Alfa Romeo Giulietta 01

Giulietcie „stuknęło” kilkanaście lat od rynkowego debiutu. Co o używanych Alfach Romeo Giuliettach sądzą właściciele? Czy włoska marka odrobiła pracę domową z niezawodności?

Alfa Romeo Giulietta zadebiutowała w 2010 roku i można ją było kupić w salonie przez następne 10 lat. Włoski kompakt przez ten czas prawie się nie zmienił: przeszedł co prawda dwa minimalne liftingi (w 2013 i 2016 r.), ale różnice z daleka są niemal niedostrzegalne. Technicznie Giulietta ma wiele wspólnego z Fiatem Bravo II. Przejęła po nim większość silników (Giulietta była pierwszą Alfą Romeo napędzaną wyłącznie jednostkami turbodoładowanymi) i również występuje w jednej wersji nadwozia, lecz koncern Fiata zarezerwował dla niej tylne zawieszenie wielowahaczowe i topową, ponad 200-konną odmianę (Quadrifoglio Verde/235 KM i Veloce S/240 KM). Naszpikował ją przy tym rozmaitymi opcjami wyposażenia i zadbał o adekwatne dla charakteru marki detale we wnętrzu.

ALFA ROMEO Giulietta Quadrifoglio Verde 1.75TBi 240KM 6AT SB7741M 01-2015
W Giulietcie napęd 4×4 nie był nigdy dostępny. Aktualne preferencje układu napędowego kierowca może sobie dopasować pokrętłem na desce rozdzielczej (3 tryby jazdy: Dynamic, Normal, All-Mode).

Kompaktowej Giulietcie nie zarzuca się już znanej z poprzedniczki – Alfy 147 – awaryjności. To wręcz jej przeciwieństwo: samochód rzadko trafia na „legendarną” lawetę, ale z drugiej strony nie daje aż takiej frajdy z jazdy. Owa „poprawność” modelu nie przyciąga miłośników włoskiej marki, ale dla przeciętnego użytkownika może być bodźcem do zakupu używanej Alfy. W dalszej części materiału poznamy opinie właścicieli na temat swoich Giuliett.

ALFA ROMEO Giulietta QV-line 2.0JTDm 150KM 6AT SB6965M 04-2015
Alfa Romeo zaproponowała tylko jedną wersję nadwoziową Giulietty – 5-drzwiowego hatchbacka. Klamkę tylnych drzwi ukryto tak jak w poprzedniku – w ostatnim słupku.

Używana Alfa Romeo Giulietta – wnętrze

Alfa zrobiła wszystko, by kokpit Giulietty w najmniejszym stopniu nie przypominał tego z Bravo. Wyróżniają go umieszczone w tubach zegary ze startującymi od dołu wskazówkami, metalowa gałka ręcznej skrzyni biegów czy lakierowany, biegnący przez całą szerokość pas. Od razu widać postęp w jakości materiałów i ich zmontowaniu, choć to jeszcze nie klasa premium. Trochę razi zbyt wielka kierownica. Multimedia na szczęście po latach okazują się dopracowane. Powierzenie obsługi zdecydowanej większości funkcji przyciskami korzystnie wpłynęło na intuicyjność obsługi kokpitu włoskiego auta. Zadbano też o stronę praktyczną (m.in. postarano się o jak najwięcej schowków).

Już fotele podstawowych specyfikacji wyposażeniowych zapewniają wystarczające podparcie boczne i mają nieprzesadnie miękkie siedzisko. Szukając bogatszych odmian można trafić na elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Skórzana tapicerka nie należy wcale do rzadkości, lecz zarzuca się jej przeciętną trwałość (już po kilku latach pękają boczki siedzisk). Tylny przedział pasażerski można określić mianem „wystarczający”, podobnie jak bagażnik, który pomieści typowe w tym segmencie 350 l. Uwaga: producent dla Giulietty na liście wyposażenia standardowego nie przewidział pełnowymiarowego koła zapasowego, a jedynie dojazdowe.

Używana Alfa Romeo Giulietta – silniki

Nowoczesna gama silników benzynowych obejmuje wyłącznie jednostki z turbodoładowaniem. Popularne 1.4 TB (105-120 KM), w przeciwieństwie do 1.75 TBi (235-240 KM), nie mają bezpośredniego wtrysku paliwa i dobrze znoszą zasilanie gazem. Mało tego, w cenniku widniała 120-konna odmiana z fabryczną instalacją gazową! W naszych testach średnio spalała ona 10 l/100 km LPG, czyli o 1,5 l/100 km więcej niż wersja „czysto” benzynowa. Pomostem pomiędzy 1.4 TB a 1.8 TBi jest odmiana 1.4 (150-170 KM) z innowacyjnym systemem sterowania zaworami dolotowymi – MultiAir. Z początku to poprawiające osiągi i kulturę pracy rozwiązanie stało się źródłem problemów, jednak ustały one wraz z wprowadzeniem poprawek w 2012 r. Z kolei do napędu wysokoprężnych Giuliett przewidziano silniki 1.6 JTDM i 2.0 JTDM. Pierwsze nie zachwycają osiągami (moc 105-120 KM), drugie (140-175 KM) odstraszają ponadprzeciętnym spalaniem. Mocniejsze wersje wszystkich jednostek można było zestawić z dwusprzęgłową, sprawnie działającą automatyczną skrzynią TCT, wyposażoną w system ręcznej zmiany biegów łopatkami przy kierownicy.

Alfa Romeo Giulietta
W wielu Giuliettach z początku produkcji moduł MultiAir wymieniono już na gwarancji. Po 2012 r. skala problemów wyraźnie się zmniejszyła.
ALFA ROMEO Giulietta Distinctive 2.0JTDm 170KM 6MT SB8460F 07-2010
2-litrowe turbodiesle są wolne od powtarzających się usterek, ale niemiło zaskakują spalaniem.

Używana Alfa Romeo Giulietta – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wszystko w środku jest na swoim miejscu. O wiele łatwiej się połapać w obsłudze niż w przypadku innych marek”

„Gustowne, czerwone przeszycia na fotelach i kierownicy. Wysoka jakość materiałów”

„Pomimo mojego niemałego wzrostu (2 m), z przodu zawsze znajdę dla siebie odpowiednią pozycję za kierownicą”

„Prowadzenie w zakrętach to czysta przyjemność. Praktycznie nie wyłączam trybu Dynamic”

 Wady 

„Kanapa sprawdzi się tylko przy sporadycznym użytkowaniu. Długie trasy nie należą do przyjemnych”

„Gruby słupek A skutecznie zasłania pieszych podczas skręcania. Trzeba się wychylać”

„Skrzynia automatyczna nieudolnie operuje dwoma najniższymi biegami”

„Moja Giulietta 1.75 TBi w mieście spokojnie spali 12 l/100 km. Poza miastem ciężko zejść nawet poniżej 10 l/100 km”

Używana Alfa Romeo Giulietta – awaryjność, typowe usterki

W silnikach 1.4 MultiAir z lat 2010-2012 zgłaszano częste problemy z aktywatorem systemu sterowania zaworami: wyrabiały się gwinty w module hydraulicznym, wskutek czego silnik nie miał mocy i pracował na trzech cylindrach. Wiele aut ma już co prawda wymieniony ten element, ale by wydłużyć jego żywotność, zalecamy zmieniać olej częściej niż zaleca producent (co 10-12 tys. km). Poprawi to także żywotność turbosprężarki. Jednostki 1.4 TB posiadają paskowy rozrząd: interwał jego wymiany również warto skrócić do 80 tys. km. To w zasadzie jedyne poważniejsze problemy, jakie przytrafiają się Giulietcie. Wielu właścicieli skarży się na przecierającą się wiązkę elektryczną na tylnej klapie (nie działa wycieraczka), niedomykający się wlew paliwa, nietrwałe łączniki stabilizatora i niską jakość tapicerek (także skórzanych). Pojawiają się też doniesienia o korozji nadwozia.

Alfa Romeo Giulietta 29
Spód Giulietty zaskakująco dobrze zabezpieczono przed korozją. Wysoką trwałością cechuje się również układ wydechowy.

Używana Alfa Romeo Giulietta – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z tabliczki umieszczonej w przedniej części nadwozia.

