BMW serii 1 E87 F20

Kompaktowe BMW zasłynęło świetnym wyważeniem i precyzyjnością prowadzenia. Którą generację używanego BMW serii 1 wybrać, by w pełni czerpać słynną radość z jazdy?

BMW przez długi czas nie mogło stworzyć modelu, który realnie by konkurował z Audi A3. Wcześniejsze próby nawiązania rywalizacji w segmencie aut kompaktowych nie były zbyt rewolucyjne – ograniczały się do skrócenia serii 3 i nadaniu jej nadwozia typu hatchback. W ten sposób powstały dwie generacje BMW serii 3 Compact (E36 i E46). Dopiero debiutujące w 2004 roku BMW serii 1 pokazało, że bawarski producent specjalizuje się nie tylko w produkcji limuzyn i SUV-ów. Najmniejsze BMW otrzymało umieszczone wzdłużnie silniki z większych modeli, napęd zaś tradycyjnie dla marki trafiał na koła tylne. Dwie pierwsze generacje „Jedynki” zaprojektowano wg tych samych wytycznych, czyli długa maska + ścięty tył. Starsze wcielenie oznaczono następującymi kodami: E87 (hatchback 5d), E81 (hatchback 3d), E82 (coupe) i E88 (cabrio). Nowsze występowało tylko jako 3-drzwiowy (F21) lub 5-drzwiowy hatchback (F20), lecz na jego bazie opracowano BMW serii 2, czyli kompaktowe coupe (F22).

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
BMW 118d E87 2.0d 143KM 6MT WI3114J 04-2009
Wszelkie zabiegi mające poprawić właściwości jezdne serii 1 nie przełożyły się na przestronność w środku – szczególnie ciasna z tyłu jest zwłaszcza starsza generacja (na zdjęciu). Nie zmienia to faktu, że po każdej przejażdżce z BMW nie chce się wysiadać.

Pierwsza seria 1 lata świetności ma już dawno za sobą, druga z kolei niedawno ustąpiła miejsca trzeciemu wcieleniu „Jedynki” (F40) i staje się coraz przystępniejsza cenowo. Jednocześnie obydwie generacje będą długo cenione z uwagi na niespotykaną już w tej klasie konstrukcję, głównie napęd na tył. Niestety, w ostatnich latach serię 1 (F20) dopadły pierwsze konsekwencje stopniowego przechodzenia BMW na downsizing. Efekt? W gamie pojawiły się silniki… 3-cylindrowe. Z drugiej strony – niemal każdą jednostkę napędową najmniejszego BMW od zawsze coś „dręczyło”. Które wcielenie używanego BMW serii 1 wybrać? Kto raczej nie powinien sięgać po ten samochód? Porównajmy obie generacje.

Test najnowszego BMW serii 1 w wersji 118i Steptronic

BMW 118i F20 Sport Line 1.6T 170KM 6MT WY2647V 09-2011
Seria 1 (F20) urosła o 10 cm i stała się odrobinę niższa oraz szersza. Rozstaw osi zwiększono aż o 9 cm, co od razu widać po zajęciu miejsca na kanapie.

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – deska rozdzielcza

Podobnie jak nadwozie, kokpity obu BMW zaprojektowano bardzo podobnie. Element charakterystyczny stanowi lekko zwrócona w stronę kierowcy konsola środkowa oraz szeroki tunel centralny. Pod względem ergonomii i czytelności mało kto kieruje jakiekolwiek zażalenia, bardzo dobrze prezentuje się również jakość wykonania i montaż tworzyw (choć widać różnicę względem większych modeli bawarskiej marki). Po zajęciu miejsca kierowca od razu ma poczucie doskonałej interakcji z samochodem: wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki, a krótki lewarek precyzyjnie trafia w dłoń. Znaczne zabudowanie deski działa tu wręcz na plus, choć na pewno ogranicza komfort jazdy wysokim osobom.

BMW 118d E87 2.0d 143KM 6MT WI3114J 04-2009
Pozycja za kierownicą bardziej przywodzi na myśl samochody sportowe niż kompaktowe. Po wnętrzach kilkunastoletnich „Jedynek” nie widać przebiegu.
BMW 118i F20 Sport Line 1.6T 170KM 6MT WY2647V 09-2011
W nowszym modelu pojawiło się, rzecz jasna, więcej elektroniki i przejrzystsze multimedia, ale zamysł pozostał identyczny. Również ten kokpit zaprojektowano typowo pod kierowcę.

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – przestrzeń w środku

BMW serii 1 realnie należy traktować jako auto 4-osobowe: piąta nie ma gdzie ulokować nóg z uwagi na bardzo wysoki tunel centralny. Nie oznacza to, że 4 osoby będą podróżowały w niczym niezmąconym komforcie. Wzdłużne ulokowanie jednostek napędowych ograniczyło przestronność wnętrza do niezbędnego w tej klasie minimum. Sytuacja trochę się poprawiła w nowszym wcieleniu, choć wciąż jest tylko akceptowalnie. Nikomu nie powinno za to brakować miejsca na głowy (w obu rzędach siedzi się bardzo nisko), przyzwoita okazuje się widoczność. Montowane w topowych odmianach fotele doskonale podpierają ciało, lecz wyprofilowane boki nieco przeszkadzają tęższym osobom.

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – bagażniki

Pojemności bagażników obu generacji – nie najgorsze, wręcz typowe dla klasy kompaktowej, czyli 330 l w modelu E87 i 360 l w F20. Przestrzeń bagażową pieczołowicie wykończono, nie poskromiono przydatnych wnęk i schowków. Niestety, konkurenci dysponują znacznie szerszym otworem załadunkowym. Co ciekawe, pod podłogą nie ma schowka, a jest… akumulator i wiele modułów odpowiedzialnych za sterowanie elektroniką pokładową: taki zabieg miał korzystnie wpłynąć na wyważenie auta. Położenie oparć kanapy zwiększa bagażniki odpowiednio do 1150 l (starszy model) i 1200 l (nowszy).

BMW 118d E87 2.0d 143KM 6MT WI3114J 04-2009
Wystarczająco wielki i optymalny do wykorzystania bagażnik serii 1 (E87). Jego pojemność to 330-1150 l.
BMW 118i F20 Sport Line 1.6T 170KM 6MT WY2647V 09-2011
W nowszej serii 1 (F20) otwór załadunkowy jeszcze bardziej zwężono. Ale pojemność urosła do 360-1200 l.

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – silniki

Obydwie generacje „Jedynek” wykorzystywały silniki benzynowe o podobnej przybliżonej pojemności. Były to 4-cylindrowe 1.6 i 2.0 (114i, 116i, 118i, 120i, 125i) oraz 3.0 z 6 cylindrami w układzie rzędowym (125i, 130i, M135i i M140i). W zależności od generacji i lat produkcji jednostki pochodziły z różnych serii, tzw. rodzin. Niemal każda z nich ma swoje typowe przypadłości, na które powinni zwracać uwagę potencjalni użytkownicy. W serii 1 (F20) po liftingu zadebiutowały 3-cylindrowe jednostki po downsizingu o pojemności 1.5. Podobną konstrukcją (czyli 1.5 R3) cechowała się sprzedawana w latach 2015-2019 odmiana 116d (B37): wcześniej bazowym turbodieslem w gamie serii 1 (F20) pozostawał silnik 1.6, mocniejszym z kolei – 2.0, oba z rodziny N47. 2-litrowa odmiana po liftingu również pochodzi z nowej serii B47, zaś obie – wraz z N47 – przewidziano nawet w wersji z dwiema turbosprężarkami. Z kolei wszystkie turbodiesle ze starszego modelu mają identyczną pojemność (1995 cm³), z tym że do 2007 r. były to wersje M47, później – N47.

BMW 120i E88 Cabriolet 2.0 170KM 6MT WI5429J 08-2008
2-litrowy silnik benzynowy w serii 1 (E87) w zależności od wersji i serii produkcyjnej rozwijał od 122 do 170 KM (oznaczenia 116i, 118i, 120i).
BMW 116i F20 1.6T 136KM 6MT WY3513V 04-2012
Początkowo rolę standardowej i pośredniej jednostki benzynowej w serii 1 (F20) pełniły turbodoładowane silniki 1.6 (102-177 KM). W 2015 r. na dole gamy umieszczono 3-cylindrowego 1.5 (109-136 KM), a 1.6 pozostał tylko w najmocniejszej odmianie (177 KM).

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – co się w nich psuje?

Lata eksploatacji dość szybko ujawniły wadliwe napędy rozrządu w wielu silnikach BMW. O wyciągnięcie łańcucha i związany z tym hałas pod maską najłatwiej w przypadku turbodiesli z serii N47 (1.6 i 2.0 w obu opisywanych modelach; wymiana rozrządu kosztuje 3-4 tys. zł z uwagi na umiejscowienie go z tyłu silnika), a także w benzynowych N13 (1.6 z F20). Poza tym użytkownicy sygnalizują kłopoty z urywającymi się klapkami sterującymi przepływem powietrza w kolektorze ssącym (głównie w starszych dieslach z serii 1 E87) i nietrwałymi przepustnicami, cewkami zapłonowymi i kołem pasowym. Nowoczesne jednostki drugiej generacji kompaktowego BMW mają z kolei drogi osprzęt, np. bezpośrednie wtryskiwacze benzyny lub pompy paliwową i olejową. Poza tym silniki z początku produkcji regularnie pobierają olej. Na szczęście nie słyszy się o poważniejszych awariach automatycznych skrzyń firmy ZF czy napędów na 4 koła xDrive, ale o wielowahaczowe zawieszenie obu osi już przeważnie trzeba nieco zadbać.

BMW 120i E88 Cabriolet 2.0 170KM 6MT WI5429J 08-2008
Tylko pierwsza seria 1 występowała jako kabriolet (oznaczenie E88). Łączono go tylko z wybranymi silnikami o mocy minimum 143 KM. Ich ceny są mocno wyśrubowane (25-40 tys. zł).

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – za ile można je kupić?

Na serię 1 z roczników 2005-2007 i podstawowym silnikiem/wyposażeniem wystarczy przeznaczyć kilkanaście tys. zł. Zadbane egzemplarze po liftingu wystawiane są za ok. 17-20 tys. zł. Ostatnie roczniki z mocnymi silnikami podchodzą pod 30 tys. zł, coupe i kabriolety kosztują nawet o 10 tys. zł więcej. 30 tys. zł to z kolei absolutne minimum na używaną serię 1 (F20). Takie auto nie powali na kolana nadmiarem mocy i wyposażenia, ale i też nie zawsze musiało wiele przejechać. Uwaga: pośród najtańszych serii 1 drugiej generacji wystawiane są samochody po „pracy” w wypożyczalniach.

BMW M135i F21 3.0T R6 320KM 8AT WY4459V 01-2013
W generacji F20 3-litrowy silnik R6 otrzymały tylko najmocniejsze odmiany M135i (320/326 KM) oraz M140i (340 KM).

Używane BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) – którą generację wybrać?

Seria 1 z lat 2011-2019 łączy w sobie wszystkie niekwestionowane zalety, jakimi cechuje się jej poprzedniczka, a przy okazji dysponuje nieco obszerniejszym wnętrzem. Mimo wszystko lepiej nie przeznaczać na nią 30 tys. zł, a dołożyć przynajmniej 10 tys. zł na pewniejszy i mocniejszy egzemplarz. Za taką kwotę warto z kolei kupić zadbaną serię 1 (E87) w odmianie coupe lub cabrio: to jak na razie jedyne kompaktowe BMW w tej wersji nadwoziowej. Na „zwykłego” hatchbacka z powodzeniem wystarczy 15-20 tys. zł.

BMW serii 1 I (E87) – plusy i minusy

 +  bezkonkurencyjne właściwości jezdne. dobra jakość wykonania, obszerna paleta silników
 –  mało miejsca na kanapie, sporo silników objętych ryzykiem awarii, słaby stan najtańszych aut

BMW 118d E87 2.0d 143KM 6MT WI3114J 04-2009

BMW serii 1 II (F20) – plusy i minusy

 +  przestronniejsze wnętrze i bagażnik, przyzwoite (jak na BMW) koszty utrzymania, dobre skrzynie automatyczne i napęd 4×4
 –  drogi osprzęt nowszych silników, wyśrubowane ceny na rynku wtórnym, umiarkowana podaż

BMW 118i F20 Sport Line 1.6T 170KM 6MT WY2647V 09-2011

BMW serii 1 (E87) i BMW serii 1 (F20) – podstawowe dane techniczne
BMW serii 1 I (E87)BMW serii 1 II (F20)
Lata produkcji2004-20112011-2019
Dł./szer./wys.422/175/143 cm432/176/142 cm
Rozstaw osi260 cm269 cm
Pojemność bagażnikahtb 330-1150 l, cpe 325-650 l, cab 265 lhtb 360-1200 l
Silniki benzynowe1.6-3.0 (115-340 KM)1.5-3.0 (102-340 KM)
Silniki Diesla2.0 (115-204 KM)1.5-2.0 (95-224 KM)
BMW serii 1 I (E87) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.6 (116i)2.0 (120i)3.0 (130i)2.0 d (118d)2.0 d (120d)
Pojemność1596 cm³1995 cm³2996 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM150 KM265 KM122 KM163 KM
Maks. moment150 Nm200 Nm315 Nm280 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s8,7 s6,1 s10,0 s7,9 s
Prędkość maks.200 km/h217 km/h250 km/h201 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa7,5 l/100 km7,5 l/100 km9,2 l/100 km5,6 l/100 km5,7 l/100 km
BMW serii 1 II (F20) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.6 (116i)1.6 (120i)2.0 (125i)2.0 (118d)2.0 (120d)
Pojemność1598 cm³1598 cm³1997 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc136 KM170 KM218 KM143 KM184 KM
Maks. moment220 Nm250 Nm310 Nm320 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s7,4 s6,4 s8,9 s7,2 s
Prędkość maks.210 km/h225 km/h245 km/h212 km/h228 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,9 l/100 km6,7 l/100 km4,4 l/100 km4,5 l/100 km

Przeczytaj więcej o używanym BMW serii 1 I (E87) i BMW serii 1 II (F20) w poniższych materiałach:

Używane BMW serii 1 I (E87; 2004-2011) – opinie użytkowników

BMW serii 1 II (F20) – dane techniczne wszystkich silników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here