UżywaneUżywany Citroen C3 Picasso (2009-2017) - który silnik wybrać?

Używany Citroen C3 Picasso (2009-2017) – który silnik wybrać?

C3 Picasso to z pewnością jeden z odważniej stylizowanych mikrovanów. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Citroena C3 Picasso?

SUV-y odsunęły w cień wiele udanych rodzinnych minivanów: także tych spod znaku Citroena. Wielka szkoda, bo w ostatnich tego typu pojazdach – C3 Picasso i C4 Picasso – francuskiemu producentowi nie brakowało polotu w stworzeniu ładnego, przykuwającego oko nadwozia. Ciekawie prezentowały się również wnętrza tych samochodów. Mniejszy z nich, C3 Picasso, zalicza się do grona miejskich minivanów, czyli mikrovanów. Jest tylko niewiele dłuższy od typowych reprezentantów segmentu B (408 cm długości), ale za sprawą pokaźnej wysokości i niemałego rozstawu osi doskonale nadaje się do komfortowego przewozu czwórki dorosłych podróżnych. Rodzinny charakter auta podkreślają składane stoliki typu lotniczego, niemal płaska podłoga 2. rzędu siedzeń oraz możliwość przesuwania kanapy (w zakresie 15 cm). Powiększamy tym samym bagażnik z bazowych 385 l do 500 l, natomiast maksymalnie auto zabierze na pokład aż 1506 l pakunków.

Jeśli kupować Citroena C3 Picasso, to z jakim silnikiem – benzynowym czy dieslem? Zobaczmy, co oferowano w tym aucie i odpowiedzmy na pytanie, która jednostka będzie lepszym wyborem.

Używany Citroen C3 Picasso – silniki benzynowe

  • 1.2 PureTech (110 KM)
  • 1.4 VTi (95 KM)
  • 1.6 VTi (120 KM)

Niestety – w gamie odmian benzynowych C3 Picasso znajdziemy same najgorsze jednostki, jakie w ostatnich latach produkował Citroen. Bardzo długo montowano dwie jednostki wolnossące z wielopunktowym wtryskiem paliwa, opracowane wspólnie z BMW: 1.4 VTi (95 KM) oraz 1.6 VTi (120 KM). W 2015 roku wycofano mocniejszego z nich na rzecz nowego, 3-cylindrowego silnika z turbo i wtryskiem bezpośrednim – 1.2 PureTech (110 KM). Każdą z jednostek trapią problemy z rozrządem. W obydwu VTi zawodzi nietrwały napinacz łańcucha, któremu nie służą długie odstępy między wymianami oleju. Zdarzają się także przypadki uszkodzeń wariatorów faz rozrządu. Z kolei w 1.2 PureTech dla odmiany jest pasek rozrządu, ale pracujący w kąpieli olejowej. Miewa on tendencję do łuszczenia się (rozpuszczania), przez co jego fragmenty z czasem zatykają pompę oleju i doprowadzają do pogorszenia smarowania silnika. Z tego powodu najlepiej wymieniać go częściej niż zalecane 100 tys. km – nawet co ok. 70 tys. km. Trochę szkoda, bo wariant PureTech uchodzi za najoszczędniejszy silnik benzynowy w C3 Picasso: średnio zużywa ok. 6,5 l/100 km (odmiany VTi sporo ponad 7 l/100 km). Wszystkie silniki zestawiano z 5-biegowymi skrzyniami. Jedynie w 2015 roku przez krótki czas oferowano wariant 1.6 VTi ze zautomatyzowaną przekładnią EGS6.

Więcej na temat silników 1.2 PureTech

Citroen C3 Picasso – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 PureTech 1.4 VTi 1.6 VTi
Pojemność 1199 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 110 KM 95 KM 120 KM
Maks. moment 205 Nm 136 Nm 160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s 13,4 s 11,9 s
Prędkość maks. 186 km/h 178 km/h 188 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 6,3 l/100 km 6,4 l/100 km
CITROEN C3 Picasso I 14VTi 95KM 5MT WW8954S 04-2009
Benzynowe silniki Citroena nie zbierają dobrych opinii wśród użytkowników. Z drugiej jednak strony ich bolączki zna już niemal każdy mechanik, co ułatwia ewentualną diagnozę problemu i jego rozwiązanie.

Używany Citroen C3 Picasso – silniki Diesla

  • 1.6 HDi (92 KM, 99 KM, 109 KM, 112 KM, 114 KM)

Do C3 Picasso trafiał tylko jeden turbodiesel – 1.6 HDi, ale w aż 5 wersjach mocy. Najsłabsza, 92-konna, nie ma koła dwumasowego i zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki. Te elementy spotkamy w pozostałych wersjach (99, 109, 112, 114 KM). Użytkownicy deklarują realne zużycie paliwa wysokoprężnych Citroenów na 5-6 l/100 km w cyklu mieszanym. Starsze odmiany (m.in. 109 KM) cierpią na kilka przypadłości, m.in. nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami i zatykające się sitko przewodu dostarczającego olej do turbosprężarki. W późniejszych wersjach te problemy ustąpiły. Można się jednak spodziewać niedomagań DPF-ów. Tak czy inaczej, diesle w C3 Picasso to całkiem udane konstrukcje, w dodatku powszechnie znane i świetnie zaopatrzone w części zamienne. Naszym zdaniem warto rozejrzeć się za wersjami 112/114 KM z uwagi na konfigurowanie z 6-biegowymi skrzyniami (pozostałe odmiany mają 5 biegów). Wersje 92-konne opcjonalnie oferowano z przekładniami zautomatyzowanymi EGS6.

Citroen C3 Picasso – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 92 KM 99 KM
Maks. moment 230 Nm 254 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,6 s 12,1 s
Prędkość maks. 174 km/h 179 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 3,9 l/100 km
Citroen C3 Picasso – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 109 KM 112 KM 114 KM
Maks. moment 245 Nm 270 Nm 270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,4 s 11,9 s 11,9 s
Prędkość maks. 183 km/h 184 km/h 184 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 4,8 l/100 km 4,8 l/100 km
CITROEN C3 Picasso I 16HDi 5MT WW8145S 03-2009
Diesle 1.6 HDi zdobywają dobre opinie nie tylko w tym modelu. Ich parametry z powodzeniem wystarczają do napędzania C3 Picasso.

Używany Citroen C3 Picasso – który silnik wybrać?

Bez wątpienia lepszym wyborem będą turbodiesle. Mają akceptowalne osiągi i potrafią być bardzo oszczędne. Warto je kupić nawet mimo kilku trapiących je przypadłości: ważne, by wybrać auto z udokumentowaną historią serwisową (zwłaszcza wymian oleju). Odmiany benzynowe można warunkowo rozważyć z pewnego źródła. Z „dwojga złego” już lepiej postawić na nowsze jednostki PureTech, które potencjalnie będą miały mniejsze przebiegi.

Przeczytaj więcej na temat używanego Citroena C3 Picasso:

Używany Citroen C3 Picasso (2009-2017) – opinie użytkowników

CITROEN C3 Picasso I 16HDi 90KM 5MT WW9416U 10-2010

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji