Wraz z wejściem w rok 2020 Giulietcie „stuknęło” 10 lat od rynkowego debiutu. Co o używanych Alfach Romeo Giuliettach sądzą właściciele? Czy włoska marka odrobiła pracę domową z niezawodności?
Podobnie jak opisywany niedawno Mitsubishi ASX, Alfa Romeo Giulietta zadebiutowała w 2010 roku i do tej pory można ją kupić w salonie. W przeciwieństwie do japońskiego SUV-a włoski kompakt przez 10 lat prawie się nie zmienił: przeszedł co prawda dwa minimalne liftingi (w 2013 i 2016 r.), ale różnice z daleka są niemal niedostrzegalne. Technicznie Giulietta ma wiele wspólnego z Fiatem Bravo II. Przejęła po nim większość silników i również występuje w jednej wersji nadwozia, lecz koncern Fiata zarezerwował dla niej tylne zawieszenie wielowahaczowe i topową, ponad 200-konną odmianę (Quadrifoglio Verde/235 KM i Veloce/240 KM). Naszpikował ją przy tym rozmaitymi opcjami wyposażenia i zadbał o adekwatne dla charakteru marki detale we wnętrzu.

Kompaktowej Giulietcie nie zarzuca się już znanej z poprzedniczki – Alfy 147 – awaryjności. To wręcz jej przeciwieństwo: samochód rzadko trafia na „legendarną” lawetę, ale z drugiej strony nie daje aż takiej frajdy z jazdy. Owa „poprawność” modelu nie przyciąga miłośników włoskiej marki, ale dla przeciętnego użytkownika może być bodźcem do zakupu używanej Alfy. W dalszej części materiału poznamy opinie właścicieli na temat swoich Giuliett.

Używana Alfa Romeo Giulietta – wnętrze
Alfa zrobiła wszystko, by kokpit Giulietty w najmniejszym stopniu nie przypominał tego z Bravo. Wyróżniają go umieszczone w tubach zegary ze startującymi od dołu wskazówkami, metalowa gałka ręcznej skrzyni biegów czy lakierowany, biegnący przez całą szerokość pas. Od razu widać postęp w jakości materiałów i ich zmontowaniu, choć to jeszcze nie klasa premium. Trochę razi zbyt wielka kierownica. Multimedia na szczęście po latach okazują się dopracowane.

Już fotele podstawowych specyfikacji wyposażeniowych zapewniają wystarczające podparcie boczne i mają nieprzesadnie miękkie siedzisko. Szukając bogatszych odmian można trafić na elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Skórzana tapicerka nie należy wcale do rzadkości, lecz zarzuca się jej przeciętną trwałość (już po kilku latach pękają boczki siedzisk). Tylny przedział pasażerski można określić mianem „wystarczający”, podobnie jak bagażnik. Uwaga: producent dla Giulietty na liście wyposażenia standardowego nie przewidział pełnowymiarowego koła zapasowego, a jedynie dojazdowe.
Używana Alfa Romeo Giulietta – silniki
Nowoczesna gama silników benzynowych obejmuje wyłącznie jednostki z turbodoładowaniem. Popularne 1.4 TB (105-120 KM), w przeciwieństwie do 1.75 TBi (235-240 KM), nie mają bezpośredniego wtrysku paliwa i dobrze znoszą zasilanie gazem. Mało tego, w cenniku widniała 120-konna odmiana z fabryczną instalacją gazową! W naszych testach średnio spalała ona 10 l/100 km LPG, czyli o 1,5 l/100 km więcej niż wersja „czysto” benzynowa. Pomostem pomiędzy 1.4 TB a 1.8 TBi jest odmiana 1.4 (150-170 KM) z innowacyjnym systemem sterowania zaworami dolotowymi – MultiAir. Z początku to poprawiające osiągi i kulturę pracy rozwiązanie stało się źródłem problemów, jednak ustały one wraz z wprowadzeniem poprawek w 2012 r. Z kolei do napędu wysokoprężnych Giuliett przewidziano silniki 1.6 JTDM i 2.0 JTDM. Pierwsze nie zachwycają osiągami (moc 105-120 KM), drugie (140-175 KM) odstraszają ponadprzeciętnym spalaniem. Mocniejsze wersje wszystkich jednostek można było zestawić z dwusprzęgłową, sprawnie działającą automatyczną skrzynią TCT, wyposażoną w system ręcznej zmiany biegów łopatkami przy kierownicy.

Używana Alfa Romeo Giulietta – opinie użytkowników
Zalety
„Wszystko w środku jest na swoim miejscu. O wiele łatwiej się połapać w obsłudze niż w przypadku innych marek”
„Gustowne, czerwone przeszycia na fotelach i kierownicy. Wysoka jakość materiałów”
„Pomimo mojego niemałego wzrostu (2 m), z przodu zawsze znajdę dla siebie odpowiednią pozycję za kierownicą”
„Prowadzenie w zakrętach to czysta przyjemność. Praktycznie nie wyłączam trybu Dynamic”
Wady
„Kanapa sprawdzi się tylko przy sporadycznym użytkowaniu. Długie trasy nie należą do przyjemnych”
„Gruby słupek A skutecznie zasłania pieszych podczas skręcania. Trzeba się wychylać”
„Skrzynia automatyczna nieudolnie operuje dwoma najniższymi biegami”
„Moja Giulietta 1.75 TBi w mieście spokojnie spali 12 l/100 km. Poza miastem ciężko zejść nawet poniżej 10 l/100 km”
Używana Alfa Romeo Giulietta – awaryjność, typowe usterki
W silnikach 1.4 MultiAir z lat 2010-2012 zgłaszano częste problemy z aktywatorem systemu sterowania zaworami: wyrabiały się gwinty w module hydraulicznym, wskutek czego silnik nie miał mocy i pracował na trzech cylindrach. Wiele aut ma już co prawda wymieniony ten element, ale by wydłużyć jego żywotność, zalecamy zmieniać olej częściej niż zaleca producent (co 10-12 tys. km). Poprawi to także żywotność turbosprężarki. Jednostki 1.4 TB posiadają paskowy rozrząd: interwał jego wymiany również warto skrócić do 80 tys. km. To w zasadzie jedyne poważniejsze problemy, jakie przytrafiają się Giulietcie. Wielu właścicieli skarży się na przecierającą się wiązkę elektryczną na tylnej klapie (nie działa wycieraczka), niedomykający się wlew paliwa, nietrwałe łączniki stabilizatora i niską jakość tapicerek (także skórzanych). Pojawiają się też doniesienia o korozji nadwozia.

Używana Alfa Romeo Giulietta – sytuacja rynkowa
10-letnie, bezwypadkowe Giulietty z silnikami 1.6 JTDM lub słabszymi 1.4 TB kosztują ok. 23-25 tys. zł. By cieszyć się z osiągów mocniejszych wersji musimy dopłacić 5-10 tys. zł. 35 tys. zł to absolutne minimum na samochód po modernizacji (45 tys. zł – po drugim liftingu). Dealerzy oferują zarówno fabrycznie nowe egzemplarze, jak i 1-2-letnie z przebiegami kilkanaście tysięcy kilometrów. Tylko co trzecia Giulietta ma pod maską jednostkę wysokoprężną.
Używana Alfa Romeo Giulietta – podsumowanie
Używana Giulietta to naprawdę interesująca propozycja. Łączy niebanalny design i niezłe właściwości jezdne z przewidywalną eksploatacją i przyzwoitymi osiągami. Status wciąż aktualnego modelu w gamie producenta na razie hamuje spadek cen samochodów z drugiej ręki. Na szczęście łatwo o Alfę z polskiego salonu, będącą w posiadaniu osoby ceniącej włoską markę.
Przeczytaj inne nasze artykuły o używanych Alfach Romeo:
Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – opinie
10 używanych Alf Romeo – awaryjne „skarbonki” czy obiekty pożądania?
Dł./szer./wys. | 435/180/146 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Pojemność bagażnika | 350-1450 l |
Silnik | 1.4 TB | 1.4 TB | 1.4 MultiAir | 1.4 MultiAir | 1.75 TBi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1742 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 105 KM | 120 KM | 150 KM | 170 KM | 235 KM |
Maks. moment | 206 Nm | 206 Nm | 230 Nm | 230 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 9,4 s | 8,2 s | 7,8 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 195 km/h | 210 km/h | 218 km/h | 242 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 6,4 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Silnik | 1.6 JTDM | 1.6 JTDM | 2.0 JTDM | 2.0 JTDM |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1956 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM | 120 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 280 Nm | 350 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 10,0 s | 8,8 s | 8,0 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 195 km/h | 210 km/h | 218 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,7 l/100 km |
W mojej Giuliettcie 1,6 (105KM) jakoś nie mogę narzekać na brak dynamiki. Auto jest na prawdę żwawe i ciągnie już z dołu. Nie raz zrywa przyczepność przy ruszaniu, nawet w trybie AllWeather. Wykonanie też jest bardzo dobre, nawet zaskakująco. Użyte materiały i ich spasowanie to wysoka półka. Pomimo 9 lat, nic nie trzeszczy i jest na prawdę cicho.
W tekście jest napisane, że był tylko zestaw naprawczy, a u mnie w bagażniku jakoś gości koło dojazdowe i to pomimo subwoofera z nagłośnienia Bose. Możliwe że wiąże się to z Belgijskim pochodzeniem. Co do przeciętej wiązki i niedziałającej wycieczki oraz trzeciego światła stopu, to potwierdzam.
Potwierdzam komentarz Alfisty. Też mam silnik 1.6 JTDM i uwielbiam moment przejścia z trybu Normal na Dynamic.
Giulietta miała dostępne koło dojazdowe dla każdej wersji, dla kół 16′ możliwe było pełnowymiarowe, skąd tekst, ze samochód nie posiadał koła zapasowego?
1.4 170 kM 2013 rok ma przebieg 89 tyś i jedna usterka-cewka zapłonowa