C4 II to auto dojrzalsze od poprzednika, ale napędzane bardziej problematycznymi silnikami. Jaką jednostkę napędową wybrać w używanym Citroenie C4 II?
Druga generacja Citroena C4 uchodzi za najbardziej stonowaną ze wszystkich dotychczas produkowanych: pierwsza przyciąga uwagę śmiałymi liniami nadwozia, a trzecia jest modnym crossoverem. Było to jednak zamierzone działanie Citroena, który chciał stworzyć auto kompaktowe realnie konkurujące ze „starymi wyjadaczami” tego segmentu. W efekcie C4 II może się pochwalić dobrym poziomem wykończenia i wyposażenia, a także wielkim przedziałem pasażerskim z aż 408-litrowym bagażnikiem, który po części rekompensuje brak możliwości wyboru innych wersji nadwoziowych niż 5-drzwiowy hatchback. Pod maską zainstalowano nowoczesne wówczas silniki benzynowe z rodziny Prince, później z kolei downsizingowe konstrukcje PureTech. Nie kombinowano natomiast w gamie wersji wysokoprężnych, stawiając na udane diesle 1.6 HDi oraz 2.0 HDi.
Jaki silnik wybrać w używanym Citroenie C4 II? Zobaczmy, co montowano w tym aucie i wybierzmy najlepszą jednostkę napędową.
Używany Citroen C4 II – silniki benzynowe
- 1.2 PureTech (110 KM, 130 KM)
- 1.4 VTi (95 KM)
- 1.6 VTi (120 KM)
- 1.6 THP (156 KM)
W przedliftowych i poliftowych (od 2015 r.) Citroenach C4 II montowano zupełnie różne silniki. Starsze auta mogły mieć pod maską jedną z trzech konstrukcji opracowanych wspólnie z BMW: 1.4 VTi (95 KM), 1.6 VTi (120 KM) lub 1.6 THP (156 KM). O ile w dwóch słabszych można liczyć na względnie prosty osprzęt (brak turbo i obecność wtrysku pośredniego), tak ich awaryjność rozczarowuje. Odmiany VTi regularnie pobierają olej silnikowy, a to bardzo szkodzi układowi rozrządu (napinaczowi łańcucha i wariatorowi faz rozrządu). Podobne usterki przytrafiają się silnikom THP, z tym że tam trzeba dodatkowo się nastawić na uszkodzenia turbosprężarki i zbieranie nagaru w dolocie (ta wersja ma wtrysk bezpośredni).
W 2015 r. wycofano jednostki VTi/THP na rzecz downsizingowych, 3-cylindrowych konstrukcji 1.2 PureTech o mocy 110 oraz 130 KM. W odróżnieniu od starszych silników, zastosowano tu pasek rozrządu, w dodatku pracujący w kąpieli olejowej. To rozwiązanie teoretycznie miało wydłużyć jego trwałość, a stało się nowym przekleństwem, bowiem pasek zaczynał się z czasem łuszczyć, a drobinki gumy zapychały pompę olejową, ograniczając smarowanie i doprowadzając nawet do zatarcia silnika. Przy pilnowaniu częstej wymiany paska rozrządu (co ok. 50 tys. km) odmiany 1.2 PureTech spisują się całkiem nieźle, choć nie grzeszą kulturą pracy. Łączono je z 5-/6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 6-biegowymi automatami. Do wariantów 1.6 VTi opcjonalnie trafiała 4-biegowa przekładnia automatyczna, natomiast do 1.6 THP – zautomatyzowana, niezbyt trwała skrzynia EGS6.
Silnik | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.4 VTi | 1.6 VTi | 1.6 THP |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1397 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 110 KM | 130 KM | 95 KM | 120 KM | 156 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 230 Nm | 136 Nm | 160 Nm | 240 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,3 s | 11,9 s | 11,9 s | 10,8 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 184 km/h | 199 km/h | 182 km/h | 193 km/h | 214 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 4,8 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,4 l/100 km |


Używany Citroen C4 II – silniki Diesla
- 1.6 HDi (92 KM, 99 KM, 112 KM, 114 KM, 120 KM)
- 2.0 HDi (150 KM)
W gamie diesli obyło się bez niespodzianek – obejmuje popularne jednostki 1.6 HDi (92-120 KM) i zdobywające uznanie w większych modelach 2.0 HDi (150 KM). Im nowszy rocznik C4, tym silniki mają więcej elementów poprawiających „ekologiczność”, np. e-HDi wyposażono w system Start&Stop, a BlueHDi – w układ Adblue. We wszystkich z kolei znajdziemy filtry cząstek stałych: raczej niezawodne, choć bywają kapryśne w odmianach 2.0 HDi. Usterki turbodiesli tyczą się nieszczelnych podkładek pod wtryskiwaczami (1.6 HDi) i turbosprężarek przy zaniedbaniach w wymianach oleju. Oprócz tego przeważnie zawodzi osprzęt, ale to efekt naturalnego zużycia eksploatacyjnego. Najmniejsze koszty napraw wygeneruje podstawowy wariant 1.6 HDi (92 KM), który nie ma koła dwumasowego i zmiennej geometrii turbiny. Niestety, oferuje zaledwie akceptowalne osiągi. Wysokoprężne C4 łączyły się z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi. Automaty przewidziano tylko dla wybranych 1.6 HDi: klasyczne (w odmianie 120-konnej) lub przekładnie zautomatyzowane EGS6 (112/114 KM).
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 92 KM | 99 KM | 112 KM | 114 KM | 120 KM | 150 KM | 150 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 254 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 300 Nm | 340 Nm | 370 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,9 s | 12,8 s | 11,2 s | 11,2 s | 11,8 s | 8,6 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 190 km/h | 197 km/h | 207 km/h | 207 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,5 l/100 km | 3,8 l/100 km | 5,0 l/100 km | 3,8 l/100 km |

Używany Citroen C4 II – który silnik wybrać?
Nie warto kombinować – najlepiej postawić na rzetelnie serwisowanego 1.6 HDi w wersji ponad 100-konnej (lub 92 KM, jeśli ktoś preferuje prostotę konstrukcji). Jako alternatywę można rozważyć 2.0 HDi lub 1.2 PureTech, choć z pewnością będą droższe. Pozostałe wersje benzynowe są wyborami podwyższonego ryzyka, stąd nie warto zaprzątać sobie nimi głowy (chyba że pochodzą z pewnego źródła).
Redakcja poleca inne artykuły o używanym Citroenie C4 II:
Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników
Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – którą generację wybrać?