolei stanowią wyzerowane w dolnej pozycji wskazówki zegarów. Pozostała część deski nie porywa w sposób szczególny ani stylizacją, ani jakością wykonania bez wątpienia gorszą niż w Audi A1. Obsługę utrudnia zbyt nisko umieszczony panel sterowania klimatyzacją. W opinii wielu właścicieli MiTo nie jest ona zbyt wydajna. Kwestia ogrzewania zależy od wersji silnikowej – na ciepłe powietrze trzeba dłużej czekać w dieslu. Za dźwignią zmiany biegów ulokowano przycisk trybów DNA. Stosowano dwa rodzaje ekranów na konsoli środkowej: większy, kolorowy (fot.) lub czerwony, monochromatyczny.
Jak przystało na hatchbacka 3d, do wnętrza MiTo prowadzą ogromne drzwi mające ułatwić dostęp na kanapę. Operacja i tak wymaga małej gimnastyki, a dorośli zaakceptują panujące tam warunki tylko na krótkich dystansach. Co innego z przodu, gdzie dogodne ustawienie fotela znajdzie niemal każdy, niezależnie od wzrostu. Na co dzień trochę przeszkadza daleko wysunięty słupek boczny – trzeba daleko sięgać po pas bezpieczeństwa. Miejska Alfa Romeo dysponuje całkiem pojemnym i głębokim bagażnikiem (270 l). By coś do niego włożyć, musimy pokonać bardzo wysoko umieszczony próg załadunkowy. Uwaga: nie wszystkie samochody posiadają dzielone oparcie kanapy!
Używana Alfa Romeo MiTo – silniki
Całą benzynową gamę oparto na jednym silniku – 1.4 z pośrednim wtryskiem paliwa. Występował w odmianach wolnossących z głowicą 8-zaworową (69/78 KM) i 16-zaworową (79/95 KM). Polecamy je osobom poszukujących samochodu do miasta: w trasie sprawdzi się tylko odmiana 95-konna. Zasługujące na uwagę osiągi zapewniają dopiero odmiany turbodoładowane 1.4 TB. Rozwijają 120/155 KM i do „setki” potrzebują zaledwie 8-9 s. Dość szybko, bo w 2009 r. Alfa zaczęła wprowadzać wersje z zaawansowanym systemem sterowania zaworami ssącymi – 1.4 MultiAir (135/140/170 KM). Rzadką ciekawostkę stanowi odmiana bez turbodoładowania (105 KM). W 2012 r. ofertę uzupełniły 2-cylindrowe jednostki 0.9 TwinAir (85/105 KM), charakteryzujące się dźwiękiem podobnym do Malucha i… sporym „apetytem” na paliwo. Najmniej palą, rzecz jasna, turbodiesle. W MiTo montowano dwa: 1.3 MultiJet (84/95 KM) oraz 1.6 MultiJet (120 KM). W większości spotkamy już filtr DPF, a w tych silnikach uchodzi on za dość kapryśny.
Używana Alfa Romeo MiTo – opinie użytkowników
Zalety
„Doskonały układ hamulcowy przydaje się przy tak mocnym silniku (170 KM) – auto niemal staje w miejscu”
„Na kołach 17″ Alfa trzyma się drogi jak przyklejona. W trybie Dynamic prowadzi się bardzo bezpiecznie”
„Mimo sporego wzrostu (193 cm) bez problemu odnajduję właściwą pozycję za kierownicą”
„Nie pomyślałbym, że Alfa może być tak przewidywalna w eksploatacji. Części i serwis zaskakująco tanie”
Wady
„Szyby pozbawiono ramek, a wyciszenie – zaledwie przeciętne. W środku prawie zawsze jest głośno”
„Źle skonfigurowana i mało wydajna wentylacja samochodu. Parujące szyby zdążyły już mi napsuć krwi”
„Po tak małym aucie nie spodziewałbym się aż 11-metrowej średnicy zawracania”
„Tragiczna widoczność do tyłu. Nie pomogą żadne kamery, bo ich… nie ma”
Używana Alfa Romeo MiTo – awaryjność, typowe usterki
Opracowane przez Fiata 1,4-litrowe jednostki napędowe uchodzą za jedne z najlepszych silników benzynowych po downsizingu. Na niepotrzebne koszty mogą narazić jedynie odmiany MultiAir: usterki modułu powodują szarpanie i dławienie się silnika. Nowy kosztuje ok. 3-4 tys. zł. W wersjach wolnossących podobny efekt może powodować zapchany przewód odmy. Kupując turbodiesla po 2010 r. warto zawczasu odłożyć ok. 1000 zł na regenerację filtra cząstek stałych i przynajmniej drugie tyle na ewentualną wymianę łańcucha rozrządu. Trwałością nie grzeszą montowane w Alfach ręczne skrzynie biegów: „dostają w kość” zwłaszcza przy zestawieniu z najmocniejszymi wersjami (powyżej 150 KM). Z kolei dwusprzęgłowa TCT (tylko w 1.4 MultiAir) sama w sobie jest udaną konstrukcją, którą po 200-250 tys. km trzeba zregenerować w wyniku zużycia eksploatacyjnego (podobnie jak popularna DSG w koncernie VW). Użytkownicy Alf zwracają uwagę na incydentalne kłopoty z niedziałającą elektroniką pokładową (np. z tylną wycieraczką czy zepsutym systemem poziomowania reflektorów).
Używana Alfa Romeo MiTo – gdzie jest nr VIN?
Dostęp do numeru VIN uzyskamy po odchyleniu podłogi bagażnika. Znajduje się on na tabliczce przy kole zapasowym.
Używana Alfa Romeo MiTo – sytuacja rynkowa
Najstarsze MiTo z bazowymi 1.4/1.3 MultiJet kosztują minimum 12 tys. zł. Zwiększenie pułapu do 15 tys. zł pozwoli rozejrzeć się za 1.4 TB/1.6 MultiJet, ale wciąż z roczników 2008-2009. Na wzrost cen silnie przekładają się przebiegi wystawionych Alf: w okolicach 20 tys. zł można nabyć samochód, który przejechał 100-150 tys. km. Auta wyprodukowane po 2012 r. w ogłoszeniach trafiają się sporadycznie. Dominują wersje benzynowe, czasami z LPG.
Używana Alfa Romeo MiTo – podsumowanie
Alfę Romeo MiTo docenią osoby nie chcące przepłacać za stylizowane na retro Mini czy świetnie wykończone Audi A1. Małej „Włoszce” wiele nie brakuje: jest urodziwa, nieźle się prowadzi, ma dynamiczne silniki, a jej utrzymanie nie zrujnuje portfela. Ciasnotę na kanapie i marną funkcjonalność trzeba zaakceptować albo… wybrać któregoś z Fiatów.
Przeczytaj inne nasze artykuły o używanych Alfach Romeo:
Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – opinie
Używana Alfa Romeo Giulietta (2010-2020) – opinie
Używana Alfa Romeo Brera/Spider (2005-2010) – opinie
10 używanych Alf Romeo – awaryjne „skarbonki” czy obiekty pożądania?
Dł./szer./wys. | 406/172/147 cm |
Rozstaw osi | 251 cm |
Pojemność bagażnika | 270-950 l |
Silnik | 0.9 TwinAir | 1.4 16V | 1.4 TB | 1.4 MultiAir | 1.4 MultiAir |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 875 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 105 KM | 95 KM | 120 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 120 Nm | 125 Nm | 206 Nm | 190 Nm | 230 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s | 11,2 s | 8,8 s | 8,1 s | 7,3 s |
Prędkość maks. | 184 km/h | 180 km/h | 198 km/h | 209 km/h | 219 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,2 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Silnik | 1.3 MultiJet | 1.3 MultiJet | 1.6 MultiJet |
---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 84 KM | 95 KM | 120 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 180 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 11,6 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 180 km/h | 198 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,5 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,8 l/100 km |