Oto kolejna edycja raportu Rzecznika Finansowego na temat działalności towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce. Którzy ubezpieczyciele są godni polecenia?
Niektóre firmy ubezpieczeniowe mają to do siebie, że z chęcią pobierają składki i namawiają do zwiększenia zakresu polisy ubezpieczeniowej (a co za tym idzie – jej kosztów), ale później dwoją się i troją, by uniknąć wypłaty odszkodowania, odłożyć je w czasie lub ograniczyć wartość wypłacanej kwoty. Ich przewinienia nie pozostają obojętne kierowcom, którzy nie boją się oddawać sprawy w ręce Rzecznika Finansowego – instytucji pomagającej walczyć właśnie m.in. z firmami ubezpieczeniowymi i innymi instytucjami finansowymi. „Postraszeni” Rzecznikiem nieuczciwi ubezpieczyciele przeważnie zmieniają taktykę i podchodzą do klienta bardziej ugodowo.
Na co skarżą się klienci firm ubezpieczeniowych?
Powodów składania zażaleń do Rzecznika Finansowego jest mnóstwo. Nieuczciwe towarzystwa ubezpieczeniowe zazwyczaj odmawiają wypłaty odszkodowania lub starają się za wszelką cenę je zaniżyć, nie popierając swojego stanowiska konstruktywnymi argumentami. Oprócz tego przedłużają termin realizacji roszczeń, nieumiejętnie likwidują szkody i dyskusyjnie kwalifikują je jako całkowite, niechętnie przyznają pojazdy zastępcze i kwestionują możliwość wyboru części przeznaczonych do naprawy auta.
Na czym jeszcze oszukują ubezpieczyciele? Zobacz!
Ranking firm ubezpieczeniowych Rzecznika Finansowego
Na podstawie skarg kierowców Rzecznik Finansowy co roku sporządza ranking towarzystw ubezpieczeniowych. Tym razem przygotował zestawienie podsumowujące opinie kierowców o ubezpieczycielach w 2019 r. Stopień zaufania zawarty został we współczynniku skarg, będącym stosunkiem udziału złożonych zażaleń do udziału firmy w rynku. Im jest on niższy, tym firma cieszy się lepszą opinią wśród użytkowników aut. Z kolei udział skarg tyczy się zażaleń na danego ubezpieczyciela w stosunku do wszystkich skarg, jakie trafiły do Rzecznika Finansowego w ubiegłym roku.
Firma | Udział w rynku | Udział skarg | Współczynnik skarg | |
---|---|---|---|---|
1 | WARTA | 14,4% | 8,9 | 0,6 |
2 | Ergo Hestia | 15,3% | 12,3 | 0,8 |
3 | AVIVA | 1,1% | 1,1 | 1,0 |
4 | Concordia | 0,8% | 0,8 | 1,0 |
5 | Allianz | 4,9% | 4,9 | 1,0 |
6 | PZU | 30,2% | 30,4 | 1,0 |
7 | AXA | 4,7% | 5,0 | 1,1 |
8 | Generalli | 3,9% | 4,4 | 1,1 |
9 | WIENER/Goather | 2,0% | 2,5 | 1,3 |
10 | TU INTERRISK | 3,3% | 4,6 | 1,4 |
11 | TU Compensa | 4,2% | 6,0 | 1,4 |
12 | TUW TUW | 1,3% | 2,3 | 1,8 |
13 | Link 4 | 2,5% | 4,8 | 1,9 |
14 | UNIQA | 2,8% | 5,8 | 2,1 |
15 | TUZ TUW | 0,6% | 1,3 | 2,2 |
16 | Pocztowe TUW | 0,5% | 1,2 | 2,4 |
Najlepszymi ubezpieczycielami wg Rzecznika Finansowego zostali Warta i Ergo Hestia: w ich przypadku współczynnik skarg wyniósł mniej niż 1. Równą wartość reprezentują następujące towarzystwa: Aviva, Concordia, Allianz i największy ubezpieczyciel na rynku, czyli PZU. Najmniejszym zaufaniem „cieszą się” natomiast takie firmy jak Uniqa, TUZ TUW i Pocztowe TUW.
Porównaj tegoroczne wyniki z zestawieniami Rzecznika Finansowego z ubiegłych lat:
Ranking firm ubezpieczeniowych Rzecznika Finansowego – edycja 2017
Ranking firm ubezpieczeniowych Rzecznika Finansowego – edycja 2018
Ranking firm ubezpieczeniowych Rzecznika Finansowego – edycja 2019
Na jakiej podstawie wyliczane są te pozycje w rankingach? Na stronie rzecznika finansowego są podawane zupełnie inne wartości https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2020/07/Skargi-na-dzia%C5%82alno%C5%9B%C4%87-zak%C5%82adu-ubezpiecze%C5%84-Dzia%C5%82-II-IV-kwarta%C5%82y-2019-r.-stan-na-31.12.2019r..pdf Na tych danych bazuje zresztą rankomat https://rankomat.pl/pzu/opinie Miejsca w tabeli są wtedy nieraz zupełnie inne niż tutaj.