Alfa Romeo Giulietta numer VIN

Używana Alfa Romeo Giulietta – sytuacja rynkowa, ceny

10-letnie, bezwypadkowe Giulietty z silnikami 1.6 JTDM lub słabszymi 1.4 TB kosztują ok. 20-25 tys. zł. By cieszyć się z osiągów mocniejszych wersji musimy dopłacić 5-10 tys. zł. 32 tys. zł to absolutne minimum na samochód po modernizacji (42 tys. zł – po drugim liftingu). Ostatnie roczniki z przebiegami do 100 tys. km oznaczają wydatek 60-80 tys. zł. Tylko co trzecia Giulietta ma pod maską jednostkę wysokoprężną, z kolei skrzynię automatyczną – co czwarta.

Używana Alfa Romeo Giulietta – podsumowanie

Używana Giulietta to naprawdę interesująca propozycja. Łączy niebanalny design i niezłe właściwości jezdne z przewidywalną eksploatacją i przyzwoitymi osiągami. W przypadku Alfy Romeo dość łatwo o samochód z polskiego salonu lub będącego w rękach miłośnika marki. Na takie egzemplarze należy zwrócić uwagę w szczególnym stopniu.

Alfa Romeo Giulietta

Redakcja poleca artykuły o innych używanych Alfach Romeo:

Używana Alfa Romeo MiTo (2010-2018) – opinie użytkowników

Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – opinie użytkowników

Alfa Romeo Giulietta – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.435/180/147 cm
Rozstaw osi263 cm
Pojemność bagażnika350-1450 l
Alfa Romeo Giulietta – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 TB1.4 TB1.4 MultiAir1.4 MultiAir1.75 TBi1.75 TBi
Pojemność1368 cm³1368 cm³1368 cm³1368 cm³1742 cm³1742 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc105 KM120 KM150 KM170 KM235 KM240 KM
Maks. moment206 Nm206 Nm230 Nm230 Nm340 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s9,4 s8,2 s7,8 s6,8 s5,9 s
Prędkość maks.186 km/h195 km/h210 km/h218 km/h242 km/h244 km/h
Śr. zużycie paliwa6,4 l/100 km7,4 l/100 km5,7 l/100 km5,8 l/100 km7,6 l/100 km7,0 l/100 km
Alfa Romeo Giulietta – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 JTDM1.6 JTDM2.0 JTDM2.0 JTDM2.0 JTDM2.0 JTDM
Pojemność1598 cm³1598 cm³1956 cm³1956 cm³1956 cm³1956 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc105 KM120 KM140 KM150 KM170 KM175 KM
Maks. moment280 Nm280 Nm350 Nm380 Nm350 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s10,0 s9,0 s8,8 s8,0 s7,8 s
Prędkość maks.185 km/h195 km/h205 km/h210 km/h218 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa4,4 l/100 km5,0 l/100 km4,5 l/100 km4,2 l/100 km4,7 l/100 km5,0 l/100 km

Używana Alfa Romeo Giulietta – galeria

5 KOMENTARZE

  1. W mojej Giuliettcie 1,6 (105KM) jakoś nie mogę narzekać na brak dynamiki. Auto jest na prawdę żwawe i ciągnie już z dołu. Nie raz zrywa przyczepność przy ruszaniu, nawet w trybie AllWeather. Wykonanie też jest bardzo dobre, nawet zaskakująco. Użyte materiały i ich spasowanie to wysoka półka. Pomimo 9 lat, nic nie trzeszczy i jest na prawdę cicho.
    W tekście jest napisane, że był tylko zestaw naprawczy, a u mnie w bagażniku jakoś gości koło dojazdowe i to pomimo subwoofera z nagłośnienia Bose. Możliwe że wiąże się to z Belgijskim pochodzeniem. Co do przeciętej wiązki i niedziałającej wycieczki oraz trzeciego światła stopu, to potwierdzam.

  2. Giulietta miała dostępne koło dojazdowe dla każdej wersji, dla kół 16′ możliwe było pełnowymiarowe, skąd tekst, ze samochód nie posiadał koła zapasowego?

  3. Clarkson kiedyś powiedział, że Alfa stojąca obok wypucowanego Audi wygląda jak bukiet kwiatów na tle krawężnika. Ma facet rację. Przeciez golf nawet w wersji full wypas nigdy nie dorowna w stylu Gulietcie. Golf od zawsze byl i jest nudny jak flaki z olejem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj