seat ateca 2.0 tdi zużycie paliwa

Testy na polskich drogach zamiast laboratorium – oto raport zużycia paliwa samochodów przetestowanych i opisanych przez naszych dziennikarzy w 2018 roku. Nowe auta w rzeczywistych warunkach spalają nawet o połowę więcej paliwa niż deklaruje producent.

Nowe normy pomiaru zużycia paliwa WLTP weszły w życie we wrześniu 2018 roku, nadal jednak trwa okres „wygaszania” poprzedniego cyklu NEDC. W efekcie dla wielu samochodów podawane są wyniki spalania sporządzone jeszcze według NEDC. Czym różnią się obie próby? W skrócie, cykl WLTP jest dłuższy i bardziej skomplikowany, a przez to lepiej oddaje realne warunki jazdy. Oto krótkie porównanie WLTP z poprzednio stosowanym cyklem NEDC:

Porównanie cyklu NEDC i WLTP / źródło: alphabet.com
Porównanie cyklu NEDC i WLTP / źródło: alphabet.com

Warto mieć na względzie, że badanie pojazdu w cykl WLTP nadal odbywa się w laboratorium, ale faktycznie wyniki według nowych norm są bliższe rzeczywistości. Na przykład dla VW Touarega 3.0 TDI o mocy 286 KM średnie spalanie wynosi 8,1 l/100 km, a więc zgodnie z naszymi pomiarami (średnie w teście: 8,7 l/100 km).

Porównanie cyklu NEDC i WLTP / źródło: alphabet.com
Różnice pomiędzy cyklami NEDC i WLTP / źródło: alphabet.com

Warto też wiedzieć, jak czytać wyniki zużycia paliwa w cyklu WLTP: producenci podają teraz zużycie paliwa dla 4 zakresów prędkości:

  • niskiego – co oddaje spalanie w zakorkowanych ruchu miejskim;
  • średniego – czyli ruch podmiejski;
  • wysokiego – ruch pozamiejski;
  • bardzo wysokiego – jazda autostradowa.

Dodatkowo podawane jest zużycie paliwa w cyklu łączonym, uwzględniające mieszankę jazdy miejskiej i pozamiejskiej. Potocznie można je nazwać „średnim zużyciem paliwa”, nie jest to jednak arytmetyczna. Przykład poniżej:

wltp mercedes e 450 vw touareg
Wyniki zużycia paliwa w cyklu WLTP dla dwóch nowych modeli samochodów: Mercedes E 450 (po lewej) oraz Volkswagena Touarega 3.0 TDI (po prawej). Producenci podają spalanie dla 4 zakresów prędkości oraz piąty wynik, uzyskany w cyklu mieszanym.

Być może od 1 września 2019 roku, gdy producenci stracą prawo do sprzedawania jako nowych pojazdów przebadanych zgodnie z NEDC, czeka nas swego rodzaju rewolucja. Póki co, kupując nowy samochód, najlepiej korzystać z wyników zużycia paliwa uzyskanych w testach. Po raz kolejny (zobacz edycję 2018, cz. I oraz II) przygotowaliśmy raport spalania dla modeli, które przewinęły się w naszych testach na przestrzeni ubiegłego roku. W każdym przypadku wyniki bazują na około 200-kilometrowych trasach pokonywanych po Polsce (cykl pozamiejski) oraz kolejne 200 km po Warszawie (cykl miejski). Przy okazji porównywaliśmy je z fabrycznym spalaniem i wyliczyliśmy wynikającą z tego różnicę. Łącznie zgromadziliśmy dane dla ponad 200 modeli nowych aut.

Uwaga! Wszystkie poniższe wyniki podano w litrach na 100 km. W pierwszej części prezentujemy wyniki modeli z segmentów mini, miejskiego, kompaktowego, klasy średniej i wyższej oraz luksusowe. W drugiej opublikujemy wyniki aut sportowych, SUV-ów, minivanów i pick-upów.

Zużycie paliwa nowych samochodów: auta mini

Marka, model, wersjaPaliwoNapędDane prod.Dane prod.Dane prod.Spalanie testoweSpalanie testoweSpalanie testoweRóżnica w śr. spalaniu (%)
miastotrasaśredniemiastotrasaśrednie
Fiat 500 1.2 CollezioneBprzedni6.44.65.27.25.86.525
Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT Active 5MTBprzedni6.855.78.25.16.718
Kia Picanto 1.2 MPI X-Line 5MTBprzedni6.44.65.37.44.96.217
Toyota Aygo 1.0 VVT-i SelectionBprzedni4.93.64.16.24.45.329
Volkswagen Up! GTIBprzedni64.14.87.44.96.229

Zużycie paliwa nowych samochodów: auta miejskie

Marka, model, wersjaPaliwoNapędDane prod.Dane prod.Dane prod.Spalanie testoweSpalanie testoweSpalanie testoweRóżnica w śr. spalaniu (%)
miastotrasaśredniemiastotrasaśrednie
Citroen C3 1.2 PureTech 82Bprzedni--5.57.45.46.416
Ford Fiesta 1.0 EcoBoostBprzedni5.83.84.57.85.56.749
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoostBprzedni5.94.457.55.16.326
Hyundai i20 1.2 MPI 84Bprzedni64.55.37.65.46.523
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDIBprzedni5.94.557.85.86.836
Mini John Cooper WorksBprzedni7.24.95.79.56.37.939
Renault Clio RS Trophy 220 EDCBprzedni7.65.15.910.77.18.951
Seat Ibiza 1.0 TSI 115 XcellenceBprzedni5.54.64.97.54.5622
Skoda Fabia 1.0 TSI 115 StyleBprzedni5.25.24.67.44.45.928
Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterjetBprzedni6.84.85.67.85.36.618
Toyota Yaris GRMNBprzedni10.65.77.59.578.311
Volkswagen Polo 1.0 TSI 115 (zima)Bprzedni5.64.54.78.25.36.845
Volkswagen Polo 1.0 TSI 115 (lato)Bprzedni5.64.54.77.54.5628
Volkswagen Polo GTI DSGBprzedni7.94.95.99.46.26.714

Zużycie paliwa nowych samochodów: auta kompaktowe

Marka, model, wersjaPaliwoNapędDane prod.Dane prod.Dane prod.Spalanie testoweSpalanie testoweSpalanie testoweRóżnica w śr. spalaniu (%)
miastotrasaśredniemiastotrasaśrednie
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120Bprzedni7.7568.65.87.220
Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet 120Bprzedni7.7568.96.17.525
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-DesignDprzedni4.43.33.76.54.45.549
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125Bprzedni5.74.14.78.75.57.151
Ford Focus 1.5 EcoBlue 120 A8Dprzedni54.14.48.64.66.659
Honda Civic 1.5 T CVTBprzedni7.956.19.55.47.523
Honda Civic Type-RBprzedni9.86.57.712.17.39.827
Hyundai i30 Fastback 1.4 T 7DCTBprzedni6.34.95.48.65.3739
Hyundai i30 Fastback 1.6 CRDi 7DCTDprzedni4.64.14.364.65.323
Kia Ceed 1.4 T-GDI LBprzedni6.85.15.88.95.67.733
Kia Ceed 1.6 CRDi 6MTDprzedni4.43.7474.95.538
Kia Ceed SW 1.4 T-GDI 7DCT LBprzedni6.755.78.867.430
Kia Niro Plug-in Hybrid XLB + Eprzedni--1.3--3.8192
Mazda 3 2.0 Sky-G SkyEnergyBprzedni6.54.35.18.55.16.833
Mercedes A 200 7G-DCTBprzedni6.84.45.27.84.46.117
Nissan Leaf TeknaEprzedni--20,6 kWh14,7 kWh15,3 kWh15 kWh-27
Opel Astra 1.4 Turbo EliteBprzedni7.44.55.58.65.57.129
Peugeot 308 1.2 PureTech AllureBprzedni6.34.258.45.46.938
Peugeot 308 GTBprzedni7.34.85.79.96.38.142
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130Dprzedni4.23.33.663.64.833
Renault Megane R.S. TCE 280 EDCBprzedni8.56.2712.66.39.536
Seat Leon Cupra RBprzedni9.95.87.310.87.59.226
Seat Leon Cupra ST 300 DSGB4x49.16.17.211.77.99.532
Seat Leon ST Cupra 370B4x4--7.212.67.19.938
Skoda Octavia RS 245 DSGBprzedni8.15.16.210.27.8945
Subaru Impreza 2.0i LineartronicB4x48.45.66.610.87.49.138
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid (lato)B + Eprzedni3.93.945.555.333
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid (zima)B + Eprzedni3.93.946.25.25.743
Volkswagen e-GolfEprzedni--12,7 kWh--23,5 kWh85
Volkswagen Golf 1.6 TDIDprzedni--4.14.56.75.637

Zużycie paliwa nowych samochodów: auta klasy średniej

Marka, model, wersjaPaliwoNapędDane prod.Dane prod.Dane prod.Spalanie testoweSpalanie testoweSpalanie testoweRóżnica w śr. spalaniu (%)
miastotrasaśredniemiastotrasaśrednie
Alfa Romeo Giulia 2.0 TB Q4B4x48.94.96.412.78.310.564
Alfa Romeo Giulia QuadrifoglioBtylny12.45.78.213.67.310.528
Audi RS 4 AvantB4x411.67.28.813.18.110.620
Ford Mondeo 2.0 TDCi 180 PowershiftDprzedni5.94.85.27.95.16.525
Ford Mondeo HybridB + Eprzedni2.74.63.95.35.15.233
Ford Mondeo ST 2.0 TDCi 150Dprzedni5.34.24.67.656.337
Infiniti Q50 3.5 HybridB + E4x49.65.36.810.87.49.134
Kia Optima SW 1.6 T-GDI 7DCT GT LineBprzedni85.56.49.66.68.127
Kia Optima SW 1.7 CRDi 141Dprzedni5.24.24.674.65.826
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDIB4x414.28.510.614.67.511.15
Mazda 6 2.2 Sky-D 184 ATDprzedni5.94.55.17.44.86.120
Mazda 6 2.5 Sky-G 6AT SkyDreamBprzedni8.85.46.79.96.38.121
Mercedes C 220 d Kombi 9G-Tronic 4MaticD4x46.34.75.37.34.7613
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI 170Dprzedni6.74.35.28.14.96.525
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI 170 A8Dprzedni7.34.55.57.84.86.315
Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 4x4 A8 GSiB4x411.27.18.611.37.59.49
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSiD4x49.85.87.111.17.19.128
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170Dprzedni7.44.75.77.856.412
Peugeot 508 BlueHDi 180 EAT8Dprzedni5.93.94.77.64.66.130
Peugeot 508 PureTech 225 AT8 First EditionBprzedni7.54.65.710.35.47.939
Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi 160 EDCDprzedni5.14.34.67.94.96.439
Renault Talisman TCE 225 EDCBprzedni9.95.67.212.46.69.532
Skoda Superb 2.0 TDI 190 DSGDprzedni5.54.24.67.44.6630
Skoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSGB4x48.96.17.111.47.29.331
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 150 DSGDprzedni544.47.34.55.934
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 DSG 4x4D4x46.34.75.37.45.36.421
Subaru Outback 2.5i ExclusiveB4x48.96.47.310.86.38.618
Volkswagen Passat 2.0 TDI 150 DSGDprzedni5.144.47.24.65.934
Volkswagen Passat 2.0 TDI 190 DSGDprzedni5.344.57.54.5633
Volvo V60 D4 GeartronicDprzedni5.34.14.58.14.96.544

Zużycie paliwa nowych samochodów: auta klasy wyższej i luksusowe

Marka, model, wersjaPaliwoNapędDane prod.Dane prod.Dane prod.Spalanie testoweSpalanie testoweSpalanie testoweRóżnica w śr. spalaniu (%)
miastotrasaśredniemiastotrasaśrednie
Audi A6 55 TFSI quattroB4x49.25.87.113.45.610.142
Audi A6 Avant 50 TDI quattroD4x45.24.44.78.85.87.355
Audi A7 Sportback 50 TDI quattroD4x46.45.45.89.86.38.140
BMW 520d Touring xDrive SteptronicD4x45.94.85.28.65.4735
BMW 530e iPerformanceB + Etylny--29.15.77.4270
BMW M5B4x4/tylny14.58.210.515.78.512.115
BMW M550d Touring xDriveD4x48.15.96.78.15.16.6-1
Jaguar XF Sportbrake 25tBtylny8.55.96.811.98.510.250
Mercedes CLS 400 d 4MaticD4x46.74.95.610.35.6843
Mercedes E 220 d 4Matic 9G-TronicD4x45.34.54.98.75.16.941
Volvo V90 D5 AWD InscriptionD4x46.555.68.95.77.330
Volvo V90 T6 AWD InscriptionB4x49.96.47.713.67.610.638
Audi A8 L 50 TDI quattroD4x46.35.25.69.55.77.636
BMW 730Ld xDriveD4x45.74.34.89.35.77.556
Lexus LS 500 AWDB4x413.57.89.917.47.812.627
Mercedes S 350 d L 4MaticD4x46.74.85.59.95.97.944
Porsche Panamera 4 Sport Turismo E-HybridB + E4x4b.d.b.d.2.611.57.19.3258
Porsche Panamera Turbo Sport TurismoB4x413.17.49.519.69.314.553
BMW 530e - przód
Niemal wszystkie testowane hybrydy plug-in zużywają znacznie więcej paliwa niż wskazują dane fabryczne (pomiary laboratoryjne przeprowadza się w korzystnych warunkach i z naładowanym akumulatorem). Przykład: BMW 530e, które zimą zużywa średnio 7,4 l benzyny na 100 km, podczas gdy producent podaje… 2,0 l/100 km (!).
Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4.3]

3 KOMENTARZE

  1. Nie ma co się dziwić, że są róźnicę bo testy robią w optymalnych warunkach. Chociaż i tak nie jest źle jak w moim korando 3 przy 15o KM wychodzi mi średnio 6,5l, a w trasie poniżej 6l. także jak dla mnie i tak bajki

  2. słabe zestawienie i NIEOBIEKTYWNE. Wielka szkoda. Porównywanie aut w testach które robicie zimą i latem, przy rożnej pogodzie, i zapewne (czy nie?) po różnych trasach – jest słabe. najmocniej widac to na porównaniu elektrykow ale KAZDY wie ze spalanie tego samego auta zimą (temperatura i opony i nawierzchnia!) i latem to zupelnie inna bajka
    Przejechaliscie ok 400 km kazdym autem – i to jest spoko, ale czy mieliscie jakie standardowe ramy przyjete? np kierowcy jezdza zawsze z dozwolona predkoscia, albo przekraczaj ja max o 20 % albo jeszcze cos?

    • Dzień dobry,

      pisząc wprost – przyjęliśmy, że lepiej podzielić się wiedzą zgromadzoną w ciągu całego roku niż nie 🙂 Oczywiście auta mają różnych kierowców o różnym temperamencie (większość powstała w oparciu o testy realizowane przez trzech redaktorów), jednak podane wartości zostały uzyskane w podobnych „ramach” i sądzimy, źe jest to jakaś wskazówka dla potencjalnych klientów. Podane wartości zakładają jazdę z prędkościami przepisowymi lub nieznacznie (licznikowo) ponad próg. W mieście średnia wynosi ok. 29-34 km/h, w trasie ok. 63-67 km/h, a na autostradzie zazwyczaj ustawiamy 140-145 km/h na tempomacie (plus reagowanie na bieżący ruch). Jeśli chodzi o zasięg „elektryków”, uważam, że w samej różnicy pomiędzy warunkami letnimi a zimowymi jest doza obiektywizmu – ich nabywcy muszą wiedzieć, czego się spodziewać w różnych temperaturach. W przyszłorocznej edycji postaramy się wzbogacić podane wyniki o szczegóły pomiaru.

      Szerokiej drogi,
      Marcin Sobolewski

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here