Citroen C4

Obydwu wcieleniom Citroena C4 przyświecały zupełnie inne założenia. Na którą generację kompaktowego Citroena lepiej się zdecydować – pierwszą, czy drugą?

Citroen mocno przyłożył się do opracowania następcy produkowanej od lat 90. Xsary. W 2004 r. zaprezentował C4, który był zupełnie innym samochodem: zgrabnie narysowanym hatchbackiem z kokpitem przypominającym panel statku kosmicznego (z minimum trzema wyświetlaczami i kierownicą z nieruchomym środkiem). Jednocześnie nie stanowił nadzwyczajnego kroku milowego od strony technicznej, na czym zainteresowani używanym Citroenem C4 I tylko zyskują w postaci niedrogiego serwisowania. W pierwszym C4 stosowano jeszcze udane silniki benzynowe (wolnossące, tolerujące LPG), ale po modernizacji w 2008 r. ustąpiły miejsca znanym jednostkom VTi/THP opracowanym wspólne z BMW. Właśnie one zasiliły benzynową gamę następcy, czyli produkowanego od 2010 r. Citroena C4 II. Zachowano natomiast świetne francuskie turbodiesle 1.6/2.0 HDi.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
CITROEN C4 I
W zależności od liczby drzwi, nadwozie Citroena C4 I ma zupełnie inną tylną część – z łagodnie opadającym dachem (5d; fot.) lub podciętym, z przedzieloną tylną szybą (3d, określana też jako coupe).

Citroen C4 II nawet nie próbował być równie przebojowy jak poprzednik. Linie jego nadwozia przybrały stonowany kształt, w środku pojawiły się analogowe wskaźniki i tradycyjna kierownica. Zrezygnowano z wytwarzania efektownej odmiany 3d, lecz nie pociągnęło to ze sobą wprowadzenia funkcjonalnego kombi. Między innymi z tego powodu (braku pakownej wersji) C4 nie mógł nawiązać wyrównanej walki z japońskimi/niemieckimi konkurentami. Na rynku wtórnym kusi przede wszystkim niewygórowanymi cenami. Jak wypada awaryjność tego francuskiego samochodu kompaktowego? Którą generację Citroena C4 lepiej rozważyć z drugiej ręki? Oceńmy obie i wybierzmy lepszą.

CITROEN C4 II
Polska oferta Citroena C4 II ograniczała się tylko do 5-drzwiowego hatchbacka. Podobnie jak poprzednik, w niektórych częściach świata występował on również jako klasyczny sedan.

Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – deska rozdzielcza

Kilkanaście lat temu C4 I szokował kokpitem. Z dzisiejszej perspektywy można go zakwalifikować jako nieśmiały wstęp do popularnych w obecnych samochodach cyfrowych kokpitów pełnych wyświetlaczy. Pierwszy C4 miał ich, w zależności od wersji, aż 3 lub 4. Rzecz jasna nie pokazują one wielu kolorów, nie są też dotykowe (pokazują jedynie ustawienia zmieniane za pomocą przycisków. Kolejny element charakterystyczny dla tego samochodu: kierownica z obrotowym samym wieńcem (część środkowa pozostaje nieruchoma). Porównując tę deskę z kokpitem C4 II można odnieść wrażenie, że dotyczą zupełnie odrębnych modeli. A jednak w nowszym powrócono do klasycznych rozwiązań, przeplatając je z aktualnymi wówczas nowinkami technicznymi (montując m.in. dotykowy ekran na konsoli środkowej). W obydwu C4 wypada pochwalić dobór materiałów wykończeniowych, a zganić można jakość ich montażu (głównie w starszym wcieleniu).

CITROEN C4 I
Jednym ekstrawagancja kokpitu C4 I przypadła do gustu, inni nie potrafią jej „strawić”. Plastiki, z których został wykonany, skrzypią na nierównościach.
CITROEN C4 II
Niektórzy odetchnęli z ulgą, gdy zobaczyli uporządkowaną deskę rozdzielczą C4 II. Producent poprawił jakość montażu tworzyw sztucznych.

Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – przestrzeń w środku

Citroen C4 oferuje tyle miejsca, ile można się spodziewać po aucie kompaktowym. Przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę wersje 5-drzwiowe: C4 I 3d lepiej traktować jako samochód 2+2. Model punktuje obitymi przyjemnymi w dotyku tapicerkami i dobrym wyprofilowaniem przednich foteli. W topowych wersjach C4 II stosowano nawet system uproszczonego masażu. Kanapa ma jednak zbyt krótkie siedzisko, by komfortowo podróżować na niej na długich dystansach. Przyzwoicie prezentuje się przestrzeń na głowy pasażerów podróżujących z tyłu. W ogólnym rozrachunku: nie jest źle, ale do najprzestronniejszych kompaktów sporo brakuje.

Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – bagażniki

W tej kwestii należy uznać wyższość nowszego modelu. Wygospodarowano w nim głęboki, ustawny i bardzo pojemny bagażnik mieszczący 410 l. Dodatkowe punkty zbiera za wnęki na drobiazgi i uchwyty do mocowania toreb z zakupami. Do C4 I wejdzie wyraźnie mniej pakunków, bo 320 l (5d) lub 314 l (3d). Ponadto do tego drugiego wiedzie nieregularny otwór załadunkowy, a z ustawności sporo zabierają obudowy głośników. Jedyną alternatywę w tym modelu stanowią pojemne odmiany sedan (trudno dotrzeć do oficjalnych danych odnośnie objętości ich bagażników). Niestety, ciężko je znaleźć na polskim rynku.

Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – silniki

Starszy C4 otrzymał wystarczającą gamę silnikową z propozycjami dla niemal każdego kierowcy. Dla tych jeżdżących spokojnie przewidziano odmiany 1.4 (88 KM) i 1.6 (109 KM), oczekujący osiągów mieli zaś do dyspozycji wersje 2-litrowe o mocy 136, 140 i 177 KM w C4 VTS. W żadnym nie uświadczymy wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania. Po liftingu zadebiutowały nowe jednostki z rodziny Prince, skonstruowane z BMW. Składały się z wolnossącego 1.6 VTi (120 KM) oraz turbodoładowanego 1.6 THP (140/150 KM), wyposażonego w bezpośredni wtrysk paliwa. Co istotne, oba te silniki, wraz z 95-konnym 1.4 VTi z tej samej rodziny, trafiły pod maski Citroena C4 II. Przetrwały w nim do 2014 r., gdy to zastąpił je 3-cylindrowy 1.2 PureTech (110/130 KM). W kwestii turbodiesli obydwie generacje C4 wykorzystują starsze i młodsze warianty jednostek 1.6 HDi oraz 2.0 HDi. W zależności od auta i wersji rozwijają, odpowiednio, 90-120 KM oraz 136-150 KM. We wszystkich C4 II uświadczymy filtr cząstek stałych, natomiast w starszym wcieleniu tylko w wybranych 2.0 HDi. W obydwu opcjonalnie stosowano automatyczne skrzynie biegów lub przekładnie zautomatyzowane (ETG).

CITROEN C4 I
Pojawienie się odmian VTi/THP niekorzystnie wpłynęło na niezłą dotąd bezawaryjność Citroena C4 I. Dlatego polecamy w nim benzynowe jednostki sprzed liftingu (do 2008 r.). Poza bazowym 1.4, którego oferowano do końca produkcji.
CITROEN C4 II
Citroen (a raczej koncern PSA) wiernie pozostawał przy swoich dieslach 1.6/2.0 HDi, systematycznie dokonując jedynie niewielkich udoskonaleń i zmian w osprzęcie (np. poprzez dodanie w późniejszych latach filtra cząstek stałych).

Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – co się w nich psuje?

Pobieranie olejuawarie cewek zapłonowych czy przepustnic benzynowych silników C4 I sprzed liftingu to jeszcze nic z niespodziankami, jakie mogą wyrządzić odmiany VTi/THP. Przede wszystkim mają nietrwały rozrząd ze szwankującymi napinaczami łańcucha: bywa, że zestaw rozrządu zmieniany był już kilka razy. Poza tym również spalają olej, ale wiąże się to z przyspieszonym zużyciem lub całkowitym zatarciem turbosprężarki w 1.6 THP. Wersje 1.6 HDi trapią problemy z nieszczelnością podkładek pod wtryskiwaczami (śmierdzi spalinami w kabinie), a poza tym wymagają ingerencji związanych z dużymi przebiegami. Warto wobec tego odłożyć fundusze na regenerację turbo/DPF-u, wymianę koła dwumasowego lub wyczyszczenie zaworu EGR. Najmniej zapłacimy za naprawy 90-konnych 1.6 HDi, które „dwumasu” nie mają i wykorzystują uproszczoną turbosprężarkę ze stałą geometrią. C4 nie sprawia poważnych problemów z elektroniką pokładową (jak już to z centralnym zamkiem, radiem lub podnośnikami szyb). Stukanie dochodzące od spodu nie zawsze zwiastuje konieczności remontu zawieszenia. W razie czego ma ono nieskomplikowaną budowę z wymiennymi elementami gumowo-metalowymi.

CITROEN C4 I
Wzornictwo tylnej części nadwozia 3-drzwiowego C4 I do dzisiaj może się podobać. Warto poszukać takiego samochodu w 177-konnej odmianie VTS, zwłaszcza w limitowanej serii „by Loeb” z białymi alufelgami.

Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – za ile można go kupić?

Pomiędzy obydwoma samochodami panuje duża przepaść cenowa. Ponad 15-letnie C4 I wystawiane są za 6-10 tys. zł. Na poliftowe auto trzeba przeznaczyć 5-cyfrową kwotę, ale rzadko przekraczającą 15 tys. zł. Najtańsze C4 II kosztują tyle co najdrożsi poprzednicy, czyli 16-18 tys. zł. Na ten model lepiej przeznaczyć minimum 20 tys. zł, przynajmniej jeśli chcemy wejść w posiadanie auta z przebiegiem mniejszym niż 200 tys. km. Mając do dyspozycji 30-40 tys. zł warto zapolować na kilkuletniego C4 (roczniki 2016-2018), ale i w ich przypadku nie ma gwarancji niskiego przebiegu.

CITROEN C4 II
W zmodernizowanych C4 II (2014-2018; fot.) nie oferowano już awaryjnych silników VTi/THP, a całkiem udane, choć wysilone 1.2 PureTech.

Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – którą generację wybrać?

Trzeba przyznać, że obydwa wcielenia C4 są niezłe. Z kilku powodów: mają świetne wersje wysokoprężne, łatwe w serwisowaniu zawieszenie, dość stabilną elektronikę pokładową i przystępne materiały wykończeniowe. Jeśli preferujemy silniki zasilane benzyną, lepiej nastawmy się na poszukiwania zadbanego C4 I ze „starymi” jednostkami nie mających nic wspólnego z VTi/THP. Turbodiesle polecamy w każdym wariancie. Nowszy model będzie przyjemniejszy na co dzień za sprawą obszerniejszego wnętrza i bardziej „przyziemnego” kokpitu.

Citroen C4 I – plusy i minusy

 +  udane jednostki napędowe (poza VTi/THP), ciekawa stylizacja nadwozia (zwłaszcza 3d), niezłe wyposażenie w dobrej cenie
 –  niezbyt czytelny kokpit, niewielkie bagażniki, słaba jakość montażu materiałów wykończeniowych

CITROEN C4 I

Citroen C4 II – plusy i minusy

 +  duży i funkcjonalny bagażnik, dość atrakcyjne ceny na rynku wtórnym, przyjemnie urządzony kokpit
 –  brak prostego i niezawodnego silnika benzynowego, tylko jedna wersja nadwozia, niezbyt przestronny drugi rząd siedzeń

CITROEN C4 II

Citroen C4 I i Citroen C4 II – podstawowe dane techniczne
Citroen C4 ICitroen C4 II
Lata produkcji2004-20102010-2018
Dł./szer./wys.426/177/147 cm433/179/149 cm
Rozstaw osi261 cm261 cm
Pojemność bagażnikahtb 3d 314-1083 l, htb 5d 320-1200 l410-1185 l
Silniki benzynowe1.4-2.0 (88-177 KM)1.2-1.6 (95-156 KM)
Silniki Diesla1.6-2.0 (90-140 KM)1.6-2.0 (92-150 KM)
Citroen C4 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.4 16V1.6 16V2.0 16V2.0 16V (VTS)1.6 HDi2.0 HDi
Pojemność1360 cm³1587 cm³1997 cm³1997 cm³1560 cm³1997 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc88 KM109 KM136 KM177 KM109 KM136 KM
Maks. moment133 Nm147 Nm200 Nm202 Nm260 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,8 s11,9 s9,2 s8,3 s11,2 s10,7 s
Prędkość maks.182 km/h194 km/h207 km/h227 km/h192 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa6,5 l/100 km7,5 l/100 km7,9 l/100 km8,5 l/100 km4,8 l/100 km5,6 l/100 km
Citroen C4 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.4 VTi1.6 VTi1.6 THP1.6 HDi1.6 HDI2.0 HDi
Pojemność1397 cm³1598 cm³1598 cm³1560 cm³1560 cm³1997 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM120 KM156 KM92 KM112 KM150 KM
Maks. moment135 Nm160 Nm240 Nm230 Nm285 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,2 s12,2 s9,6 s14,4 s12,4 s9,4 s
Prędkość maks.182 km/h193 km/h214 km/h180 km/h190 km/h207 km/h
Śr. zużycie paliwa6,1 l/100 km6,2 l/100 km6,3 l/100 km4,2 l/100 km4,6 l/100 km4,9 l/100 km

Polecamy również inne nasze artykuły o używanych Citroenach C4:

Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 Cactus (2014-2020) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here