BMW serii 1 E87 F20

Kompaktowe BMW zasłynęło świetnym wyważeniem i precyzyjnością prowadzenia. Którą generację używanego BMW serii 1 wybrać, by w pełni czerpać słynną radość z jazdy?

BMW przez długi czas nie mogło stworzyć modelu, który realnie by konkurował z Audi A3. Wcześniejsze próby nawiązania rywalizacji w segmencie aut kompaktowych nie były zbyt rewolucyjne – ograniczały się do skrócenia serii 3 i nadaniu jej nadwozia typu hatchback. W ten sposób powstały dwie generacje BMW serii 3 Compact (E36 i E46). Dopiero debiutujące w 2004 roku BMW serii 1 pokazało, że bawarski producent specjalizuje się nie tylko w produkcji limuzyn i SUV-ów. Najmniejsze BMW otrzymało umieszczone wzdłużnie silniki z większych modeli, napęd zaś tradycyjnie dla marki trafiał na koła tylne. Dwie pierwsze generacje „Jedynki” zaprojektowano wg tych samych wytycznych, czyli długa maska + ścięty tył. Starsze wcielenie oznaczono następującymi kodami: E87 (hatchback 5d), E81 (hatchback 3d), E82 (coupe) i E88 (cabrio). Nowsze występowało tylko jako 3-drzwiowy (F21) lub 5-drzwiowy hatchback (F20), lecz na jego bazie opracowano BMW serii 2, czyli kompaktowe coupe (F22).

BMW 118d E87 2.0d 143KM 6MT WI3114J 04-2009
Wszelkie zabiegi mające poprawić właściwości jezdne serii 1 nie przełożyły się na przestronność w środku – szczególnie ciasna z tyłu jest zwłaszcza starsza generacja (na zdjęciu). Nie zmienia to faktu, że po każdej przejażdżce z BMW nie chce się wysiadać.

Pierwsza seria 1 lata świetności ma już dawno za sobą, druga z kolei niedawno ustąpiła miejsca trzeciemu wcieleniu „Jedynki” (F40) i staje się coraz przystępniejsza cenowo. Jednocześnie obydwie generacje będą długo cenione z uwagi na niespotykaną już w tej klasie konstrukcję, głównie napęd na tył. Niestety, w ostatnich latach serię 1 (F20) dopadły pierwsze konsekwencje stopniowego przechodzenia BMW na downsizing. Efekt? W gamie pojawiły się silniki… 3-cylindrowe. Z drugiej strony – niemal każdą jednostkę napędową najmniejszego BMW od zawsze coś „dręczyło”. Które wcielenie używanego BMW serii 1 wybrać? Kto raczej nie powinien sięgać po ten samochód? Porównajmy obie generacje.

Test najnowszego BMW serii 1 w wersji 118i Steptronic

BMW 118i F20 Sport Line 1.6T 170KM 6MT WY2647V 09-2011
Seria 1 (F20) urosła o 10 cm i stała się odrobinę niższa oraz szersza. Rozstaw osi zwiększono aż o 9 cm, co od razu widać po zajęciu miejsca na kanapie.

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – deska rozdzielcza

Podobnie jak nadwozie, kokpity obu BMW zaprojektowano bardzo podobnie. Element charakterystyczny stanowi lekko zwrócona w stronę kierowcy konsola środkowa oraz szeroki tunel centralny. Pod względem ergonomii i czytelności mało kto kieruje jakiekolwiek zażalenia, bardzo dobrze prezentuje się również jakość wykonania i montaż tworzyw (choć widać różnicę względem większych modeli bawarskiej marki). Po zajęciu miejsca kierowca od razu ma poczucie doskonałej interakcji z samochodem: wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki, a krótki lewarek precyzyjnie trafia w dłoń. Znaczne zabudowanie deski działa tu wręcz na plus, choć na pewno ogranicza komfort jazdy wysokim osobom.

BMW 118d E87 2.0d 143KM 6MT WI3114J 04-2009
Pozycja za kierownicą bardziej przywodzi na myśl samochody sportowe niż kompaktowe. Po wnętrzach kilkunastoletnich „Jedynek” nie widać przebiegu.
BMW 118i F20 Sport Line 1.6T 170KM 6MT WY2647V 09-2011
W nowszym modelu pojawiło się, rzecz jasna, więcej elektroniki i przejrzystsze multimedia, ale zamysł pozostał identyczny. Również ten kokpit zaprojektowano typowo pod kierowcę.

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – przestrzeń w środku

BMW serii 1 realnie należy traktować jako auto 4-osobowe: piąta nie ma gdzie ulokować nóg z uwagi na bardzo wysoki tunel centralny. Nie oznacza to, że 4 osoby będą podróżowały w niczym niezmąconym komforcie. Wzdłużne ulokowanie jednostek napędowych ograniczyło przestronność wnętrza do niezbędnego w tej klasie minimum. Sytuacja trochę się poprawiła w nowszym wcieleniu, choć wciąż jest tylko akceptowalnie. Nikomu nie powinno za to brakować miejsca na głowy (w obu rzędach siedzi się bardzo nisko), przyzwoita okazuje się widoczność. Montowane w topowych odmianach fotele doskonale podpierają ciało, lecz wyprofilowane boki nieco przeszkadzają tęższym osobom.

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – bagażniki

Pojemności bagażników obu generacji – nie najgorsze, wręcz typowe dla klasy kompaktowej, czyli 330 l w modelu E87 i 360 l w F20. Przestrzeń bagażową pieczołowicie wykończono, nie poskromiono przydatnych wnęk i schowków. Niestety, konkurenci dysponują znacznie szerszym otworem załadunkowym. Co ciekawe, pod podłogą nie ma schowka, a jest… akumulator i wiele modułów odpowiedzialnych za sterowanie elektroniką pokładową: taki zabieg miał korzystnie wpłynąć na wyważenie auta. Położenie oparć kanapy zwiększa bagażniki odpowiednio do 1150 l (starszy model) i 1200 l (nowszy).

BMW 118d E87 2.0d 143KM 6MT WI3114J 04-2009
Wystarczająco wielki i optymalny do wykorzystania bagażnik serii 1 (E87). Jego pojemność to 330-1150 l.
BMW 118i F20 Sport Line 1.6T 170KM 6MT WY2647V 09-2011
W nowszej serii 1 (F20) otwór załadunkowy jeszcze bardziej zwężono. Ale pojemność urosła do 360-1200 l.

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – silniki

Obydwie generacje „Jedynek” wykorzystywały silniki benzynowe o podobnej przybliżonej pojemności. Były to 4-cylindrowe 1.6 i 2.0 (114i, 116i, 118i, 120i, 125i) oraz 3.0 z 6 cylindrami w układzie rzędowym (125i, 130i, M135i i M140i). W zależności od generacji i lat produkcji jednostki pochodziły z różnych serii, tzw. rodzin. Niemal każda z nich ma swoje typowe przypadłości, na które powinni zwracać uwagę potencjalni użytkownicy. W serii 1 (F20) po liftingu zadebiutowały 3-cylindrowe jednostki po downsizingu o pojemności 1.5. Podobną konstrukcją (czyli 1.5 R3) cechowała się sprzedawana w latach 2015-2019 odmiana 116d (B37): wcześniej bazowym turbodieslem w gamie serii 1 (F20) pozostawał silnik 1.6, mocniejszym z kolei – 2.0, oba z rodziny N47. 2-litrowa odmiana po liftingu również pochodzi z nowej serii B47, zaś obie – wraz z N47 – przewidziano nawet w wersji z dwiema turbosprężarkami. Z kolei wszystkie turbodiesle ze starszego modelu mają identyczną pojemność (1995 cm³), z tym że do 2007 r. były to wersje M47, później – N47.

BMW 120i E88 Cabriolet 2.0 170KM 6MT WI5429J 08-2008
2-litrowy silnik benzynowy w serii 1 (E87) w zależności od wersji i serii produkcyjnej rozwijał od 122 do 170 KM (oznaczenia 116i, 118i, 120i).
BMW 116i F20 1.6T 136KM 6MT WY3513V 04-2012
Początkowo rolę standardowej i pośredniej jednostki benzynowej w serii 1 (F20) pełniły turbodoładowane silniki 1.6 (102-177 KM). W 2015 r. na dole gamy umieszczono 3-cylindrowego 1.5 (109-136 KM), a 1.6 pozostał tylko w najmocniejszej odmianie (177 KM).

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – co się w nich psuje?

Lata eksploatacji dość szybko ujawniły wadliwe napędy rozrządu w wielu silnikach BMW. O wyciągnięcie łańcucha i związany z tym hałas pod maską najłatwiej w przypadku turbodiesli z serii N47 (1.6 i 2.0 w obu opisywanych modelach; wymiana rozrządu kosztuje 3-4 tys. zł z uwagi na umiejscowienie go z tyłu silnika), a także w benzynowych N13 (1.6 z F20). Poza tym użytkownicy sygnalizują kłopoty z urywającymi się klapkami sterującymi przepływem powietrza w kolektorze ssącym (głównie w starszych dieslach z serii 1 E87) i nietrwałymi przepustnicami, cewkami zapłonowymi i kołem pasowym. Nowoczesne jednostki drugiej generacji kompaktowego BMW mają z kolei drogi osprzęt, np. bezpośrednie wtryskiwacze benzyny lub pompy paliwową i olejową. Poza tym silniki z początku produkcji regularnie pobierają olej. Na szczęście nie słyszy się o poważniejszych awariach automatycznych skrzyń firmy ZF czy napędów na 4 koła xDrive, ale o wielowahaczowe zawieszenie obu osi już przeważnie trzeba nieco zadbać.

BMW 120i E88 Cabriolet 2.0 170KM 6MT WI5429J 08-2008
Tylko pierwsza seria 1 występowała jako kabriolet (oznaczenie E88). Łączono go tylko z wybranymi silnikami o mocy minimum 143 KM. Ich ceny są mocno wyśrubowane (25-40 tys. zł).

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – za ile można je kupić?

Na serię 1 z roczników 2005-2007 i podstawowym silnikiem/wyposażeniem wystarczy przeznaczyć kilkanaście tys. zł. Zadbane egzemplarze po liftingu wystawiane są za ok. 17-20 tys. zł. Ostatnie roczniki z mocnymi silnikami podchodzą pod 30 tys. zł, coupe i kabriolety kosztują nawet o 10 tys. zł więcej. 30 tys. zł to z kolei absolutne minimum na używaną serię 1 (F20). Takie auto nie powali na kolana nadmiarem mocy i wyposażenia, ale i też nie zawsze musiało wiele przejechać. Uwaga: pośród najtańszych serii 1 drugiej generacji wystawiane są samochody po „pracy” w wypożyczalniach.

BMW M135i F21 3.0T R6 320KM 8AT WY4459V 01-2013
W generacji F20 3-litrowy silnik R6 otrzymały tylko najmocniejsze odmiany M135i (320/326 KM) oraz M140i (340 KM).

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – którą generację wybrać?

Seria 1 z lat 2011-2019 łączy w sobie wszystkie niekwestionowane zalety, jakimi cechuje się jej poprzedniczka, a przy okazji dysponuje nieco obszerniejszym wnętrzem. Mimo wszystko lepiej nie przeznaczać na nią 30 tys. zł, a dołożyć przynajmniej 10 tys. zł na pewniejszy i mocniejszy egzemplarz. Za taką kwotę warto z kolei kupić zadbaną serię 1 (E87) w odmianie coupe lub cabrio: to jak na razie jedyne kompaktowe BMW w tej wersji nadwoziowej. Na „zwykłego” hatchbacka z powodzeniem wystarczy 15-20 tys. zł.

BMW serii 1 I (E87) – plusy i minusy

 +  bezkonkurencyjne właściwości jezdne. dobra jakość wykonania, obszerna paleta silników
 –  mało miejsca na kanapie, sporo silników objętych ryzykiem awarii, słaby stan najtańszych aut

BMW 118d E87 2.0d 143KM 6MT WI3114J 04-2009

BMW serii 1 II (F20) – plusy i minusy

 +  przestronniejsze wnętrze i bagażnik, przyzwoite (jak na BMW) koszty utrzymania, dobre skrzynie automatyczne i napęd 4×4
 –  drogi osprzęt nowszych silników, wyśrubowane ceny na rynku wtórnym, umiarkowana podaż

BMW 118i F20 Sport Line 1.6T 170KM 6MT WY2647V 09-2011

BMW serii 1 (E87) i BMW serii 1 (F20) – podstawowe dane techniczne
BMW serii 1 I (E87)BMW serii 1 II (F20)
Lata produkcji2004-20112011-2019
Dł./szer./wys.422/175/143 cm432/176/142 cm
Rozstaw osi260 cm269 cm
Pojemność bagażnikahtb 330-1150 l, cpe 325-650 l, cab 265 lhtb 360-1200 l
Silniki benzynowe1.6-3.0 (115-340 KM)1.5-3.0 (102-340 KM)
Silniki Diesla2.0 (115-204 KM)1.5-2.0 (95-224 KM)
BMW serii 1 I (E87) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.6 (116i)2.0 (120i)3.0 (130i)2.0 d (118d)2.0 d (120d)
Pojemność1596 cm³1995 cm³2996 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM150 KM265 KM122 KM163 KM
Maks. moment150 Nm200 Nm315 Nm280 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s8,7 s6,1 s10,0 s7,9 s
Prędkość maks.200 km/h217 km/h250 km/h201 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa7,5 l/100 km7,5 l/100 km9,2 l/100 km5,6 l/100 km5,7 l/100 km
BMW serii 1 II (F20) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.6 (116i)1.6 (120i)2.0 (125i)2.0 (118d)2.0 (120d)
Pojemność1598 cm³1598 cm³1997 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc136 KM170 KM218 KM143 KM184 KM
Maks. moment220 Nm250 Nm310 Nm320 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s7,4 s6,4 s8,9 s7,2 s
Prędkość maks.210 km/h225 km/h245 km/h212 km/h228 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,9 l/100 km6,7 l/100 km4,4 l/100 km4,5 l/100 km

Przeczytaj więcej o używanym BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) w poniższych materiałach:

Używane BMW serii 1 I (E87; 2004-2011) – opinie użytkowników

BMW serii 1 II (F20) – dane techniczne wszystkich silników

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here