CITROEN Grand C4 Picasso I FL Exclusive 2.0HDi 150KM 6MT WW3312P 02-2011

Na rynku wtórnym nie ma chyba tak atrakcyjnego minivana jak Citroen C4 Picasso. Który silnik wybrać, by cieszyć się z możliwości tego kompaktowego minivana?

Po Xsarze nadszedł czas na Citroena C4, po Xsarze Picasso, analogicznie, C4 Picasso. Tym razem francuski producent zaproponował dwa warianty: „krótkiego” (440 cm), 5-miejscowego C4 Picasso i wydłużonego do 459 cm, opcjonalnie 7-osobowego Citroena Grand C4 Picasso. Jakiego byśmy nie wybrali, auto rozpieszcza użytkowników komfortowymi fotelami i zaskakuje sięgającą daleko w głąb dachu przednią szybą oraz… nieruchomym środkiem kierownicy. Ojcowie rodzin z pewnością docenią regularne, świetnie dostępne i pakowne bagażniki (500 lub 576 l w Grandzie), doskonałe przeszklenie karoserii i mnóstwo potrzebnych przy przewożeniu dzieci schowków.

Niestety, patrząc na zestawiane z C4 Picasso silniki nie możemy już powiedzieć tylu dobrych słów. Każdy ma jakąś wadę – mniejszą lub większą – niemniej z całą pewnością można coś polecić. Za jakim silnikiem rozglądać się w przypadku używanego Citroena C4 Picasso?

Używany Citroen C4 Picasso I – silniki benzynowe

W początkowym okresie produkcji Citroen miał do zaoferowania tylko dwie jednostki starszej daty (seria FY/RF) – 1.8 16V/125 KM i 2.0 16V/143 KM. Można je uznać za typowe „przeciętniaki”, ponieważ nie grzeszą temperamentem i przy okazji sporo palą, ale z powodzeniem tolerują zasilanie LPG i na ogół są dość trwałe (zdarza im się zużywać olej). Już w 2008 r. Citroen stopniowo zaczął wypierać je z gamy na rzecz nowych jednostek napędowych opracowanych wspólnie z BMW: 1.6 VTi (120 KM) i 1.6 THP (140-156 KM). Te ostatnie – pełne wigoru silniki z turbodoładowaniem – wreszcie uczyniły z C4 Picasso całkiem dynamicznego minivana. Później okazało się, że także… awaryjnego. W wersjach VTi i THP również zdarzało się spalanie oleju, ale znacznie więcej nerwów pochłaniały liczne awarie łańcuchowego rozrządu: rozciągał się sam napęd, ale też napinacze łańcucha lub wariatory faz rozrządu. Na szczęście problem jest już na tyle znany mechanikom, że bez problemu sobie z nimi radzą. Ale doprowadzenie wersji VTi/THP do porządku i tak będzie nas kosztować ok. 2 tys. zł.

Citroen C4 Picasso I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 VTi1.6 THP1.6 THP1.8 16V2.0 16V
Pojemność1598 cm³1598 cm³1598 cm³1749 cm³1997 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbobenz.benz.
Maks. moc120 KM150 KM156 KM125 KM143 KM
Maks. moment160 Nm240 Nm240 Nm170 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,3 s10,0 s10,0 s11,7 s11,3 s
Prędkość maks.186 km/h204 km/h204 km/h185 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa7,5 l/100 km7,4 l/100 km7,3 l/100 km7,6 l/100 km8,0 l/100 km
Citroen C4 Picasso 01
Jednostka 1.6 THP sprawiała problemy nie tylko w C4 Picasso. Silnik znalazł zastosowanie m.in. w usportowionych odmianach Peugeota 207 lub Mini Cooperze S drugiej generacji.

Używany Citroen C4 Picasso I – silniki Diesla

Wysokoprężną część gamy silnikowej stanowią dwie jednostki: 1.6 HDi (109-112 KM) i 2.0 HDi (138-163 KM). Pierwsza z nich zasługuje na miano wystarczającej – nie jest mistrzem sprintu spod świateł, ale i nie zalicza się do grona „zawalidróg”. Początkowe wersje silników 1.6 HDi również miewały problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu, jednak znacznie częściej usterki dotyczą turbosprężarek (wadliwy układ smarowania) i zużytych podkładek pod wtryskiwaczami (zapach spalin w kabinie). 2-litrowy turbodiesel nie wykazuje żadnych typowych objawów, a konieczność wizyty u mechanika wynika z naturalnego zużycia podzespołów: koła dwumasowego, turbosprężarki, układu EGR lub filtra DPF. Niestety, większość z nich, w odróżnieniu od 1.6 HDi, zestawiano z automatycznymi skrzyniami biegów. Występowały dwa rodzaje: 6-biegowy, „klasyczny” automat (litery PRNDM na dźwigience) i skrzynia zautomatyzowana MCP (litery RNAM). Obydwa nie grzeszą trwałością i niepotrzebnie podwyższają koszty eksploatacji Citroena bez korzyści na osiągach czy spalaniu. Wspomniane skrzynie zestawiano również z wybranymi wersjami benzynowymi.

Citroen C4 Picasso I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi2.0 HDi2.0 HDi
Pojemność1560 cm³1560 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc109 KM112 KM138 KM150 KM163 KM
Maks. moment240 Nm270 Nm320 Nm340 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,7 s12,5 s11,6 s10,7 s10,7 s
Prędkość maks.180 km/h181 km/h195 km/h195 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km5,2 l/100 km6,1 l/100 km5,8 l/100 km6,8 l/100 km
CITROEN C4 Picasso I 1.6HDi 109KM 5MT WW6512S 06-2009
Popularny 1.6 HDi ma kilka swoich przypadłości, ale na ogół należy do grona polecanych jednostek wysokoprężnych na rynku wtórnym. Punktuje też wyśrubowanym spalaniem.
CITROEN C4 Picasso I Exclusive 2.0HDi 136KM 6AT WW6326R 01-2008
2-litrowy turbodiesel korzystniej wypada podczas długich, rodzinnych wyjazdów. To solidne i dynamiczne źródło napędu dla Citroena C4 Picasso.

Używany Citroen C4 Picasso I – który silnik wybrać?

Zdecydowanie najlepszą, ale i najdroższą i najrzadszą konfigurację, stanowi Citroen C4 Picasso 2.0 HDi z manualną skrzynią biegów. Z tym rodzajem przekładni stosunkowo łatwo trafić egzemplarz ze słabszym 1.6 HDi, choć w jego przypadku trzeba zaakceptować przeciętne osiągi. Dynamika nie jest mocną stroną benzynowych odmian 1.8 i 2.0, ale przynajmniej można się po nich spodziewać przewidywalnej eksploatacji. Jeśli zapragniemy wersji 1.6 VTi/THP, szukajmy egzemplarzy z udokumentowaną wymianą rozrządu.

Przeczytaj więcej na temat Citroena C4 Picasso I w poniższym tekście:

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

CITROEN C4 Picasso I Exclusive 1.6HDi 109KM 5MT WW2962R 09-2007

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here