Awangardowy model o uproszczonej konstrukcji? Te założenia spełnia Citroen C4 Cactus. Z jakim silnikiem warto go kupić z drugiej ręki?
C4 Cactus był prawdziwą ciekawostką w gamie Citroena. Nie zastąpił żadnego modelu i też nie doczekał się, po 6 latach, prawdziwego następcy – został nim nieco większy, kompaktowy C4 trzeciej generacji. Jednocześnie był to jedyny Citroen z „Cactus” w nazwie: francuskie crossovery z reguły oznaczano jako Aircrossy lub literką X. Po latach takie odstępstwo od gamy nadal przyciąga osoby szukające nietuzinkowego auta, ale z drugiej ręki. W C4 Cactusie na każdym kroku zastosowano niecodzienne gadżety: niektóre typowo dla przyciągnięcia uwagi, niektóre faktycznie ułatwiające codzienną eksploatację (m.in. miękkie panele Airbumps na drzwiach). Jednocześnie trochę poskąpiono na wykończeniu i przesadnie „oszczędnych” rozwiązaniach typu uchylane tylne szyby czy brak dzielonej kanapy w tańszych wersjach. Na szczęście nie zdecydowano się na eksperymenty z gamą silnikową i zastosowano jednostki znane z innych Citroenów. Przy okazji nie próbowano na siłę komplikować konstrukcji Cactusa (np. nigdy nie stosowano w nim napędu 4×4).
Z jakim silnikiem warto kupić używanego Citroena C4 Cactusa? Zobaczmy, jakie jednostki oferowano w tym samochodzie.
Używany Citroen C4 Cactus – silniki benzynowe
- 1.2 PureTech (75 KM, 82 KM, 110 KM, 131 KM)
Citroen nie dał sporego wyboru silników benzynowych. Oferowano tylko jeden, w dodatku 3-cylindrowy – 1.2 PureTech. Występuje w czterech wersjach mocy. Dwie najsłabsze (75 KM i 82 KM) mają wielopunktowy wtrysk paliwa, a mocniejsze (110 KM i 131 KM) – wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie. Jak na jednostki z nieparzystą liczbą cylindrów, silniki 1.2 PureTech odznaczają się przyzwoitą kulturą pracy: nie irytują głośnym warkotem i nie wpadają w nadmierne wibracje. Odmianom wolnossącym istotnie brakuje mocy poza miastem, lecz potrafią bardzo pozytywnie zaskoczyć zużyciem paliwa (ok. 6 l/100 km w cyklu mieszanym). W razie potrzeby można do nich bez przeszkód założyć instalację gazową. Według opinii użytkowników uchodzą też za mniej awaryjne od odmian z turbodoładowaniem, które sprawiają sporo problemów z paskami rozrządu pracującymi w oleju. Nie brakuje głosów, że materiał, z którego wykonano pasek, już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów zaczynał się łuszczyć i zapychać pompę olejową, diametralnie pogarszając smarowanie silnika. Benzynowe warianty zmagają się ponadto z awariami katalizatorów. Warto jeszcze zaznaczyć, że w wersjach 131-konnych obligatoryjnie stosowano filtr cząstek stałych (GPF). Samochody zestawiano z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 6-biegowymi automatami (do 2018 r. były to zautomatyzowane przekładnie ETG).

Silnik | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 75 KM | 82 KM | 110 KM | 131 KM |
Maks. moment | 118 Nm | 118 Nm | 205 Nm | 230 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 12,9 s | 9,3 s | 9,1 s |
Prędkość maks. | 171 km/h | 171 km/h | 190 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,7 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Używany Citroen C4 Cactus – silniki Diesla
- 1.5 HDi (102 KM, 120 KM)
- 1.6 HDi (92 KM, 99 KM)
Diesle oferowano przez cały okres produkcji C4 Cactusa. Do 2018 roku montowano sprawdzoną jednostkę 1.6 HDi w dwóch wersjach mocy: 92 KM i 99 KM. Słabsza ma prosty osprzęt bez koła dwumasowego i z turbo bez zmiennej geometrii. Obydwie odmiany wykorzystują natomiast regenerowalne wtryskiwacze elektromagnetyczne i były obligatoryjnie konfigurowane z DPF-em. Producent poprawił te silniki do tego stopnia, że nie słychać zanadto o przypadkach zużycia podkładek pod wtryskiwaczami (zdarzały się w starszych wersjach), ale mogą się pojawić kłopoty z działaniem systemu SRC (Selective Catalytic Reduction) – zwłaszcza gdy nie pilnujemy poziomu płynu AdBlue. Dotyczą one także nowszych diesli 1.5 HDi (102/120 KM; od 2018 r.), z tym że w nich dochodzi już do poważniejszych awarii, np. rozciągnięć łańcucha spinającego wałki rozrządu. Za napęd rozrządu odpowiada jednak pasek, którego trzeba wymieniać maksymalnie co 150 tys. km lub 6 lat (podobnie w 1.6 HDi). Użytkownicy odnotowali jeszcze przypadki wycieków oleju spod pokrywy zaworów. Mocniejszy 1.5 HDi (120 KM) jako jedyny turbodiesel w Cactusie wykorzystuje nieregenerowalne wtryskiwacze piezoelektryczne. Samochody z silnikami wysokoprężnymi łączono ze skrzyniami biegów w takich samych konfiguracjach przełożeń jak w wersjach benzynowych.

Silnik | 1.5 HDi | 1.5 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 102 KM | 120 KM | 92 KM | 99 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 300 Nm | 230 Nm | 254 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s | 9,7 s | 11,4 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 201 km/h | 176 km/h | 184 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,8 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,5 l/100 km | 3,4 l/100 km |
Używany Citroen C4 Cactus – który silnik wybrać?
Chcąc ograniczyć do minimum koszty jazdy i utrzymania, warto celować w wolnossące odmiany benzynowe i bazowego diesla 1.6 HDi. Wariant 99-konny oraz turbodoładowane 1.2 PureTech nie są już tak uproszczone konstrukcyjnie, ale przynajmniej mają lepszą relację osiągów do spalania. Nie trzeba skreślać diesli 1.5 HDi, ale najlepiej kupić egzemplarz z udokumentowaną historią serwisową zawierającą chociażby systematyczne wymiany oleju lub naprawę rozrządu.