UżywaneOpinieUżywany Land Rover Freelander 2 (2006-2014) - opinie, dane techniczne, usterki

Używany Land Rover Freelander 2 (2006-2014) – opinie, dane techniczne, usterki

Drugie wcielenie Freelandera dowodzi, że Land Rover nabrał doświadczenia w konstruowaniu aut łączących cechy terenówek i SUV-ów. Poznajmy opinie o używanym Land Roverze Freelanderze 2.

Land Rover dosyć szybko próbował swoich sił w segmencie kompaktowych SUV-ów. Pierwszy Freelander trafił do salonów w 1997 roku i zrobił furorę rekreacyjnym charakterem połączonym z niezłymi zdolnościami terenowymi. Niestety, jego napęd nie imponował już tak trwałością, do tego doszły liczne problemy z elementami instalacji elektrycznej najmniejszego Land Rovera. Angielski producent wyciągnął z tego wszystkiego wnioski i zadbał o to, by kłopoty nie powtórzyły się w kolejnej generacji. Freelander 2 występował wyłącznie w wersji 5-drzwiowej. Z tylnej części nadwozia zniknął charakterystyczny element w postaci wieszanego na klapie koła zapasowego: w opisywanym modelu trafiło pod podłogę bagażnika, dosyć mocno ograniczając jego pojemność. Mimo obecności loga stosunkowo niszowej marki, jaką jest Land Rover, przy konstruowaniu Freelandera miało udział wiele motoryzacyjnych nacji. Wysokoprężne silniki dostarczał Ford (który opracował je wspólnie z PSA), automatyczne skrzynie biegów – japońska firma Aisin, a sprzęgło wykorzystywane w układzie dołączanego napędu 4×4 pochodzi od uznanego, szwedzkiego producenta Haldex.

Zobacz porównanie Land Rovera Discovery Sport (następcy Freelandera) z Alfą Romeo Stevio i Volvo XC60

Land Rover Freelander 2 03
Druga generacja Freelandera staranniej łączy zarówno użyteczność w terenie, jak i prowadzenie na gładkich drogach. Spora masa samochodu (1,7-1,9 t) źle wpływa na osiągi i spalanie, przyczynia się też do przyspieszonego zużycia tarcz i klocków hamulcowych.

Owa „międzynarodowa” mieszanka okazała się dla Land Rovera strzałem w dziesiątkę. Komponenty Freelandera współpracują ze sobą w nienaganny sposób, jednocześnie ułatwiając dostęp do wybranych elementów mechanicznych (pochodzą z popularniejszych modeli, w których montowano 2,2-litrowe turbodiesle). Czy wobec tego używany Land Rover Freelander 2 może bez obaw stanąć w szranki ze znacznie częściej występującymi na ulicach kompaktowymi SUV-ami? A może jest wręcz od nich lepszy za sprawą przydatności poza asfaltem? Zobaczmy, co sądzą o nich użytkownicy.

Land Rover Freelander 2 13
Nie wszystkie Freelandery posiadają oparty na sprzęgle Haldex napęd na 4 koła. Warto się jednak na niego zdecydować, ponieważ przy pilnowaniu czynności eksploatacyjnych układ jest skuteczny i pracuje niezawodnie.

Używany Land Rover Freelander 2 – wnętrze

Siermiężna stylistyka kokpitu nawet pasuje do charakteru Freelandera. W wybranych wersjach jest on urozmaicony przez beżową kolorystykę i/lub drewnopodobne wykończenia. Pod względem ergonomii deska zalicza kilka wpadek. Szeroka konsola środkowa zabiera sporo miejsca na nogi kierowcy i pasażera, w wersji bez kolorowego ekranu z kolei „straszy” obszerna wnęka, ale nie ma tego złego – zmieści się do niej współczesny smartfon. Rozsądnej jakości tworzywa sztuczne zmontowano bez należytej staranności, w efekcie czego podczas jazdy Freelanderem nieustannie coś postukuje lub skrzypi, a czasami nawet… zostaje w rękach. Z tego wszystkiego trudno udowodnić niski przebieg auta, ponieważ wnętrze wygląda na „sfatygowane” nawet w samochodach, które nie przejechały więcej jak 100 tys. km.

Land Rover Freelander 2 05
Pomijając względy estetyczne, za kierownicą Freelandera siedzi się wygodnie i ma się bezpieczny ogląd we wszystkie strony.

Freelander jest SUV-em o wyjątkowo pokaźnym prześwicie (21 cm), w związku z czym wszystko w nim widzi się z góry i całkiem wygodnie się do niego wsiada. Komfort foteli nie należy już do klasowej czołówki, przy odpowiednim ustawieniu pozwala jednak bez większych wyrzeczeń pokonać długą trasę. Na pochwałę zasługuje świetne przeszklenie karoserii, ułatwiające manewrowanie Freelanderem na parkingu. Z tyłu również siedzi się wysoko, a miejsca może brakować ewentualnie na szerokość dla 3 osób. Po 4,5-metrowym SUV-ie każdy spodziewa się sporego bagażnika, tymczasem w Land Roverze do dyspozycji jest tylko 405 l. Po części to wina przeniesienia koła zapasowego pod podłogę, co czyni bagażnik wyjątkowo płytkim. Na szczęście prowadzi do niego szeroki otwór załadunkowy.

Używany Land Rover Freelander 2 – silniki

Trzeba się nieźle naszukać, by znaleźć używanego Freelandera 2 z silnikiem benzynowym. Odbiorcy stronili od nich z uwagi na ogromne zapotrzebowanie na paliwo. Land Rover przewidział bowiem 3,2-litrową jednostkę z 6 cylindrami w układzie rzędowym. Silnik generuje 233 KM oraz moment obrotowy przekraczający 300 Nm. Sprint do 100 km/h zajmuje mu niecałe 9 sekund, ale „lekką nogą” pobiera ze zbiornika kilkanaście litrów na każde 100 km. Niewiele, ale jednak oszczędniejsza okazuje się turbodoładowana odmiana 2.0 Si4 o mocy 241 KM. Była oferowana tylko przez ostatnie 2 lata produkcji Freelandera. Jak wspomnieliśmy wcześniej, silniki wysokoprężne pochodzą od Forda i PSA. 2,2-litrowy turbodiesel do liftingu rozwijał 152 KM, po nim – 150 KM, przy okazji gamę uzupełniła mocniejsza odmiana 190 KM. On także „swoje pali” (ok. 9 l/100 km), ale znacznie łatwiej go kupić i taniej serwisować: ten silnik występował w niektórych francuskich autach osobowych, a nawet w Jaguarach. Do 2010 r. nie montowano w nim obligatoryjnie filtra cząstek stałych. Słabsze turbodiesle jako jedyne łączyły się ze skrzyniami ręcznymi o 6 przełożeniach. Tyle samo biegów mają seryjne w pozostałych wersjach „automaty”.

Land Rover Freelander 2 26
Pojemność 2.2 niekorzystnie wpływa na stawki akcyzy (przy sprowadzeniu) i ubezpieczenia, ale sam silnik zalicza się do udanych konstrukcji. Możliwe usterki zdarzają się sporadycznie.

Używany Land Rover Freelander 2 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Freelander zaskoczył mnie precyzją prowadzenia – bliżej mu do auta osobowego niż terenowego”

„Pełna swoboda za kierownicą – wszystko naokoło dobrze widać, fotele wygodne, przyjemnie się siedzi nawet po kilku godzinach”

„Umiejętnie operując systemem Terrain Response nie ma opcji, by ten samochód nie wyjechał z błota, śniegu czy piachu”

„Po zamontowaniu do silnika 3.2 instalacji LPG koszty paliwa okazują się bardzo przystępne”

 Wady 

„Wspomaganie kierownicy nie daje pełnego wyczucia auta przy dużych prędkościach”

„Oczekiwałem większego bagażnika. Trzeba z wyprzedzaniem planować, co zabrać na urlop, by wszystko się zmieściło”

„Ubezpieczenie, paliwo, serwis, części – wszystko w Land Roverze jest droższe niż u marek popularnych”

„W środku wycierają się przełączniki i odpadają niektóre elementy. Do premium daleka droga”

Używany Land Rover Freelander 2 – awaryjność, typowe usterki

Odpowiednio serwisowane Freelandery mechanicznie spisują się bez zarzutu. Kluczem do sukcesu jest dbałość o terminową wymianę oleju silnikowego i przekładniowego. W niektórych egzemplarzach konieczna była przedwczesna wymiana przekładni kierowniczej (zazwyczaj na gwarancji), dzisiaj ten element można zregenerować za ok. 1000 zł. Często posłuszeństwa odmawia też moduł sterowania przepustnicą powietrza: dostępne są zestawy naprawcze za 80 zł, nowy element to wydatek 500-600 zł. Z mniej poważnych usterek – przestaje działać tylna wycieraczka (zaciera się silniczek), zamek i klamka tylnej klapy, a przednia szyba ma tendencję do rozwarstwiania się i nie musi świadczyć to o wypadkowej przeszłości samochodu. Trwałość zawieszenia, opartego zresztą na podzespołach Forda, wypada ocenić co najmniej dobrze. Przydałoby się za to dokładniejsze zabezpieczenie antykorozyjne: jeśli planujemy od czasu do czasu wyjeżdżać Freelanderem w teren, warto je poprawić na własną rękę.

Land Rover Freelander 2 23
Pokrętło przy dźwigni skrzyni biegów służy do wybierania przystosowanych do różnych nawierzchni trybów jazdy. Układ 4×4 Land Rovera działa intuicyjnie i dość skutecznie. Użyteczność w terenie ograniczają montowane do Freelandera typowo „szosowe” opony.

Używany Land Rover Freelander 2 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z oszklonej plakietki pod przednią szybą (przed kierowcą) oraz z naklejki umieszczonej na słupku przy fotelu kierowcy (fot.). Oprócz tego numer identyfikacyjny wybito pomiędzy kołem zapasowym a kanapą (dostęp od bagażnika).

Land Rover Freelander 2 07

Używany Land Rover Freelander 2 – sytuacja rynkowa

Jak na SUV-a, popularność Freelandera jest wręcz znikoma – w chwili pisania artykułu rynek wtórny obfitował w ok. 30 bezwypadkowych egzemplarzy z całej Polski. Ich ceny rozpoczynają się od ok. 20 tys. zł i szybko rosną do 30 tys. zł. Na poliftowe auta z kolei trzeba przeznaczyć 35-45 tys. zł. Najmłodsze Freelandery za ponad 50 tys. zł długo czekają na odbiorcę. Prawie wszystkie występują w konfiguracjach „napęd 4×4 i silnik Diesla”. Benzynowe lub z napędem na jedną oś trafiają się w pojedynczych sztukach.

Używany Land Rover Freelander 2 – podsumowanie

Land Rover Freelander 2 schował się w cieniu rywali i nietrudno odnieść wrażenie, że został przez rynek niedoceniony. W porównaniu z poprzednikiem widać wyraźną poprawę ogólnej jakości i trwałości mechanicznej. W dodatku auto ma przestronną kabinę i przydatny nie tylko w terenie wysoki prześwit. Za użyteczny charakter Freelandera trzeba jednak sporo zapłacić, także w odniesieniu do późniejszej eksploatacji. Mimo wszystko to realna alternatywa dla Toyoty RAV4, Hondy CR-V i innych SUV-ów, które zalewają polskie ulice.

Przeczytaj również opinie o innych używanych Land Roverach:

Używany Land Rover Discovery 3 i 4 (2004-2016) – opinie

Zestawienie 10 używanych SUV-ów za 10 tys. zł (w tym Land Rover Freelander 1)

Land Rover Freelander 2 04

Land Rover Freelander 2 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 450/191/174 cm
Rozstaw osi 266 cm
Pojemność bagażnika 405-1670 l
Land Rover Freelander 2 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.0 Si4 3.2 i6 2.2 TD4 2.2 TD4 2.2 SD4
Pojemność 1999 cm³ 3196 cm³ 2179 cm³ 2179 cm³ 2179 cm³
Paliwo benz., turbo benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 241 KM 233 KM 150 KM 152 KM 190 KM
Maks. moment 340 Nm 317 Nm 420 Nm 420 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s 8,9 s 11,2 s 11,2 s 9,5 s
Prędkość maks. 200 km/h 200 km/h 181 km/h 181 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,6 l/100 km 10,7 l/100 km 7,3 l/100 km 6,2 l/100 km 7,0 l/100 km

Używany Land Rover Freelander 2 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji