CITROEN C4 Picasso I Exclusive 1.6HDi 109KM 5MT WW2962R 09-2007

Jeden z najciekawszych minivanów na rynku wtórnym już dawno przekroczył barierę „nastu” lat. Jak jest z awaryjnością Citroena C4 Picasso I? Poznajmy opinie ich właścicieli.

Citroen C4 Picasso zastąpił docenianą na rynku za komfort i nietuzinkowe rozwiązania Xsarę Picasso. Standardowy model przypomina ją nawet wizualnie – również ma mocno zaokrągloną część tylną. Takiego zabiegu stylistycznego nie znajdziemy w przedłużonym o niemal 20 cm Grand C4 Picasso. Ulokowanie w nim 3. rzędu siedzeń wymusiło zastosowanie niemal pionowej tylnej klapy, dającej dostęp do jednego z największych bagażników w klasie. Minivan Citroena udowodnił, że nawet w tak nastawionym na praktyczność segmencie można liczyć na innowacyjne ciekawostki. Sięgająca daleko w dach przednia szyba, nieruchomy środek kierownicy i brak tunelu środkowego to zaledwie kilka „smaczków”, jakie serwuje nam ten samochód. Jeśli dodamy do tego udane jednostki wysokoprężne, otrzymujemy definicję idealnego minivana. Przynajmniej, jak był nowy. W 2009 przeprowadzono modernizację modelu, by po czterech latach zastąpić go nową generacją. Obecnie C4 Picasso II wytwarzany jest pod nazwą C4 Spacetourer jako jeden z ostatnich fabrycznie nowych minivanów.

CITROEN C4 Picasso I Exclusive 2.0HDi 136KM 6AT WW9819V 01-2007
W Citroenie C4 Picasso nie przewidziano żadnej wersji z napędem na 4 koła. Oferowano jedynie pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, i to tylko w najbogatszej specyfikacji przedłużonego Granda – Exclusive (na zdjęciu – wersja „krótka”).

Jak jest zatem z awaryjnością rodzinnego Citroena? Najstarsze auta skończyły 15 lat i już dawno mają za sobą „magiczną” granicę 200 tys. km. Czy koszmarny sen o usterkowej, francuskiej elektronice sprawdza się i w tym przypadku? Użytkownicy wypowiedzieli się na temat swoich samochodów. Na podstawie ich opinii spróbujemy wytypować polecane i odradzane wersje używanego Citroena C4 Picasso I.

CITROEN Grand C4 Picasso I Exclusive 2.0HDi 136KM 6AT WW5536S 03-2009
Zachodząca daleko w dach przednia szyba daje umila jazdę, ale w lato przyczynia się do szybkiego nagrzewania wnętrza samochodu.

Używany Citroen C4 Picasso I – wnętrze

Wzornictwo kokpitu C4 Picasso nie zależy od wersji nadwoziowej, tylko od specyfikacji technicznej i wyposażeniowej. Podstawową różnicą jest konsola środkowa. Takowa… nie występuje w samochodach z „automatem”: jej zastosowanie wymusiła tylko konieczność umiejscowienia gdzieś lewarka biegów w wersjach ze skrzynią ręczną (dźwignia przekładni automatycznej znajduje się za kierownicą). W każdym C4 Picasso ma ona nieruchomy środek: obraca się tylko wieniec. W kabinie wygospodarowano także mnóstwo schowków, ulokowanych m.in. po obu stronach centralnych, elektronicznych zegarów. Jak na francuską markę poziom montażu elementów wykończeniowych wypada przyzwoicie, ale „zganić” trzeba jakość niektórych uchwytów czy przycisków – po wnętrzu Citroena bez problemu widać przebieg. Warto docenić poziom wyposażenia nawet najuboższych odmian. Każde C4 Picasso ma minimum 6 poduszek powietrznych, tempomat i komputer pokładowy.

