CITROEN Grand C4 Picasso I FL Exclusive 2.0HDi 150KM 6MT WW3312P 02-2011

Na rynku wtórnym nie ma chyba tak atrakcyjnego minivana jak Citroen C4 Picasso. Który silnik wybrać, by cieszyć się z możliwości tego kompaktowego minivana?

Po Xsarze nadszedł czas na Citroena C4, po Xsarze Picasso, analogicznie, C4 Picasso. Tym razem francuski producent zaproponował dwa warianty: „krótkiego” (440 cm), 5-miejscowego C4 Picasso i wydłużonego do 459 cm, opcjonalnie 7-osobowego Citroena Grand C4 Picasso. Jakiego byśmy nie wybrali, auto rozpieszcza użytkowników komfortowymi fotelami i zaskakuje sięgającą daleko w głąb dachu przednią szybą oraz… nieruchomym środkiem kierownicy. Ojcowie rodzin z pewnością docenią regularne, świetnie dostępne i pakowne bagażniki (500 lub 576 l w Grandzie), doskonałe przeszklenie karoserii i mnóstwo potrzebnych przy przewożeniu dzieci schowków.

Niestety, patrząc na zestawiane z C4 Picasso silniki nie możemy już powiedzieć tylu dobrych słów. Każdy ma jakąś wadę – mniejszą lub większą – niemniej z całą pewnością można coś polecić. Za jakim silnikiem rozglądać się w przypadku używanego Citroena C4 Picasso?

Używany Citroen C4 Picasso I – silniki benzynowe

W początkowym okresie produkcji Citroen miał do zaoferowania tylko dwie jednostki starszej daty (seria FY/RF) – 1.8 16V/125 KM i 2.0 16V/143 KM. Można je uznać za typowe „przeciętniaki”, ponieważ nie grzeszą temperamentem i przy okazji sporo palą, ale z powodzeniem tolerują zasilanie LPG i na ogół są dość trwałe (zdarza im się zużywać olej). Już w 2008 r. Citroen stopniowo zaczął wypierać je z gamy na rzecz nowych jednostek napędowych opracowanych wspólnie z BMW: 1.6 VTi (120 KM) i 1.6 THP (140-156 KM). Te ostatnie – pełne wigoru silniki z turbodoładowaniem – wreszcie uczyniły z C4 Picasso całkiem dynamicznego minivana. Później okazało się, że także… awaryjnego. W wersjach VTi i THP również zdarzało się spalanie oleju, ale znacznie więcej nerwów pochłaniały liczne awarie łańcuchowego rozrządu: rozciągał się sam napęd, ale też napinacze łańcucha lub wariatory faz rozrządu. Na szczęście problem jest już na tyle znany mechanikom, że bez problemu sobie z nimi radzą. Ale doprowadzenie wersji VTi/THP do porządku i tak będzie nas kosztować ok. 2 tys. zł.

Citroen C4 Picasso I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 THP 1.8 16V 2.0 16V
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1749 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo benz. benz.
Maks. moc 120 KM 150 KM 156 KM 125 KM 143 KM
Maks. moment 160 Nm 240 Nm 240 Nm 170 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,3 s 10,0 s 10,0 s 11,7 s 11,3 s
Prędkość maks. 186 km/h 204 km/h 204 km/h 185 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,5 l/100 km 7,4 l/100 km 7,3 l/100 km 7,6 l/100 km 8,0 l/100 km
Citroen C4 Picasso 01
Jednostka 1.6 THP sprawiała problemy nie tylko w C4 Picasso. Silnik znalazł zastosowanie m.in. w usportowionych odmianach Peugeota 207 lub Mini Cooperze S drugiej generacji.

Używany Citroen C4 Picasso I – silniki Diesla

Wysokoprężną część gamy silnikowej stanowią dwie jednostki: 1.6 HDi (109-112 KM) i 2.0 HDi (138-163 KM). Pierwsza z nich zasługuje na miano wystarczającej – nie jest mistrzem sprintu spod świateł, ale i nie zalicza się do grona „zawalidróg”. Początkowe wersje silników 1.6 HDi również miewały problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu, jednak znacznie częściej usterki dotyczą turbosprężarek (wadliwy układ smarowania) i zużytych podkładek pod wtryskiwaczami (zapach spalin w kabinie). 2-litrowy turbodiesel nie wykazuje żadnych typowych objawów, a konieczność wizyty u mechanika wynika z naturalnego zużycia podzespołów: koła dwumasowego, turbosprężarki, układu EGR lub filtra DPF. Niestety, większość z nich, w odróżnieniu od 1.6 HDi, zestawiano z automatycznymi skrzyniami biegów. Występowały dwa rodzaje: 6-biegowy, „klasyczny” automat (litery PRNDM na dźwigience) i skrzynia zautomatyzowana MCP (litery RNAM). Obydwa nie grzeszą trwałością i niepotrzebnie podwyższają koszty eksploatacji Citroena bez korzyści na osiągach czy spalaniu. Wspomniane skrzynie zestawiano również z wybranymi wersjami benzynowymi.

Citroen C4 Picasso I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 112 KM 138 KM 150 KM 163 KM
Maks. moment 240 Nm 270 Nm 320 Nm 340 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,7 s 12,5 s 11,6 s 10,7 s 10,7 s
Prędkość maks. 180 km/h 181 km/h 195 km/h 195 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 5,2 l/100 km 6,1 l/100 km 5,8 l/100 km 6,8 l/100 km
CITROEN C4 Picasso I 1.6HDi 109KM 5MT WW6512S 06-2009
Popularny 1.6 HDi ma kilka swoich przypadłości, ale na ogół należy do grona polecanych jednostek wysokoprężnych na rynku wtórnym. Punktuje też wyśrubowanym spalaniem.
CITROEN C4 Picasso I Exclusive 2.0HDi 136KM 6AT WW6326R 01-2008
2-litrowy turbodiesel korzystniej wypada podczas długich, rodzinnych wyjazdów. To solidne i dynamiczne źródło napędu dla Citroena C4 Picasso.

Używany Citroen C4 Picasso I – który silnik wybrać?

Zdecydowanie najlepszą, ale i najdroższą i najrzadszą konfigurację, stanowi Citroen C4 Picasso 2.0 HDi z manualną skrzynią biegów. Z tym rodzajem przekładni stosunkowo łatwo trafić egzemplarz ze słabszym 1.6 HDi, choć w jego przypadku trzeba zaakceptować przeciętne osiągi. Dynamika nie jest mocną stroną benzynowych odmian 1.8 i 2.0, ale przynajmniej można się po nich spodziewać przewidywalnej eksploatacji. Jeśli zapragniemy wersji 1.6 VTi/THP, szukajmy egzemplarzy z udokumentowaną wymianą rozrządu.

Przeczytaj więcej na temat Citroena C4 Picasso I w poniższym tekście:

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

CITROEN C4 Picasso I Exclusive 1.6HDi 109KM 5MT WW2962R 09-2007

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here