Kompaktowe BMW zasłynęło świetnym wyważeniem i precyzyjnością prowadzenia. Którą generację używanego BMW serii 1 wybrać, by w pełni czerpać słynną radość z jazdy?
BMW przez długi czas nie mogło stworzyć modelu, który realnie by konkurował z Audi A3. Wcześniejsze próby nawiązania rywalizacji w segmencie aut kompaktowych nie były zbyt rewolucyjne – ograniczały się do skrócenia serii 3 i nadaniu jej nadwozia typu hatchback. W ten sposób powstały dwie generacje BMW serii 3 Compact (E36 i E46). Dopiero debiutujące w 2004 roku BMW serii 1 pokazało, że bawarski producent specjalizuje się nie tylko w produkcji limuzyn i SUV-ów. Najmniejsze BMW otrzymało umieszczone wzdłużnie silniki z większych modeli, napęd zaś tradycyjnie dla marki trafiał na koła tylne. Dwie pierwsze generacje „Jedynki” zaprojektowano wg tych samych wytycznych, czyli długa maska + ścięty tył. Starsze wcielenie oznaczono następującymi kodami: E87 (hatchback 5d), E81 (hatchback 3d), E82 (coupe) i E88 (cabrio). Nowsze występowało tylko jako 3-drzwiowy (F21) lub 5-drzwiowy hatchback (F20), lecz na jego bazie opracowano BMW serii 2, czyli kompaktowe coupe (F22).
Pierwsza seria 1 lata świetności ma już dawno za sobą, druga z kolei niedawno ustąpiła miejsca trzeciemu wcieleniu „Jedynki” (F40) i staje się coraz przystępniejsza cenowo. Jednocześnie obydwie generacje będą długo cenione z uwagi na niespotykaną już w tej klasie konstrukcję, głównie napęd na tył. Niestety, w ostatnich latach serię 1 (F20) dopadły pierwsze konsekwencje stopniowego przechodzenia BMW na downsizing. Efekt? W gamie pojawiły się silniki… 3-cylindrowe. Z drugiej strony – niemal każdą jednostkę napędową najmniejszego BMW od zawsze coś „dręczyło”. Które wcielenie używanego BMW serii 1 wybrać? Kto raczej nie powinien sięgać po ten samochód? Porównajmy obie generacje.
Test najnowszego BMW serii 1 w wersji 118i Steptronic
Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – deska rozdzielcza
Podobnie jak nadwozie, kokpity obu BMW zaprojektowano bardzo podobnie. Element charakterystyczny stanowi lekko zwrócona w stronę kierowcy konsola środkowa oraz szeroki tunel centralny. Pod względem ergonomii i czytelności mało kto kieruje jakiekolwiek zażalenia, bardzo dobrze prezentuje się również jakość wykonania i montaż tworzyw (choć widać różnicę względem większych modeli bawarskiej marki). Po zajęciu miejsca kierowca od razu ma poczucie doskonałej interakcji z samochodem: wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki, a krótki lewarek precyzyjnie trafia w dłoń. Znaczne zabudowanie deski działa tu wręcz na plus, choć na pewno ogranicza komfort jazdy wysokim osobom.
Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – przestrzeń w środku
BMW serii 1 realnie należy traktować jako auto 4-osobowe: piąta nie ma gdzie ulokować nóg z uwagi na bardzo wysoki tunel centralny. Nie oznacza to, że 4 osoby będą podróżowały w niczym niezmąconym komforcie. Wzdłużne ulokowanie jednostek napędowych ograniczyło przestronność wnętrza do niezbędnego w tej klasie minimum. Sytuacja trochę się poprawiła w nowszym wcieleniu, choć wciąż jest tylko akceptowalnie. Nikomu nie powinno za to brakować miejsca na głowy (w obu rzędach siedzi się bardzo nisko), przyzwoita okazuje się widoczność. Montowane w topowych odmianach fotele doskonale podpierają ciało, lecz wyprofilowane boki nieco przeszkadzają tęższym osobom.
Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – bagażniki
Pojemności bagażników obu generacji – nie najgorsze, wręcz typowe dla klasy kompaktowej, czyli 330 l w modelu E87 i 360 l w F20. Przestrzeń bagażową pieczołowicie wykończono, nie poskromiono przydatnych wnęk i schowków. Niestety, konkurenci dysponują znacznie szerszym otworem załadunkowym. Co ciekawe, pod podłogą nie ma schowka, a jest… akumulator i wiele modułów odpowiedzialnych za sterowanie elektroniką pokładową: taki zabieg miał korzystnie wpłynąć na wyważenie auta. Położenie oparć kanapy zwiększa bagażniki odpowiednio do 1150 l (starszy model) i 1200 l (nowszy).
Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – silniki
Obydwie generacje „Jedynek” wykorzystywały silniki benzynowe o podobnej przybliżonej pojemności. Były to 4-cylindrowe 1.6 i 2.0 (114i, 116i, 118i, 120i, 125i) oraz 3.0 z 6 cylindrami w układzie rzędowym (125i, 130i, M135i i M140i). W zależności od generacji i lat produkcji jednostki pochodziły z różnych serii, tzw. rodzin. Niemal każda z nich ma swoje typowe przypadłości, na które powinni zwracać uwagę potencjalni użytkownicy. W serii 1 (F20) po liftingu zadebiutowały 3-cylindrowe jednostki po downsizingu o pojemności 1.5. Podobną konstrukcją (czyli 1.5 R3) cechowała się sprzedawana w latach 2015-2019 odmiana 116d (B37): wcześniej bazowym turbodieslem w gamie serii 1 (F20) pozostawał silnik 1.6, mocniejszym z kolei – 2.0, oba z rodziny N47. 2-litrowa odmiana po liftingu również pochodzi z nowej serii B47, zaś obie – wraz z N47 – przewidziano nawet w wersji z dwiema turbosprężarkami. Z kolei wszystkie turbodiesle ze starszego modelu mają identyczną pojemność (1995 cm³), z tym że do 2007 r. były to wersje M47, później – N47.
Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – co się w nich psuje?
Lata eksploatacji dość szybko ujawniły wadliwe napędy rozrządu w wielu silnikach BMW. O wyciągnięcie łańcucha i związany z tym hałas pod maską najłatwiej w przypadku turbodiesli z serii N47 (1.6 i 2.0 w obu opisywanych modelach; wymiana rozrządu kosztuje 3-4 tys. zł z uwagi na umiejscowienie go z tyłu silnika), a także w benzynowych N13 (1.6 z F20). Poza tym użytkownicy sygnalizują kłopoty z urywającymi się klapkami sterującymi przepływem powietrza w kolektorze ssącym (głównie w starszych dieslach z serii 1 E87) i nietrwałymi przepustnicami, cewkami zapłonowymi i kołem pasowym. Nowoczesne jednostki drugiej generacji kompaktowego BMW mają z kolei drogi osprzęt, np. bezpośrednie wtryskiwacze benzyny lub pompy paliwową i olejową. Poza tym silniki z początku produkcji regularnie pobierają olej. Na szczęście nie słyszy się o poważniejszych awariach automatycznych skrzyń firmy ZF czy napędów na 4 koła xDrive, ale o wielowahaczowe zawieszenie obu osi już przeważnie trzeba nieco zadbać.
Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – za ile można je kupić?
Na serię 1 z roczników 2005-2007 i podstawowym silnikiem/wyposażeniem wystarczy przeznaczyć kilkanaście tys. zł. Zadbane egzemplarze po liftingu wystawiane są za ok. 17-20 tys. zł. Ostatnie roczniki z mocnymi silnikami podchodzą pod 30 tys. zł, coupe i kabriolety kosztują nawet o 10 tys. zł więcej. 30 tys. zł to z kolei absolutne minimum na używaną serię 1 (F20). Takie auto nie powali na kolana nadmiarem mocy i wyposażenia, ale i też nie zawsze musiało wiele przejechać. Uwaga: pośród najtańszych serii 1 drugiej generacji wystawiane są samochody po „pracy” w wypożyczalniach.
Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – którą generację wybrać?
Seria 1 z lat 2011-2019 łączy w sobie wszystkie niekwestionowane zalety, jakimi cechuje się jej poprzedniczka, a przy okazji dysponuje nieco obszerniejszym wnętrzem. Mimo wszystko lepiej nie przeznaczać na nią 30 tys. zł, a dołożyć przynajmniej 10 tys. zł na pewniejszy i mocniejszy egzemplarz. Za taką kwotę warto z kolei kupić zadbaną serię 1 (E87) w odmianie coupe lub cabrio: to jak na razie jedyne kompaktowe BMW w tej wersji nadwoziowej. Na „zwykłego” hatchbacka z powodzeniem wystarczy 15-20 tys. zł.
BMW serii 1 I (E87) – plusy i minusy
+ bezkonkurencyjne właściwości jezdne. dobra jakość wykonania, obszerna paleta silników
– mało miejsca na kanapie, sporo silników objętych ryzykiem awarii, słaby stan najtańszych aut
BMW serii 1 II (F20) – plusy i minusy
+ przestronniejsze wnętrze i bagażnik, przyzwoite (jak na BMW) koszty utrzymania, dobre skrzynie automatyczne i napęd 4×4
– drogi osprzęt nowszych silników, wyśrubowane ceny na rynku wtórnym, umiarkowana podaż
BMW serii 1 I (E87) | BMW serii 1 II (F20) | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2004-2011 | 2011-2019 |
Dł./szer./wys. | 422/175/143 cm | 432/176/142 cm |
Rozstaw osi | 260 cm | 269 cm |
Pojemność bagażnika | htb 330-1150 l, cpe 325-650 l, cab 265 l | htb 360-1200 l |
Silniki benzynowe | 1.6-3.0 (115-340 KM) | 1.5-3.0 (102-340 KM) |
Silniki Diesla | 2.0 (115-204 KM) | 1.5-2.0 (95-224 KM) |
Silnik | 1.6 (116i) | 2.0 (120i) | 3.0 (130i) | 2.0 d (118d) | 2.0 d (120d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1995 cm³ | 2996 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 150 KM | 265 KM | 122 KM | 163 KM |
Maks. moment | 150 Nm | 200 Nm | 315 Nm | 280 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 8,7 s | 6,1 s | 10,0 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 217 km/h | 250 km/h | 201 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 7,5 l/100 km | 9,2 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Silnik | 1.6 (116i) | 1.6 (120i) | 2.0 (125i) | 2.0 (118d) | 2.0 (120d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1997 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 136 KM | 170 KM | 218 KM | 143 KM | 184 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 250 Nm | 310 Nm | 320 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s | 7,4 s | 6,4 s | 8,9 s | 7,2 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 225 km/h | 245 km/h | 212 km/h | 228 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,7 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Przeczytaj więcej o używanym BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) w poniższych materiałach:
Używane BMW serii 1 I (E87; 2004-2011) – opinie użytkowników