Właściciele Citroenów doceniają przystępną widoczność od środka i wygodną pozycję za kierownicą C4 Picasso. Komfort jazdy w dużej mierze zależy od zainstalowanych na pokładzie foteli. Oczywiście najlepiej rozejrzeć się za „kapitańskimi” z wersji Exclusive, ale nie jest to warunek konieczny. W tylnym rzędzie siedzi się w trochę nienaturalnej pozycji, z kolanami uniesionymi do góry. Każdy podróżny ma do dyspozycji swój fotel, który może dowolnie ustawiać. Piąta osoba doceni zupełnie płaską podłogę. Szóstej i siódmej (tylko w Grandzie) zabraknie miejsca na nogi, ale trzeba przyznać, że na tle innych 7-osobowych kompaktowych minivanów panują tu znośne warunki podróżowania. Bagaże dla pięciu osób swobodnie zmieści nawet „krótka” odmiana. Do ciekawych opcji należy oświetlenie w formie wyjmowanej latarki czy akcesoryjny wózek na zakupy.

Używany Citroen C4 Picasso I – silniki

W pierwszych latach produkcji Citroen stosował dwie wolnossące jednostki benzynowe o pojemności 1.8 (125 KM) i 2.0 (143 KM). Nie zachwycają może dynamiką oraz sporo palą, ale korzystnie przedstawia się ich współpraca z instalacjami gazowymi. Po modernizacji z 2009 r. w gamie pojawiły się opracowane wspólnie z BMW silniki VTi (120 KM) oraz THP (140/150/156 KM), oba o pojemności 1.6. Czas pokazał, że nie było to dobre posunięcie: pojawiły się masowe kłopoty z „braniem” oleju i usterkowym rozrządem. Ofertę turbodiesli stanowiły odmiany 1.6 HDi (109-112 KM) i 2.0 HDi (138/150/163 KM). One również nie są wolne od wad, choć głównie za sprawą łączonych z nimi zautomatyzowanych przekładni MCP (szczególnie w 2.0 HDi). Z klasycznym „automatem” zestawiono tylko najmocniejszą, 163-konną wersję tego silnika. Na rynku to prawdziwy „biały kruk”. Każdy bez wyjątku wyposażono natomiast w filtr cząstek stałych.

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – który silnik wybrać?

Citroen C4 Picasso 12
C4 Picasso z awaryjnym silnikiem 1.6 THP (fot.) nie pojawiają się często na rynku wtórnym. Ten jest zalany przez turbodiesle, głównie słabsze 1.6 HDi.
CITROEN Grand C4 Picasso I FL Exclusive 2.0HDi 150KM 6MT WW3312P 02-2011
Najlepszy napęd tego rodzinnego auta stanowi wydajna i trwała jednostka 2.0 HDi. Trzeba się jednak naszukać, by ją znaleźć.

Używany Citroen C4 Picasso I – opinie użytkowników

 Zalety 

„136-konny 2-litrowy turbodiesel z powodzeniem wystarcza do wyprzedzania ciężarówek”

„Wygodne fotele z osobnymi podłokietnikami. Bardzo odpowiada mi wysoka pozycja za kierownicą”

„Świetnie przeszklone wnętrze z podwójnymi słupkami z przodu i ogromną przednią szybą”

„3 wielkie schowki w desce rozdzielczej, czwarty nawet klimatyzowany. Do tego pojemne kieszenie w drzwiach – na wszystko znajdzie się miejsce”

 

 Wady 

„Wielka szkoda, że w moim aucie zabrakło 6. biegu. W dodatku przekładnia nie należy do precyzyjnych”

„Przy dużych prędkościach przeszkadza zbyt mocne wspomaganie”

„Wiem, że to minivan, ale w mieście naprawdę przydałby się mniejszy promień skrętu”

„Powszechny problem – przycisk podnoszenia szyby kierowcy. Czasami trzeba kilka razy nacisnąć, by zadziałał. Zepsuło się też podgrzewanie fotela”

Używany Citroen C4 Picasso I – awaryjność, typowe usterki

Benzynowe silniki VTi/THP dały się poznać jako wybór podwyższonego ryzyka, głównie z powodu nietrwałych łańcuchów rozrządu, a także elementów samego układu, np. napinaczy lub wariatorów. Ta usterka przytrafiała się również w początkowych seriach 1.6 HDi. Wszystkie benzynowe Citroeny „walczą” z kolei ze zjawiskiem spalania oleju. W 2.0 HDi psują się głównie „standardowe” elementy wynikające ze znacznych przebiegów, tj. koło dwumasowe, turbo lub układ EGR. Uważajmy na niestety dość popularne skrzynie MCP: pracują opieszale i nadmiernie obciążają sprzęgło. Usterki natury elektrycznej rzeczywiście psują nerwy użytkownikom Citroenów. Poza podnośnikami szyb pojawiają się problemy z ładowaniem (regulator napięcia) i oświetleniem. Standardowe zawieszenie obejmuje tylną belkę skrętną. Niektóre odmiany Grand mogą mieć „pneumatykę” utrzymującą właściwy prześwit przy dużym załadunku. Kompresor można kupić (ok. 2 tys. zł za nowy) lub zregenerować. Dwa razy mniej zapłacimy za dobrej jakości miech pneumatycznego zawieszenia.

Citroen C4 Picasso 05
Zautomatyzowaną skrzynię MCP co jakiś czas trzeba poddawać tzw. adaptacji, czyli ustawić moment, w którym samochód zacznie jechać po wciśnięciu gazu.

Używany Citroen C4 Picasso I – sytuacja rynkowa

Sporo portali ogłoszeniowych traktuje C4 Picasso i Grand C4 Picasso jako dwa osobne modele. Różnice w cenach obu odmian zacierają się: oba możemy mieć już nawet za 10 tys. zł, ale dopiero gdy dopłacimy kolejne 3-4 mamy szerokie pole manewru. Sensowne auta z początków produkcji i pierwsze polifty trafiają się przy 15 tys. zł. Najdroższe sporadycznie przekraczają pułap 30 tys. zł. W obu przypadkach spora przewaga diesli. Popularniejsza okazuje się krótsza wersja.

Używany Citroen C4 Picasso I – podsumowanie

Delikatna francuska elektronika psuje pozytywny obraz tego rodzinnego minivana. By mieć chociaż „spokój” z mechaniką, rozważmy 2.0 HDi bądź wolnossącego, benzynowego 1.8 z ręczną skrzynią biegów. Każdy C4 Picasso urzeknie nas jednak przystępnym komfortem i praktycznością opakowaną w ciekawym stylistycznie nadwoziu.

Polecamy nasze artykuły o innych używanych Citroenach:

Używany Citroen C4 I (2004-2010) – opinie użytkowników

Używany Citroen Xsara Picasso (1998-2012) – opinie użytkowników

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników

CITROEN C4 Picasso I Exclusive 2.0HDi 136KM 6AT WW6326R 01-2008

Citroen C4 Picasso I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.440-459/183/167-170 cm
Rozstaw osi273 cm
Pojemność bagażnika500-1735 l, Grand 200-576-1950 l
Citroen C4 Picasso I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 VTi1.6 THP1.6 THP1.6 THP1.8 16V2.0 16V
Pojemność1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1749 cm³1997 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.benz.
Maks. moc120 KM140 KM150 KM156 KM125 KM143 KM
Maks. moment160 Nm240 Nm240 Nm240 Nm170 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,3 sb.d.10,0 s10,0 s11,7 s11,3 s
Prędkość maks.186 km/h192 km/h204 km/h204 km/h185 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa7,5 l/100 km8,5 l/100 km7,4 l/100 km7,3 l/100 km7,6 l/100 km8,0 l/100 km
Citroen C4 Picasso I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi2.0 HDi2.0 HDi
Pojemność1560 cm³1560 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc109 KM112 KM138 KM150 KM163 KM
Maks. moment240 Nm270 Nm320 Nm340 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,7 s12,5 s11,6 s10,7 s10,7 s
Prędkość maks.180 km/h181 km/h195 km/h195 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km5,2 l/100 km6,1 l/100 km5,8 l/100 km6,8 l/100 km

Citroen C4 Picasso I – galeria

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here