Dzięki Citroenowi C4 możemy poczuć odrobinę motoryzacyjnej awangardy za rozsądne pieniądze. Jak z trwałością kilkunastoletniego Francuza? Oto opinie o używanym Citroenie C4 I.
Pierwsze wcielenie Citroena C4 było modelem dość nietypowym. Z jednej strony producent postawił na wiele indywidualnych rozwiązań, począwszy od zaprojektowania celujących w zupełnie inne grupy odbiorców wersji nadwoziowych typu hatchback. Pięciodrzwiowa odmiana zachowała przywodzący na myśl Citroena C3 I okrągły tył kryjący 320-litrowy bagażnik, trzydrzwiowa zaś otrzymała charakterystyczny schodek dzielący tylną szybę na dwie części (górna sięga niemal do zagłówków kanapy). Na wybranych rynkach zadebiutował też dość niespójny stylistycznie sedan. Kolejne awangardowe aspekty kryło wnętrze C4, głównie za sprawą całkowitej cyfryzacji wskaźników (informacje przekazują analogowe lub kolorowe wyświetlacze) i kierownicy z nieruchomym środkiem (obraca się tylko wieniec). Z drugiej strony samochód był relatywnie prosty od strony technicznej. Nigdy nie montowano tu pneumatycznego zawieszenia, znanego choćby z większego Citroena C5. Z tyłu natomiast, zamiast belki z drążkami skrętnymi stosowanej w starszej Xsarze, postawiono na popularniejszą i tańszą w serwisowaniu belkę skrętną. Na bazie C4 I opracowano usportowioną wersję o mocy 177 KM, a także sprzedawaną swego czasu limitowany wariant „by Loeb”, sygnowany nazwiskiem kierowcy mającego na koncie wiele sukcesów sportowych za kierownicą tego modelu. W 2006 roku przedstawiono rodzinnego minivana C4 Picasso, dostępnego w odmianie standardowej i przedłużonej (z trzecim rzędem siedzeń).
Decydując się na używanego C4, za ok. 10 tys. zł otrzymamy auto relatywnie mocne (zazwyczaj powyżej 100 KM), nieźle wyposażone i do tej pory zwracające uwagę na ulicy. A jak z usterkowością samochodu francuskiego mającego na karku kilkanaście lat? Zweryfikujmy to na podstawie zebranych opinii użytkowników Citroenów C4 I.
Citroen C4 (2021) – opis wersji i cennik
Używany Citroen C4 I – wnętrze
Mimo iż Citroen C4 debiutował 17 lat temu, nie uświadczymy w nim tradycyjnych wskaźników. Wszelkie parametry i komunikaty odczytamy z wyświetlaczy o żółtym zabarwieniu. W zależności od wersji są trzy lub cztery (z obrotomierzem tuż za kierownicą). Ich czytelność nie zawsze bywa klarowna z uwagi na drobną czcionkę niektórych fragmentów. Rzadko bo rzadko, ale zdarzają się samochody z dużym, kolorowym wyświetlaczem pokazującym m.in. mapę nawigacji. Na samym kokpicie nie znajdziemy zbyt wielu przycisków. Popularny dodatek stanowi wielofunkcyjna kierownica. Trzeba się do niej przyzwyczaić, bo, jak wspomnieliśmy wcześniej, jej środkowa część pozostaje nieruchoma, a obraca się sam wieniec. Materiały wykończeniowe nie są najwyższych lotów, choć zmontowano je z niezłą precyzją. Przydałoby się może więcej schowków.
Jak na swoje lata, Citroen C4 może się pochwalić niezłym rozstawem osi (ponad 2,6 m). Długością plasuje się w typowych wartościach dla swojego segmentu. Dopóki mowa o samochodzie 5-drzwiowym, można liczyć na przyzwoitą ilość miejsca. Mimo wszystko opadająca linia dachu zabiera trochę miejsca na głowy pasażerom z tyłu, ale i tak jest o niebo lepiej niż w 3-drzwiowym C4. Z przodu w zasadzie każdemu starczy miejsca. „Pluszowe” tapicerki foteli (znak rozpoznawczy Citroenów) uprzyjemniają podróż i okazują się dość odporne na zużycie. W niektórych wersjach przewidziano nawet „skórę”. Bagażnik 5-drzwiowego hatchbacka zmieści 320 l pakunków, 3-drzwiowego – 314 l. W tym drugim trzeba liczyć się z węższym otworem załadunkowym, a przez to z gorszą pakownością. Złożenie kanapy zwiększa je do 1083 lub 1200 l.
Używany Citroen C4 I – silniki
W C4 sprzed liftingu (do 2008 r.) Citroen montował wyłącznie wolnossące silniki z paskiem rozrządu i 16-zaworową głowicą. Gama składała się z 88-konnego 1.4, 109-konnego 1.6, 140-konnego 2.0 oraz jego odmiany 177-konnej. Modernizacja wycofała dwie pośrednie odmiany (1.6 i 2.0/140 KM) na rzecz nowych silników opracowanych wspólnie z BMW: 1.6 VTi (120 KM) oraz 1.6 THP (140/150 KM) z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Paletę turbodiesli zasiliły doskonale znane dwie propozycje: 1.6 HDi (90 i 110 KM) oraz 2.0 HDi (136 lub 140 KM). Najsłabszy silnik wykorzystuje turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopatek, nie ma też dwumasowego koła zamachowego. Wybranych odmian nie wyposażano w filtr cząstek stałych. Trafiał on do wersji 110-konnych i wszystkich 2.0 HDi. Citroena C4 I nie zestawiano z napędem 4×4. Oferowano za to dwa rodzaje skrzyń automatycznych – o klasycznej konstrukcji (4 lub 5 biegów) i przekładnie zautomatyzowane o 6 przełożeniach. Nie polecamy tych drugich z uwagi na opieszałe działanie i znaczące podwyższanie spalania.
Używany Citroen C4 I – opinie użytkowników
Zalety
„Auto ma niezwykle skuteczne hamulce. Mam pewność, że szybko wytracę każdą prędkość”
„Wszystko pod ręką i na miejscu. Ja osobiście polubiłem nieruchomy środek kierownicy”
„Muszę pochwalić przestronność z przodu. Za mną wygodnie usiądzie osoba powyżej 1,8 m wzrostu”
„Wysoki komfort resorowania. Można się poczuć niemal jak w krążowniku”
Wady
„Uszczelki przepuszczają do wnętrza powietrze. To spory problem zimową porą”
„Mam C4 1.6 ze skrzynią automatyczną. Spalanie w mieście podchodzi pod 11 l/100 km”
„Regularnie wyskakują kolejne awarie elektroniki. Z reguły drobne, ale irytujące”
„Wszystko jest zrobione tak, by samemu nie można było wymienić nawet żarówki. Dramat!”
Używany Citroen C4 I – awaryjność, typowe usterki
Do poliftowych C4 I trafiły pierwsze wersje jednostek 1.6 VTi/THP. Trapią je wszystkie znane przypadłości: od uporczywego zużywania oleju i rozciągania łańcuchów rozrządu (VTi) po awarie turbosprężarek i odkładanie nagaru w dolocie (THP). Starsze silniki benzynowe również mogą spalać olej, ale poza tym sprawiają problemy głównie z cewkami zapłonowymi. Znane są jednostkowe przypadki obracania panewek w bazowym 1.4. Turbodiesle imponują kulturą pracy i oszczędnym charakterem. Ich awarie zazwyczaj wynikają z wyeksploatowania, a trzeba pamiętać, że jednostki 2.0 HDi mają drogi osprzęt (w tym piezoelektryczne wtryskiwacze). W nim, jak i w 1.6 HDi, potrafi „naprzykrzać się” filtr cząstek stałych, a w tym drugim szczelność tracą podkładki pod wtryskiwaczami: objaw to zapach spalin w kabinie. C4 na ogół nie rdzewieje, a jego zawieszenie posiada wymienne elementy dostępne w atrakcyjnych cenach. Inna sprawa, że postukiwania z okolic belki wcale nie muszą oznaczać jej awarii. Niestety, producent nie zdołał opanować w tym modelu elektroniki pokładowej: wyposażenie działa „jak chce” lub w ogóle, a wyświetlacze zalewają fale świecących kontrolek. Czasami zachodzi konieczność wymiany modułu komfortu (BSI), czyli komputera odpowiedzialnego za sterowanie silnikiem, oświetleniem, układem elektrycznym (podnośniki szyb, wycieraczki itp.) i wieloma elementami elektronicznymi (choćby immobilizerem. Wszelkie niedomagania wymienionych podzespołów mogą oznaczać awarię modułu.
Używany Citroen C4 I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się pośrodku przegrody czołowej, pod przednią szybą.
Używany Citroen C4 I – sytuacja rynkowa
W przypadku C4 I cenę klaruje już nie rocznik, a stan utrzymania. Nawet w niższych partiach kwotowych (6-9 tys. zł) da się trafić auto poliftowe, zazwyczaj w słabej wersji (ok. 90 KM) lub z dużym przebiegiem. Szerokie pole manewru daje kwota 10-13 tys. zł, za którą wystawiane są już ciekawsze egzemplarze z niemal wszystkich roczników. Więcej, pod 16-19 tys. zł, podchodzą Citroeny z przebiegami ok. 150 tys. km lub odmiany VTR/VTS. Rynek wtórny obfituje w 5-drzwiowe hatchbacki.
Używany Citroen C4 I – podsumowanie
Citroen C4 I to niedrogi, dobrze wyposażony i przede wszystkim efektowny kompakt. Powinni go omijać z daleka zwolennicy przewidywalnej eksploatacji, choć doprowadzenie tego modelu do porządku nie pochłonie zbyt wiele z portfela. Warto rozglądać się za większymi silnikami: sporo palą, ale dają frajdę z jazdy. Wersja 3d jest jedyna w swoim rodzaju i w przyszłości ten fakt na pewno nie przejdzie bez echa.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Citroenach:
Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – którą generację wybrać?
Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników
Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 426-427/177/146 cm |
Rozstaw osi | 261 cm |
Pojemność bagażnika | htb 5d 320-1200 l, htb 3d 314-1083 l |
Silnik | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.6 VTi | 1.6 THP | 2.0 16V | 2.0 16V (VTS) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1360 cm³ | 1587 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo | benz. | benz. |
Maks. moc | 88 KM | 110 KM | 120 KM | 150 KM | 140 KM | 177 KM |
Maks. moment | 133 Nm | 147 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 200 Nm | 202 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,8 s | 10,6 s | 10,0 s | 8,4 s | 9,2 s | 8,3 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 194 km/h | 195 km/h | 211 km/h | 207 km/h | 227 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 7,1 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,6 l/100 km | 8,4 l/100 km |
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 109 KM | 136 KM | 140 KM |
Maks. moment | 215 Nm | 260 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 11,2 s | 10,4 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 192 km/h | 206 km/h | 207 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,7 l/100 km | 4,8 l/100 km | 6,6 l/100 km | 5,3 l/100 km |