UżywaneUżywany Citroen C4 II (2010-2018) - który silnik wybrać?

Używany Citroen C4 II (2010-2018) – który silnik wybrać?

C4 II to auto dojrzalsze od poprzednika, ale napędzane bardziej problematycznymi silnikami. Jaką jednostkę napędową wybrać w używanym Citroenie C4 II?

Druga generacja Citroena C4 uchodzi za najbardziej stonowaną ze wszystkich dotychczas produkowanych: pierwsza przyciąga uwagę śmiałymi liniami nadwozia, a trzecia jest modnym crossoverem. Było to jednak zamierzone działanie Citroena, który chciał stworzyć auto kompaktowe realnie konkurujące ze „starymi wyjadaczami” tego segmentu. W efekcie C4 II może się pochwalić dobrym poziomem wykończenia i wyposażenia, a także wielkim przedziałem pasażerskim z aż 408-litrowym bagażnikiem, który po części rekompensuje brak możliwości wyboru innych wersji nadwoziowych niż 5-drzwiowy hatchback. Pod maską zainstalowano nowoczesne wówczas silniki benzynowe z rodziny Prince, później z kolei downsizingowe konstrukcje PureTech. Nie kombinowano natomiast w gamie wersji wysokoprężnych, stawiając na udane diesle 1.6 HDi oraz 2.0 HDi.

Jaki silnik wybrać w używanym Citroenie C4 II? Zobaczmy, co montowano w tym aucie i wybierzmy najlepszą jednostkę napędową.

Używany Citroen C4 II – silniki benzynowe

  • 1.2 PureTech (110 KM, 130 KM)
  • 1.4 VTi (95 KM)
  • 1.6 VTi (120 KM)
  • 1.6 THP (156 KM)

W przedliftowych i poliftowych (od 2015 r.) Citroenach C4 II montowano zupełnie różne silniki. Starsze auta mogły mieć pod maską jedną z trzech konstrukcji opracowanych wspólnie z BMW: 1.4 VTi (95 KM), 1.6 VTi (120 KM) lub 1.6 THP (156 KM). O ile w dwóch słabszych można liczyć na względnie prosty osprzęt (brak turbo i obecność wtrysku pośredniego), tak ich awaryjność rozczarowuje. Odmiany VTi regularnie pobierają olej silnikowy, a to bardzo szkodzi układowi rozrządu (napinaczowi łańcucha i wariatorowi faz rozrządu). Podobne usterki przytrafiają się silnikom THP, z tym że tam trzeba dodatkowo się nastawić na uszkodzenia turbosprężarki i zbieranie nagaru w dolocie (ta wersja ma wtrysk bezpośredni).

W 2015 r. wycofano jednostki VTi/THP na rzecz downsizingowych, 3-cylindrowych konstrukcji 1.2 PureTech o mocy 110 oraz 130 KM. W odróżnieniu od starszych silników, zastosowano tu pasek rozrządu, w dodatku pracujący w kąpieli olejowej. To rozwiązanie teoretycznie miało wydłużyć jego trwałość, a stało się nowym przekleństwem, bowiem pasek zaczynał się z czasem łuszczyć, a drobinki gumy zapychały pompę olejową, ograniczając smarowanie i doprowadzając nawet do zatarcia silnika. Przy pilnowaniu częstej wymiany paska rozrządu (co ok. 50 tys. km) odmiany 1.2 PureTech spisują się całkiem nieźle, choć nie grzeszą kulturą pracy. Łączono je z 5-/6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 6-biegowymi automatami. Do wariantów 1.6 VTi opcjonalnie trafiała 4-biegowa przekładnia automatyczna, natomiast do 1.6 THP – zautomatyzowana, niezbyt trwała skrzynia EGS6.

Citroen C4 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.4 VTi 1.6 VTi 1.6 THP
Pojemność 1199 cm³ 1199 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz., turbo
Maks. moc 110 KM 130 KM 95 KM 120 KM 156 KM
Maks. moment 205 Nm 230 Nm 136 Nm 160 Nm 240 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,3 s 11,9 s 11,9 s 10,8 s 8,7 s
Prędkość maks. 184 km/h 199 km/h 182 km/h 193 km/h 214 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 4,8 l/100 km 6,1 l/100 km 6,3 l/100 km 6,4 l/100 km
Citroen C4 II 1.6 VTi
Ponadprzeciętna awaryjność odmian VTi/THP sprawia, że w Citroenie C4 II trudno jednoznacznie polecić któryś z silników benzynowych.
Citroen C4 II 1.2 PureTech
Mimo pewnych wad, najlepiej i tak prezentuje się 1.2 PureTech. Montowano go do młodszych aut, stąd trzeba się liczyć z wyższymi cenami.

Używany Citroen C4 II – silniki Diesla

  • 1.6 HDi (92 KM, 99 KM, 112 KM, 114 KM, 120 KM)
  • 2.0 HDi (150 KM)

W gamie diesli obyło się bez niespodzianek – obejmuje popularne jednostki 1.6 HDi (92-120 KM) i zdobywające uznanie w większych modelach 2.0 HDi (150 KM). Im nowszy rocznik C4, tym silniki mają więcej elementów poprawiających „ekologiczność”, np. e-HDi wyposażono w system Start&Stop, a BlueHDi – w układ Adblue. We wszystkich z kolei znajdziemy filtry cząstek stałych: raczej niezawodne, choć bywają kapryśne w odmianach 2.0 HDi. Usterki turbodiesli tyczą się nieszczelnych podkładek pod wtryskiwaczami (1.6 HDi) i turbosprężarek przy zaniedbaniach w wymianach oleju. Oprócz tego przeważnie zawodzi osprzęt, ale to efekt naturalnego zużycia eksploatacyjnego. Najmniejsze koszty napraw wygeneruje podstawowy wariant 1.6 HDi (92 KM), który nie ma koła dwumasowego i zmiennej geometrii turbiny. Niestety, oferuje zaledwie akceptowalne osiągi. Wysokoprężne C4 łączyły się z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi. Automaty przewidziano tylko dla wybranych 1.6 HDi: klasyczne (w odmianie 120-konnej) lub przekładnie zautomatyzowane EGS6 (112/114 KM).

Citroen C4 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 92 KM 99 KM 112 KM 114 KM 120 KM 150 KM 150 KM
Maks. moment 230 Nm 254 Nm 270 Nm 270 Nm 300 Nm 340 Nm 370 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,9 s 12,8 s 11,2 s 11,2 s 11,8 s 8,6 s 9,6 s
Prędkość maks. 180 km/h 180 km/h 190 km/h 190 km/h 197 km/h 207 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 3,8 l/100 km 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km 3,8 l/100 km 5,0 l/100 km 3,8 l/100 km
Citroen C4 II 1.6 HDi
Citroena C4 II można rozważyć z dieslem. W tym modelu mają one lepszą renomę od silników benzynowych.

Używany Citroen C4 II – który silnik wybrać?

Nie warto kombinować – najlepiej postawić na rzetelnie serwisowanego 1.6 HDi w wersji ponad 100-konnej (lub 92 KM, jeśli ktoś preferuje prostotę konstrukcji). Jako alternatywę można rozważyć 2.0 HDi lub 1.2 PureTech, choć z pewnością będą droższe. Pozostałe wersje benzynowe są wyborami podwyższonego ryzyka, stąd nie warto zaprzątać sobie nimi głowy (chyba że pochodzą z pewnego źródła).

Redakcja poleca inne artykuły o używanym Citroenie C4 II:

Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – którą generację wybrać?

CITROEN C4 II FL Feel Edition 16BlueHDi 120KM 6MT WE356JY 04-2015

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji