Na rynku wtórnym nie ma chyba tak atrakcyjnego minivana jak Citroen C4 Picasso. Który silnik wybrać, by cieszyć się z możliwości tego kompaktowego minivana?
Po Xsarze nadszedł czas na Citroena C4, po Xsarze Picasso, analogicznie, C4 Picasso. Tym razem francuski producent zaproponował dwa warianty: „krótkiego” (440 cm), 5-miejscowego C4 Picasso i wydłużonego do 459 cm, opcjonalnie 7-osobowego Citroena Grand C4 Picasso. Jakiego byśmy nie wybrali, auto rozpieszcza użytkowników komfortowymi fotelami i zaskakuje sięgającą daleko w głąb dachu przednią szybą oraz… nieruchomym środkiem kierownicy. Ojcowie rodzin z pewnością docenią regularne, świetnie dostępne i pakowne bagażniki (500 lub 576 l w Grandzie), doskonałe przeszklenie karoserii i mnóstwo potrzebnych przy przewożeniu dzieci schowków.
Niestety, patrząc na zestawiane z C4 Picasso silniki nie możemy już powiedzieć tylu dobrych słów. Każdy ma jakąś wadę – mniejszą lub większą – niemniej z całą pewnością można coś polecić. Za jakim silnikiem rozglądać się w przypadku używanego Citroena C4 Picasso?
Używany Citroen C4 Picasso I – silniki benzynowe
W początkowym okresie produkcji Citroen miał do zaoferowania tylko dwie jednostki starszej daty (seria FY/RF) – 1.8 16V/125 KM i 2.0 16V/143 KM. Można je uznać za typowe „przeciętniaki”, ponieważ nie grzeszą temperamentem i przy okazji sporo palą, ale z powodzeniem tolerują zasilanie LPG i na ogół są dość trwałe (zdarza im się zużywać olej). Już w 2008 r. Citroen stopniowo zaczął wypierać je z gamy na rzecz nowych jednostek napędowych opracowanych wspólnie z BMW: 1.6 VTi (120 KM) i 1.6 THP (140-156 KM). Te ostatnie – pełne wigoru silniki z turbodoładowaniem – wreszcie uczyniły z C4 Picasso całkiem dynamicznego minivana. Później okazało się, że także… awaryjnego. W wersjach VTi i THP również zdarzało się spalanie oleju, ale znacznie więcej nerwów pochłaniały liczne awarie łańcuchowego rozrządu: rozciągał się sam napęd, ale też napinacze łańcucha lub wariatory faz rozrządu. Na szczęście problem jest już na tyle znany mechanikom, że bez problemu sobie z nimi radzą. Ale doprowadzenie wersji VTi/THP do porządku i tak będzie nas kosztować ok. 2 tys. zł.
Silnik | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 THP | 1.8 16V | 2.0 16V |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1749 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. |
Maks. moc | 120 KM | 150 KM | 156 KM | 125 KM | 143 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 170 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,3 s | 10,0 s | 10,0 s | 11,7 s | 11,3 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 204 km/h | 204 km/h | 185 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 7,4 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,6 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Używany Citroen C4 Picasso I – silniki Diesla
Wysokoprężną część gamy silnikowej stanowią dwie jednostki: 1.6 HDi (109-112 KM) i 2.0 HDi (138-163 KM). Pierwsza z nich zasługuje na miano wystarczającej – nie jest mistrzem sprintu spod świateł, ale i nie zalicza się do grona „zawalidróg”. Początkowe wersje silników 1.6 HDi również miewały problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu, jednak znacznie częściej usterki dotyczą turbosprężarek (wadliwy układ smarowania) i zużytych podkładek pod wtryskiwaczami (zapach spalin w kabinie). 2-litrowy turbodiesel nie wykazuje żadnych typowych objawów, a konieczność wizyty u mechanika wynika z naturalnego zużycia podzespołów: koła dwumasowego, turbosprężarki, układu EGR lub filtra DPF. Niestety, większość z nich, w odróżnieniu od 1.6 HDi, zestawiano z automatycznymi skrzyniami biegów. Występowały dwa rodzaje: 6-biegowy, „klasyczny” automat (litery PRNDM na dźwigience) i skrzynia zautomatyzowana MCP (litery RNAM). Obydwa nie grzeszą trwałością i niepotrzebnie podwyższają koszty eksploatacji Citroena bez korzyści na osiągach czy spalaniu. Wspomniane skrzynie zestawiano również z wybranymi wersjami benzynowymi.
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 112 KM | 138 KM | 150 KM | 163 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 270 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 12,5 s | 11,6 s | 10,7 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 181 km/h | 195 km/h | 195 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Używany Citroen C4 Picasso I – który silnik wybrać?
Zdecydowanie najlepszą, ale i najdroższą i najrzadszą konfigurację, stanowi Citroen C4 Picasso 2.0 HDi z manualną skrzynią biegów. Z tym rodzajem przekładni stosunkowo łatwo trafić egzemplarz ze słabszym 1.6 HDi, choć w jego przypadku trzeba zaakceptować przeciętne osiągi. Dynamika nie jest mocną stroną benzynowych odmian 1.8 i 2.0, ale przynajmniej można się po nich spodziewać przewidywalnej eksploatacji. Jeśli zapragniemy wersji 1.6 VTi/THP, szukajmy egzemplarzy z udokumentowaną wymianą rozrządu.
Przeczytaj więcej na temat Citroena C4 Picasso I w poniższym tekście:
Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników